Skip to main content
Vraag

Snelheid mobiele hotspot op Samsung Galaxy S23 en S25

• May 31, 2026
  • 2 reacties
  • 21 keer bekeken

Op onze boot maken we gebruik van een chromecast met Google Tv. Daar heb ik alleen de apps Disney+, Netflix en NPOstart op geinstalleerd. Ik heb alle apps ingesteld op een zo laag mogelijke resolutie om zo weinig mogelijk data te gebruiken. Netflix heeft de mogelijkheid het netwerk te testen op verbinding met de servers en de snelheid van de verbinding. Voor de verbinding met het netwerk maakt de chromecast aan boord gebruik van de mobiele hotspot van onze mobiel.

Als mijn echtgenote alleen aan boord is, gebruikt ze haar Samsung Galacty S23 als hotspot. Ze heeft het goedkoopste abonnement van KPN met 0 Data. Ik deel met mijn S25 (unlimited Data van KPN)  iedere maand 20 Gb met de S23, wat voor haar ruimschoots voldoende is.

Af en toe hapert het beeld bij gebruik van de S23 als hotspot. Bij de S25 heb ik dat nooit.

Afgelopen week ben ik gaan testen met de tool in Netflix. De snelheid van de S23 als hotspot zit steeds rond 5 Mbps. De S25 hotspot zit rond de 135 Mbps. Dat verklaart i.i.g. dat bij de S23 het beeld regelmatig hapert. Beide toestellen maken gebruik van het 5G netwerk.

Nu mijn vraag. Ik krijg de indruk dat het iets te maken heeft met het abonnement van mijn echtgenote, of van het feit dat het in haar geval om gedeelde data gaat. Ziin er mensen met dezelfde ervaring, of nog mooier wat zou een oplossing zijn zonder dat ik aan dure abonnementen vastzit.

2 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • June 1, 2026

​@JaapCJ Switchen de sim-kaarten (jouw sim in jouw vrouw telefoon en visa versa) en vergelijk de snelheid. Als je hotspot dan lagere snelheid heeft, ligt het aan de abonnementen, anders ligt het aan de telefoon (instelling) van je vrouw. BTW 0GB-abo's hebben 300Mbits-limiet, unlimited abo's hebben verschillende limieten (tot 1000Mbits)

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • June 1, 2026

Hoi TDN,

Bedankt voor je reactie. Zodra we weer aan boord zijn, ga ik dat testen.

Groet, Jaap