Skip to main content

Ik ben wel benieuwd of er binnenkort zicht is op ondersteuning van KPN voor RCS.
Dit om een alternatief te hebben voor de Amerikaanse producten als WhatsApp en de RCS oplossing van Google, ik heb liever dat mijn metadata alleen in de EU opgeslagen is, aangezien de wetgeving hier meer privacy vriendelijker is.

Dit zijn enkele berichten uit de media. Ik verwacht dat er niet veel concreets te vertellen is.

https://www.emerce.nl/nieuws/voorlopig-geen-rcs-nederland

https://www.iculture.nl/nieuws/rcs-providers-nederland/

Verder denk ik niet dat dit weer terugkomt. Vodafone heeft het uitgezet. RCS gaat via het internet dus, mag KPN er wezenlijk niks voor dergelijke berichten in rekening brengen wat je betaald al voor data verkeer.

Ik vraag me oprecht af of KPN überhaupt nog wel wat verdiend aan sms. Zal niet veel meer dan een paar ton zijn lijkt me. Kan me niet herinneren dat ik nog een sms heb gestuurd.

Goedemorgen ​@KoosM! Goede vraag en fijn dat je je zorgen rondom privacy deelt: dat begrijpen we helemaal. 

Ik verwacht niet dat er op dit moment een andere update is dan wat in dit artikel staat. Zodra er meer duidelijkheid is over RCS-ondersteuning, hoor je dat natuurlijk direct van ons.

Ik vraag me oprecht af of KPN überhaupt nog wel wat verdiend aan sms. Zal niet veel meer dan een paar ton zijn lijkt me. Kan me niet herinneren dat ik nog een sms heb gestuurd.

+1!
Vast veel minder dan vroeger. Door de opkomst van apps en doordat bij veel abonnementen onbeperkt sms is inbegrepen, zullen de inkomsten in de consumentenmarkt flink gedaald.

In de zakelijke markt is sms vermoedelijk nog wel winstgevend, als je bijvoorbeeld kijkt naar toepassingen zoals verificatiecodes, bankmeldingen, bezorgupdates en marketingberichten. De infrastructuur voor sms bestaat al lang en is relatief goedkoop in onderhoud, dus waarschijnlijk is het in de zakelijke markt nog steeds een winstgevende dienst.

Ik krijg als consument ook nog regelmatig dienstmededelingen van KPN inzake onderhoud vast en mobiel netwerk en 2FA codes.

Ook codes van andere zakelijke partijen, wanneer nodig.

Dat is inderdaad een toepassing zoals ​@Shyrin van KPN  al aangaf. Zakelijk wordt er nog veel gebruik van gemaakt. 

Volgens de cijfers van het ACM, zijn er in het laatste kwartaal van 2024 zo’n 503 miljoen sms berichten verstuurt.
Binnen een half jaar tijd (van 2024) van April tot September zijn er totaal 1023 miljoen sms berichten verstuurd in Nederland, over alle drie de mobiele netwerken (KPN, Odido en Vodafone).

ACM: Nederlanders versturen steeds minder sms-berichten

donderdag 19 december 2024

Nederlanders versturen steeds minder sms-berichten, waarbij het laagste niveau in meer dan tien jaar tijd is bereikt, zo stelt de Autoriteit Consument & Markt (ACM) in de Telecommonitor over het derde kwartaal. 

Volgens de ACM werden in het derde kwartaal 503 miljoen sms-berichten verstuurd. In het tweede kwartaal ging het nog om 520 miljoen berichten. Het aantal van 503 miljoen berichten is het laagste aantal sinds de eerste Telecommonitor begin 2014. Toen registreerde de ACM in het eerste kwartaal nog ruim 1,6 miljoen verstuurde sms-berichten. Ook het aantal huishoudens met een vaste telefoon daalt verder: van 4,15 miljoen huishoudens in het tweede kwartaal naar 4,10 miljoen in het derde kwartaal.

Er zijn natuurlijk meer dan genoeg personen zonder een slimme telefoon die hebben wezenlijk alleen sms tot hun beschikking. Want het zijn echt niet alleen bedrijven. Die tekst berichten sturen.

Goedemorgen ​@KoosM! Goede vraag en fijn dat je je zorgen rondom privacy deelt: dat begrijpen we helemaal. 

Ik verwacht niet dat er op dit moment een andere update is dan wat in dit artikel staat. Zodra er meer duidelijkheid is over RCS-ondersteuning, hoor je dat natuurlijk direct van ons.

Dankjewel voor je antwoord

Ik krijg als consument ook nog regelmatig dienstmededelingen van KPN inzake onderhoud vast en mobiel netwerk en 2FA codes.

Ook codes van andere zakelijke partijen, wanneer nodig.

Het versturen van 2FA codes via SMS is een last resort oplossing er zijn echt betere alternatieven beschikbaar

Verder kan RCS end to end encrypted zijn, alleen Apple moet daarvoor nog een wijziging doorvoeren in hun app, dat houd niet in dat Providers niet kunnen zien met wie je communiceert, maar de inhoud van berichten zijn niet leesbaar.

Het grote voordeel is dat de Big-tech land VS niet zondermeer kan meekijken, wat ze met WhatsApp en iMessage wel kunnen.

Reageer