Skip to main content

Ik gebruik al jaren F-secure zonder problemen maar sinds de laatste update krijg ik op twee verschillende desktop computers een blauw error scherm met de melding” Bad_Spool_caller”. sinds ik f-secure eraf gegooid heb op beide computers heb ik geen problemen meer. de computers draaien onder Windows 11 24H2.

Een computer compleet opnieuw geïnstalleerd (5x) 😞 ,  helemaal geen probleem met het installeren van alle software.  Bij de laatste installatie f-secure er als laatste erop gezet en toen ging het mis. 

Nu weet ik dus zeker dat het aan f-secure ligt.

Is er al een oplossing voor dit probleem en hebben meer mensen er last van?

Ga het van het weekend ook proberen nog geen tijd gehad, beetje druk met van alles.😔

Wat goed ​@Jasper1900! Ik hoop dat het zo blijft, en anders hoor ik het wel van je. Heb jij trouwens dezelfde versie als Jasper noemt ​@ArnoWaterham?

Geen probleem ​@Mausky 😊 Neem je tijd, ik hoor het vanzelf. 

Ik gebruik de link die jullie zelf hebben aangegeven in deze posts: https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/kpn-veilig/kpn-veilig-op-pc .
Dat geeft versie 25.2.
Overigens als  even Googled kom je ook buiten de KPN andere mensen die dit probleem sinds April hebben. Ziggo schijnt ook een “brand” van F-Secure te gebruiken die precies dat probleem weergeeft.
https://community.f-secure.com/en/discussion/129322/latest-f-secure-bsod-on-windows-11-24h2
Mogelijk heeft Microsoft iets gewijzigd in de laatste update van April waardoor F-Secure niet correct werkt. Probleem moet dus door F-Secure worden opgelost. 
Het wachten is dus op 25.3. Wanneer kunnen we dat verwachten?

Zie release notes van F-Secure zelf:
https://kb.f-secure.com/s/article/What-s-new-in-the-F-Secure-app?language=nl_NL 

Daar is sprake van versie 25.4. Het zou fijn zijn als KPN haar “brand” van deze versie ook ter beschikking stelt. Dan wil ik nog wel eens opnieuw proberen of dat werkt. 

Ook ik heb deze problemen al een tijd. Heb zojuist bovenstaande procedure gevolgd en daarna de virusscanner weer geïnstalleerd, was v 25.2. Na het aansluiten van de netwerkkabel BSOD Bad pool caller.

Dat is balen ​@ArnoWaterham, toch dank voor het proberen! Ik neem je terugkoppeling mee en kom er zo snel mogelijk op terug. 

@Jasper1900 ​@Mausky Is het bij jullie gelukt en wat zijn jullie bevindingen?

Ik heb de procedure eergisteren doorlopen en KPN Veilig versie 25.2 geinstalleerd.
Tot nu toe heb ik nog geen BSOD gehad. Voorlopig lijkt het probleem opgelost.

Helaa​​​​s, PC heeft het 5 dagen goed gedaan maar gisterochtend had ik plotseling weer BSOD’s. Exact hetzelfde gedrag als voor de clean install (ik heb echt alle stappen doorlopen zoals gevraagd). Tussen de 2 en 5 minuten nadat Windows was geboot BSOD. Zonder netwerkkabel geen problemen. 

Ik heb KPN Veilig / F-Secure direct weer ge-deinstalleerd en PC werkt weer stabiel.

Dank voor de extra info ​@ArnoWaterham, ik speel het door. Lijkt mij ook dat er een update moet komen, inderdaad. Zo gauw er nieuws is, dan deel ik het.

Goedemorgen ​@Jasper1900, ​@Lim en ​@ArnoWaterham. Alexandra is een paar dagen afwezig dus ik neem de honneurs even waar. Ik heb een mailtje van ons contactpersoon gekregen en hij vraagt of jullie in staat zijn om een logfile aan te leveren zodat dit verder kan worden uitgezocht. Ik stuur jullie even een PB met de details.  

Ik weet niet of ik dat wil doen. Ik heb op verzoek nu 3 keer opnieuw precies dezelfde versie 25.2 geïnstalleerd. Daarna ook weer moeten de-installeren. 
Ik heb voor jullie zelfs uitgezocht dat dit probleem niet op zichzelf staat maar meerdere mensen hier last van hebben. Ook die mensen hebben al logs aangeleverd bij F-Secure. Dus men weet hier van!

Ook geconstateerd dat de KPN versie 2 subversies achterloopt op F-Secure. 
Als jullie een versie 25.4 kunnen aanleveren wil ik het best nog een kans geven. Maar ik blijf niet aan de gang met deze versie 25.2. Dit kost mij wel heel veel tijd.

Begrijpelijk ​@ArnoWaterham, ik lees nu wat verder terug en ik zie de hele historie. Ik kwam alleen het verzoek tegen en ik dacht ik geef het even door 🙂 .

Kleine update: ik heb de aangeleverde logs doorgegeven en ik krijg net een berichtje van de collega in kwestie dat ze doorgestuurd naar de leverancier. Zodra we wat teruggekoppeld krijgen zal ik dat hier delen.

ik heb gisteren de opnieuw f-secure geinstalleerd op een computer en naar een paar minuten een blauw scherm weer, zoals ik al gedacht had vergeefse moeite helaas.

Helaas heb ik de log files van gisteren niet meer maar nog wel van de aller eerste keer dat het gebeurde. zeg maar hoe en waar ze naar toe moeten.

mvg Ab

Dank ​@Mausky, voor nu hebben we voldoende informatie, maar mocht het nodig of handig zijn, dan kom ik bij je in de lucht. Verder houden we jullie op de hoogte en laten we het weten zo gauw er nieuws is.

Goedemorgen ​@Lim ​@ArnoWaterham ​@Jasper1900 ​@Mausky; vanuit de leverancier krijgen we terug dat zij deze error zien "The GameInput Service service terminated with the following error:". Zij geven aan dat het een Windows Update issue is. 

Daarom de vraag of jullie deze twee stappen kunnen doorlopen. Doorloop daarna de Windows Updater en installeer alle updates.

Als dat gedaan is, installeer KPN Veilig opnieuw. Ervaar je dan weer een crash? Maak dan direct daarna een log en laat het ons weten, zodat we de nieuwe logs kunnen doorsturen.

Goedemorgen ​@Lim ​@ArnoWaterham ​@Jasper1900 ​@Mausky; vanuit de leverancier krijgen we terug dat zij deze error zien "The GameInput Service service terminated with the following error:". Zij geven aan dat het een Windows Update issue is. 

Daarom de vraag of jullie deze twee stappen kunnen doorlopen. Doorloop daarna de Windows Updater en installeer alle updates.

Als dat gedaan is, installeer KPN Veilig opnieuw. Ervaar je dan weer een crash? Maak dan direct daarna een log en laat het ons weten, zodat we de nieuwe logs kunnen doorsturen.

Dat zijn exact dezelfde stappen als stappen 4 en 5 van je verzoek op 24 april. Dit heb ik al op 5 mei geprobeerd. De logs van de crash van 11 mei hebben jullie al. 

Hoe is het mogelijk dat ik corrupted files zou hebben als ik mijn hele computer opnieuw geïnstalleerd heb, alle updates bij de nieuwe installatie opgehaald zijn en dat alles goed heeft gewerkt totdat ik F-secure als laatste aan mijn software had toe gevoegd. Trouwens mijn 32-bits windows systeem met f-secure heeft nergens last van🙂

We zijn inmiddels een maand verder en ik heb op deze plek niet echt zinvolle oplossingen langs zien komen. Alleen maar probeer dit nog eens, of je update is corrupt. Mensen van KPN. Dit is niet het probleem. Probleem is dat Microsoft iets heeft aangepast in Windows in April, waar F-Secure (=KPN Veilig) niet mee om kan gaan. Dat kan gebeuren, is niet erg. Oplossing is een patch van F-Secure die dit probleem oplost. 
Nu is die patch er ook. Zie: https://community.f-secure.com/en/discussion/129372/blue-screen-of-death-bsod-with-fs-total-and-win11-24h2 
(dit beschrijf exact de problemen die ik ervaar!)

Dus het probleem is breder dan alleen KPN gebruikers. Probleem is echter dat KPN Veilig niet de laatste software updates verstrekt maar op versie 25.2 blijft hangen. 
Ik ben zakelijk zelf ICT ondernemer (gebruik KPN prive), en weet heel goed dat problemen kunnen ontstaan naar een update van Windows en ook dat deze door in dit geval F-Secure opgelost moeten worden. Bij software issues zorg je altijd eerst dat je op de laatste versie zit en ga je niet eindeloos door klooien met oudere versies. Dus KPN doe nu ook jullie plicht en voorzie ons van de laatste versie van de software zodat wij ook weer verder kunnen en dit gedoe kunnen afsluiten. 

Mvg
Arno Waterham 

Het spijt me dat het zo lang duurt voor de oplossing er is 😥 Dank voor de uitgebreide terugkoppeling, en in het speciaal weer die van jou ​@ArnoWaterham. Ik neem dit (wederom) mee en kom er zo snel mogelijk op terug.

@ArnoWaterham  ​@Jasper1900  ​@Mausky  Blijft bij jullie allen KPN Veilig na opnieuw installeren terugkomen op versie 25.2? 

Ik heb begrepen dat er nu versie 25.4 beschikbaar moet zijn, waarin dit issue opgelost is. Ik check nog even per wanneer deze beschikbaar is of wordt. Dat ik jullie niet opnieuw vraag iets te doen, terwijl deze versie misschien nog niet (helemaal) beschikbaar is 😅 Kom hier zo snel mogelijk weer op terug!

Ja, het is versie 25.2. Afgelopen maandag nog gecheckt.

Ok, ik heb begrepen dat versie 25.4 nu beschikbaar is. 

Als je kijkt bij Instellingen → Updates in de interface van KPN Veilig, kan je zien welke versie je nu hebt en wanneer er voor het laatst op updates is gecontroleerd. Daar kan je ook controleren op updates met de knop eronder. Lukt het via die weg om de nieuwe versie binnen te halen?

Versie 25.4 idd binnen gekregen. 

Een tijdje geprobeerd, maar helaas vanmorgen tot 2 keer een BSOD met bad pool error. 

Verschil met thuis situatie en op mijn werk: op mijn werk gebruik ik een ethernet kabel. Thuis alleen WiFi. 
Dat komt overeen met klachten van andere gebruikers. Het speelt alleen i.c.m. netwerkkaarten. 
Dus KPN Veilig er weer afgehaald en ik draai inmiddels weer een paar uur zonder dit soort fouten op Microsoft Defender. 
Zou liever met KPN veilig werken, maar het is dus helaas niet te doen zo.

Ik heb evt een diagnose zip beschikbaar indien gewenst. 

Hè dat is balen ​@ArnoWaterham. Graag, stuur de diagnoze zip maar door, dan speel ik die gelijk door voor verder onderzoek!

Ook geprobeerd met versie 25.4. Wederom BSOD als netwerkkabel wordt aangesloten. Geen verschil dus.

Zip file naar het door Remco opgegeven mailadres gestuurd.

Reageer