Skip to main content
Updates

Experia Box V10: Update naar KPN Software V10.C.24.10.01

  • 28 August 2024
  • 107 reacties
  • 2924 keer bekeken

We updaten de KPN V10 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V10.C.24.10.01. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software op de V10 kun je terecht in dit topic.

Wat zit er in de update naar KPN Software V10.C.24.10.01?

De hier genoemde verbeteringen en aanpassingen zijn allemaal ten opzichte van de vorige KPN Software versie.


Verbeteringen op de loginpagina

 

Op de loginpagina zijn twee knoppen toegevoegd, en wordt nu ook het serienummer van je V10 weergegeven.

Links een lampjesknop. Als je hierop klikt krijg je een visueel overzicht van hoe de lampjes op je V10 branden. Dit kan handig zijn als de V10 op een plek staat die moeilijk toegankelijk is. Wel is het zo dat hier af en toe een bug kan optreden waardoor je geen resultaat krijgt als je hierop klikt.

Rechts een wifipuntenknop. Als je hierop klikt krijg je overzicht van alle aangesloten KPN Wifipunten (op het moment alleen SW2 die ook KPN Software draaien). In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

Het modem is nu ook bereikbaar via mijnmodem.kpn. En instellen.local kan worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Dit kan je V10 zijn, of een SuperWifi 2 als je de wifi op je V10 uit hebt staan.

 

Verbeteringen voor initiële upgrade naar de KPN Software

Dit zijn de verbeteringen die van toepassing zijn op klanten die nu overgaan van oude firmware naar de nieuwe KPN Software

  • Eigen ingestelde voip telefonieprofielen werden na de upgrade onterecht als door KPN gezet aangemerkt. Dit gebeurt nu niet meer. 
  • Gastwifi stond onterecht ‘uit’ na upgrade als deze daarvoor wel aan stond. Dit gebeurt nu niet meer.
  • Enkele bestaande instellingen zoals wifi schedule, IPv6 DMZ, de zichtbaarheid van het SSID en sommige port forwards werden tijdens de upgrade soms niet goed overgenomen. Hier zijn aanpassingen op gedaan zodat dit beter gaat.
  • Na de upgrade wordt nu automatisch je V10 herstart.


Overige inhoudelijke verbeteringen

  • Klanten met een eigen ingesteld voip telefonieprofiel dat bij de vorige update onterecht als een KPN-profiel werd aangemeld kunnen dit nu herstellen. Het was al zo dat je dit kon herstellen, als je een KPN telefoonnummer had, door een wijziging te doen in je KPN telefonie (verwijzing instellen e.d.). Maar voor klanten zonder KPN telefonie kon dit niet hersteld worden. Met deze update is dat opgelost.
  • De V10 heeft een herstelknop die je kunt gebruiken bij kleine problemen. Het zorgt ervoor dat alle actieve processen van de V10 worden gestopt en herstart. Dit verliep niet helemaal lekker en is nu hersteld.
  • Ons beheersysteem onthoud je wifigegevens zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA). Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie, dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3.
  • De wifi reset zet  al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Hier zat een tussen die niet lekker werkte op de V10. Dit hebben we aangepast.
  • SuperWifi 2 konden soms niet goed synchroniseren met de V10, dat is aangepast.
  • ICMPv6 werd onterecht door firewall niveau Aangepast tegengehouden, dit is hersteld.
  • Bij firewall niveau Aangepast kwam het voor dat regels die je verwijderde na een herstart van de V10 weer terug kwamen. Dit is gecorrigeerd. 
  • Bij het wijzigen van firewall regels werkte de knop Annuleren niet (je moest naast de pop-up klikken om te annuleren). Nu wel.
  • MAC filtering heeft een beveiliging gekregen. Er moet nu minimaal 1 MAC adres actief zijn toegevoegd als toegestaan voordat de functie aangezet kan worden. Dit om te voorkomen dat alle aangesloten wifiapparatuur met één actie de toegang ontzegd wordt en je vervolgens er (via wifi) niet meer inkomt. Aangesloten wifipunten worden, mits ze goed gekoppeld zijn met de V10, automatisch toegevoegd als toegestaan.
  • Sommige sessie intensieve applicaties zoals Torrentapplicaties zorgden ervoor dat de max sessie tabel te snel vol zat. Deze sessieruimte is aanzienlijk vergroot.
  • Verbeteringen aangebracht voor de stabiliteit van de PPP verbinding.
  • Optimalisatie van processen om gebruikt geheugen weer vrij te geven.
  • De DSL chip is voorzien van een nieuwere driverversie.

     

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • Het service lampje van de V10 kon onterecht oranje gaan branden terwijl er niets aan de hand was, dit is gecorrigeerd.
  • Op de overzichtspagina werd soms het connectie type glasvezel niet weergegeven.
  • De topologiepagina (netwerkoverzicht) is verbeterd om te zorgen dat aangesloten wifipunten niet wegvallen in de weergave. 
  • Bij de wifi beveiligingsinstellingen werden opties weergegeven die de V10 helemaal niet kan. Deze zijn verwijderd.
  • Bij het aanzetten van de ecomodus gaan nu alle lampjes uit, behalve die van de eccoknop. Deze brandt blauw.
  • De webinterface is nu ook in het Engels beschikbaar. Je kunt dit instellen in de linkeronderhoek, onder het menu.

 

Bekende beperkingen

 

Telefonie

Het is niet mogelijk om, vanaf een KPN vast nummer, uit te bellen naar KPN mobiele nummers. Hier wordt aan gewerkt om dit z.s.m. te verhelpen. Eigen ingestelde voip accounts werken wel.

Vanwege dit migreren/updaten we bewust géén klanten die telefonie van KPN afnemen naar deze Softwareversie. Ben je echter overgegaan naar deze versie en voeg je daarna telefonie toe aan je abonnement, dan geldt dit probleem ook voor jou. Neem in dat geval telefonisch contact op via 0800-0402 (gratis), dan vervangen we je modem.
 

Wifi

De V10 mesht met SuperWifi 2 die voorzien zijn van de KPN Software. Je hebt de optie om wifi uit te zetten op de V10, en alleen de SuperWifi 2 te gebruiken. Je zult dan wel een van deze punten bekabeld aan moeten sluiten.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op de V10 aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

 

Handmatig aangepaste wifi-instellingen zoals kanaal/kanaalbreedte/mode gelden per apparaat. Gebruik je dan ook wifipunten en wil je dit daarop aanpassen, dan moet je dit voor elk wifipunt handmatig doen. Dit doe je door de wifipunt interface via de topologie te opnenen. Wel is het nog zo dat dit soort handmatige instellingen op een wifipunt bij een herstart niet worden vastgehouden. Hij zal dan terugspringen op de standaardwaarden. Qua weergave laat een wifipunt dat niet de master is de laatste wijziging ook niet goed zien. Hierdoor lijkt het alsof je laatste wijziging niet is doorgevoerd, maar is wel zo.

 

Topologie

  • Het kan nog voorkomen dat een Wifipunt wel te zien is in het overzicht vanuit de nieuwe knop op de loginpagina maar niet in de topologie. Dit komt door een bug waar nog aan wordt gewerkt. Het Wifipunt draait wel gewoon mee.

  • Daarnaast kan het ook zijn dat bij de details van een Wifipunt wordt weergegeven alsof hij geen valide IPv4 adres heeft. Dit is een bug in de weergave. Als het Wifipunt in de DHCP tabel wel netjes een IPv4 adres heeft, dan functioneert hij ook en heeft het geen gevolgen voor de werking.

  • Detecteren van netwerkswitches kan nog wisselend zijn. Dit komt de diversiteit aan apparaten, en apparaten die zich intern als swtich gedragen maar dit niet zijn. Dit komt voor bij, bijvoorbeeld, bepaalde Sonos speakers. Onjuiste detectie heeft geen gevolgen voor het functioneren van het apparaat in kwestie.

 

Sonos MAC en IP adressen

Sonos apparatuur kan bij DHCP hetzelfde MAC adres meerdere malen laten zien met verschillende IP adressen. Dit komt omdat Sonos onderlinge communicatie laat verlopen via het MAC adres van de master speaker. Dit is geen fout, maar de normale werking van Sonos apparatuur.

 

 Overig

  • Benader je de webinterface via een mobiele browser, dan kunnen er nog wat weergavefouten zijn.
  • Optie om zelf vanuit de webinterface de software te kunnen updaten is nog niet aanwezig, dit volgt in een latere update.
  • Logging komt in een latere update terug.

  • IPv6 prefix delgation staat op een vaste configuratie. In een komende update wordt dit aangepast zodat je dit kunt inzien en wijzigen.

     

 

Wanneer krijg ik de update?

Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software.

We beginnen deze week met migreren en updaten. Dat wil zeggen dat we dan weer, in batches, klanten gaan overzetten van de oude firmware naar deze KPN Software én klanten die op de vorige versie zitten updaten naar deze versie. Zodra je in een van deze batches zit krijg je van ons bericht.

 

Aandachtspunten van de overgang (migratie) naar KPN Software

In het algemeen geldt: merk je gekke dingen na de migratie, reset dan je V10. We zien dat dit over het algemeen raar gedrag van het modem oplost. 

Wil je alleen de wifi instellingen resetten dan is het niet meer nodig om je hele apparaat te resetten. Hiervoor is in de webinterface nu een aparte wifi reset optie beschikbaar (via Instellingen > Systeem).

 

Overnemen van bestaande instellingen

Bij de migratie naar de KPN Software doen we ons uiterste best om alle instellingen van je V10 over te nemen. Het kan gebeuren dat dit niet volledig lukt. Denk aan dingen als DMZ of het aanstaan van het gastnetwerk. In dat geval zal je de instellingen na de migratie zelf moeten aanpassen. Het kan daarbij verstandig zijn om je V10 te resetten.

Wat niet wordt overgenomen zijn handmatig ingestelde kanalen voor je wifi. Dit zal weer op automatisch staan. Dat is ook de aangeraden instellingen van ons uit, maar je kunt dit weer aanpassen als je wilt.

Kan ook zijn dat je port forwards ziet staan die je niet zelf hebt aangemaakt. Dit zijn overblijfsels vanuit de eerdere firmware en hebben nu geen functie meer. Je kunt deze gerust verwijderen.

 

Gesplitste wifi wordt Extra wifi

In de V10 is het mogelijk om de frequenties van de wifi te splitsen. Daarmee bedoelen we dat je de 2,4GHz en 5 GHz frequentie elk een andere naam en wachtwoord kunt geven om op die manier twee wifinetwerken te creëren. 

De nieuwe KPN Software heeft deze mogelijkheid niet. In plaats daarvan heeft het Extra wifi. Dit is een los extra wifinetwerk dat je aan kunt zetten. Hierbij kun je zelf kiezen of dat netwerk zowel 2,4GHz en 5 GHz gebruikt, of maar één van beide. 

Als je op dit moment gebruik maakt van gesplitste wifi, dan wordt dit na de update overgezet naar Extra wifi. Je 2,4GHz netwerk wordt Extra wifi, Je 5GHz netwerk wordt je hoofdwifi.

Meer over hoe je Extra wifi instelt of aanpast met de nieuwe Software lees je hier.

 

Mesh werkt nog niet met SuperWifi 1 en Experia Wifi

Voor SuperWifi 1 en Experia Wifi is nog geen KPN Software beschikbaar. Betekent dat je V10 met deze wifipunten nog geen meshnetwerk kan vormen. Mocht je dan ook van deze apparaten nog thuis hebben liggen, of ergens aanschaffen, en willen gebruiken, dan is het handiger om de wifi op de V10 uit te zetten.

 

De KPN Thuis app werkt niet meer, gebruik de MijnKPN app

De KPN Thuis app werkt niet meer met de nieuwe software. Hiervoor gebruiken we nu de MijnKPN app

 

 

Hoe weet ik of de update is uitgevoerd?

Open de loginpagina van de V10. Als je loginpagina eruitziet zoals de afbeelding bovenaan dit artikel, en was dat voorheen niet zo? Dan ben je nu gemigreerd naar de nieuwe Software.

Had je de nieuwe Software al en wil je weten of je de update naar deze versie al hebt? Je ziet het versienummer van de Software onder de afbeelding op de loginpagina.
 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe Software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). De collega die je dan spreekt kan je hiermee verder helpen.

 

Kennisbank

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

Krijg geen mails van het Forum dat er een update was terwijl ik wel geabonneerd ben.

Dit gaat vaker mis 


Ik heb van dit topic ook geen mail gehad, terwijl ik wel geabonneerd ben.

Gaat bij mij ook vaker mis.

Ik hoop de update snel te ontvangen, KPN denkt in al haar wijsheid dat ik een SW2 aan de V10 heb hangen, terwijl het een TPL AP is, zie mijn eigen topic daarover.

 


Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software.

 

Betekend dit ook dat klanten die gebruik maken van pairbonding deze update krijgen?


 Ik heb t doorgegeven bij de technische mensen @MennoG78 en @JanD

@JoshuaL klopt!


Wat is dit voor typische actie?????

Ik zit nog steeds te wachten op de VORIGE update V10.C.2406.02! …………. heb nu nog V1.01.00T04.3Intermediate. 


Wat is dit voor typische actie?????

Ik zit nog steeds te wachten op de VORIGE update V10.C.2406.02! …………. heb nu nog V1.01.00T04.3Intermediate. 

Wat is daar bijzonder aan? Dat is toch bij de KPN Box 12 ook zo? Daar zijn al diverse nieuwe versies uitgekomen van de nieuwe "KPN software". Terwijl er nog enorm veel klanten op de antieke 60E versie zitten van 2 of 3 jaar oud ofzo.

Ik zou bijna zeggen: onder welke steen heeft u geleefd de afgelopen jaren.

Het kan zomaar zijn dat u volgend jaar september nog steeds op V1.01.00T04.3Intermediate zit.


Wat is dit voor typische actie?????

Ik zit nog steeds te wachten op de VORIGE update V10.C.2406.02! …………. heb nu nog V1.01.00T04.3Intermediate. 


Zover ik het gelezen en begrepen hebt krijgt iedereen deze update, dus ook als je nog op de intermediate versie zit. 


Zover ik het gelezen en begrepen hebt krijgt iedereen deze update, dus ook als je nog op de intermediate versie zit. 

Iedereen krijgt ooit de nieuwe "KPN software" ja. Maar dat kan bij KPN heel lang duren.


Wat is dit voor typische actie?????

Ik zit nog steeds te wachten op de VORIGE update V10.C.2406.02! …………. heb nu nog V1.01.00T04.3Intermediate. 

Je komt vanzelf aan de beurt in de uitrol van de nieuwe software, zodra je modem over is naar de nieuwe software ga je automatisch mee met de nieuwste updates. Tot dan even geduld :) 


Iritant, WIFI doet het nu niet.

Lampje brand ook niet.

Stekker er al uit gehad.

Kijken of het gaat lukken, anders kan ik niet werken.

 

P.S.

Voordat ik vragen krijg.

Waarom ik hier wel reageert, zie ook hier.


Wat een gedoe.

Er staat bij de V10 helemaal geen wachtwoord achterop.

Maar gelukkig gevonden. 

Alles werkt weer.

Maar werkte pas nadat ik hem een reset had gegeven.


@Thomas van KPN  Goede morgen Thomas,

Ik heb wat vragen over onderstaand : Bekende beperkingen

we hebben een vast telefoonnummer Bij KPN.

het modem heeft al een hele tijd deze software versie: Intermediate.

Als ik zo het 2e gedeelte lees dan krijg we de nieuwe softwareversie dus niet, juist omdat we vaste telefonie afnemen?

Dan gaan dus alle verbeteringen/aanpassingen ed. aan  onze neuzen voorbij ?

Lijkt mij toch een vreemde zaak.

met vriendelijke groet

Sander

 

Bekende beperkingen

 

Telefonie

Het is niet mogelijk om, vanaf een KPN vast nummer, uit te bellen naar KPN mobiele nummers. Hier wordt aan gewerkt om dit z.s.m. te verhelpen. Eigen ingestelde voip accounts werken wel.

Vanwege dit migreren/updaten we bewust géén klanten die telefonie van KPN afnemen naar deze Softwareversie. Ben je echter overgegaan naar deze versie en voeg je daarna telefonie toe aan je abonnement, dan geldt dit probleem ook voor jou. Neem in dat geval telefonisch contact op via 0800-0402 (gratis), dan vervangen we je modem.


we hebben een vast telefoonnummer Bij KPN.

het modem heeft al een hele tijd deze software versie: Intermediate.

Als ik zo het 2e gedeelte lees dan krijg we de nieuwe softwareversie dus niet, juist omdat we vaste telefonie afnemen?

Dan gaan dus alle verbeteringen/aanpassingen ed. aan  onze neuzen voorbij ?

Lijkt mij toch een vreemde zaak.

Als je telefonie hebt krijg je deze update nog niet inderdaad. Die verbeteringen krijg je later, als het probleem met de telefonie is opgelost.

Voor de meeste mensen is telefonie een primaire levensbehoefte. We willen die niet afpakken om andere verbeteringen te geven. Geen zorgen, je gaat die verbeteringen later ook nog krijgen, op een moment dat jouw telefonie ook goed blijft werken.


@Jasper van KPN ,

Jasper bedankt voor je reactie , gewoon geduld hebben dus. geen probleem.

De V10 wordt nu puur als router gebruikt ,aangesloten op het glasvezelkastje.

verder is alles in huis bekabeld uitgevoerd, wifi voor tablets en mobieltjes.

mvrgr Sander


Hoi @Jasper van KPN .

Kun je met die software wel bijvoorbeeld Lebara (kpn netwerk) bellen?

Enne, mijn vaste nummer staat al jaren doorgeschakeld naar mobiel. Ik bel nooit meer uitgaand met de vaste! Zet mij dus maar wel op de lijst voor de software 😃😉

 


Na de update van Experia V10 staan al mijn wifi instellingen op openbaar. Ook na opnieuw starten van modem en laptop. Ik kwam er achter bij het herstellen van de internet verbinding. Alles  heb ik nu handmatig weer op privé gezet.


Deze update is voor klanten die nu nog op de oude firmware zitten én voor klanten die al eerder zijn overgegaan naar de KPN Software.

Betekend dit ook dat klanten die gebruik maken van pairbonding deze update krijgen?

 @JoshuaL klopt!

Ik moet Thomas toch even corrigeren. Pairbonding slaan we voor nu nog even over. We richten ons eerst op klanten met alleen een V10 (zonder SuperWifi 2), en zonder telefonie, en verbonden via glasvezel of enkelvoudig koper.

 

Wat is dit voor typische actie?????

Ik zit nog steeds te wachten op de VORIGE update V10.C.2406.02! …………. heb nu nog V1.01.00T04.3Intermediate. 

Maar, zo gaat het altijd? We ontwikkelen de KPN Software wel door. Dus als er dan een nieuwe versie is, dan gebruiken we die voor klanten die de vorige versie al hebben gekregen én ook voor de klanten die nog gemigreerd worden. Dus jij krijgt, zodra je aan de beurt bent, dan deze versie, en niet de vorige.

 

 

Hoi @Jasper van KPN .

Kun je met die software wel bijvoorbeeld Lebara (kpn netwerk) bellen?

Enne, mijn vaste nummer staat al jaren doorgeschakeld naar mobiel. Ik bel nooit meer uitgaand met de vaste! Zet mij dus maar wel op de lijst voor de software 😃😉

Gaat echt specifiek om KPN 06-nummers. Die van andere providers die ons netwerk gebruiken werken wel.

 

Na de update van Experia V10 staan al mijn wifi instellingen op openbaar. Ook na opnieuw starten van modem en laptop. Ik kwam er achter bij het herstellen van de internet verbinding. Alles  heb ik nu handmatig weer op privé gezet.

Hoe bedoel je dit, @JeanD? Waar zie/zag je dat?


Na de update van Experia V10 staan al mijn wifi instellingen op openbaar. Ook na opnieuw starten van modem en laptop. Ik kwam er achter bij het herstellen van de internet verbinding. Alles  heb ik nu handmatig weer op privé gezet.

Hoe bedoel je dit, @JeanD? Waar zie/zag je dat?

Bij de wifi netwerken onder eigenschappen kan je kiezen tussen openbaar of prive.  Deze instelling moest opnieuw op prive worden gezet.


Ah, dus op je eigen apparaat. Check. En jij hebt afgelopen nacht deze update gekregen, @JeanD, dus dan had je voorheen nog de oude firmware, toch?

Waren er ook in de V10 wifi instellingen gewijzigd? Dingen zoals de wifinaam, of misschien de beveiligingsinstellingen?


Wat verstaat KPN onder 'telefonie'?

Ik heb een telefoonnummer gekregen bij mijn internet/tv abonnement, maar heb geen telefoon op de V10 aangesloten. Weet het telefoonnummer niet eens, zie het wel staan als ik in de instellingen van de V10 kijk. 


Wat verstaat KPN onder 'telefonie'?

Ik heb een telefoonnummer gekregen bij mijn internet/tv abonnement, maar heb geen telefoon op de V10 aangesloten. Weet het telefoonnummer niet eens, zie het wel staan als ik in de instellingen van de V10 kijk. 

Dan heeft u dus telefonie. Dat u geen telefoon aangesloten heeft maakt niet uit. Dat ziet KPN niet eens misschien. 


Dan weet je het telefoonnummer dus wel @JanIvor .

Je hebt dus een vast nummer bij je abonnement. Dat wordt bedoeld met telefonie. Het maakt dan niet uit of je er een toestel op hebt. Nummer kost € 2 per maand. Als je het niet gebruikt waarom laat je het er niet uit halen? 0800-0402 


Nummer kost € 2 per maand. Als je het niet gebruikt waarom laat je het er niet uit halen?

Bij oude abonnementen kan dat niet. 


Dan weet je het telefoonnummer dus wel @JanIvor .

Je hebt dus een vast nummer bij je abonnement. Dat wordt bedoeld met telefonie. Het maakt dan niet uit of je er een toestel op hebt. Nummer kost € 2 per maand. Als je het niet gebruikt waarom laat je het er niet uit halen? 0800-0402 

Volgens mij betaal ik er niks voor. 

Tenminste niet apart vermeld op mijn factuur van KPN....

Heb het ook niet besteld, niet om gevraagd, etcetera. 


Dan weet je het telefoonnummer dus wel @JanIvor .

Ik weet het pas als ik 'in' de V10 instellingen zit.