Skip to main content
Updates

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38

Categorie:KPN Box 12
  • February 22, 2023
  • 1157 reacties
  • 100170 keer bekeken
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.04.38
Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

1157 reacties

roam
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+2
  • Slimmerik
  • December 29, 2023

Veel slechter vind ik dat KPN de WIFI-wachtwoorden opslaat op hun server, deze is supergevoelig en mogen nooit uit klanten omgeving gehaald worden. Ik zit gewoon mijn verplicht abo-duur af en dan ben ik weg van den superspion KPN

Oké, en waar ga je dan heen? Ziggo en T-Mobile doen dit ook met hun modems. Beter kies je voor de goedkoopste glasvezelboer in jouw buurt en sluit je je eigen router en Wi-Fi aan.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • December 29, 2023

@roam Ik was klanten bij ziggo en odido, bij hun was nooit bekend dat ze de klanten wachtwoorden opslaan op een centraal server, dat dacht ik ook niet van KPN toen iemand verraad dat bij vervangen van modem wifi-wachtwoord automatisch terug geplaatst wordt. Waar naartoe ik zal gaan hangt af welke provider beter aanbod zal maken.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 29, 2023

Pardon? KPN Ziet wat ik aan de binnenkant van mijn netwerk aansluit? Dat lijkt me een regelrechte inbreuk op mijn privacy en niet te vergeten de bedrijfsgeheime toepassingen en apparaten welke ik thuis test, configureer en klaar maak voor klanten. Als wat jij zegt waar is dan komt die hele BOX niet aangesloten en stuur ik vandaag alles nog terug. Kan iemand van het moderator team hier op reageren?

KPN ziet in hun modems jouw interne IP-adres en MAC-adres. Uit de MAC-adres kunnen ze weer concluderen welke apparaat dit is. Dus als KPN wil, kunnen ze jouw appraten hacken met de zero-exploits die jou nog niet bekend zijn.

Veel slechter vind ik dat KPN de WIFI-wachtwoorden opslaat op hun server, deze is supergevoelig en mogen nooit uit klanten omgeving gehaald worden. Ik zit gewoon mijn verplicht abo-duur af en dan ben ik weg van den superspion KPN

@Erik_68, er is een beheersysteem actief dat de KPN apparatuur op jouw aansluiting kan benaderen. Dit wordt gebruikt om die apparaten te kunnen updaten. Ook kan op die manier op afstand je modem herstart of gereset worden. Dit doen we alleen als het nodig is tijdens klantenservice contact met jou. Of, als je zelf een servicetool gebruikt omdat je ergens een probleem mee ervaart. Dit systeem kan dus ook zien wat voor apparaten jij verbonden hebt met je Box 12, maar meer ook niet. Het heeft geen inhoudelijke toegang tot apparaten die niet door ons geleverd zijn. Ook kan het van niet-KPN apparaten over het algemeen ook alleen maar ruwweg zien wat voor soort apparaat het is. Dus, bijvoorbeeld, wel dat iets een switch is, maar niet welk merk en type.

@TDN, het opslaan van de wifigegevens gebeurt in datzelfde systeem. Het doel daarvan is dat, na een reset van het modem, het beheersysteem deze opgeslagen wifigegevens weer terugzet in het modem. Zodat de klant in kwestie zo min mogelijk last heeft van een reset. Of, het voorbeeld dat je zelf ook al geeft, als men een nieuw modem krijgt.

Van deze wifigegevens kan het SSID ingezien worden tijdens klantenservice contact. Dit heeft als doel om klanten te kunnen helpen als zij, bijvoorbeeld, problemen ervaren met het maken van een verbinding. Het wachtwoord blijft echter volledig geheim. Deze wordt niet getoond en is niet op te vragen.  

Als je hier een probleem mee hebt en dit niet wilt, dan kun je gerust een eigen modem aansluiten. Alle informatie daarvoor vind je op kpn.com/eigenmodem.

• Topper
  • January 2, 2024

Oke, ik laat de geplande installatie doorgaan en zal testen wat er gebeurd met mijn uitgaande verbindingen naar klanten, al vrees ik het ergste.  Als de monteur hier is zal ik wel met hem overleggen wat er eventueel direct kan of niet. 

@Erik_ 

Ik heb dan nog 2 vragen over.

1. Kan ik die update op de een of andere manier forceren of versneld krijgen, gezien de IP instellingen.
  2. Ik heb een Fritz box 5530 Fiber AON Edition met een blauwe connector aan de ‘KPN’ kant. Ik heb gezien dat deze standaard KPN instellingen aan boord heeft. Uit dat document genaamd ‘Glasvezel internet’ kan ik echter niet goed opmaken wat KPN en/of de monteur gaan leveren. Kan ik deze configuratie zo direct gebruiken?

Als het teveel gedoe is, lees kosten, om de glasvezel direct te gebruiken, dan plaats ik wel een router achter de NT, in het geval dat ik de box niet snel en adequaat geüpdatet kan krijgen. Misschien is dat zo wie zo wel de snelste/beste oplossing. 

Alvast bedankt voor de antwoorden. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 2, 2024

Forceren niet, @Erik_68, maar zolang jij (nog) geen KPN wifipunten aansluit verwacht ik dat je na de aansluiting relatief snel aan de beurt bent.

Voor punt twee, dat hangt er vanaf of je ook daadwerkelijk een AON aansluiting hebt. Zo ja, dan kun je deze FRITZ!Box zo aansluiten op het FTU met de bijgeleverde SFP module. 

Heb je een XGS-PON aansluiting, dan is er een andere SFP module nodig. Die zijn voor XGS-PON vaak nog aan de prijzige kant. In dat geval zou ik je aanraden onze NT te gebruiken, en dan daar een eigen router op aan te sluiten.

• Topper
  • January 4, 2024

Goed, ik ben aangesloten en online, via de NT en de Box 12.

Alles lijkt het te doen. Ik heb de wifi punten bewust niet aangesloten, net als de tv box. Ik heb een smart tv en die box is overbodig. 

Ik heb snel even geprobeerd of ik nog bij mijn klanten kan en helaas, de e-catcher software ziet direct overlap en verdwaalt dus op mijn eigen netwerk. 

Ik geef dit een week. Als ik dan nog niet de update heb gehad, gaat die Box12 eraf en komt er een andere (UTP) router terug. Zijn hier nog mensen die een specifieke router kunnen aanbevelen? 

De monteur die het heeft geïnstalleerd rade de Fritz!box 7590AX aan, maar in de laatste 2 best buy guides van Tweakers komt die niet eens voor. Daar praten ze met name over de 4060. Ik moet nog eens goed kijken naar de verschillen. Ook omdat die 7590AX aanzienlijk duurder lijkt te zijn.

En nog iets, de KPN monteur zei dat als ik het wifi gedeelte van welke router dan ook zou uitschakelen en de wifi accespoints van KPN zou aansluiten, dat deze dan zelfstandig een MESH netwerk vormen. Dat zou ook nog een redelijke oplossing zijn. Ik ga die wifi accespoints wel bedraad aansluiten. Iemand ervaring met een dergelijke setup? 

Ik hoor graag. 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 4, 2024

Goed, ik ben aangesloten en online, via de NT en de Box 12.

Alles lijkt het te doen. Ik heb de wifi punten bewust niet aangesloten, net als de tv box. Ik heb een smart tv en die box is overbodig. 

Ik heb snel even geprobeerd of ik nog bij mijn klanten kan en helaas, de e-catcher software ziet direct overlap en verdwaalt dus op mijn eigen netwerk. 

Ik geef dit een week. Als ik dan nog niet de update heb gehad, gaat die Box12 eraf en komt er een andere (UTP) router terug. 

FIngers crossed! Vakantieperiode is weer voorbij, dus ik neem aan dat we ook gewoon weer verder gaan met de updates. 

Ik zou je wel aanraden om de TV+ Box in ieder geval even te proberen. De TV App voor smart TV's is van mindere beeldkwaliteit dan wat je via een TV ontvanger binnenkrijgt. Als dat belangrijk voor je is, dan kun je op die manier een keuze maken tussen wel of niet de TV+ Box gebruiken.

En nog iets, de KPN monteur zei dat als ik het wifi gedeelte van welke router dan ook zou uitschakelen en de wifi accespoints van KPN zou aansluiten, dat deze dan zelfstandig een MESH netwerk vormen. Dat zou ook nog een redelijke oplossing zijn. Ik ga die wifi accespoints wel bedraad aansluiten. Iemand ervaring met een dergelijke setup? 

Dit klopt, inderdaad. Je kunt ze dan allebei bedraad aansluiten, of eentje bedraad en de andere draadloos. 

Wel iets om dan even in je achterhoofd te houden met betrekking tot de nieuwe software.

Zodra je die hebt, en je sluit dan de SuperWIfi 2 aan, dan zullen die ook overgaan naar de nieuwe software. Op het moment is het nog zo dat die versie géén stand alone modus heeft. En ze dus nog niet los van een KPN modem met nieuwe software kunnen functioneren. Dit komt wel, in een volgende update, maar we weten nog niet precies wanneer die update beschikbaar komt. 

Wil zeggen dat bovenstaande dus niet gaat werken met SuperWifi 2 die over zijn op de nieuwe software totdat die volgende update er is.

Dus dat is iets waar je over moet nadenken op het moment dat jouw Box 12 de nieuwe Software heeft gekregen. Als je dan de SW aansluit, en later alsnog besluit een eigen router gebruiken, dan zit je met SW die daar dan nóg niet mee overweg kunnen. 

• Topper
  • January 5, 2024

@Erik_ 

Als mijn box 12 over is op de nieuwe software, heb ik geen directe reden meer om een andere router te plaatsen. Ik denk dat die box 12 verder prima voldoet als router, ik ben geen wifi of router tweaker, ik loop enkel en alleen aan tegen de beperking van de ip adressen. Misschien dat ik na verloop van tijd wel wat port forwarding enzov moet gaan instellen, maar daar houdt het verder ook wel mee op.

Ik zal de tv ontvanger een kans geven dan :P

Forum|alt.badge.img

Ik heb de KPN Box 12 modem met ‘oude’ firmware en daaraan via bedraad netwerkkabel mijn beide SuperWifi 2 punten aangesloten.
Als ik de SW2 punten uitschakel, hoe groot is de kans dat ik hiermee forceer dat de Box 12 de laatste firmware update zal installeren?
Uiteraard zal hier gelden “proof of the pudding is in the eating”, echter wil graag weten of het uberhaubt zin heeft.

wjb
Wijsgeer
  • January 8, 2024

Ik verwacht niet dat dat enig soelaas zal bieden immers centraal is allang vastgelegd dat er SW2 punten op jouw netwerk actief zijn en een dergelijke registratie is niet weg vlak nadat je die SW2 punten uit jouw netwerk verwijderd hebt. Sterker nog, dat zou weleens maanden kunnen duren.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 12, 2024

De laatste KPN Software versie is blijkbaar V12.C.23.04.38/39 die inmiddels ruim 10 maanden oud is ?

In dit topic staan nog best wat bugs en verbeterpunten. Zou er inmiddels niet eens een nieuwe software versie gereleased moeten worden ?  Lijkt nu alsof er niet erg veel prio is om dingen te verbeteren.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+6

Hij is zeker geen 10 maanden oud, mogelijk 3 maanden inmiddels gezien de laatste aanpassing aan het startbericht. Dat er nog een hoop verbeterd kan worden klopt denk ik wel, maar daarvoor zitten we ook in een testfase, waarbij al behoorlijk wat modems inderdaad over zijn naar deze versie.

Forum|alt.badge.img+1
  • Helper
  • January 13, 2024

Hij is zeker geen 10 maanden oud, mogelijk 3 maanden inmiddels gezien de laatste aanpassing aan het startbericht. Dat er nog een hoop verbeterd kan worden klopt denk ik wel, maar daarvoor zitten we ook in een testfase, waarbij al behoorlijk wat modems inderdaad over zijn naar deze versie.

Dat het startbericht is aangepast, is toch niet perse relevant. Startberichten, en zeker dit bericht dat vooral als faq dient, worden aan de lopende band aangepast.

Dit topic is bij mijn weten destijds gestart nav publiek release van software versie V12.C.23.04.38 sindsdien heb ik nergens gelezen over een nieuwere publieke versie. Wel is er nog V12.C.23.04.39 die identiek is aan.38 maar waarvan het versienummer met 1 is opgehoogd omdat door puur het flashen daarmee een bug opgelost kan worden.

Wellicht wil @Erik_  mod of iemand van KPN de vraag beantwoorden?  :)

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

We zijn druk bezig met de nieuwe firmware op de Box 12:

Daar worden langzaam maar zeker alle klanten naar overgezet. De focus ligt daar momenteel ook op. Je zult vanzelf naar deze firmware overgezet worden. Wel is het zo dat dit momenteel alleen gebeurt bij mensen met alleen een Box 12 of in combinatie met een SuperWifi 2. 

wjb
Wijsgeer
  • January 13, 2024

Carlien10 schreef:

Dit topic is bij mijn weten destijds gestart nav publiek release van software versie V12.C.23.04.38 …

Nee, dit topic is gestart bij de release van versie V12.C.23.04.24 en het startbericht is aangepast bij de releses V12.C.23.04.36 en V12.C.23.04.38.

Versie V12.C.23.04.38 is van eind september 2023.

• Topper
  • January 14, 2024

Erg fijn dat het nu mogelijk om het subnet aan te passen.

Maar kan het zijn dat je als subnet aanpas de TV ontvanger (TV+) niet meer werkt? 

Als dat zo is, is jammer en zou in de nieuwe firmware aangepast moeten worden.  Dat moet kunnen want met een ASUS router op Merlin-firmware kun je wel een ander IPrange kiezen en blijft de TV onvanger werken. 

wjb
Wijsgeer
  • January 14, 2024

Maar kan het zijn dat je als subnet aanpas de TV ontvanger (TV+) niet meer werkt? 

Als je het subnet aanpast dan zal je alle aangesloten apparaten opnieuw moeten starten zodat ze een IP adres uit dat nieuwe subnet gaan krijgen.

• Topper
  • January 15, 2024

Als je het subnet aanpast dan zal je alle aangesloten apparaten opnieuw moeten starten zodat ze een IP adres uit dat nieuwe subnet gaan krijgen.

Dat snap ik ook.  Eerste wat ik controleer. 

Maar zodra de TV ontvanger (VIP5202) een IP adres uit een andere range heeft als 192.168.2.xxx  werkt hij niet meer.   Ook niet na een herstart van het geheel (dus alles een andere ip adres).  

De TV ontvanger doet niets zodra hij in een andere range zit.  Sterker nog ik wel de IP-range veranderen als de TVontvanger aan staat en dan blijft hij spelen.  Ook al heeft alles (laptops, printer, ipad) dan een IP in de andere range, geen probleem.   Maar ja, zodra je de TV ontvanger dan uitzet en weer af of zijn lease verloopt en er dus een IP adres uit een andere range wordt uitgedeeld is het einde oefening. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 15, 2024

@Heronimos Dat komt door een bug, de intern dns-server is vast ingesteld op 192.168.2.254. Je kan het verhelpen met instelling op TV+box op statisch en dan gateway op nieuwe modem-adres en DNS ook op nieuwe modem-adres of een alternatief DNS-server (google,cloudfare). Je kan ook in modem zelfs de alternatieve dns-servers instellen en de proxy-cache uitzetten. 

• Topper
  • January 15, 2024

Bijzondere bug.  In de TV ontvanger of in de modem op de VLAN voor de TV?  Want de overige client krijgen netjes wel het nieuwe adres van de router door als DNS.  Dank voor je antwoord, ik zal eens gaan snuffelen zodra ik weer eens bij haar ben.

wjb
Wijsgeer
  • January 15, 2024

Bijzondere bug.  In de TV ontvanger of in de modem op de VLAN voor de TV?  Want de overige client krijgen netjes wel het nieuwe adres van de router door als DNS.

Er is aan de LAN zijde geen apart VLAN voor TV.

Ik verwacht dat de TV ontvanger ook netjes het nieuwe adres van de router als DNS heeft gekregen.

• Topper
  • January 15, 2024

Bijzondere bug.  In de TV ontvanger of in de modem op de VLAN voor de TV?  Want de overige client krijgen netjes wel het nieuwe adres van de router door als DNS.

Er is aan de LAN zijde geen apart VLAN voor TV.

Ik verwacht dat de TV ontvanger ook netjes het nieuwe adres van de router als DNS heeft gekregen.

Dat zou ik dus ook verwachten.  Echter blijkbaar gebeurd dat niet als het klopt wat @TDN aangeeft.

En we weten van meer apparaten die de meegegeven DNS negeren (apple/google)

Ik kan echter ook niet verklaren waarom de TV ontvanger (als hij aanstaat) gewoon blijft werken als de router al op zijn geupdate nieuwe adres bereikbaar is en mijn laptop ook al een nieuwe IP adres gekregen heeft.   Of te wel feitelijk

TV-ontvanger :  IP 192.168.2.2

Experiabox : IP 192.168.70.254  (verbinding met webinterface op dit adres, dus heeft ook echt het adres.)

Laptop: IP 192.168.70.12  (DNS 192.168.2.254)  (ipconfig /renew zelfs doorgevoerd)

Want zelfs al zou dan de TV ontvanger naar 192.168.2.254 gaan, zou deze daar niets moeten vinden.

Toch werkt hij (kan gewoon wisselen van zenders etc) tot moment dat de TV ontvanger ook een adres krijgt in de 192.168.70.xxx range.  Dan werkt er op de TV ontvanger niets meer.

wjb
Wijsgeer
  • January 15, 2024

Ik heb mijn TV ontvangers op een apart vlan staan met als subnet 192.168.4.0/24.

De TV ontvangers krijgen allemaal netjes een IP adres binnen dat subnet en ook de DNS server wordt correct ingesteld. Als ik een TV ontvanger even omhang naar een ander vlan en opnieuw opstart dan wijzigt het IP adres en DNS server netjes mee.

Dat zou dan toch betekenen dat de Experia/KPN Box iets raars doet.

Overigens kan het best dat de TV ontvanger netjes blijft werken zonder geldige DNS server. Zolang hij geen DNS requests hoeft te doen is dat geen enkel probleem.

• Topper
  • January 15, 2024

Dat zou dan toch betekenen dat de Experia/KPN Box iets raars doet.

Dat zou niet de eerste keer zijn natuurlijk 😁

Overigens kan het best dat de TV ontvanger netjes blijft werken zonder geldige DNS server. Zolang hij geen DNS requests hoeft te doen is dat geen enkel probleem.

Daar heb je een punt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • January 16, 2024

Hey @Heronimos, we gaan dit navragen.  Als we meer weten dan komen we het melden.