Skip to main content

Interactieve TV Update december 2024 t/m januari 2025

NMC 9.0.205_1 en HTML 6.205.202

Wat zit er in?

Grote update! Maar wel een onder water. Dus waar je als klant zelf niet zoveel van merkt. We gaan over naar een nieuw tv platform.

Het technische verhaal

Alle tv ontvangers en apps waarmee je tv kijkt maken verbinding met onze servers. Op die servers draaien wij een tv platform. Een groot stuk samenhangende software dat alles regelt rondom het kunnen kijken van tv. 

We zijn begonnen met het gebruiken van zo'n systeem toen we in 2005 begonnen met interactieve tv. Dit systeem heeft ons heel lang geholpen, maar op een bepaald moment moet je toch eens wat anders. Dus zijn we begonnen met overstappen naar een nieuw systeem.

TV+ en de apps maken al volledig gebruik van dat nieuwe platform. Maar de oudere ontvangers nog niet helemaal. In de laatste paar jaar hebben we geleidelijk al veel functies overgeheveld van het oude platform naar het nieuwe. En met deze update ronden we dat af. Daarom wijzigen nu ook de versienummers aan het begin.

Verder

De optie “Software verwijderen” in het menu werkt niet meer na de update. Dus die hebben we voorlopig verwijderd. 

Voor de 5202: daarin zagen we problemen met het switchen van Videoland, en sommige andere apps, naar Netflix. Hiervoor zit een oplossing in deze update.

Wanneer komt ‘ie

NMC 9.0.205 en HTML 6.205.202

Omdat dit een grote update is, doen we hem in meerdere groepen en met wat meer tijd ertussen dan jullie gewend zijn.

• Testgroep: 3 en 10 december
  • Uitrol: 7, 14 en 21 januari

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv-ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

• De NMC is degene met het versienummer dat begint met 9. De HTML begint met 6. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

De optie “Software verwijderen” in het menu werkt niet meer na de update. Dus die hebben we voorlopig verwijderd. 

Ik kan dus niet meer al die overbodige apps, zoals Netflix, Disney+, HBO Max, Ziggo GO, videoland  enz enz verwijderen die ik nooit ga gebruiken, maar mij een enorme irritatie factor geven, als ik er weer eens verongelijk op klik en de boel weer bij elkaar vloek?

Gelukkig blijkt niet voor TV+ te zijn. 

Het gaat hier om een update voor de oudere ontvangers, ​@Rlfie, niet de TV+ Box.

Op de oudere ontvangers zit een optie voor software verwijderen​. Deze verwijdert de kernsoftware van de ontvanger, herstart hem, en herinstalleert dan de software. Deze optie wordt, met deze update, tijdelijk verwijderd.​

@Erik van KPN, Gaat dit dan ook betekenen dat terugkijken via de "oude" TV ontvangers niet meer via vlan 4 maar via vlan 6 zal gaan verlopen en dat uitgesteld kijken naar de Nederlandse publieke en commerciële zenders niet meer in de hoogste kwaliteit zal zijn?

Het gaat hier om een update voor de oudere ontvangers, ​@Rlfie, niet de TV+ Box.

Op de oudere ontvangers zit een optie voor software verwijderen​. Deze verwijdert de kernsoftware van de ontvanger, herstart hem, en herinstalleert dan de software. Deze optie wordt, met deze update, tijdelijk verwijderd.​

gelukkig.

Misschien moet KPN eens een filter maken, op welke software updates je wilt abonneren? 

Fijn dat jullie (ook voor het eigen supportpersoneel) rekening houden met de feestdagen! Daar gaan andere leveranciers qua patching en licentieactivatie wel anders mee om.

@Erik van KPN, Gaat dit dan ook betekenen dat terugkijken via de "oude" TV ontvangers niet meer via vlan 4 maar via vlan 6 zal gaan verlopen en dat uitgesteld kijken naar de Nederlandse publieke en commerciële zenders niet meer in de hoogste kwaliteit zal zijn?

Verwacht ik wel. Het gaat volledig over naar hetzelfde platform dat de TV+ Box en de apps al gebruiken. Het oude platform gaat daarna helemaal uit.

Misschien moet KPN eens een filter maken, op welke software updates je wilt abonneren? 

Kunnen wij zelf niets aan doen, helaas. De forumsoftware die wij gebruiken wordt door een leverancier gemaakt en onderhouden. Het specifiek kunnen abonneren op één categorie binnen de Product Updates is wel iets dat aangedragen is als een verbeteridee bij hen. Maar of, en wanneer, dit dan komt is afwachten.

We doen daarom al wel expres in de titel en in de bannerafbeelding aangeven over welk apparaat een update gaat.

Fijn dat jullie (ook voor het eigen supportpersoneel) rekening houden met de feestdagen! Daar gaan andere leveranciers qua patching en licentieactivatie wel anders mee om.

Wij willen klanten rond de feestdagen niet lastigvallen met updates. En in die periode zijn er binnen KPN ook veel mensen vrij. Dus hanteren we rond de meeste feestdagen en grote evenementen software freezes.

Verwacht ik wel. Het gaat volledig over naar hetzelfde platform dat de TV+ Box en de apps al gebruiken. Het oude platform gaat daarna helemaal uit.

Dat is dan voor uitzendingen van de Nederlandse publieke en commerciële zenders een behoorlijke teruggang in de beeldkwaliteit bij uitgesteld kijken (terugkijken uit de gids en opnames) immers deze zullen dan niet meer met 14,2Mbps aangeboden worden maar met slechts 7,2Mbps.

Het wordt mijns inziens echt tijd dat KPN werk gaat maken van distributie o.b.v. h.265 (hevc) zodat uitzendingen bij unicast distributie wel met de hoogst mogelijke beeldkwaliteit aangeboden kunnen worden.

Gaat “HD op 1 met de beste kwaliteit inclusief integratie daarvan met de KPN TV apps” dan wellicht na zes jaar eindelijk van het lijstje met goede voornemens af, “Uitgesteld televisie kijken met dezelfde beeldkwaliteit als live televisie kijken” zal daar waarschijnlijk dan voor terug gaan komen. Hopelijk gaat dat niet ook zes jaar duren.

Ik neem overigens aan dat de HD-"Glas” zenders 661 t/m 670 ook zullen komen te vervallen.

Ik neem overigens aan dat de HD-"Glas” zenders 661 t/m 670 ook zullen komen te vervallen.

Ik denk dat die vervangen worden door de ‘HD+’ streams die we op de TV+ Box hebben.

Ik denk dat die vervangen worden door de ‘HD+’ streams die we op de TV+ Box hebben.

Ook de kanalen 661 t/m 670 zijn die “HD+” streams. Dit zou echter geen “HD+” meer genoemd worden maar “HD met de hoogste kwaliteit”. Ja, een mond vol maar ik dacht dat de term “HD+” niet meer gebruikt zou worden om zo verwarring te voorkomen met de schermresolutie HD+ (1600x900).

Wat mij betreft spreken we na het afschaffen van de HD-”Glas” zenders ook niet meer over HD-”Glas” of “HD+” maar gewoon over HD waarbij we er als klant vanuit moeten kunnen gaan dat dit altijd met de hoogst mogelijke beeldkwaliteit zal zijn.

Ik heb sinds een aantal weken glasvezel en dus ook de HD Glaszenders. Ik zou het mooi vinden dat die kwaliteit nu vanaf nummer 1 beschikbaar komt, maar jammer dat het dan niet meer bij uitgesteld kijken en opnames beschikbaar zou zijn. Anderzijds moet ik opmerken dat ik óók op m'n 55" OLED scherm nog steeds niet of nauwelijks verschil zie tussen 1 en 661, ook al kan ​@wjb zich dat niet voorstellen, en ik ben daarin in mijn familie- en kennissenkring absoluut niet de enige. Dus dat terugkijken in de kwaliteit gaat die bij mij tot voor een aantal weken normaal was vind ik persoonlijk niet zo erg. Één waarneembaar verschil is er bij mij wel tussen 1 en 661 en dat is dat 661 een aantal (bijna 10!) seconden voorloopt op 1. 

We gaan over naar een nieuw tv platform.

Dat is al best snel. Het vorige nieuwe platform (Accenture) is 'pas’ 4 jaar oud.

Hier publiceert Jarco erover, juli 2020:

https://www.totaaltv.nl/tests/nieuwe-jas-past-kpn-goed/ 

En m'n eigen bericht na flink zoeken ook gevonden:

https://breedbeeldweetjes.wordpress.com/2020/05/12/kpn-rolt-nieuwe-software-met-nieuwe-menustructuur-uit-op-itv/ 

Kunnen wij zelf niets aan doen, helaas. De forumsoftware die wij gebruiken wordt door een leverancier gemaakt en onderhouden. Het specifiek kunnen abonneren op één categorie binnen de Product Updates is wel iets dat aangedragen is als een verbeteridee bij hen. Maar of, en wanneer, dit dan komt is afwachten.

We doen daarom al wel expres in de titel en in de bannerafbeelding aangeven over welk apparaat een update gaat.

Misschien meerdere forums maken?

Persoonlijk zie ik dit toch echt wel als basis functionaliteit om geen onzin emails te krijgen. Je wordt tegenwoordig al dood gegooid om onzin informatie. 

Zoals bijvoorbeeld op een afstandbediening allemaal nutteloze knoppen, niet uitschakelbare Apps die je nooit zal gebruiken. Apps aageboden die je nooit zal gebruiken.Film adviezen op betaalbare abonnementen

Notifications in Apps, maar ook nog eens per email.

Dit is eigenlijk een voorbeeld, waarvan het best basis functionaliteit zou moeten zijn.

Verder

Ik denk dat bedoeld wordt dat “Software opnieuw installeren” wordt verwijderd.

Dit is eigenlijk een voorbeeld, waarvan het best basis functionaliteit zou moeten zijn.

Eens, maar deze product update is niet de plek om het daarover te hebben. Daarvoor hebben we dit topic:

Dat is al best snel. Het vorige nieuwe platform (Accenture) is 'pas’ 4 jaar oud.

Dat is ook juist waar de oudere ontvangers naar overgaan. Een deel van de functionaliteit loopt nog over het tv platform van daarvoor. Na deze update niet meer.

@Erik van KPN 

Er zijn van ons een aantal bekenden, die ook KPN-TV hebben met dit soort TV-Ontvangers, die momenteel overwinteren (wij straks ook 😎), de apparatuur hebben afgeschakeld en pas april/mei komend jaar terugkomen. Is er dan een probleem dat de ontvangers mogelijk niet meer direct werken?

Goede vraag ​@0011! Gewoonlijk zou ik zeggen, de tv-ontvanger update wel zo gauw je 'm aanzet. Maar in verband met de overstap op het nieuwe platform, checken we dit voor de zekerheid even. Komen we op terug!

Dat is ook juist waar de oudere ontvangers naar overgaan. Een deel van de functionaliteit loopt nog over het tv platform van daarvoor. Na deze update niet meer.

Ah. Dan is het dus andersom. De omschakeling heeft dan 4 jaar geduurd. 

@Erik van KPN 

Er zijn van ons een aantal bekenden, die ook KPN-TV hebben met dit soort TV-Ontvangers, die momenteel overwinteren (wij straks ook 😎), de apparatuur hebben afgeschakeld en pas april/mei komend jaar terugkomen. Is er dan een probleem dat de ontvangers mogelijk niet meer direct werken?

Dit hoort goed te gaan. Mocht er toch een probleem ontstaan, dan kun je de ontvanger een frisse start(reset) geven. 

@wjb, ik heb ook een antwoord wat betreft de HD zenders. Hier verandert door deze update niets. 

Een antwoord hierop heb ik nog niet, ik verwacht hier morgen op terug te kunnen komen. Je hoort van ons. 

Hier hebben we voor de zekerheid dus nog even navraag over gedaan en nu een antwoord op. En gelukkig is het antwoord anders dan wat ik dacht.

Er veranderd hier niets aan. De logica die bepaald welke streams de oudere ontvangers krijgen, en op welke manier, loopt al via het nieuwe platform. Dus dat verandert niet. Het is alleen een stukje software distributie dat aangepast wordt.

Ik ben bang dat ik gisteren ook deze update heb gehad. Hierdoor waren vanmorgen 3x ontvangers op 80% bijven hangen.

Ook na een powercycle blijft alles steken op 80.

Uiteindelijk software verwijderd met boot menu en na het installeren van de software werkt het weer, tot hij meld dat hij een update gaat plaatsen. 

Na deze update blijft alles weer steken op 80 % bij booten.

Vanacht 2x ontvangers aan laten staan: beide nog werkend. (Nmc 8.3.194_1 html 5.204.201)

1x ontvanger uitgeschakeld en vanmorgen weer 80% boot.

Is dit op te lossen, of gaan we een onzekere kerst periode in?

Mvg Q

Hi ​@Qho, ik mag zeker hopen dat we niet een onzekere kerstperiode ingaan. Heb je ook je modem even uit en weer aan gedaan? 20 seconden zou voldoende moeten zijn. 

Helpt dit ook niet? Maak dan even een eigen topic aan, dan kunnen specifiek met je meekijken. 

Ook na alles herstarten, hetzelfde. 

Ik heb een ander topic geopend. 

Ook na alles herstarten, hetzelfde. 

Ik heb een ander topic geopend. 

Bij mij exact hetzelfde, 4x geprobeerd en blijft op 80% steken. Opnieuw software laden en dan uitstel kiezen brengt iig de box weer terug voor een dag of 2

graag een oplossing