Skip to main content

4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

  • 22 January 2024
  • 57 reacties
  • 6083 keer bekeken
4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

Sinds eind oktober 2023 bieden we het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement aan. Daarmee wordt met ongekende snelheden internetten mogelijk voor een deel van de Nederlandse glasvezelhuishoudens. Maar, dit betekent dat er ook een deel is die dit nog niet kan krijgen. En dat gaan we veranderen!

 

Verschillende soorten glasvezelverbindingen

Bij glasvezelverbindingen zijn er globaal gezien twee verschillende soorten: AON en PON

AON is het type glasvezelverbinding dat we tot 2021 aanlegden. Hiermee kun je maximaal 1 Gbit/s aan snelheid krijgen via een techniek die Gigabit over Fiber heet.

Vanaf eind 2019 zijn we begonnen met PON. In eerste instantie met GPON, hiermee is al meer dan 1 Gbit/s mogelijk. Maar als snel zijn we overgegaan op XGS-PON. Hiermee zijn nóg hogere snelheden mogelijk. Theoretisch tot wel 10 Gbit/s.

 

Voor meer informatie over deze termen, en de techniek achter glasvezel, zie dit artikel:

​​​​​

 

Die hogere snelheid hebben we afgelopen jaar dan ook in de praktijk kunnen brengen met de introductie van het 4 Gbit/s abonnement. Maar, dit betekent wel dat het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement alleen beschikbaar is voor klanten met een XGS-PON aansluiting. En dus niet voor het deel van de klanten die nog op een AON verbinding zit. Dat willen, en gaan, we nu veranderen.

 

 

Ombouwen van wijkcentrales

Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide.

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

In de grote wijkcentrales (officieel City POP genoemd) wordt de stroomvoorziening omgebouwd. We vervangen de huidige 230Vac stroomvoorziening door 48Vdc.

Ook passen we de interne bekabeling aan. Dit zorgt ervoor dat de de XGS-PON apparatuur in de POP geplaatst kan worden en verbonden is met de buitenring aan wijkcentrales.

 

Aanpassingen in het systeem en bij de klant

Dit is echter nog maar de helft van het verhaal. Nadat de fysieke aanpassingen gedaan zijn moeten ook onze systemen aangepast worden. Zodat deze ook weten dat een bepaald adres nóg sneller internet kan krijgen. 

Als nu een klant in een van deze omgebouwde gebieden het nieuwe SuperFiber 4 abonnement zou willen bestellen, dan kan dit ook!

Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden. Als je het nieuwe 4 Gbit/s abonnement bestelt, dan sturen we daarvoor een monteur. En in sommige gevallen kun je dit zelf doen. Dan sturen we je alleen een nieuwe NT.

 

Wanneer kan ik 4 Gbit krijgen?

We zijn vorig jaar begonnen met deze omzettingen. In Middenbeemster is de wijkcentrale in november omgezet naar XGS-PON. Woon je dan ook daar, dan kun je nu kiezen voor 4 Gbit! 

Ook zijn we al bezig in Enschede en Nunspeet, en gaan we in 2024 verder los met omzettingen naar XGS-PON. Helaas kunnen we niet van te voren zeggen of en wanneer jouw gebied aan de beurt is voor omzetting. Gebruik de postcodecheck in onze shop om te kijken of SuperFiber 4 voor jou beschikbaar is. 

 

Wat vind jij?

De keuze voor een 4 Gbit/s verbinding hangt, naast de technische mogelijkheden, af van je eigen wensen en budget. Niet iedereen heeft de behoefte aan deze snelheid. Wat is voor jou de afweging om de overstap naar 4 Gbit/s wél te maken?

Dat dacht ik ook al @Ik_Combineer. Als er maar betaald word kan alles. Maar dat zal het probleem wel zijn. Als ik dit lees:

Odido Zakelijk bied het wel aan maar daar willen we niet heen ivm alle andere diensten ook van KPN zoals mobiel

"ivm alle andere diensten"

Dat is gezeur natuurlijk. Een groot bedrijf geeft daar geen ene f*ck om.


Dat dacht ik ook al @Ik_Combineer. Als er maar betaald word kan alles. Maar dat zal het probleem wel zijn. Als ik dit lees:

Odido Zakelijk bied het wel aan maar daar willen we niet heen ivm alle andere diensten ook van KPN zoals mobiel

"ivm alle andere diensten"

Dat is gezeur natuurlijk. Een groot bedrijf geeft daar geen ene f*ck om.

Het kan zijn dat het is zodat alle it op 1 factuur staat, maar als het inderdaad is voor combinatievoordelen dan zoekt de klant naar een kleinzakelijk pakket waarbij inderdaad niet veel (extra) opties mogelijk zijn. Eigenlijk niks anders dan bij consumenten.,


Odido Zakelijk bied het wel aan maar daar willen we niet heen ivm alle andere diensten ook van KPN zoals mobiel

In verband met combivoordeel ofzo? Wat maakt dat voor een groot hotel uit? Die paar tientjes per maand hooguit. 

Waarom neemt een groot hotel niet beide? Dus Odido 8 gbit glas én KPN glasvezel. Dat bied ook nog enige mate van redundantie. 

Odido hun verbinding is net een jojo dus dat wordt hem gewoon niet.

en mobiel heb je ook ruk bereik

 

maar goed we hebben morgen een account manager van kpn over de vloer hoor ik net


Ik heb het start topic en diverse berichten gelezen hier in AON  gebied is bij Odido 8 Gb bestelbaar.

Is hier de City pop dan al omgebouwd en heeft Odido in de Area pop alles al veranderd? Of heb ik een paar berichten verkeerd gelezen/ begrepen. 

 


Ik heb het start topic en diverse berichten gelezen hier in AON  gebied is bij Odido 8 Gb bestelbaar.

Is hier de City pop dan al omgebouwd en heeft Odido in de Area pop alles al veranderd? Of heb ik een paar berichten verkeerd gelezen/ begrepen. 

Odido gebruikt dan haar eigen apparatuur en huurt alleen de glasvezels.

Het kan dus prima dat KPN gewoon AON gebruikt terwijl Odido XGS-PON aanbiedt.

Het is ook niet iets waar ik me echt druk om kan maken, anno 2024 (en waarschijnlijk nog wel een flink aantal jaar daarna) is voor ons 1Gbps meer dan voldoende.


Ik heb het start topic en diverse berichten gelezen hier in AON  gebied is bij Odido 8 Gb bestelbaar.

Is hier de City pop dan al omgebouwd en heeft Odido in de Area pop alles al veranderd? Of heb ik een paar berichten verkeerd gelezen/ begrepen. 

Odido gebruikt dan haar eigen apparatuur en huurt alleen de glasvezels.

Het kan dus prima dat KPN gewoon AON gebruikt terwijl Odido XGS-PON aanbiedt.

Het is ook niet iets waar ik me echt druk om kan maken, anno 2024 (en waarschijnlijk nog wel een flink aantal jaar daarna) is voor ons 1Gbps meer dan voldoende.

Dat van de eigen apparatuur weet ik echter dit zit zover ik weet alleen in wat hier de Area pop wordt genoemd. Kortom als de Citypop niet is aangepast vraag ik mij oprecht af hoe dan. Of gaat het Odido signaal niet via die hier genoemde Citypop wat mij zou verbazen.

 

Voor ons is de 200Mb verbinding meer dan voldoende dus de 4 Gb die kpn wil gaan leveren is leuk voor wie dit wil. Zolang voorlopig bij ons thuis niks hoeft te veranderen vind ik het prima. Zover ik het goed lees is dat ook alleen de situatie als ik daadwerkelijk die hogere bandbreedte ga afnemen of het moment dat KPN besluit nu gaat AON uit zoals nu steeds meer de dsl lijnen worden uitgezet.


Vooral het aansluiten van glasvezel is een issue. We zijn bij ons bezig met een vernieuwbouwingsproject waar KPN wou aanhaken om nog binnen de buitenschil te komen (Kan niet meer nadat de schil erop zit). Wat blijkt, KPN is opeens superstil en er gebeurd gewoon niks meer. Inmiddels is Blok #1 (Waar ik gelukkig niet woon) zover dat het “te laat” is en er binnenkort een veel kostbare oplossing moet komen (Ziggo heeft haar zaakjes trouwens wel tijdig op orde). Voor Blok #2 kan het nog maar ik heb er twijfels over of KPN op tijd weer opnieuw aan aanhaakt om nog goed genoeg mee te kunnen in het “treintje” (hoe later, hoe lastiger het wordt). 

Anders wordt het binnenkort binnendoor wat een stuk kostbaarder gaat worden, want door die buitenschil gaan zonder deze te herstellen zodat deze aan de subsidievoorwaarde voldoet is geen optie. 

Ach ja, anders wordt 5G de vervanger voor glasvezel, of je gaat naar glasvezel van Ziggo (die er dan wel netjes licht). 😅

Gaat over 129 huishoudens 😅 Waarvan we moeten gaan aangeven dat KPN haar toezegging niet waar heeft gemaakt. 

Ik vraag me af wat ze nu willen met Blok #1, buitenlangs gaat niet meer en om aardig wat etages omhoog te schieten wordt vrij kostbaar en ik hoop dat het met Blok #2 nog gaat lukken (Vooral om mezelf 😛 ) 😅


Reageer