Skip to main content

Weet je nog, die goeie ouwe tijd? Je stond op, at ontbijt en keek uit het raam om het weer te checken. Nu? Je grijpt je telefoon om te zien of het regent, terwijl je vergeet dat de gordijnen ook open kunnen. Ja lieve lezers, we hebben een uitdaging. Telefoonverslaving is overal, en eerlijk gezegd: we kunnen er niet eens boos om worden. We zijn allemaal schuldig. De oplossing? Lees maar mee. 

Maak kennis met de NoPhone

Selfie maken? Insta bijwerken? Je oma bellen? Op Tinder naar links swipen en tussendoor een topic aanmaken op de KPN Community? Vergeet het maar. Met dit toptoestel mag je alles maar kunt absoluut niks. 

Waarom een NoPhone?

Het placebo effect. Het doel van de NoPhone is simpel maar briljant: het biedt een humoristisch en praktisch alternatief voor mensen die te veel tijd op hun smartphone doorbrengen. Het is een stuk plastic dat eruitziet en aanvoelt als een telefoon, maar helemaal geen functionaliteit heeft. Het idee is om bewustwording te creëren rondom smartphoneverslaving en gebruikers te helpen hun schermtijd te verminderen. Het is tegelijkertijd een parodie op onze afhankelijkheid van technologie én een tool om ons eraan te herinneren dat we best zonder kunnen. Al is het maar voor even! 😊

Een gezonde relatie met je telefoon?

Het kan zeker. Tips van de redactie: 

• Telefoon op bed voor het slapen gaan? Vergeet het maar, gooi hem in de vaatwasser. Of zorg ervoor dat het niet binnen handbereik zit. 😉
  • Ga je digitaal detoxen? Informeer dan je omgeving hierover en hou je ruggengraat recht.
  • Schakel je meldingen uit om verleidingen te verminderen.

Win een NoPhone!

Uiteraard lees je dit niet voor niets! Wij mogen een aantal NoPhone's uitdelen en zijn zeer benieuwd naar hoe jij hiermee omgaat. Past het prima in je leven zo? Wil je minderen? Of juist meer gasgeven op de lolly van de digitale wereld? Of heb jij een familielid of bekende die wel een NoPhone kan gebruiken?

Uit de allerleukste en meest analoge reacties hieronder gaan we een paar winnaars kiezen. We zijn benieuwd! 

Over analoog gesproken, ik sluit af met een grapje over een oud toestel. Je moet het zelf draaien om verbinding te maken. Maar hé, het is wel gegarandeerd een goede workout voor je arm! 😄📞

Dus ik vind het ontlopen van de gesprekken fijner. 🙃

Sanne op kantoor dit 😅

Sanne op kantoor dit 😅

Ik poog me nu voor te stellen wat de komende dagen op kantoor gaat gebeuren 😂

Merkwaardige kraan...

Iemand enig idee hoe die werkt? 🙃

@Marlon92, zeker merkwaardig. Is dit jouw digitale detox? 😉

Sanne op kantoor dit 😅

Ik poog me nu voor te stellen wat de komende dagen op kantoor gaat gebeuren 😂

Ik verwacht een flinke reprimande voor wat ik heb gezegd. 

Merkwaardige kraan...

Iemand enig idee hoe die werkt? 🙃

De middelste en rechtse zijn warm/koud-water pijpen en worden samengevoegd naar de linkse pijp.

De middelste en rechtse zijn warm/koud-water pijpen en worden samengevoegd naar de linkse pijp.

Midden tussen die 2 rechtse kranen komt ook nog een pijpje naar voren met een bochtje zo naar beneden. Dat is om het bad vol te laten lopen lijkt me. De linkse pijp zit een slang aan naar een douche? Bijzonder bouwsel 😁

Maar niet onwaar. 

Ik heb er al een paar jaar geleden voor gezorgd dat ik niet ‘toxicated’ raak. Hoe? Van veel apps heb ik de meldingen uitgezet, bijv die van mijn werkmail. Op die manier ben ik niet te veel met mijn werk bezig in mijn vrije tijd.

Van mijn social media krijg ik ook geen notificaties. Ik kijk wel als ik dat wil.

Ook heb ik het geluid van mijn mobiel bijna altijd op ‘stil’ staan zodat ik niet de hele tijd op ‘aan’ wordt gezet.

En ‘s avonds gaat mijn mobiel gewoon helemaal uit totdat ik ben opgestaan.

Op deze manier gebruik ik de voordelen van mijn mobiel en van social media zonder dat ik last krijg van de nadelen. Bevalt prima zo! Dus ik hoef niet gedetoxd te worden 😁

Hoi ​@Roy74 

Je bent van harte welkom in mijn woonplaats Arnhem.
Er is hier genoeg te doen en te bezichtigen, dus misschien een weekendje Arnhem?

Het is wel de ultieme manier om te detoxen, en je smartphone 📱 weg te laten!
Behalve alleen om een leuke foto 📸 te maken dan.

Maar niet onwaar. 

Ik zou beiden adviseren om morgen maar een thuiswerkdagje te plannen 😅

Mijn tip voor Apple gebruikers die niet los kunnen komen van hun apparatuur: gebruik de Focus functionaliteit. Op Android zal vast hetzelfde mogelijk zijn.

Met Focus kun je er voor zorgen dat jij weer de leiding hebt over je leven in plaats van je apparatuur.

Mijn IPhone, watch en iPad gaan in de avond in de slaapstand en dan krijg ik alleen nog signalen van bewust gekozen apps en contacten. Maar je kunt nog verder gaan natuurlijk. Bewust eens je notificatie instellingen bekijken en aanpassen is ook verstandig om eens te doen.

Mijn gordijnen gaan overigens automatisch open zoals het bij een echte IT-er hoort 😁 inderdaad om het weer te checken haha.

Mooie tip, maar dat is juist om meldingen te dempen, wat ik gebruikt heb is screentime(schermtijd), daarmee kan je apps blokkeren vanaf tijd x tot tijd x, en enkel belangrijke apps wel doorlaten kunnen komen enof contacten.

Mijn tip voor Apple gebruikers die niet los kunnen komen van hun apparatuur: gebruik de Focus functionaliteit. Op Android zal vast hetzelfde mogelijk zijn.

Met Focus kun je er voor zorgen dat jij weer de leiding hebt over je leven in plaats van je apparatuur.

Mijn IPhone, watch en iPad gaan in de avond in de slaapstand en dan krijg ik alleen nog signalen van bewust gekozen apps en contacten. Maar je kunt nog verder gaan natuurlijk. Bewust eens je notificatie instellingen bekijken en aanpassen is ook verstandig om eens te doen.

Mijn gordijnen gaan overigens automatisch open zoals het bij een echte IT-er hoort 😁 inderdaad om het weer te checken haha.

Mooie tip, maar dat is juist om meldingen te dempen, wat ik gebruikt heb is screentime(schermtijd), daarmee kan je apps blokkeren vanaf tijd x tot tijd x, en enkel belangrijke apps wel doorlaten kunnen komen enof contacten.

Dat is een mooie aanvulling ​@Nicj56. Ik merk dat dempen bij mij helpt om niet constant te kijken. Ieder pakt het op zijn/haar manier aan en jouw aanvullende tip kan waardevol zijn voor iedereen die een beetje wil minderen. Schermtijd geeft ook inzicht hoeveel tijd je bezig bent met bepaalde zaken en inzicht is controle over je gedrag.

Hoi ​@Jasper van KPN 

Omdat je een sterk verouderde plattegrond van het Nationaal Openlucht Museum in Arnhem hebt geplaatst (door middel van een link in jouw reactie), hierbij de meest actuele plattegrond van het park anno 2024.

Dat was bewust een oude plattegrond, die had ik als poster aan de muur hangen 😉

Dat is een mooie aanvulling ​@Nicj56. Ik merk dat dempen bij mij helpt om niet constant te kijken. Ieder pakt het op zijn/haar manier aan en jouw aanvullende tip kan waardevol zijn voor iedereen die een beetje wil minderen. Schermtijd geeft ook inzicht hoeveel tijd je bezig bent met bepaalde zaken en inzicht is controle over je gedrag.

Klopt, maar iedereen moet doen wat die zelf wilt, en waar die zich goed bij voelt. Maar de telefoon minder gebruiken is idd een goede. Zelf gebruik ik dus schermtijd, met daarbij wel contactpersonen/apps die wat mogen laten zien. Daarnaast gebruik ik focus ook wel, voor werk/sporten/slaap, en in de bios en bij restaurants waar ik vaker kom.

Hoi ​@Jasper van KPN 

Omdat je een sterk verouderde plattegrond van het Nationaal Openlucht Museum in Arnhem hebt geplaatst (door middel van een link in jouw reactie), hierbij de meest actuele plattegrond van het park anno 2024.

Dat was bewust een oude plattegrond, die had ik als poster aan de muur hangen 😉

Ik vind oude plattegronden vaak mooier. In de versie die jij liet zien zijn de daken met een verlooptint ingekleurd. Dat geeft diepte.

Overigens ook leuk om de ontwikkeling van het museum te zien. De remise en trams waren er nog niet.

Als we ergens zijn en er gaan allerlei piepjes op de telefoon, als melding dat er weer eens een berichtje binnenloopt, of een nieuwbericht, zeg ik steevast: “Dat kan je ook uitzetten en zo belangrijk zijn die berichten ook weer niet, na verdere analyse, toch?” 

Dan worden er blikken toegeworpen die dodelijk zijn… 

Ik heb deze allemaal uitstaan, ik lees de appjes wel als ik er tijd voor heb en mails checken doe ik op een tijd dat het ook mij uitkomt. 

Ik heb met plezier de reacties tot nu toe gelezen!

Zelf merk ik dat ik misschien wat minder op mijn telefoon zou moeten zitten. Ik ben namelijk wel erg gehecht geraakt aan de voordelen die een smartphone biedt: snel iets checken, informatie opzoeken, zaken regelen, kaartjes bestellen of een leuke tip doorsturen naar een vriendin. En, ook heel makkelijk: op ‘dode momentjes’ lees ik vaak even mee op de community. Toch realiseer ik mij dat het misschien wel goed zou zijn om soms wat minder digitaal bezig te zijn… Maar eerlijk gezegd, vind ik dat best lastig 😅.

Een TV-tip die ik graag met jullie wil delen:

In de nieuwe driedelige serie Schermstrijd duikt journalist Doortje Smithuijsen in onze digitale gewoonten. Ze gaat samen met experts en zeven jongeren die de uitdaging aangaan om hun telefoon een week lang weg te leggen, op zoek naar antwoorden op de vraag: zijn we massaal telefoonverslaafd? En belangrijker nog, hoe komen we daar dan vanaf?

Schermstrijd is vanaf vrijdag 8 november volledig te streamen bij KRO-NCRV op NPO Start en vanaf donderdag 28 november wekelijks te zien op NPO 3.

Ik denk dat het wel een aanrader is voor wie nieuwsgierig is naar dit onderwerp! 

Ik was dus ook helemaal zo! Werd helemaal onrustig van meldingen enz. Maar ik heb dus een super goeie cursus gevolgd over digitale detox. Heeft me zoveel geholpen en inzichten gegeven! Ik raad m iedereen aan! 

Je vind het op: micamino.plugandpay.com/e-book-digitale-detox-schermtijd-beperken

Wat ook goed is om lekker iedere dag een stuk te wandelen. Wij doen iedere dag 1 tot 2 uur wandelen. Je hoofd lekker leeg maken en je mobiel niet mee. 

Goedemorgen, wij hebben genoten van alle mooie, open en eerlijke reacties! Dankjewel voor het delen allen 😊

Daarmee zijn we tot de winnaars van de NoPhones gekomen… trommelgeroffel

@Hoopvol, ​@Michel.uit.Arnhem, ​@Nicj56, ​@Claudia van Vliet en ​@Katana321

Gefeliciteerd! De NoPhones zijn onderweg jullie kant op. We hopen dat jullie er zelf plezier en gemak van hebben, een handje hulp bij detoxen, óf dat jullie een dierbare een leuk nuttige en grappig kadootje kunnen doen hiermee! Met de feestdagen misschien? 😁

En voor wie het leuk vindt, om het jaar gezellig af te sluiten, doe je mee met onze laatste Dwaling van dit jaar?

Hoi ​@Alexandra van KPN 

Goh! Totaal niet verwacht dat ik tot de gelukkige 🍀 winnaars zou gaan behoren.
Dus een echte verassing 🎁 is het dus wel, maar wel een super leuke uiteraard.

Ik ga hem waarschijnlijk cadeau doen aan mijn lieve zus, die buiten haar man om, ook getrouwd is met haar smartphone, en inmiddels wel toe is aan detoxen.

Goedemorgen, wij hebben genoten van alle mooie, open en eerlijke reacties! Dankjewel voor het delen allen 😊

Daarmee zijn we tot de winnaars van de NoPhones gekomen… trommelgeroffel

----

Gefeliciteerd! De NoPhones zijn onderweg jullie kant op. We hopen dat jullie er zelf plezier en gemak van hebben, een handje hulp bij detoxen, óf dat jullie een dierbare een leuk nuttige en grappig kadootje kunnen doen hiermee! Met de feestdagen misschien? 😁

Superleuk! Dankjewel alvast. 👍

Zoals ik in mijn bericht al schreef, hoef ik niet gedetoxt te worden. Maar ik ga kijken of en wie ik hiermee blij kan maken. 😁

Vandaag het pakketje ontvangen. Heel erg blij mee en wat een verrassing. Nog meer reden om minder op je telefoon te zitten. Genieten. Bedankt. 

Wegens grote problemen met de postbezorging binnen mijn woonwijk, heb ik al dagen geen post 📬mogen ontvangen, dus ook niet het pakketje van KPN.
Sinds afgelopen vrijdag zou ik al post moeten ontvangen volgens de PostNL App 📱, maar er is al dagen geen postbezorger gezien in mijn buurt, ook niet door mijn buren (bij navraag).

Inmiddels een klacht ingediend bij PostNL, omdat wij het vermoeden hebben dat post dat voor ons bestemd is wordt opgespaard op het PostNL depot, en er waarschijnlijk geen bezorger beschikbaar is wegens het tekort aan postbezorgers.

Hopelijk krijg ik vandaag (donderdag) alsnog alle post 📬 en het pakketje 🎁 van KPN door mijn brievenbus, wat al dagen onderweg naar mij is.

Op PostNL kun je absoluut niet meer bouwen!!

Reageer