Skip to main content

Gebruik jij een Raspberry Pi?

  • 5 September 2024
  • 16 reacties
  • 222 keer bekeken

Zo nu en dan komen er nog wel eens topics voorbij waarin er gesproken wordt over een Raspberry Pi. Een zogeheten Singleboardcomputer waarbij de maker 2 doelen voor ogen had: Hij moet goedkoop zijn en compact. Dat is gelukt en inmiddels is de vijfde versie van het apparaat alweer op de markt.

Je hebt de mogelijkheid om er een soort ‘light’-versie van Windows op te draaien, maar ook diverse linux-versies, of juist operating systems die speciaal voor de Raspberry Pi geschreven zijn om het apparaat voor een specifiek doel in te kunnen zetten.

Op de markt zijn ook veel accessoires beschikbaar zoals behuizingen, touch screens of modules die de functionaliteit van je pi uit kunnen breiden. Dat maakt het een enorm veelzijdig apparaat. Ze worden vaak ingezet bijvoorbeeld als server, pi-hole (netwerkgebaseerde ad-blocker), smarthome systeem of spelcomputer voor retro spelletjes.

Gebruik jij een Raspberry pi? Waar gebruik je het zoal voor?

Hier een Pi-gebruiker van het eerste uur! Samen met een vriend ooit eens de eerste besteld om te kijken wat je ermee kon.

Inmiddels heb ik een aardig museumpje aan Pi’s: eentje is nog voor een deel verantwoordelijk voor de home-automation, er staat er een achter een vintage versterker met Volumio erop, er draait nog een Pi met Kodi, ik heb een fail-over webserver op een Raspberry staan.

Verder nog geëxperimenteerd met de mini’s en pico’s voor een meet- en regelsysteem. Er staan er nog twee klaar voor het uitlezen van de CV en de energiemeter.

De meesten draaien Raspbian, er is er een met Pi-Ubuntu en waarschijnlijk zullen Volumio en Kodi wel hun eigen smaakje van het OS hebben.

Vooral het laagdrempelige GPIO-systeem en de enorme beschikbaarheid aan componenten die ermee kunnen samenwerken maken de Pi zo’n interessant bordje.


Het zijn inderdaad enorm veelzijdige apparaatjes. Ik heb deze nog staan:

 

 

Veel gebruikt als Pi-Hole, ook voor Kodi en voor retro gaming. Mooi dingetje, binnenkort maar eens weer afstoffen 🙂


De doosjes liet ik door een vriend 3D-printen, je kon echt van alles maken zolang de openingen maar op de goede plek zaten.

Pi-Hole heb ik inmiddels al een tijdje in een docker container draaien. Dat maakt in de snelheid weinig uit, maar de interface is wel sneller dan op een Pi (had m op een oude staan).


Zelf heb ik, zoals hier al te zien was, er een aan de muur hangen waarop een dashboard van mijn home-assistant draait.

Het main dashboard wat erop draait:

waarbij links de (hue) verlichting bediend wordt. Onder elke knop zit een preset, maar wel zo simpel opgezet dat ook bijvoorbeeld mijn moeder er nog prima mee overweg kan.

Rechts de bediening van de Sonos om ermee de radio aan te kunnen zetten, en rechtsonder een overzichtje van wanneer het huisvuil opgehaald wordt. Wanneer er op een bepaalde dag een container aan de weg moet, zal een dag van tevoren de betreffende knop oplichten als reminder.

Ook kan ik bijhouden hoe de zonnepanelen het doen:

Erg handig dus.

 

Verder heb ik in het verleden er wel eens een gebruikt als Kodi mediaplayer, wat erg goed werkte.

 

Daarnaast heb ik nogal een enorme interesse in alles wat met luchtvaart te maken heeft, dus ooit heb ik in combinatie met een RTL-SDR stick wel eens een flight tracker ermee gebouwd. In de toekomst wil ik er nog eens een ACARS receiver mee bouwen, wat me ook wel erg interessant lijkt.


Ik heb me er eigenlijk nooit in verdiept, maar misschien heb ik daar het geduld niet voor,.en weet ook niet echt hoe het werkt,..

Maar kun je bijvoorbeeld ook een 'kastje' met een leuk bedieningsschermpje als leuke box maken of krijgen? En dan voorzien van enkel en alleen het reguliere internet radio?

Gewoon om netjes neer te kunnen zetten in het tv-meubel,.. en als je gewoon de radio wilt aanzetten het dus zo aangezet kan worden? 

Hebben sindskort een nieuwe speaker onder de tv Klik maar vind het veelste gek om een dure receiver voor enkel dit aan te schaffen,... En elke keer bedienen via je tellie en een app wordt ik iig ook wel een beetje gaar van,.. 


Hier heb ik Domoticz er op draaien. Verbonden met de P1 poort van de elektriciteitsmeter. En met zwave stick om lampen te kunnen bedienen.


@JB22_ dat kan met een Raspad en een Pi. Je hebt dan een soort van dik tablet. Is inderdaad leuk voor internet radio en bv podcasts. Voordeel tov een internet radio is dat je een "groot" scherm hebt ipv een te klein schermpje.

Nadeel : Raspad kost +/- €250 en dan nog de PI computer.


Ik heb de Raspberry Pi in de eerste versie nog gehad, maar sinds lange niet meer. Een mini PC kan veel meer, en zonder probleem voor een onervaren gebruiker te gebruiken. Voor een expert kan hij ook alle OS (Windows, Linux) installeren en zaken doen, de een Pi met veel moeite kan doen. Voor de prijs voor een actueel Raspberry Pi 5 board met 8GB RAM, kan je al een compleet Mini PC met 8GB/256GB  SSD kopen.


Zelf heb ik, zoals hier al te zien was, er een aan de muur hangen waarop een dashboard van mijn home-assistant draait.

Ik ben inmiddels voor mijn Home Assistant overgestapt op een Intel NUC.
Gebruik Home Assistant nu twee jaar, en heel mijn huis draait erop!
Omdat het nu het kloppend hart is van mijn huis is laat ik Home Assistant elke nacht een back-up draaien naar mijn NAS, in geval van nood is er geen of nauwelijks dataverlies. 

Ik ben er erg tevreden mee, alle systemen en services zijn aan elkaar gekoppeld middels Home Assistant.
49 scripts en automations draaien, en snel 100 apparaten (dat is inclusief schakelaars en powerplugs enzv). 

Wat voor schermpje heb jij aan de muur hangen @Raymondt ?


Leuke topic! Ik was zelf 2 jaar geleden gaan kijken voor een pi, maar toen waren de prijzen veels te hoog vanwege schaarste. Uiteindelijk een HP Prodesk met i7-9700 op de kop kunnen tikken voor mooi prijsje. Daar staat nu proxmox op met pihole, docker, homeassistant enzovoort op. Erg tevreden :D

Erg nieuwsgierig naar hoeveel domeinen jullie op de adlist hebben staan 🙈 (ik weet dat meer niet altijd beter is)

 


Wat voor schermpje heb jij aan de muur hangen @Raymondt ?

Mijn Home Assistant zelf draait niet op een Pi. Dat heb ik wel een tijdje gedaan, maar op een gegeven moment geeft dat toch issues (als je een SD kaart in je pi gebruikt als harde schijf, dan krijgt ie op een gegeven moment toch dat ie niet zo lekker loopt). Die draait tegenwoordig als virtual machine op mijn server.

Het schermpje hier is een 7” Raspberry Pi touchscreen, waar de pi zelf op de achterkant zit geschroefd (en dat alles in een behuizing hiervoor gestopt). Op de Pi draait gewoon raspbian als OS, en het dashboard geopend in een browser in kiosk-mode. Op de achtergrond draait VNC ook mee op de pi, mocht ik eens een keer op het ding in moeten loggen om evt problemen op te lossen.


Hier gebruik ik ook een Raspberry Pi for home automation. Ik heb hier HomeAssistant op geïnstalleerd, waarmee ik alle Hue-verlichting op de benedenverdieping kan bedienen, de growatt zonnepanelen omvormer kan uitlezen, enkele tv's kan bedienen, cv-radiatoren kan bedienen (netatmo), Toon (van Eneco) kan bedienen en nog een paar dingetjes. 

Geautomodiseerd zorgt hij ervoor dat Toon automatisch om 22:00 uitgaat, zonder dat ik op Toon een programma op geïnstalleerd heb. Ook stuurt hij de verlichting van het aquarium aan, en zet hij bepaalde verlichting in ons huis aan op basis van de zonsondergang. 

Dit is dus bij mijn vader thuis, komende periode neem ik intrek in mijn eigen huis, en ook daar komt het een en ander aan Home Assistant dingen, zoals een energiemeter, Hue-verlichting en nog meer dingetjes. 😉


Wat luxe allemaal! Ik heb Raymond toegezegd dat ik aan de Raspberry Pi ga beginnen dus ik ben me op dit moment aan het inlezen over alle mogelijkheden. Een pi-hole maken lijkt me super! Iemand daar al ervaring mee toevallig? Of andere ideeën voor projecten voor beginners? Ik heb al een lijstje maar lees ik zo veel projecten die ik op internet nog niet heb gezien dat ik benieuwd ben naar wat er nog meer mogelijk is.

Ik heb hier nog een hele oude Samsung Tablet liggen, zou ik die kunnen gebruiken als Raspberry Pi scherm?
En alle tips voor beginners zijn welkom. 💚😅


Een pi-hole maken lijkt me super! Iemand daar al ervaring mee toevallig?

Geen ervaring mee, maar zo te zien een prima projectje om eens mee te beginnen. Om dit werkend te gaan krijgen hoef je ook niet perse een scherm aangesloten te hebben op de pi, en dat scheelt weer om dat het antwoord op de vraag:

Ik heb hier nog een hele oude Samsung Tablet liggen, zou ik die kunnen gebruiken als Raspberry Pi scherm?

helaas nee is.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken 😁


Ik heb hier nog een hele oude Samsung Tablet liggen, zou ik die kunnen gebruiken als Raspberry Pi scherm?

helaas nee is.

Ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken 😁

@Sanne van KPN Sommige tables kunnen via USB een HDMI-mini connector aansluiten, maar deze is een uitgaande HDMI voor extern monitor. Om als monitor voor RPi te gebruiken heb je een ingaande HDMI nodig. Je kan toch een VNC server op RPi installeren en een VNC client op de tablet en de tablet als Remote Desktop gebruiken.


helaas nee is.

Verdikkie. Dacht ik mooi apparatuur te recyclen. 

@Sanne van KPN Sommige tables kunnen via USB een HDMI-mini connector aansluiten, maar deze is een uitgaande HDMI voor extern monitor. Om als monitor voor RPi te gebruiken heb je een ingaande HDMI nodig. Je kan toch een VNC server op RPi installeren en een VNC client op de tablet en de tablet als Remote Desktop gebruiken.

Interessant! Ga ik daar eens naar neuzen. 😁 Eerst de basis maar proberen en dan kijken wat er verder voor opties zijn.


Reageer