Skip to main content

HUAWAI had jarenlang inzicht in factuur en adresgegevens van Telfort (KPN). Hier is actief gebruik van gemaakt. Er is aan Huawai toen gevraagd de toegang te wijzigen of te stoppen. Hier werd niet op ingegaan door huawai. 
 

Mijn vragen:

Waarom heeft KPN niet direct maatregelen genomen toen huawai de toegang niet wijzigde en stopte? Waarom niet direct gestopt met het systeem van huawai toen?

U weet toch hoe ze hun eigen bevolking bespioneren? Waarom laat KPN nog onderdelen van huawai op hun 5g netwerk toe? Nu blijkt dat dat huawai actief gebruik maakte van het ‘lek’ van Telfort is het dus niet te vertrouwen.

 

Ik overweeg nu echt om over te stappen naar een andere provider en raad iedereen aan dit ook te doen.

Dit is hoogst alarmerend en graag opheldering via de website van KPN. Bovendien dient iedereen die abonnee van Telfort was hierover geïnformeerd te worden om welke gegevens het gaat.

 

 

 

Toen ik dit NOS-artikel bij dit topic deelde, dacht ik dat het artikel voor zich sprak en ik er dus geen uitleg bij hoefde te zetten waarom ik hier het artikel gedeeld heb.

Bij nader inzien vind ik het toch wat ‘Kaal’, alleen het artikel delen, omdat daarmee niet duidelijk is waarom ik het gedeeld heb.

Ik heb het artikel gedeeld omdat er o.a. in staat dat er in het vragenuurtje uitleg zal worden gevraagd, door verschillende fracties in de 2e kamer, van demissionair staatssecretaris Keijzer. Is het misschien een goed idee om eerst te kijken wat dat gaat opleveren?

 

Ik snap het heel goed dat men zich over dit onderwerp zorgen maakt. Daarnaast, wat Joep1965 naar mijn mening terecht heeft aangegeven, kunnen we (de klanten en de KPN-moderators van dit forum) hier niet bij helpen. Misschien is het een idee, indien je er zelf actie op wil ondernemen, om proberen contact te krijgen met het hoofdkantoor (zoals arie61 al aangaf) of een consumentenprogramma te vragen o.i.d.?

Ik vraag mij af hoe het bij andere, in Nederland actieve, providers gesteld is. En of dat het daarmee dus zin heeft om over te stappen. Niet dat ik daarvan op de hoogte ben overigens, ik vraag het me alleen af.


Ik heb er zelf bewust voor gekozen om gebruik te maken van een (mobiele) telefoon, en het internet. Waarmee óók ikzelf de verantwoordelijkheid heb om er op een zo veilig mogelijke manier gebruik van te maken. Dus daarmee niet zeggende dat die verantwoordelijkheid alleen bij mij ligt, maar ook o.a. bij de wetgevende macht.

 

Hierbij heb ik wat goedbedoelde adviezen, waarmee je ook zelf kan zorgen voor een zo veilig mogelijk gebruik van internet en (video)bellen:

  • Berichten- en (video)belservices met end to end encryptie.
  • Proxy/ VPN/ TOR-verbindingen.
  • Wanneer er de mogelijkheid is tot 2 factor authenticatie bij een account, deze ook gebruiken.
  • Regelmatig je (sterke) wachtwoorden wijzigen. (Ik heb hiervoor een herinnering in mijn digitale agenda staan.)
  • Zo min mogelijk privé-gegevens invullen bij een account. Alleen de strikt noodzakelijke, of kiezen voor een andere aanbieder van hetzelfde soort service waarbij je minder of geen privégegevens hoeft in te vullen.
  • Gebruik maken van mailadres-aliassen. Hiermee blijft je echte mailadres zoveel mogelijk privé. Wanneer een alias bij een account gelekt is kun je deze vervangen door een andere, nieuwe alias. Appletips.nl, Uitleg over alias aanmaken (in macOS) + vooral, wat de voordelen zijn.

Nogmaals, deze adviezen zijn goedbedoeld, niet bedoeld als dat ik ervan uitga dat je hier niets van weet en ook niet bedoeld om de verantwoordelijkheid uitsluitend bij jezelf neer te leggen.


Nog 2-tal aanvullingen op mijn adviezen:

  • Anti-malwareprogramma’s (apps) en services heb ik bewust niet benoemd, dat leek mij overbodig om te noemen.
  • Een programma/ app om bestanden mee te versleutelen.