Skip to main content

Naar welke muziek luister jij?

  • 16 July 2024
  • 47 reacties
  • 542 keer bekeken

@PeterG had me op een idee gebracht…DIT TOPIC.

Naar welke muziek luister jij?

 

Gelukkig heb ik een euuuuh speakertjuh 😜 van JBL thuis. 😎

Onderweg gebruik ik een Shokz openrun

 

---

@Katana321 Bach één van mijn favoriete klassiekers! Ik kan ook de stukken van Georg Friedrich Händel heel erg waarderen.

@Marcia van KPN  Mijn vrouw en ik gaan deze zomer op vakantie in de buurt van Leipzig. We gaan dan zeker ook de Thomaskirche bezoeken waar Bach gewerkt heeft. En ook naar Halle, de plaats waar Händel is geboren.


Om dit klassieke trentje te stoppen;

 

Smaken verschillen @Ik_Combineer dat is nu eenmaal zo, daar doe je niets aan.

Onacceptabel 😂 - Nee ik luister echt letterlijk alles, ook klassiek kan ik zeker waarderen. Ben enkele keren bij Andre Rieu geweest en dat is ook echt knap.


*Dank je wel Marcia! 🙏*

Over klassiek gesproken, oh wat een prachtig nummer dit is 🥰🎼

‘Amélie’ 🎹

https://youtu.be/k6zR10nj5t8?feature=shared

 

Prachtig plaatje inderdaad. Die melodie blijft in je hoofd zitten.


Om dit klassieke trentje te stoppen; Ik werk veel op festivals met Nederlands muziek tot techno/hardcore en kan het allemaal wel waarderen. Goed stampen vindt ik altijd wel lekker evenals meezingers van bløf.  

Mijn favoriete nummer is al zo lang ik me kan herinneren Bløf en Counting Crows met Holiday in Spain, maar dat komt ook omdat dat een herinnering voor me is en ik daar live was.

 

 

Als ik terugkijk, bijvoorbeeld naar de jaren 80 en 90, dan merk ik ook dat je vooral associaties hebt met muziek bij bepaalde gebeurtenissen in je leven. Als ik sommige muziek hoor ga ik altijd in gedachte terug naar het moment of periode die bij die muziek hoort. Wat is dat eigenlijk mooi. Het is een soort tijdmachine. En dan ben ik zo a-muzikaal als je maar kunt bedenken.


Om dit klassieke trentje te stoppen;

 

Smaken verschillen @Ik_Combineer dat is nu eenmaal zo, daar doe je niets aan.

Onacceptabel 😂 - Nee ik luister echt letterlijk alles, ook klassiek kan ik zeker waarderen. Ben enkele keren bij Andre Rieu geweest en dat is ook echt knap.

Momenteel weer een heel spektakel in Maastricht hoor. Het Vrijthof is helemaal afgezet hiervoor.


Welke muziek ik luister, hangt ook bij mij enorm af van mijn stemming. Ik sta voor heel veel open. Mijn grote lijst op Spotify is een mix van nummers die ik de afgelopen jaren leuk vond. Het ene moment luisteren we Hans Zimmer, het andere moment Nothing But Thieves, en vervolgens Racoon. Alles kan en alles mag, ik doe qua muziek niet aan hokjes.

Nu ik dit bericht schrijf, speelt dit nummer:

 


Leuk nummer @Denise van KPN 

Ik luister ook naar heel veel verschillende muziek en bands, nu naar deze van Savatage, ook pas net gevonden op YT:

 


Misschien val ik letterlijk en figuurlijk een beetje uit de toon maar dit heeft mijn muzikale voorkeur , een paar voorbeelden:

Fascinerend om te zien én te horen hoe de tien vingers en twee voeten van een mens zo’n instrument tot leven kunnen brengen, om jaloers op te worden!


@Berrie_Kaas Van de Toccata heb ik ook nog uitvoering op CD van, ik kan dat ook erg waarderen.

Mijn oom had vroeger ook zo'n groot orgel thuis in een aparte kamer staan en kon daar ook heel goed op spelen, helaas lukt dat niet meer vanwege zijn leeftijd.


Misschien val ik letterlijk en figuurlijk een beetje uit de toon maar dit heeft mijn muzikale voorkeur , een paar voorbeelden:

Fascinerend om te zien én te horen hoe de tien vingers en twee voeten van een mens zo’n instrument tot leven kunnen brengen, om jaloers op te worden!

Ik heb 40 jaar naar alternatieve popmuziek en americana geluisterd en ik geniet daar nog steeds van.  Dat is ook wat zelf speel. 

In de auto heb ik vaak radio 1 opstaan maar ik werd een beetje moe van al dat gekwebbel. Dus min of meer uit nood radio 5 opgezocht.

Ik weet NIKS van klassieke muziek en sommige dingen vind ik nog steeds een tikkeltje lastig te verteren (bepaalde opera's ) maar het begint wel te groeien. Vooral de filmische muziek en Bach en Beethoven begin ik telkens meer te waarderen. Ook draaien ze daar moderne klassieke muziek.  Ik zie raakvlakken met de alternatieve geluiden waar ik mee opgegroeid ben.  Dus ik ben helemaal voor het verbreden van je muzikale smaak :-)

 


Er wordt ook een hoop klassieke muziek gecombineerd met wat modernere genres @Erwin van KPN

Dit vind ik een leuke: 

 


Ik ben zelf al jaaaaaaren een groot fan van DJ Bobo. 

Dit is 1 van zijn nummers maar er zijn er nog veel meer.

Een ander voorbeeld is deze. 

En deze mag er ook bij. 

 


Er wordt ook een hoop klassieke muziek gecombineerd met wat modernere genres @Erwin van KPN

Dit vind ik een leuke: 

 

Deze is niet gecombineerd @Sanne van KPN maar wel gebaseerd op: Als je luistert naar Scott Fitzgerald & Yvonne Keeley  met If I Had Words hoor je de muziek van Camille Saint-Saëns en wel het laatste deel uit Symphony No 3.

En tenslotte deze versie van de Danse Macabre, The Dance of Death. Een meesterstuk Camille Saint-Saëns en prachtig uitgevoerd door een symfonie orkest bestaande uit (hoofdzakelijk) jonge Poolse musici, kippenvel!


Prachtige uitvoering @Berrie_Kaas. Dit muziekstuk staat voor altijd in mijn geheugen als theme van het Efteling Spookslot. Mooi mooi mooi. Overigens heb ik een uitvoering gezien op YT bij de speciale nacht rondom de sluiting van het spookslot. Een soliste met viool gaf een prachtige uitvoering weg in het grotendeels verlaten park. Zo zie je dat alle soorten muziek kippenvel kan veroorzaken.


Ook ik heb een bijzondere herinnering aan de Danse Macabre @Roy74 . In 1959 ging ik als 12 jarige van de lagere school op een klein Drents dorp, naar de ambachtsschool in een iets groter Drents dorp. Muziek* kenden we bijna niet, immers, er was nog geen tv en de radio bestond bij ons thuis uit de zgn. draadomroep (verzorgd door de PTT), met alleen Hilversum 1 en 2, en dat was het. In de eerste klas van de ambachtsschool bracht op een gegeven moment onze klassenleraar een grammofoon mee naar school. In een muziekles draaide hij de Dance Macabre van Saint-Saëns. Niet alleen draaide hij het stuk, maar hij gaf ook tekst en uitleg over wat de componist met zijn stuk bedoelde uit te drukken. Daar ging een wereld voor mij open omdat ik eigenlijk voor het eerst kennis maakte met klassieke muziek en het verhaal achter een compositie.

Het verhaal (bron Wiki): Een donkere nacht. De wind huilt op het kerkhof. De klok slaat twaalf (harp). De Dood stemt krassend zijn viool met een Duivels Interval (verminderde kwint G D A ES) en nodigt de doden uit om uit hun graf te komen. De doden dansen een huiverige wals (echter een prachtige melodie). Dan steekt een storm op. Windvlagen en donder. Griezelig klapperen de beenderen van de doden (xylofoon). Dan kraait er een haan. (hobo) en keren de doden terug in hun graven. De Dood, zittend op een grafsteen, sluit het stuk af.

Heb in mijn jonge jaren (en daarna) nog best vaak gehoopt dit stuk nog eens ergens tegen te komen maar dat was niet het geval. Totdat Internet, Spotify en YouTube de wereld veroverden. Nu ligt de hele muzikale wereld (en meer) aan onze voeten. Internet, een gamechanger van ongekende omvang! 

 * alleen muziek van het plaatselijk kerkkoor, de dorpsfanfare en het orgel in de kerk.


Wat een mooi verhaal @Berrie_Kaas. Moest meteen denken aan een programma met daarin de plaat en zijn verhaal. Daarin werd de achtergrond van een plaat verteld. Ik ben dan wel niet zo oud (of jong want mijn ouders hebben nog wat extra jaren) als jij (ik ben zo vrij om jij te zeggen) maar ben als kind ook nog opgegroeid zonder internet. De wereld ging in de jaren 80 een stuk minder snel en dat zag je ook in de muziekwereld. Ik heb het idee dat het tegenwoordig meer wegwerpmuziek is geworden. Komt ook door Spotify en dat soort diensten. Kwantiteit boven kwaliteit zal ik maar zeggen.

Thuis kreeg ik ook klassieke muziek mee. Ben je nooit in de Efteling geweest als kind en als dertiger? Ik hoorde de Danse Macabre voor het eerst in de Efteling in het spookslot, ergens begin jaren 80 als kind. Ik vond die donderslag op het einde altijd prachtig. Mijn muzikale voorkeur ligt ook in die jaren omdat ik ooit eens gegrepen werd door synthesizer muziek, in de jaren 80 populair. Oxygen van Jarre is ouder dan ik ben maar staat regelmatig nog op hier.

Internet is zeker een gamechanger en heb de opkomst als twintiger meegemaakt. Netscape, Napster en later een eenvoudige vorm van internetbankieren. Geen acceptgiro’s meer op de post doen 😅
De omloopsnelheid van geld in onze economie is daarmee explosief gestegen en dat heeft welvaart gebracht denk ik. Helaas heeft het ook mindere ontwikkelingen in een stroomversnelling gebracht. Kijk naar de binnenstad van de gemiddelde provinciestad en je weet wat ik bedoel. Massa is kassa. De schijnwereld van de social media vind ik het meest negatieve aspect. Ik zou de huidige jongeren de onbezorgde en minder snelle jeugd die ik heb gehad gunnen. Ik ben werkzaam in de IT sector en zie ontwikkelingen zoals Cloud Computing en AI de wereld nog sneller maken. Het valt te bezien of meer welvaart ook meer welzijn brengt en dan met name voor iedereen.

Thank you for the music!


@Roy74 schreef: Ben je nooit in de Efteling geweest als kind en als dertiger? Ik hoorde de Danse Macabre voor het eerst in de Efteling in het spookslot, ergens begin jaren 80 als kind. Ik vond die donderslag op het einde altijd prachtig. 

Nee @Roy74 , wij kwamen met mijn ouders niet verder dan een dagje Noorder Dierenpark in het ‘wat groter nabijgelegen Drents dorp’. De Efteling kwam pas in beeld in het begin van deze eeuw toen onze kleinkinderen maar wat graag met oma en opa op stap gingen, waar de Efteling idd. onderdeel van uitmaakte. En uiteraard hebben we het spookslot bezocht en samen met hun ademloos gekeken, en geluisterd naar de Dance Macabre!

Aan Napster heb ik mij ook nog ‘bezondigd’, via een dubbel ISDN lijn. Dit om nog een beetje data-snelheid te verkrijgen. Napster was voor die tijd toch een fenomeen. Eenmaal gekoppeld kon jij muziek van andermans computer ‘binnenhalen’ en was op je scherm zichtbaar hoe andere gebruikers muziek bij jou kwamen ‘halen’. Fascinerend voor die tijd.

En o ja, girotellen heb ik ook nog gedaan, je hoefde niet meer naar het postkantoor om enveloppen te halen en overschrijvingen op de bus te doen. In een iets later stadium kon je zelfs online en offline girotellen, geweldig voor die tijd! Je moest alleen goed op het document met de TAN codes passen ;-) 

Maar kom, we dwalen af, ‘Off-topic’ heet dat tegenwoordig voor mensen met de ‘Engelse ziekte’. 


Vanuit het zuiden is de Efteling wat dichterbij @Berrie_Kaas. Het oude Noorder Dierenpark was een juweel, een keer bezocht. Vanuit het zuiden was dat een wereldreis maar we waren toen op vakantie in het mooie Drenthe.

Dit is voor mij DE jaren 80. Dit ademt jaren 80. Die wijde kleren haha. Maar wat een heerlijke muziek is dit toch.

 


 


Ik vind het echt heel gaaf voor ze dat ze weer verder gaan! Het was altijd zo'n enorm goede band😍 Moet zelf wel even wennen aan de nieuwe ‘sound’, maar ik denk wel dat het goed past.


Dit is nog zo'n nummer van DJ Bobo waar ik graag naar luister. Thuis via de JBL Extreme 3, onderweg via de Shokz openrun (pro).

 


 

Ik heb hier ZO veel zin in! Deze staat al een paar dagen op repeat hier:

 


Reageer