Skip to main content
Sticky

Raad de afbeelding

  • 16 July 2024
  • 270 reacties
  • 2834 keer bekeken

 

Zelf mis ik soms de ‘dwaling’ en de quizzen… kan ook niet anders met zoveel sport deze zomer, maar dan wil ik toch deze even droppen… 

Wat is dit??

Mijn eerste ingeving zei, het is een marsmannetje in zijn thuisbasis. 


Het zijn inderdaad de kieuwen van een jonge salamander. In onze vijver is een explosie van jonge salamanders gaande en dat is erg mooi om te zien.

Wat mooi! Gewoon wilde salamanders? Nooit geweten dat die ook zulke kieuwen hebben. Heb je nog meer foto's van ze? 

Gooi ik tussendoor deze raad het plaatje er tussen: 

Rara wat is dit?


Daar lopen er ook twee van in onze tuin.

 

Sanne van KPN schreef:

Nooit geweten dat die ook zulke kieuwen hebben. Heb je nog meer foto's van ze? 

Ze zijn lastig te fotograferen, ze zitten in een ondiep gedeelte van de vijver onder een treurberk. Lastig licht.

Alleen jonge salamanders hebben kieuwen, net als jonge kikkers (kikkervisjes).


Bij mij dus ook 2! Ben ze aan het bijvoeren, moet zo ook weer naar buiten. 

Weer wat geleerd, en dat is inderdaad lastig foto's maken. Heeeeel gaaf dat je ze in je tuin hebt! Ik wil hier ook een vijvertje aanleggen, zeker nadat ik gisteren een kikker zag. Hopelijk wordt die bij mij dan ook druk bevolkt! (Muggen daargelaten)


Bij mij dus ook 2! Ben ze aan het bijvoeren, moet zo ook weer naar buiten. 

Wij hebben achter in de tuin een houtwal en het lijkt er op dat die als uitvalsbasis door die twee gebruikt wordt. Vorig jaar hebben we een paar dagen twee bunzings in de tuin gehad, ook zo'n beest die je binnen de bebouwde kom niet echt zou verwachten. Nu hebben wij een behoorlijk wilde tuin omdat wij liever veel beesten een onderkomen willen geven dan dat we zelf tegen een glad gazonnetje aan kunnen kijken.

Onze vijver is zo'n 4 bij 5 meter met een diepe zone (bijna een meter) en een ondiepe zone (15 à 30 cm).

Weet waar je aan begint. Als de vorst het land verlaat loopt onze vijver vol met vier verschillende kikkersoorten waaronder ook de beschermde heikikker. En dan hebben we het niet over vijf of tien kikkers maar misschien wel zestig. Het worden er ook elk jaar meer en daarmee de geluidsoverlast ook. 😉

 

Maar ja, wat staat er nu toch op die foto van jou?


Maar ja, wat staat er nu toch op die foto van jou?

Hahahaha ja erg lastig raden zo! Ik vind dat soort geluidsoverlast helemaal prima. Gek op kikkers! Dus we gaan het beleven in mijn (ook verwilderde) tuin. 😁


Sanne van KPN schreef:

Gek op kikkers! 

De salamanders zijn echt heel mooi om naar te kijken, vooral als ze aan het "jagen" zijn, maar ook de kikkers mogen er zijn.

Het is wel oppassen als het regent want dan verlaten ze massaal de vijver om op insecten te jagen. We hebben al meerdere keren kikkers uit onze bijkeuken moeten halen nadat de achterdeur wat te lang had opengestaan. En als die kleine kikkertjes de vijver verlaten dan moet je langzaam je voeten plaatsen zodat je ze de tijd geeft om weg te springen. Het gedeelte rond de vijver is soms echt bezaaid met kleine kikkertjes. De tuin van onze buren is een schril contrast met die van ons, zij hebben vooral tegels en (rampzalig) kunstgras. En dan hoor ik de buren regelmatig gillen als er weer eens een kikker(tje) over dat kunstgras springt.


En dan hoor ik de buren regelmatig gillen als er weer eens een kikker(tje) over dat kunstgras springt.

Hahaha hier moest ik hardop om lachen. Gezellige bende daar! 😁 Super. 💚


De papiermolentunnel?

 

 

Of het vrijheidsplein?

 

Of een andere plek in de ringweg Groningen.

Dat was m inderdaad 😊 lokaal op maat gemaakte bakstenen!


Gooi ik tussendoor deze raad het plaatje er tussen: 

Rara wat is dit?

Voor het geval hij onder is gesneeuwd. ✨


@Sanne van KPN  in denk dat het een egel is


@Sanne van KPN  in denk dat het een egel is

Dat denk ik ook!


Correct @Francois en @Marcia van KPN! 😁 Goed gezien!


Ik vind egeltjes zou leuk 💗 Wij hebben ze hier ook rond lopen.

Ik heb een nieuwe foto voor jullie! Wat is dit?

 


@Denise van KPN 

dat lijkt wel een krappaal voor de poezen 


@Denise van KPN

dat lijkt wel een krappaal voor de poezen 

He, verdorie, was ‘ie zo makkelijk? Dit is inderdaad een stukje van de krabpaal van mijn katten!


Ja @Denise van KPN 
Ik had het ook meteen gezien maar @Francois  was me net voor😎
Er zijn hier teveel kattenmensen, die het gelijk zien😺


@Denise van KPN die was inderdaad zo makkelijk 😉


He, waar is mijn fototje gebleven?
Ah daar istie weer

 


ik gooi er nu eentje in 

wat is het 

 


Een hondenneus /hondensnuit? @Francois ?


@huistijger mooie gok. maar het is niet de juiste antwoord


ik gooi er nu eentje in 

wat is het 

 

Het doet mij een beetje denken aan een hert. 


@Denise van KPN  het klopt helemaal het is een Damherten 

 


@Denise van KPN  het klopt helemaal het is een Damherten 

 

Ik heb nog nooit een hert zien dammen, zijn daar wedstrijden voor?

 

😋😎

Overigens, mijn vriendin woont naast het bos in Leeuwarden en daar zie je geregeld herten, kwam niet op het idee toen ik deze foto zag, terwijl ik ze heel vaak gezien heb.


Reageer