Skip to main content
Vraag

Wat was jullie allereerste mobiele telefoon? Hoe is het bij jullie begonnen?

  • 29 July 2024
  • 43 reacties
  • 611 keer bekeken

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd naar wat jullie eerste mobiele telefoon was en  hoe je bent begonnen.

Ik zal de spits afbijten.

Mijn allereerste telefoon was de Nokia 3310 een erg goed degelijk toestel met een prepaid simkaart van KPN vanwege het toen al goede netwerk.

Ik vond toen ook wel een leuke tijd. Opkomst van nieuwe technieken, internet. Grappig hoe snel dat allemaal is gegaan.

 


Siemens C25, heb hem nog steeds,werkt ook nog...


In 1998 of 1999 (ergens in Havo 3) een grijze Pocketline Swing! Die is gestolen, daarna heb ik een 3310 gekocht en die is na 2 weken OOK gestolen 😕 Ik was toen 16 en ging elk weekend op stap dus dan loop je daar iets meer risico op 😬

Na maanden werken en sparen, wéér een 3310 en die heb ik gelukkig erg lang gehad want redelijk onverwoestbaar. De rest gooi ik even onder een spoiler want hier vraagt het topic niet om 😅

In 2004 mijn eerste abonnement afgesloten met Samsung kleptelefoon EN camera EN internet, superdeluxe!
Vervolgens jaren later een walkman phone en vanaf 2011 verschillende Galaxy smartphones. Zie hier mijn museum, van mijn S8 heb ik alleen nog hoesjes, die is helaas verloren gegaan.

 

 


Ik had in 1998 de Panasonic G500, bij Libertel.

Ik heb hem nog steeds, de kinderen hebben er allemaal mee gespeeld!

 


@XS4-Arjan Die heb ik ook nog gehad! Ligt ook nog ergens in een la. Misschien een keer in plexiglas gieten.


Dat was best een zwaar ding ook. Toen ik een Nokia kreeg (ik meen de 6310) vond ik die zo licht dat ik steeds bang was om hem te verliezen :D


Hij had ook een uitschuifbare antenne toch? Of herinner ik mij dat verkeerd? 


Hij had ook een uitschuifbare antenne toch? Of herinner ik mij dat verkeerd? 

Klopt! Is inmiddels door dezelfde bovengenomde kinderen gesloopt bij mij 😅


… maar begin 2012 begon ik met mijn eerste Smartphone: de Samsung Galaxy S2.

Dat was mijn 2de smartphone, de 1ste was een Samsung I600 met Windows Mobile 5 en die later nog een update kreeg naar Windows Mobile 6.

De Galaxy S2 heb ik nog en start nog wel maar loopt niet meer door.

 

@XS4-Arjan Die Panasonic had mijn vader ook als 1ste toestel, heeft daar vele jaren mee gedaan.


Mijn eerste was ook een Ericsson T10, maar dan in kanariegeel. Je kon hem zo lekker demonstratief dichtklappen aan het einde van een gesprek. 

Een paar toestellen later heb ik de LG Prada gehad. Plaatje hieronder is niet zwart/wit, het heette design toen. Ik ben overigens niet gevoelig voor trends of merken, maar vond het destijds simpelweg een mooi toestel. 

 


Startte in 1998 met een oerdegelijke gele Philips Savvy bij Libertel prepaid.met z'n mini spriet. 

Nokia 3310 met kpn prepaid ook handig als brugklasser om van 3 hoog te laten kletteren. Begin schooljaar covers ruilen met klasgenoten en de rest van het jaar je eigen cover nooit meer terug zien. 

Tijdeijk een Siemens C62 los aangekocht, tijdelijk andere provider, goedkoop rommelding.

Samsung D500 (eerste slide telefoon met vette gprs interweb, camera en abbo van T-Mobile, telnr hiervan gebruik ik nog steeds.

Sony Ericsson C902 T-Mobile. 

Iphone 3GS Vodafone. Na overstap.

Iphone 4 Vodafone. 

Iphone 5 Vodafone

Iphone 6s Vodafone/KPN met overstap. 

iPhone XS KPN

Huawei P30 KPN/Hollands nieuwe met overstap. 

Pixel 8 T-Mobile Odido

 

Wel raar,... Gemiddeld 2,1 jaar per toestel,... 


Eerste toestel de Kermit 2000, later Greenpoint. Je kon bij een Greenpoint alleen bellen en niet gebeld worden.Ook gebruikt als basisstation.

 

 


Eerste telefoon was een Nokia 5110 van de zaak met een Libertel abonnement. Toen met nog alleen bereik in de Randstad. 


Weer een leuk topic @Friesian 😀

Jaar: 1996, mei

Netwerk: ATF

Toestel: pocketline Amigo

 

Tweede mobiel 

Medio 1999

Netwerk: GSM

Toestel: pocketline Swing 

 

Wat leuk, de Pocketline Amigo had ik ook als eerste mobiel (NMT). De Swing is een klassiekert 😁. Die was er ook in het geel en rood en zwart dacht ik. 


Dit was mijn eerste mobiele telefoon, ergens in 1996/1997.
Het mobiele netwerk zat nog vol witte vlekken, waardoor ik bij mijn opa en oma in Almere Muziekwijk nog bij het raam moest staan, om te kunnen bellen.
Er was toen nog alleen het 2G netwerk, en nog niet overal had PTT Telecom toen al zendmasten staan, zeker niet in Flevoland waar ik toen nog woonde.

Ik had hem gekocht bij de Primafoon in mijn toenmalige woonplaats Lelystad, met een GSM abonnement waarbij je nog gewoon per minuut moest betalen.
Overdag was dat volgens mij iets van 1,40 gulden en in de avond/nacht + weekend 0,35 cent (gulden tijd), hoeveel ik voor het abonnement zelf betaalde weet ik niet meer.

 

 


 

Voordat het allereerste GSM mobiele netwerk operationeel werd (juni 1994 bij PTT Telecom), heb ik ook nog even kunnen bellen op het inmiddels afgebroken ATF (NMT) netwerk (voor bellen vanuit de 🚙auto).
Daarvoor gebruikte ik deze Nokia (modelnummer weet ik niet meer), die alleen werkte op het ATF 📶netwerk van PTT Telecom en ook afgeluisterd kon worden.

Deze Nokia werd toen verkocht met het Hi abonnement voor ATF (NMT), wat 25,- gulden per maand kosten.
(omgerekend naar de Euro, zou dat dus een abonnement zijn van 11,34 euro)

Ik betaalde per minuut overdag (van 8:00 tot 19:00 uur) 1,25 gulden per minuut (in euro 0,57 cent) en in de avond/nacht (van 19:00 tot 08:00 uur) plus het gehele weekend 0,25 cent (in euro 0,11 cent).

Eigenlijk was het een ATF/NMT Hi abonnement waarin het cijfer 25 een grote rol speelde, en het was tevens ook het allereerste Hi abonnement dat PTT Telecom verkocht aan consumenten.
Dus ik kan mij in dat opzicht wel tot de pioniers rekenen, die als eerste consument een Hi abonnement afsloot.

Dat ging nog allemaal met de fax 📠 en doormiddel van handmatig 📝ingevulde aanvraagformulieren, want computers waren er toen nog niet.
En omdat alles handmatig moest gebeuren, ook bij PTT Telecom, moest je soms wel een uur wachten (of langer bij drukte) voordat je wist of je aanvraag werd goedgekeurd of afgewezen.

Aangezien dit mijn allereerste mobiele telefoon was, maar alleen werkte op het ATF netwerk, kan ik die niet meerekenen tot mijn allereerste GSM mobiele telefoon die ik in mijn vorige reactie heb geplaatst.

 


kan ik die niet meerekenen tot mijn allereerste GSM mobiele telefoon

Ach @Michel.uit.Arnhem . De titel van dit topic is dan ook:

Wat was jullie allereerste mobiele telefoon?

😉


kan ik die niet meerekenen tot mijn allereerste GSM mobiele telefoon

Ach @Michel.uit.Arnhem . De titel van dit topic is dan ook:

Wat was jullie allereerste mobiele telefoon?

😉

 

Hoi @PeterG 

Je hebt volkomen gelijk, heb waarschijnlijk niet goed gekeken.
In dat geval is mijn allereerste mobiele telefoon de Nokia die op het ATF (NMT) netwerk werkte, met de allereerste Hi abonnement voor consumenten.

Hartelijk dank 😉😎


Reageer