Skip to main content
Update

SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.24.07.04

  • 31 July 2024
  • 59 reacties
  • 3746 keer bekeken

We updaten SuperWifi 2 die op de KPN Software zitten naar versie SW2.C.24.07.04. In deze Product Update lees je wat er is verbeterd en veranderd.

Wat zit er in deze update naar KPN Software SW2.C.24.07.04?

 

Verbeteringen op de loginpagina 

De loginpagina geeft nu, onder de afbeelding, weer of de SuperWifi waar je verbinding mee maakt een master of slave is. Als je SuperWifi verbonden zijn met een KPN modem met de KPN Software, dan zullen de SuperWifi in slave modus zitten. 

Verder hebben we de informatieve melding dat je wijzigingen op het masterapparaat moet doen oranje gemaakt, in plaats van rood. Zodat het er minder uitziet alsof er wat mis is. De blauwe knop waarnaar hier verwezen wordt ontbreekt op het moment echter nog. Die zal later terugkeren.

 

SuperWifi 2 als master: stand alone modus

De SuperWifi 2 zal over het algemeen in slave modus zitten. Maar, hij kan ook als master fungeren in stand alone modus. Stand alone modus wil zeggen dat er géén KPN modem met KPN Software aangesloten is. De SuperWifi punten verbinden dan onderling met elkaar, en een van hen wordt de master.

Om te kunnen werken moet er wel een modem/router aanwezig zijn, maar dat hoeft dan dus geen KPN apparaat te zijn. Ook moet er minimaal 1 SuperWifi punt via een ethernetkabel op die modem/router zijn aangesloten. En die modem/router dient via DHCP de IP-adressering te regelen.

Heb je een SuperWifi 2 die als master fungeert, dan zit er op de loginpagina een knop (de rechter) waarmee je de aangesloten slave Wifipunten kunt inzien. In dat overzicht kun je klikken op elk aanwezig, actief, wifipunt. Dit opent de webinterface voor dat specifieke Wifipunt. Je kunt op elke inloggen met het wachtwoord van het masterapparaat en dan de instellingen bekijken. Aanpassen niet, dit gaat via de master.

Het kan voorkomen dat er in dit overzicht nog wel een KPN modem/router wordt getoond als je die voorheen wel in gebruik had. Je kunt deze dan uit het overzicht verwijderen door op de Topologiepagina te klikken op ontkoppelen.

Op deze knop zit ook een statusindicator. De statusindicator kan groen (alles ok), rood (synchronisatie- of ander probleem), of grijs (wifipunt offline of uit) zijn. Bij een rode of grijze status zal de statusindicator ook knipperen zodat je direct ziet dat er iets niet klopt. 

 

Verder nog:

  • instellen.local worden gebruikt om automatisch bij het master apparaat van je thuisnetwerk uit te komen. Als je een SuperWifi 2 als master hebt, kom je op die manier daar uit.
  • Een SuperWifi 2 die de master is heeft nu ook de mogelijkheden tot trace route en pingtests zoals deze ook in de modems met KPN Software beschikbaar zijn. 
  • Ethernetaansluiting 1 en 2 op de master zijn inzichtelijk via Thuisnetwerk > Ethernetpoorten.
  • IPv6 informatie van de master is inzichtelijk.

Deze laatste drie dingen komen in een latere update ook beschikbaar voor SuperWifi 2 die slave zijn.

Let op: In deze update zitten veel verbeteringen voor deze stand alone modus van de SuperWifi 2 punten. De stand alone modus is echter nog niet officieel ondersteund. Betekent dat als je er problemen mee ervaart, de klantenservice hier niet bij kan helpen.


 

Wifi beveiligingstype WPA2/3

Ons beheersysteem onthoudt je wifigegevens, zodat deze automatisch teruggezet kunnen worden bij een reset of vervanging van je modem. Met deze update wordt nu ook het beveiligingsniveau van de wifi opgeslagen (WPA).

Gebruik je echter specifiek de wifi reset functie (Instellingen > Systeem > Reset wifi), dan worden al je wifi instellingen teruggezet op de fabriekswaarde. Voor WPA is dat dan WPA 2/3. 

 

Verdere inhoudelijke verbeteringen

  • Er is een bug gerepareerd waardoor het in bepaalde situaties kon voorkomen in stand alone modus dat de wifi uit werd gezet zonder mogelijkheid deze aan te zetten.
  • Na de upgrade van oude software naar de KPN Software kon het voorkomen dat een SuperWifi punt niet automatisch de verbinding weer oppakte. Hiervoor was dan een herstart nodig. Dit is opgelost.
  • De functie ‘wifi reset’ onder Instellingen > Systeem bracht niet alle waardes terug naar fabrieksinstellingen. Dit is opgelost.

 

Overige verbeteringen qua weergave en informatie

  • Een paar dingen met de lampjes qua kleur en knipperfrequentie waren niet meer gelijk aan voorgaande versies. Dat is verwarrend, dus hebben we nu opgelost. 
  • Bij een SuperWifi punt die, om wat voor reden, geen goede verbinding kan opzetten zal een rood lampje branden. Dit geldt voor bekabelde en draadloze SuperWifi punten. Op dit moment zal de SuperWifi ook stoppen met wifi aanbieden om te voorkomen dat wifi apparaten verbinding krijgen op wifi maar geen internetverbinding hebben.
  • De knipperfrequentie van het blauwe lampje geeft aan wat voor apparaat het is. Langzaam knipperen van de led is indicatie van de master. Snel knipperen is indicatie van slave. Dit gebeurt zodra je inlogt op de webinterface.
  • In de Windows verkenner/netwerkomgeving werden SuperWifi niet goed gecategoriseerd als netwerk infrastructuur apparaat. Dit is aangepast. 
  • Onder Internetverbinding > Informatie is nu ook de DNS informatie zichtbaar. In de standaard situatie zal hier alleen de Primaire (Proxy) DNS actief zijn. Als je op je modem alternatieve DNS-instellingen gebruikt kan hier gecontroleerd worden of de SuperWifi punten hier ook gebruik van maken.
  • Er is een optie bijgekomen om de WPS functionaliteit aan/uit te zetten. WPS is een koppelmethode om een apparaat via de WPS-procedure te verbinden met wifi. Indien deze functie nooit gebruikt wordt dan kan dit proces worden uitgezet.
    Let op: hiermee wordt ook de fysieke WPS-knop op het apparaat uitgeschakeld. Regel de instelling via de master.

 

Bekende beperkingen

Als je de SuperWifi 2 in gebruik hebt in combinatie met een KPN modem met KPN Software en wilt alleen gebruik maken van de wifi van de SuperWifi 2 terwijl je de wifi op het modem uit hebt staan.

Als je dit doet, dan worden wijzigingen in de gastwifi en de extra wifi niet meer doorgegeven aan de Wifipunten. Als je dan ook gebruik maakt van gastwifi en/of extra wifi, dan kun je beter de wifi op je modem aan laten staan. Dit wordt in een komende update opgelost.

 

Verder

  • De navigatieknop bij een slave extender om je terug te brengen naar de master wordt niet weergegeven.
  • Er kunnen nog enkele situaties voorkomen dat een SuperWifi niet 100% gesynchroniseerd is. Het kan dan gebeuren dat (een deel van de) wifigegevens niet helemaal kloppen. En heel soms gebeurt dit met het wachtwoord van de webinterface.
    Als je vermoed dat dit aan de hand is kun je de wifigegevens in de webinterface van elk Wifipunt controleren. Als er inderdaad iets niet klopt, reset de betreffende SuperWifi 2 en sluit deze gedurende 1 minuut bekabeld aan op je KPN modem.
  • Een draadloos verbonden SuperWifi 2 kan nog steeds aangeven via ethernet verbonden te zijn.
  • Schakelbare taal Nederlands/Engels voor de webinterface komt in een komende update.

 

Wie krijgt de update en wanneer?

Deze update is per heden beschikbaar om zelf te updaten. Dit kan door in te loggen op je SuperWifi 2, en onder Instellingen > Systeem op ‘upgrade je apparaat’ te klikken.

De nieuwe KPN Software is alleen beschikbaar voor SuperWifi 2 punten die aangesloten zijn in combinatie met een Box 12, V10 of Box 14 die de KPN Software al heeft. Heeft je V10 of Box 12/14 de update nog niet, dan heeft je SuperWifi 2 hem ook nog niet. En krijg je deze update dus ook niet.

 

Moet ik zelf verder nog iets doen?

Nee. Mocht je, na de update, een probleem ervaren, herstart dan je SuperWifi 2. Dit is meestal voldoende om het probleem te verhelpen.

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren).

Bedankt @BruisTablet , ik ga afwachten tot er een nieuwe update komt die specifiek deze problemen oplost. Ik heb de units gereset en weer meegenomen naar de kennis. Daar alle units aan zijn modem gehangen en mijn wifi instellingen in dat modem gezet. De WiFi punten werden toen allemaal slave, en namen de gegevens over. Toch merkte ik dat alleen maar het hoofd wifi netwerk goed werkte en werd gesynchroniseerd met alle drie de units. Vervolgens heb ik de spanning eraf gehaald en ze weer mee naar huis genomen. Daar heb ik nu een systeem met 1 overkoepelend WiFi netwerk (dus geen gast en geen extra WiFi op 2 van de 3 repeaters). 

Ik laat het maar even zo, maar het is lang niet zo stabiel als de vorige firmware versie. Ik zou niemand aanraden, die werkende units heeft, om ze te updaten, als ze ze als stand alone units willen toepassen zoals ik hier doe. Voor deze groep gebruikers is het overigens niet echt klantvriendelijk dat ze de units niet op een andere manier kunnen updaten dan alleen maar via koppeling aan een kpn router. Er is uiteindelijk voor de units betaald. Maar goed, dat terzijde.


Ze rollen alles in fases uit. Er is genoemd in software beschrijving dat standalone modus erin komt. Wel voor de hand liggend als het een koopproduct was/is en voorheen ook gewerkt heeft.


Ik zou dan graag willen weten hoe de box 12 de KPN software verkrijgt.

Heb jij tot voor (relatief) kort wellicht SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik gehad? Of deze nog steeds in gebruik naast je SuperWifi 2? Want bij actief gebruik van SW1 of EW, ga je niet over. Als je ze niet meer gebruikt, kan het even duren voor ons systeem ze niet meer ziet en je dan meeneemt in een updatebatch. 

Zodra dan vervolgens je Box 12 van een update is voorzien, gaan je SuperWifi 2 ook over. Kan zijn dat je ze even moet herinstalleren en ze een poosje bekabeld aangesloten moet laten dan.

Vanaf het begin sw 2 punt aangesloten + 1 experia wifi punt. 2e SW 2 is naderhand bijgevoegd.

Is het een oplossing als ik de experia voorlopig loskoppel? Alles is bedraad aangesloten.

Hoelang duurt het voordat de update automatisch plaats vind?


De Experia Wifi loskoppelen is inderdaad aan te raden als je mee wilt in de updates, maar dan nog valt niet te zeggen wanneer je precies overgaat. Het gaat in willekeurige groepen en je ontvangt een bericht zodra het zover is. Dat blijft dus afwachten @Mp3Junky 


De Experia Wifi loskoppelen is inderdaad aan te raden als je mee wilt in de updates, maar dan nog valt niet te zeggen wanneer je precies overgaat. Het gaat in willekeurige groepen en je ontvangt een bericht zodra het zover is. Dat blijft dus afwachten @Mp3Junky 

Dank je voor het snelle antwoord. Dan laat ik de EW voorlopig losgekoppeld!


Goed om te lezen dat het inmiddels weer werkt, @mladenijs

 

Ik laat het maar even zo, maar het is lang niet zo stabiel als de vorige firmware versie. Ik zou niemand aanraden, die werkende units heeft, om ze te updaten, als ze ze als stand alone units willen toepassen zoals ik hier doe. Voor deze groep gebruikers is het overigens niet echt klantvriendelijk dat ze de units niet op een andere manier kunnen updaten dan alleen maar via koppeling aan een kpn router. Er is uiteindelijk voor de units betaald. Maar goed, dat terzijde.

Wel nog dit. Jij hebt heel bewust stappen ondernomen om deze update te forceren. De stand alone modus wordt nog niet officieel ondersteund. Daarom stellen we deze nieuwe Software ook nog niet automatisch beschikbaar voor mensen die de SuperWifi 2 hebben aangesloten zonder KPN apparatuur.

Gaat nog wel komen, maar dat zal ook nog wel even duren. En dat is ook geen probleem. De apparaten werken prima met de oude firmware en blijven dat ook wel doen totdat de KPN Software wel beschikbaar is.

 


Is al bekend wanneer de resterende v12 boxen de KPN software krijgen. Dan komen ook mijn v2 schotels beter tot zijn recht. Als hier geen haast mee gemaakt gaat worden, ga ik mijn Starlink thuis inzetten met een goed Mesh netwerk. Die schotels hebben genoeg gekost, om eindelijk betere software te krijgen. Ik snap dit beleid van KPN ook niet, om heleboel gebruikers met oude software te laten zitten.

 

Tijd voor een overstap????


Hi @tobo01, er wordt steeds doorgewerkt aan de uitrol van de nieuwe software voor de KPN Box 12. Ik snap dat je 'm graag wilt hebben. Het is een grote verandering, vandaar dat we de update in kleine groepjes tegelijk doen. Het laatste nieuws vind je in deze Product Update hieronder. Als je nog vragen hebt over de nieuwe software voor de Box 12, dan kan je het daar kwijt:

 


Ik gebruik een door Odido meegeleverde Zyxel router (EX5601-T1) @Erik van KPN . Het SuperWifi 2 punt is aangesloten op de router, en ze krijgen ook een IP adres. Op het moment dat ik een 2e SuperWifi 2 punt aansluit, dan zie ik dat die “slave” wordt, en is dan ook via instellen.local te zien als onderdeel van het netwerk. Dat SuperWifi 2 punt krijgt ook netjes een IP adres en is ook in te zien via de webinterface. De instellingen van de master worden echter niet meegenomen. Sterker nog, de wifi in het 2e SuperWifi 2 punt wordt uitgeschakeld. 

 

master login pagina
Slave die niets overneemt
Master overzichtpagina

I have the same problem, I lost my working network. I wish there is a way to roll back to previous firmware manually. This will make our life very easy. Now I stack with a network with very low speed 😞 since the router is far away.