Skip to main content

Sinds kort de experiabox 12 vervangen voor een Fritzbox 7590 AX ik ben er in principe tevreden over zeker bekabelt maar heb toch wel een paar dingen die ik wat vreemd vind.

De wifi range is toch wat minder dan de Experiabox 12 want voorheen beter ontvangst in de tuin, gelukkig is dit opgelost met de 2 repeaters 1200 AX. Maar wat vooral wat vreemd is is de snelheid die ik met wifi 6 verkrijg op mijn iMac M1, deze is namelijk flink lager dan wat ik voorheen met de experiabox had.

Experiabox 12 → Imac M1   900/900
Fritzbox 7590 AX → Imac M1 500/700

Experiabox 12 → Laptop Asus 900/900
Fritzbox 7590 AX → Laptop Asus 900/900

Uiteraard meerdere keren een speedtest gedaan maar het resultaat is echt slecht, loopt heel traag op van 200 naar max 500 baar de iMac M1 en dit heb ik nog niet gezien bij de experiabox kortom ergens wat teleurstellend maar ook wel benieuwd wat dit kan veroorzaken en waarom de Experia wel snel is in exact dezelfde setting.
inmiddels in contact met AVM en eens zien waar zij mij komen.

Vraag me af wat jullie ervaringen zijn in combinatie met de Apple M1 

 

Hoi @Merlin1201, ikzelf heb er niet zoveel ervaring mee. Misschien heeft de community iets?
Wel bijzonder dat je met je Asus laptop geen verschil ziet.

Als je de Fritz!box bij ons huurt kun je hierover ook bij onze serviceplus afdeling terecht. Gewoon via 0800-0402!


Ik heb deze fritzbox zelf aangeschaft dus kan ik geen gebruik maken van jullie helpdesk.

het is idd vreemd dat zelfs twee laptops nagenoeg de maximale snelheid geven terwijl de imac die voorheen ook maximale snelheid gaf nu zoveel slechter is.

Ik heb inmiddels e.a aan data naar avm gestuurd, eens kijken of zij een verklaring hebben.


Da’s gek. Ik heb een M1 MacbookPro, maar ik haal met mijn Fritzbox gewoon de volle mep. Kan het zijn dat je Mac een ander kanaal gebruikt of selectief is met het optimaal gebruiken van je bandbreedte? Zonder de terminal te gebruiken is het bij Apple producten altijd lastig na te gaan hoe e.e.a. technisch in elkaar steekt.


Ik lees hier op Reddit dat het wel eens kan helpen je Bluetooth uit te zetten op je M1, kun je dat eens testen @Merlin1201? Anders zou je dit ook wel eens bij Apple kunnen neerleggen, misschien hebben zij nog tips!


Dat had ik ook gelezen, maar dan zou ik ook al problemen moeten hebben met de experiabox v12 en dan is er geen probleem.

lastig is dat toetsenbord en muis niet meer werken als bt uit staat 😎
zal eens kijken naar een andere muis maar volgens mij kan ik de bt niet eens uitzetten want dan krijg je een foutmelding.

Avm is er inmiddels klaar mee,  niets gevonden qua verbinding zeker als andere apparatuur het wel goed doet.
ik zal van de week wel eens de experia terug zetten en de Speedtest opnieuw filmen, en daarna exact hetzelfde met de fritz.  En deze opsturen incl log file. Kijken wat ze daar van vinden.


Inmiddels ook de BT uitgezet maar dat maakte totaal geen verschil.
terug kijkend in de speedtest zie ik dat ook mijn  iphone betere connecties had met de experiabox v12 en scoort nu ook beduidend lager.

onderstaande foto’s iphone se 

deze router gaat retour en komt er eenzelfde voor terug, benieuwd of dit verschil gaat maken.

 

 


Nog maar een update:

Na heel veel testen vind ik het bereik en de snelheid toch veel minder dan voorheen met de experia v12.  Wij merken dat het toch allemaal wat brak aanvoelt, Veel happening met de sonos, het draait gewoon niet lekker.

uiteraard kan het net aan dit maandagmorgen model liggen maar ik heb er momenteel maar voor gekozen om deze fritz retour te sturen.
momenteel gebruik ik de 2 fritz repeaters samen met de experia v12 en merken dat het netwerk gewoon weer veel stabieler is.

mogelijk dat ik in de toekomst nog eens gaat kijken naar een fritzbox 4060 zodat het weer een mesh wordt want dat is momenteel dus niet het geval, wel hebben de ap’s hetzelfde ssid


inmiddels de fritzbox 4060 aangesloten en deze heeft niet de problemen die ik ervaar met de 7590 ax.

Wifi snelheid is gelijk aan de experiabox v12 en daarmee is het Mesh netwerk weer compleet.
Wel jammer nooit duidelijk is geworden waar het probleem in zat, mogelijk een slecht exemplaar.
Komende maand een zien hoe stabiel mijn netwerk is.


Reageer