Skip to main content
Beantwoord

Extra DNS-records aanmaken op Experia box V10 na update

  • 12 September 2024
  • 9 reacties
  • 138 keer bekeken

Ik heb vannacht een (grote) update gekregen voor mijn Experiabox V10. Ik moest wat DHCP-bindings opnieuw instellen, maar de Web-interface lijkt wel een flinke verbetering te zijn t.o.v. die Chinese interface.

Ik kan alleen nergens vinden hoe ik extra DNS-records kan aanmaken op mijn lokale netwerk. Ik had een paar machines die onder meerdere host-namen bekend waren op het netwerk (gebruikt door lokale http-servers). Deze instellingen zijn echter weg en kan ik niet meer terugvinden.

Hallo @QEv 

 

Volgens mij heeft dat nooit gekund op een EB V10 (of ander KPN modem) had je misschien voorheen een eigen DNS server ingesteld?

Je kan een eigen DNS server ook in de nieuwe firmware instellen, zie dit artikel:

 


Hallo @QEv 

 

Volgens mij heeft dat nooit gekund op een EB V10 (of ander KPN modem) had je misschien voorheen een eigen DNS server ingesteld?

Je kan een eigen DNS server ook in de nieuwe firmware instellen, zie dit artikel:

 

Dank je voor je antwoord, @GeSp
Dit was zeker wel een optie in de vorige firmware. Bij de instellingen zat een kopje DNS. Daar kreeg je een lijst van alle hosts die geregistreerd waren door de DHCP-server van de EB en daar kon je ook eigen registraties doen.  Ik heb er 3 jaar geleden al een een posting over gedaan, omdat er een rariteit in zat: 

Er is/was geen andere DNS server aanwezig omdat de EB wel DHCP deed en alleen zijn eigen DNS kon bijwerken met hostnamen die via DHCP een IP-adres kregen.

Als er ergens anders in het netwerk nog een DNS-server zou draaien, zou die nu naar de firmware-update ook nog moeten draaien…


Geen idee wat je met dat vorige topic bedoelt, dat heeft m.i. niets met het zelf aanmaken van extra DNS records te maken, dat kan helemaal niet v.z.i.w.

Dat je in de oude firmware op die manier wel extra records kreeg lijkt mij eerder een bug dus dat het nu niet meer werkt is helemaal niet vreemd.


In datvorige topic wordt gesproken over die lokale DNS-entries. Dat was mijn enige bedoeling ermee. Ik kan me niet voorstellen dat de maker van die software “per ongeluk” een knop toevoegt om een DNS A-record toe te voegen.

Het lijkt me ook niet raar dat als je een DNS-server in een apparaat hebt zitten, dat je die dan ook kan configureren. Een bug lijkt me dan ook onwaarschijnlijk. Het kan natuurlijk wel zijn dat het in de nieuwe niet meer kan. Dan moet ik wel aan een eigen DNS-server


Ik denk dat het in de nieuwe software niet meer kan. 

Kijk eens naar Pihole of Adguard. Daarmee is mogelijk wat u wilt. En het blokkeert nog advertenties ook 😉


De nieuwe software kan wel een lokale resolve doen op de ip host naam bindings van de apparaten die actief zijn onder dhcp leases van de router. 

Ook kan de lokale domein naam die nu geloof ik op .home staat aangepast worden. Via dhcp worden de apparaten dan voorzien van een andere lokale domeinnaam. 

Er is geen mogelijkheid om zelf records met lokale namen toe te voegen aan dit proces.

Als er dit soort controle vereist is dan lijkt het me beter om een eigen dns in het thuisnetwerk te hebben. Vervolgens de dns proxy uitschakelen. En dns laten verwijzen naar de nieuwe lokale thuis dns.

Evt domein naam aanpassen.

De nieuwe lokale dns kan dan de mappings verzorgen voor de hosts die onder meerdere namen aankiesbaar moeten zijn.


De auteur heeft gelijk. Op de V10 kun je onder de kop instellingen/DNS een naam/adres mapping maken van apparaten die niet via DHCP verbinding maken.  Dat is dus blijkbaar functionaliteit die niet in de KPN software zit?

 

Screenshot V10 oud instellingen/DNS/Hostnaam
 

 


Ook met de nieuwe KPN firmware voor de V10/12 en 14 kunnen lokale apparaten voorzien worden van een naam en kunnen ze op het thuisnetwerk onder die naam benaderd worden.

In het onderstaande screenshot heb ik mijn Xiaomi tablet de naam Tablet-wjb gegeven...

...en dat zie je dan ook terug in de Topologie.

 

Het apparaat is dan ook onder die naam domein (Tablet-wjb home) te benaderen.

 


Dank je wel voor deze info. Dit had ik nog niet gevonden. Helaas lost dit mijn probleem nog niet helemaal op.

Ik neem aan dat dit een bestaand systeem (in jouw geval de tablet) een ANDERE naam geeft, niet een EXTRA naam.

ik wil graag dat een systeem met één IP-adres onder meerdere DNS-namen bekend is. Ook heb ik een situatie waarbij ik helemaal geen machine heb, maar wel luistert naar o.a. een fixed IP-adres (kubernetes met een MetalLB load balancer). Die moet ook een DNS-naam kunnen krijgen.

 

ik ben ondertussen al bezig om dnsmasq op een Linux-bak te zetten. Volgens mij is dat voor mij de beste oplossing op dit moment. 


Reageer