Skip to main content

Ik heb een aansluiting FK-01. Volgens mij AON. Ik wil een fritzbox 5530 fiber aansluiten. Deze kan rechtstreeks op de glasvezel. Ik zie geen connector aan de glasvezel zitten deze gaat rechtstreeks in de FK-01. Heeft iemand dit al gedaan of heb ik een monteur van KPN nodig? In het laatste geval zal ik moeten aanvragen of en hoeveel kosten hiervoor gerekend worden. Iemand ervaring?

@peter-keetfm Mijn overwegingen zijn:

Wifi 6 biedt veel grotere bandbreedte 9,6 Gb/s tegen 3,5 Gb/s bij Wifi 4. Je loopt in een home omgeving nooit meer tegen de grens aan. Latency is stuk lager dan bij WiFi 4. Dus alles reageert net even sneller. Verder is mijn NAS redelijk oud en zal 'n keer vervangen moeten worden. Nieuwere komen nu op de markt met 2,5 Gb doorvoersnelheid. De 5530 heeft een aansluiting met deze snelheid. Ook daar 2,5 X snelheidswinst. Kom ik een 1Gb aansluiting tekort, heb ik nog enkele 1Gb switches liggen. dus geen probleem.

Dat allemaal voor een prijs die enkele tientjes lager ligt. Moeilijk om daar niet voor te gaan. Ga dus morgen met KPN bellen.

Oke ik zie er geen voordeel in om van 1gbit naar 2.5gbit te gaan (thuisnetwerk) 

Ik heb zelfs Tp-link omada eap660hd er niet eens meer achter zitten en gewoon de eap245 weer (wifi 5 ac) 

Aangezien het stroomverbruik van die 660 

En de apparatuur hier die geen wifi 6 ondersteund (een telefoon) 

Met wifi 5 ac haal ik snelheden van 600 a 700 mbit met een speedtest 

Snel genoeg voor mij 

Mijn advies gewoon de fritzbox 7590 nemen

 

 


Als je ook tv afneemt zou ik maar even hoe nadenken voordat je naar Freedom overstapt. CanalDigitaal is hetgeen wat mij tegenhoudt om die stap te maken. Een en al ellende.

Voor de “kennismaking” zou je eenvoudig een “app” abonnement op Canal Digital kunnen afnemen.
Dat werkt via elke internet verbinding (dus ook via KPN).  Als het niet bevalt, = maandelijks opzegbaar.

https://www.canaldigitaal.nl/

https://livetv.canaldigitaal.nl/

Heb het pakweg twee jaar terug eens geprobeerd  -naast-  toen ook een Telfort abonnement als officiële internetverbinding, met het IPTV pakket, als onderdeel van het Telfort abonnement.

De Canal Digital apps “toen” (via “sideload” op een NVIDIA Shield TV), liepen beter als de toenmalige KPN/Telfort apps voor IPTV.  De beeldkwaliteit was “goed” maar niet optimaal voor een “glasvezel” verbinding.

Weet niet hoe het tegenwoordig is met “Canal Digital”, maar heb altijd wel een “deur open gehouden”, mocht TV via KPN (+Telfort toen), een onbevredigende ervaring opleveren, afgezet op mijn eigen behoefte met wat ik aan TV wil ontvangen.


@Babylonia

Ik heb CanalDigitaal juist opgezegd (schotel) 

Omdat ze geen "Discovery" zenders meer uitzenden

Dat zijn de zenders waar ik juist naar kijk

Bij kpn (live) itv nu

ondanks dat ik Discoveryplus heb 

Waar ik uiteraard ook de hele series volg 

Ik wil het wel even melden 

 


Hieronder reageer ik op wat specifiekere dingen uit je bericht, maar over Wifi 6 ben ik heel makkelijk en ik blijf mijzelf hier gewoon herhalen op het forum: wifi 6 is pure marketing. Voor de thuisgebruiker is het totaal niet interessant en het biedt pas echt voordelen bij de grotere netwerken zoals bijvoorbeeld winkelcentra, bioscopen en theaterzalen. Voor het grootste voordeel van Wifi 6, namelijk OFDMA moet alle verbonden apparatuur compatibel zijn met de Wifi 6-standaard. Anders zal de verbinding automatisch terugvallen naar OFDM. Een groot verschil voor de zakelijke markt maar voor een thuisgebruiker niet interessant.

 

Wifi 6 biedt veel grotere bandbreedte 9,6 Gb/s tegen 3,5 Gb/s bij Wifi 4.

Ik vraag me af waar je die 3.5Gbps vandaan haalt, Wifi 4 beperkt zich tot 300Mbps, Wifi 5 tot iets meer dan 800. Wifi 6 zit momenteel op maximaal 1200Mbps. Ik moet het wifi-apparaat nog tegenkomen wat die theoretische snelheid van 9.6Gbps is met Wifi 6E, een standaard die in Europa nog niet bestaat, de vraag is of alle AX-apparatuur die nu uitgebracht wordt die standaard ook al ondersteunt.

 

Latency is stuk lager dan bij WiFi 4. Dus alles reageert net even sneller.

 Mwah, met goeie plaatsing van access points merk je daar echt niets van. Ik heb een latency van 5ms hier op Wifi 5 met goeie plaatsing van access points.

 

Verder is mijn NAS redelijk oud en zal 'n keer vervangen moeten worden. Nieuwere komen nu op de markt met 2,5 Gb doorvoersnelheid. De 5530 heeft een aansluiting met deze snelheid. Ook daar 2,5 X snelheidswinst. 

 Geen idee wat voor NAS je wilt halen maar die met 2.5GbE zijn verre van goedkoop, hierbij kijk je echt richting enterprise-apparatuur van minimaal 1000 piek. Verder biedt 2.5GbE niet echt voordelen in een thuissituatie, of je moet met meerdere apparaten regelmatig veel bestanden uitwisselen, dan is die 2.5Gbps-poort misschien een leuke toevoeging. Nu? Absoluut niet.

 

Dat allemaal voor een prijs die enkele tientjes lager ligt. Moeilijk om daar niet voor te gaan. Ga dus morgen met KPN bellen.

Wat wil je dat KPN hierin betekent? KPN biedt de 7590 of de 7583 in geval van pairbonding. De 5530 ga je via KPN echt niet krijgen. KPN zal hier ook geen ondersteuning op geven.

 

Toch nog even een vraag over de aansluiting. Provider Freedom biedt een pakket aan inclusief een Fritsbox 5530-fiber (incl WiFi6) Gaat gewoon over KPN glasvezel. Er is dus altijd een mogelijkheid om de fiber fritzbox aan te sluiten. Misschien beter naar freedom?? Of KPN moet dit mogelijk maken. Zal ze morgen bellen.

PSFreedom zal deze toch ook niet overal wegzetten als er een kans bestaat dat ze straks niet meer werken.

Het aansluiten is bij KPN inderdaad mogelijk op AON lijnen, alleen bestaat de kans dat dit ooit omgezet wordt naar PON. Denk dat de reden voor Freedom om voor een 5530 te kiezen alleen maar met geld te maken heeft. Het is goedkoper om één apparaat in te kopen dan om ook nog een NT te moeten plaatsen bij klanten. Zo'n NT heeft echter naar mijn mening veel meer voordelen dan direct op de FTU aansluiten. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat je met NT veel makkelijker je router ergens anders kan neerzetten omdat je gewoon UTP-bekabeling gebruikt aan de WAN-zijde in plaats van glasvezel. Of dat de keuze in eigen apparatuur ineens een stuk groter is, er zijn maar weinig routers op de markt die je direct op de glasvezel kan aansluiten. Ik heb de discussie een tijdje terug hier ook al gevoerd maar die 5530 biedt echt geen voordelen voor een thuisgebruiker ten opzichte van een 7590 of 7530AX.


En dan kan ik nog link aggregation (2x 1gbit)doen tussen mijn synology ds1520+ naar de netgear r9000 router als ik nog een utp kabel erbij in zal trekken in de 5/8 buis

Maar aangezien het om een thuisnetwerk gaat is het totaal zinloos

En 1gbit verbinding ruim voldoende is

(voor mij in iedergeval)

 


En 1gbit verbinding ruim voldoende is

(voor mij in ieder geval)

Tja, voor jouw situatie.  Ik ken echter ook wel lieden die voor een “interne” LAN verbinding één op één tussen NAS en PC  wel degelijk profijt zouden kunnen hebben als die snelheid wat hoger is, en om die reden bijvoorbeeld dan zelfs meteen inzetten op 10 Gb netwerkkaarten (Enkele Synology NAS modellen, en ook PC's kunnen daarmee worden uitgerust).

Niet dat die 10 Gb snelheid “één op één” intern dan ook daadwerkelijk praktisch gehaald wordt. (Beperkt afhankelijk van de maximale mogelijkheden van een HD RAID set-up in een NAS). Maar voor een bepaalde workflow in processing van data “kan” een hogere snelheid dan “1 Gb” wel zinvol zijn. Dan praat je wel over heel specifiek gebruik wat in een thuissituatie nauwelijks zal voorkomen.

Afgezien van meerdere apparaten in een thuisnetwerk die “bij elkaar” een behoorlijke bandbreedte zouden kunnen verbruiken. (Waar die “link aggregation” uitkomst kan brengen met bundeling van meerdere NAS netwerkpoorten als al die data data van een centrale NAS wordt betrokken).

Dat staat overigens weer los van een router met connectie naar internet toe. Tegen de tijd dat men praktisch gezien daarmee meer dan 1 Gb snelheid kan inzetten, is zo'n huidig model Fritbox router zoals hier besproken met een glasvezel poortje naar ik vermoed al lang “buiten beeld”.

@Gisiem 
Afgezien van het voorgaande heeft WiFi-6 voor een “router” eigenlijk weinig zin.
Wil je er profijt van hebben, moeten draadloze clients zo'n beetje “direct” open zicht hebben naar WiFipunten toe, om aan de hogere draadloze snelheid te komen.

Een klein beetje demping van muren, vloeren en plafonds, schakelt de WiFi-snelheid al snel weer terug naar de reeds bestaande “huidige” lagere WiFi frequenties. De hogere WiFi frequenties worden het snelst teniet gedaan. Dat is nu al zo bij bijv. 5 GHz wat minder doordringt door obstakels heen dan 2,4 GHz. Bij hogere frequenties zoals bij WiFi-6 gebruikt, is dat alleen nog maar slechter.

Aangezien je een router doorgaans in een meterkast hebt staan, of “misschien” meer centraal in een huis hebt opgesteld. Heb je alleen in de directe omgeving van de router daar profijt van m.b.t. WiFi-6.  Wil je WiFi-6 zinvol inzetten in een woning, zul je zowat elke ruimte in je huis met Access Points moeten inrichten. Zodat elk draadloos apparaat vrij zicht heeft tot een Access Point.


@Babylonia Wifi 6 draait gewoon op de 5Ghz mee. Wifi 6E gaat op 6Ghz werken maar ik ben oprecht benieuwd of een router zoals de 5530 hier ook geschikt voor is maar kijkend naar de specificaties denk ik eerlijk gezegd van niet. Ik mis 6Ghz-antennes..

 


Met nog verschil in onderverdeling met een aanvullend extra lettertje "E”, het zal best.
https://gaz.wiki/wiki/nl/802.11ax

Het is ontworpen om te werken in vergunningvrije banden tussen 1 en 7,125 GHz, inclusief de 2,4 en 5 GHz-banden die al algemeen worden gebruikt, evenals de veel bredere 6 GHz-band (5,925-7,125 GHz in de VS).

Waar het om gaat is, dat bij demping van muren, plafonds, je nu ook al situaties treft dat connectie met 5 GHz al niet goed mogelijk is, snelheden teruglopen en word terug geschakeld naar 2,4 GHz.

Als men nu reeds problemen heeft met WiFi ontvangst in delen van een woning, zal dat naar ik vermoed weinig anders zijn met omwisseling van een router met WiFi 6 ?
WiFi problemen los je op met extra Access Points.


WiFi problemen los je op met extra Access Points.

Precies,

Met WiFi 5 (802.11ac) haal je ook prima snelheden en lage latency mits je aandacht besteedt aan de plaatsing van de wifi toegangspunten.

En dat geldt voor WiFi 6 net zo goed.

Ik ben het volledig met @NHendriks eens, Wifi 6 is pure marketing en volstrekt oninteressant in thuisomgevingen.


WiFi problemen los je op met extra Access Points.

Precies,

Met WiFi 5 (802.11ac) haal je ook prima snelheden en lage latency mits je aandacht besteedt aan de plaatsing van de wifi toegangspunten.

En dat geldt voor WiFi 6 net zo goed.

Ik ben het volledig met @NHendriks eens, Wifi 6 is pure marketing en volstrekt oninteressant in thuisomgevingen.


en wat betreft wifi 6 (E) is dit wel een leuk stukje die ik van het net heb geplukt

uit ervaring schiet je er niks mee op eap660 (8 tot 10 watt) en een eap245 (3 tot 4 watt) verbruik

wifi snelheden blijft gelijk of zelfs minder als wifi 5 ac

toestel Samsung s10 wifi 6 ax


Uiteindelijk toch de 7590 besteld. Gisteren aangesloten. Alles werkt perfect. Ik doe veel met Raspberry.

O.a. Pi-hole, P1 monitor, Docker enz. Configuratie DHCP en DNS buiten fritzbox allemaal mogelijk. Geen restricties zoals de V12. Veel configuratie mogelijkheden en goed overzicht van het totale netwerk

Wifi gemeten. V12 is WiFi 6, ik heb geen verschil met de WiFi 4 van de Fritzbox kunnen constateren.

Bedankt voor alle input

 


SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Volgens mij wordt de XGS-PON SFP module standaard nog niet meegeleverd maar moet je die apart bestellen.


Duitse 5530 worden beide meegeleverd volgens info van de Duitse site.

Via NL geleverde zit alleen de AON er bij.


Uiteindelijk toch de 7590 besteld. Gisteren aangesloten. Alles werkt perfect. Ik doe veel met Raspberry.

O.a. Pi-hole, P1 monitor, Docker enz. Configuratie DHCP en DNS buiten fritzbox allemaal mogelijk. Geen restricties zoals de V12. Veel configuratie mogelijkheden en goed overzicht van het totale netwerk

Wifi gemeten. V12 is WiFi 6, ik heb geen verschil met de WiFi 4 van de Fritzbox kunnen constateren.

Bedankt voor alle input

 

Voorlopig kun je daar een hele tijd mee vooruit. Superstabiel ding. Veel plezier ervan! 


SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Volgens mij wordt de XGS-PON SFP module standaard nog niet meegeleverd maar moet je die apart bestellen.

Duitse 5530 worden beide meegeleverd volgens info van de Duitse site.

Via NL geleverde zit alleen de AON er bij.

Welke Duitse site?

Heb je een link?


SFP geschikt voor active,G.pon of XGS.Pon, is dus gewoon leverbaar, koop je hem in Duitsland zit die er al bij.

Volgens mij wordt de XGS-PON SFP module standaard nog niet meegeleverd maar moet je die apart bestellen.

Duitse 5530 worden beide meegeleverd volgens info van de Duitse site.

Via NL geleverde zit alleen de AON er bij.

Welke Duitse site?

Heb je een link?

https://avm.de/produkte/fritzbox/fritzbox-5530-fiber/technische-daten/


Op nl markt heb je de fritzbox 5530 met de 2 modules of alleen met de aon module 

Deze  ook even deze Link


https://nl.avm.de/producten/fritzbox/

Even naar beneden schollen naar 

Fritzbox 5530 fiber

Je hebt 2 versies voor Nederland 

 


Die met twee modulles staat een opmerking bij, uitsluiten bij de provider.

Kan even zoeken, maar weet dat Amazon.de hem aanbood met beide, op .nl alleen met AON, en er is een bekenden die hem aangeschaft heeft in DE waar beide bijzatten, hij zouden er ook 1 voor mij meenemen, jammer genoeg geen voorraad.

Want jou afkeer @wjb tegen direct op glas is mijn voorkeur, weet het allemaal onzinnig enz enz enz, ik noem het beren op de weg, ik vind het een voordeel en mijn voorkeursmerk maakt ze ook nog eens, heb niks meer nodig om te kiezen, maakt dus de keuze makkelijk.


...ik vind het een voordeel en mijn voorkeursmerk maakt ze ook nog eens, heb niks meer nodig om te kiezen, maakt dus de keuze makkelijk.

En wat ga je dan doen als KPN overschakelt op XGS-PON?


De 5530 met XSG-PON module er in er aan hangen, als de vrije router keuze een feit is, en als dat weer word tegengehouden, denk het niet want onze buurlanden zijn allang over op die vrije modem keuze en daar werkt het ook prima, word het een 7590/7583 of hun opvolger.

Ik kijk niet op een paar tientjes extra of als het nodig is een apparaat vervangen voor een nieuwe, als ik als ik het wil het maar zelf kan bepalen wat de instellingen zijn en het goed werkt.

Nu is de 5530 geen noodzaak meer omdat de 5490 een niet verwachte update naar 7.27 kreeg, maar de 7581 die de bovenverdieping voor zijn rekening nam is een paar weken geleden vervangen door de 7583 zodat die met de veiligheid ook weer mee kan, en verrassend goed dat die is, nog sterkere verbinding boven.


@Doornekamp33

Waarom die 7581 niet vervangen door een fritz 3000 repeater?

Deze kun je ook bedraad opstellen

Waarom een 7583? 


@Doornekamp33

Waarom die 7581 niet vervangen door een fritz 3000 repeater?

Deze kun je ook bedraad opstellen

Waarom een 7583? 

Wellicht vanwege de aanwezige poortjes. Scheelt weer een switch. Anders zou ik het ook niet weten. 

Ik heb hier eerder een 7530 als 3e AP gehad maar heb die ook vervangen door 3000. 


@peter-keetfmInderdaad de reden die @SledgehammerNL Al vermoedde, ik heb boven 4 lan kabels aangesloten zitten, gaat dan net zo mooi met een 7583 die ik voor hetzelfde geld als de repeater 3000 kon bemachtigen, tweede voordeel, 7581 van de muur, kabels ompluggen ophangen aan dezelfde beugel, instellen en klaar.