Skip to main content

Mijn voornemen is om deze week gebruik te maken van een aanbieding voor kpn glasvezel abonnement (12 maanden contract van kpn zelf) die ik een paar weken geleden in de bus kreeg. En de glasvezel aansluiting pas af te nemen als de aansluiting beschikbaar is op mijn adres (is een keuze in het bestelproces). Glasvezel is al aangelegd in de straat. 

Laat mij eerst aangeven wat specifiek mijn doel is. 

Het enige dat ik ga gebruiken van de aanbieding is;

Alleen Glasvezelinternet van kpn (ga geen gebruik maken van Wifi).

(Geen gebruik van telefonie, geen gebruik van TV).

Onderstaande Topics heb ik gelezen en heb er ondanks dat toch nog wat vragen over.

en deze

 

Op die glasvezel verbinding wil ik alleen wat servers draaien en om die reden poorten forwarden naar interne server ip's en poorten (zodat het toegankelijk is via het internet). 

Mijn vraag is nu, met de KPN box 12 die erbij geleverd wordt volgens het bestelproces. Is er dan nog een goeie manier om hardware matig de data naar die poorten te filteren via een hardware firewall voordat de server bereikt wordt? Zoja wat zijn goede opties (mag ook goede kwaliteit zijn en dus wat kosten). 

Bij bv Ziggo laat je de kabelmodem in bridgemode zetten en hang je er een goeie router achter die dat afhandelt.

Hoe pak ik dit bij KPN glasvezel aan met goede hardware achter die kpn box 12 (zonder dubbele Nat)

Lees dat zo'n Fritzbox Wifi huren voor 7,50 per maand meer mogelijkheden bied. Maar Wifi is voor mij niet relevant en als er betere hardware is dan koop ik die liever zelf i.p.v. huren.  

Een paar honderd euro extra uitgeven aan extra hardware ipv bv die kpn box 12 of goede hardware firewall is geen probleem.  

Alvast bedankt voor je inbreng.

Mogelijk had ik deze topic beter kunnen plaatsen in het thuisnetwerk forum. Kan een mod deze topic verplaatsen ?


Wat gebruikt u nu? Of wat zou u bij Ziggo gebruiken? Misschien kunt u dat bij KPN ook gewoon gebruiken zonder KPN Box er tussen. 


Bedankt voor je reactie@Nick83

Bij ziggo werkte het met hun kabelmodem in bridge mode en een asus RT-AC88U prima (port forwarding) en AiProtection enabled op de Asus router.

 

Graag hoor ik wat de beste oplossing is. Wat zou je zelf als oplossing aanbevelen voor wat ik in gedachten heb ?

 

 

 


@GPStracks Bij het GPON glasvezel levert KPN een Nokia ONT  terminal. Die vervult dezelfde functie als een Ziggo kabelmodem in bridge-mode. Op de RJ45 poort van die ONT kan je apparatuur naar wens aansluiten. Om een internetverbinding te krijgen moet je VLAN ID 6 gebruiken en daarop PPPoE verbinding opzetten. Is dus wel anders dan bij Ziggo, waar je geen VLAN gebruikt en IP configuratie middels DHCP gaat. Bij KPN kun je via dat PPPoE zowel IPv4 als IPv6 werkend maken.

Zie https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/eigen-modem-instellen-en-gebruiken.htm

Je hebt die KPN Box12 dus niet nodig. Als je daadwerkelijk maar 1 computer/server gebruikt, kun je die ook direct op de ONT aansluiten, dan heb je helemaal geen NAT en enorm veel IPv6 adressen. De firewall doe je dan in software op die server. Een hardware firewall bestaat eigenlijk niet, alles is tegenwoordig softwarematig/programmeerbaar, ook die RT-AC88U.


@tmoesel bedankt voor je reactie. 

Op die glasvezel verbinding ga ik vooralsnog 1 computer op aansluiten. En op die computer draai ik dan meerdere VM servers waarvan een deel is verbonden met het internet via port forwarding naar het interne ip.  

Die lokale VM servers hebben dan natuurlijk afzonderlijk een eigen intern ip nodig (ipv 4 adres toegewezen dhcp en dan daarvoor gereserveerd). 

Maar handiger is natuurlijk dat ik op een router/switch bv nog tijdelijk een laptop bekabelt bij kan prikken. 

Daarvoor zat ik naar deze te kijken. https://www.fs.com/de-en/products/115387.html?attribute=5271&id=205748

 

Als we het er op houden dat meerdere aansluitingen handiger is. Is zoiets een goed idee of heb ik dan het zelfde resultaat en functionaliteit met die box 12 of bv deze fritzbox https://tweakers.net/pricewatch/999367/avm-fritzbox-7590-internationale-versie.html

Bedankt!

 

 

 

 

 

 

 


Je huidige Asus kun je ook gewoon rechtstreeks op het glasvezelmodem aansluiten, net als bij Ziggo.


@Nick83 Dan neem ik aan dat die glasvezel modem zo ingesteld staat voor toegang tot het internet "om een internetverbinding te krijgen moet je VLAN ID 6 gebruiken en daarop PPPoE verbinding opzetten”

Is dat dan in feite het zelfde als bridge mode ? Met zo'n asus router er achter die ook als dhcp werkt ?

Werkt het glasvezel modem dan in bridge mode zonder dat je daar poorten op hoeft te forwarden ? 


@Nick83 Dan neem ik aan dat die glasvezel modem zo ingesteld staat voor toegang tot het internet "om een internetverbinding te krijgen moet je VLAN ID 6 gebruiken en daarop PPPoE verbinding opzetten”

Op de Asus stel je vlan 6 in. Of als dat niet kan zet je er een switch tussen die van vlan 6 vlan 0 maakt.

Is dat dan in feite het zelfde als bridge mode ? Met zo'n asus router er achter die ook als dhcp werkt ?

Ja

Werkt het glasvezel modem dan in bridge mode zonder dat je daar poorten op hoeft te forwarden ? 

Ja.


Het glasvezel modem doet niks hé? Besef dat wel. Het doet niks. Alles wat er aan de ene kant in gaat komt er aan de andere kan op precies dezelfde manier uit. Alleen is het aan de ene kan glasvezel en aan de andere kant ethernet.

Eigenlijk mag je het ook geen modem noemen. Het is een mediaconverter.

U heeft zelf iets opgezocht met een glasvezel poort…

.... maar dan heb je net zo goed ook met vlan 6 te maken. Ook op dit ding zal je in moeten stellen dat internet op vlan 6 te vinden is. 

Op uw Asus router kunt u volgens mij instellen dat internet op vlan 6 te vinden is. En als dat niet kan, dan kun je er deze switch tussen zetten:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Hiermee kan je van vlan 6 gewoon ... normaal standaard signaal ... maken... zonder vlan tag dus. Dat is een constructie die gegarandeerd werkt.

Het enige wat je dan is die Asus nog moet doen is PPPoE instellen. Maar dat moet wel lukken denk ik.


@tmoesel bedankt voor je reactie. 

Op die glasvezel verbinding ga ik vooralsnog 1 computer op aansluiten. En op die computer draai ik dan meerdere VM servers waarvan een deel is verbonden met het internet via port forwarding naar het interne ip.  

Die lokale VM servers hebben dan natuurlijk afzonderlijk een eigen intern ip nodig (ipv 4 adres toegewezen dhcp en dan daarvoor gereserveerd). 

Maar handiger is natuurlijk dat ik op een router/switch bv nog tijdelijk een laptop bekabelt bij kan prikken. 

Daarvoor zat ik naar deze te kijken. https://www.fs.com/de-en/products/115387.html?attribute=5271&id=205748

Als je die server (de ene computer of kastje) zowel router, firewall, VM host wilt later zijn, is een switch die VLANs kan tussen die (O)NT en de server nodig, zeker als de server maar 1 RJ45 aansluiting heeft. Dat heb ik min of meer als setup, de server is een RaspberryPi4. Ik gebruik een simpele 8-poorts switch vergelijkbaar met die Netgears die KPN ook in de webshop heeft. Maar ben van plan om er 1 met SFP sloten en ook PoE zoals in jouw fs.com URL te kopen, als het even kan zonder ventilator, wat dan drukt op het PoE powerbudget, maar is te doen.

Als we het er op houden dat meerdere aansluitingen handiger is. Is zoiets een goed idee of heb ik dan het zelfde resultaat en functionaliteit met die box 12 of bv deze fritzbox https://tweakers.net/pricewatch/999367/avm-fritzbox-7590-internationale-versie.html

Bedankt!

Je krijgt sowieso de KPN Box 12 maar een FritzBox kan ook natuurlijk. Als die router  op z’n WAN poort maar VLAN en PPPoE kan. Je krijgt maar 1 IPv4 WAN IP adres van KPN, dus vrijwel iedereen zal een NATrouter gebruiken zodat binnenshuis dat WAN IP adres met meerdere apparaten gedeeld kan worden. Ik zou maar gewoon wachten totdat de KPN Box12 en je internet werkt, die 7590 heeft veel meer aan board dan wat je wilt gebruiken, zoals WiFi, analoge telefonie enz b.v.


@Nick83 

Mbt die glasvezelmodem dacht ik ook dat die kpn box 12 bedoeld werd (zoals de kabelmodem van ziggo).

Nu is dan duidelijk geworden dat die glasvezelmodem alleen de mediaconvertor is van glasvezel naar ethernet. Als we alles samenvatten en die asus buiten beschouwing laten. Welke apparatuur zou jij dan op als voorkeur gebruiken om bovenstaande te realiseren tot aan de pc.

@tmoesel 

Zeg je eigenlijk dat ik met die kpn box 12 het zelfde kan bereiken met wat ik nu voor ogen heb als setup?


@tmoeselZeg je eigenlijk dat ik met die kpn box 12 het zelfde kan bereiken met wat ik nu voor ogen heb als setup?

Nee, maar ik denk dat je eerst maar eens de standaard setup werkend moet hebben. Er is in dit topic al voldoende gezegd wat je kan doen, maar het blijft nogal abstract voor je zo te merken. Als het internet werkt met de  Box12, dan kun je die afkoppelen en je Asus aansluiten. Dan komt het er op aan dat je weet wat die Asus kan op z’n WAN poort kan. Dat kan je gewoon nu in de handleiding of de menu’s vinden, maar je kan het nog niet testen om dat je glasvezelinternet nog niet actief is. En zoals ik al aangeef, ben ik nog niet zeker of je de verschillen tussen Ziggo en KPN wel echt begrijpt, maar dat komt vanzelf wel. Het zou nogal dom zijn om nu dingen aan te gaan schaffen op grond van onbegrip. Je moet handleidingen lezen, als ik je eerste bericht herlees hoef je volgens mij niks extra’s aan te schaffen, maar moet je wat je hebt beter begrijpen, zodat je het kan aansluiten i.p.v. de Box12.


Bedankt voor je reactie,

Het blijft inderdaad wat abstract voor mij. Naar mijn idee inderdaad omdat je om een internetverbinding te krijgen met glasvezel je VLAN ID 6 moet gebruiken en daarop PPPoE verbinding moet opzetten. En ik vraag me dan inderdaad af of zo'n setup dat portforwarding niet bemoelijkt.

Bij ziggo prik je inderdaad die Asus router in die kabelmodem in bridgemode en het werkt gelijk. Vervolgens met portforwarding poorten naar intern ip en poort openen en het werkt gelijk als de poorten op de firewall op die pc/server zelf waar het naartoe gaat ook open staan.

In die Asus router zie ik dit (wat het dichts komt bij de instellingen waar je het over hebt). Maar zie niks specifiek als Vlan beschreven.

Overigens was de vraag om het beste alternatief voor die Asus router aan te geven omdat het geen noodzaak is om die Asus te gebruiken. Die ziggo Coax internet aansluiting hou ik ook. En daar hou ik die router sowieso op. Dus ik zou sowieso iets nieuws moeten kopen en als deze voldoet zou ik er evt een tweede bij kunnen kopen. Vandaar dat ik keek naar die router van FS.

Het is een goed idee om het eerst alleen met die box 12 te proberen. 

Heb deze week de bestelling gedaan voor glasvezel aansluiting van kpn (pre order, volgens kpn beschikbaar eind deze maand).

 

 

 

 


Het kromt bij mij de tenen al aardig moet ik zeggen. Veel van die Asus routers zijn nogal kunstmatig beperkt, enorm woest uiterlijk design, veel hardware, maar geen VLAN functionaliteit. Met 9 RJ45 poorten had ik gedacht dat Asus dat wel eens een keer zou hebben, maar net als bij oudere modellen kennelijk nog steeds niet. Is al meerdere jaren aan de orde bij providers die VLAN gebruiken. Sommige mensen zetten er open source software op, dan is er veel meer mogelijk. Maar als je een managed switch een router noemt zou ik me maar niet al te veel gekkigheid op de hals halen.

Ik had er wel aan gedacht dat je Ziggo internet nog wou aanhouden, maar als je met KPN hetzelfde wilt als met Ziggo, is de Asus ompluggen het makkelijkst, die ken je. Maar als nu blijkt dat die geen VLAN kan, tja. Met een switch die VLAN kan van 30 euro kan je dat gebrek corrigeren. Hoe dan ook, het gaat uiteindelijk niet om de hardware en kastjes, maar om goed begrijpen wat je doet, wat je nodig hebt.


Voor kpn glasvezel had ik inderdaad nog nooit gehoord van Vlans voor internet thuis netwerk moet ik zeggen.

De beperkingen lijken toch vooral te liggen in de box12 die standaard wordt meegeleverd. En dat lees je niet op bv de bestelpagina. 

Zoals DHCP niet uit te schakelen en de DHCP range zelf is niet te veranderen.

Mocht het met de Box12 niks worden dan ga ik op zoek naar een goede managed switch die ook vlans doet. Volgens mij kom ik dan toch weer uit bij FS managed switch als goed alternatief of die fritzbox.


Als het vlan een probleem is: zet er gewoon een switch tussen:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=129

Daarmee kun je dan het vlan verwijderen en er een verbinding zonder vlan mee maken. Eigenlijk heb je dan gewoon hetzelfde als bridge modus bij Ziggo. 


Voor kpn glasvezel had ik inderdaad nog nooit gehoord van Vlans voor internet thuis netwerk moet ik zeggen.

De beperkingen lijken toch vooral te liggen in de box12 die standaard wordt meegeleverd. En dat lees je niet op bv de bestelpagina. 

Zoals DHCP niet uit te schakelen en de DHCP range zelf is niet te veranderen.

DHCP uitschakelen zou u niet mee geholpen zijn. De range wijzigen ook niet. Het zou nog steeds een router zijn, er veranderd feitenlijk niets aan. 


@Nick83 

Ja dat klopt, je opmerking ging over het feit dat die Asus beperkingen heeft. Mijn opmerking dat DHCP niet is uit te schakelen en de DHCP range zelf niet te veranderen is op de box12 heeft natuurlijk niks met Vlan te maken. Maar het zijn evengoed beperkingen op de box12 die er voor zorgen dat men naar alternatieven gaat zoeken. En dan is die fritzbox best een kostbaar alternatief voor 7,50 per maand extra als je daar nog de waarde van de box12 aftrekt als je die van de bestelling af trekt.

 

 


Tja... mijn router die ik als 2de router achter de KPN Box gebruik heeft ook 250 euro gekost. Dat was nog is stuksies ook, ik heb hem zelf in in elkaar gezet :sunglasses:  Als je iets wilt met meer mogelijkheden, dan kost dat geld.


Ja geld gaat het sowieso kosten. Heb nu een consumenten jaar contract genomen met 12 maanden korting. Als het bevalt zet ik het daarna om naar KPN EEN MKB met vast ip en aanpasbaar DHCP (want dat heb ik uiteindelijk wel nodig voor mijn doeleinden).

Daar wilde ik me nu nog niet in vastleggen want het contract is dan minimaal 2 jaar en een heel stuk duurder. 

Nu heb ik om te proberen een jaar KPNglasvezel Max voor 420 euro..