Skip to main content
Beantwoord

Hoe kan ik mijn eigen router blijven gebruiken bij glasvezel? TP-LINK Router VPN ER605 Omada

  • 23 May 2022
  • 103 reacties
  • 10392 keer bekeken

Wij hebben thuis net glasvezel aanglegd gekregen en wordt volgende maand verbonden, nu is de vraag hoe ik mijn eigen router kan gebruiken terwijl we ook tv hebben.

 

router die ik wil gebruiken:
https://www.megekko.nl/product/2144/1120883/Bedrade-Routers/TP-LINK-Router-VPN-ER605-Omada

 

edit:
kan ik deze ook gebruiken als modem (makkelijk)

He @N13ls, het klopt inderdaad dat wanneer de klantenservice hoort dat je eigen router hebt, dat vaak het excuus is. Maar dat hoort er ook beetje bij als je eigen hardware gebruikt.

Ik heb op dit moment de KPN Box 12b voor mijn ER605, en haal netjes de 920 up en down. Moet wel zeggen dat het me bekend voor komt dat inderdaad de up eerst wat lager was. Dat trekt zich na de loop van de dag recht. Na 24 uur had ik volledige snelheid iig.

Over TV klopt helemaal: of je de router er wel of niet voor hebt, je kan met Omada (op dit moment) niet via multicast kijken. De ER605 kan het niet doorgeven van je kpn router indien je die ervoor hebt, of zelf aanvragen van KPN ivm missende DHCP waarde aan de WAN kant. Voor unicast verbinding is dat niet nodig, en dan werkt het wel goed.

Alleen beeldkwaliteit is minder, wordt gezegd. Maar ik merk eerlijk gezegd weinig verschil, net zoals mijn huisgenoten. De reden waarom jouw TV langer moet laden als je het kastje op multicast zet, is omdat jouw TV+ kastje eerst probeert die multicast verbinding te pakken. Dat lukt niet, en dan springt ie automatisch terug op unicast. Dus al heb je multicast wel aan staan, maar je router niet goed ingesteld, kijk je alsnog unicast. Alleen is het zappen echt wel langzamer dan als je meteen op Unicast zet, zodat je TV+ kastje niet eerst multicast gaat proberen.

Maaaaaar… er komt een grote firmware update aan die DHCP Option 60 (WAN) gaat ondersteunen. Dan zal multicast wel werken!! Het was volgens mij aangekondigd voor Q3, dus hopelijk snel.

https://community.tp-link.com/en/business/forum/topic/264312?replyId=1394034&utm_source=Subscription&utm_medium=email


Nah vanuit de klanten service is het niet heel netjes. Ik had namelijk de aangesloten pc's allemaal direct op het KPN modem hangen voor de test. Dus mijn hele setup was uitgesloten van dit verhaal.
Het modem hing al enkelen weken en draaide opzich prima. Ik kreeg alleen niet waarvoor ik betaal (principe kwestie).

Ik was/ben niet zo thuis in tv uni/multicast maar na wat verdieping is het wel interessant. Mijn TV gedeit prima met unicast over vlan 6 en vindt het wel prima dat het modem van KPN er uit ligt.

Wie weet kan ik na de update, zoals jij aangeeft mijn Full HD 42” tv boosten met multicast high-quality bit-rate. hehehe, grapje natuurlijk….. moet kunnen.

Maar vindt het wel een leuke verandering weer in mijn netwerk. Al wil ik toch weten wat is mis is met dat modem. Dus ik ga hem nog wel eens terug hangen. Wellicht ook om eens goed te kijken wat multicast mij nu echt bied.


Overigens ondersteunen die EAP's "Multicast-to-Unicast" en dus kan een TV+ Box in multicast mode via wifi aangesloten worden.

Omada switches en EAP’s ondersteunen inderdaad multicast. Echter geeft de ER605 gateway die niet goed door. Dus al zou je nu de KPN box er voor hebben, zit je alsnog op unicast. Het is wachten op die veelbelovende firmware update.

 


Nah vanuit de klanten service is het niet heel netjes. Ik had namelijk de aangesloten pc's allemaal direct op het KPN modem hangen voor de test. Dus mijn hele setup was uitgesloten van dit verhaal.
Het modem hing al enkelen weken en draaide opzich prima. Ik kreeg alleen niet waarvoor ik betaal (principe kwestie).

In dat soort gevallen moet je ook gewoon niet zeggen dat je eigen hardware gebruikt. De klantenservice wordt gewoon aangeleerd dat eigen hardware = geen support. Ook omdat iedereen weer andere hardware gebruikt etc. Ik snap de keuze dan wel.

 

Ik was/ben niet zo thuis in tv uni/multicast maar na wat verdieping is het wel interessant. Mijn TV gedeit prima met unicast over vlan 6 en vindt het wel prima dat het modem van KPN er uit ligt.

Wie weet kan ik na de update, zoals jij aangeeft mijn Full HD 42” tv boosten met multicast high-quality bit-rate. hehehe, grapje natuurlijk….. moet kunnen.

Haha, ja, op onze LG 4K TV uit 2023 zien wij ook geen noemenswaardig verschil tussen Unicast/Multicast. Misschien is het voor sommige wel stukje placebo (ja, ik weet dat de bitrate feitelijk en bewezen hoger is), you never know. Ik denk dat als je jouw KPN Box er weer voor hangt en het even 2 dagen de tijd geeft, je alsnog netjes ~ 900 up en down haalt.


Reageer