Skip to main content
Vraag

MikroTik hEX: krijg telefonie (SIP/VOIP) niet werkend

  • 19 August 2024
  • 10 reacties
  • 88 keer bekeken

Het is me gelukt om mijn MikroTik router voor KPN internet werkend te krijgen. Maar met SIP/VOIP krijg ik geen reproduceerbare situatie. Ik heb voor SIP de settings uit EIGENROUTER.NL gebruikt:

/ip firewall service-port set disabled=yes sip

 

Situatie: MikroTik hEX als router en Fritzbox 7590AX voor VOIP & WiFi. Als ik de Fritzbox als router gebruik, werkt telefonie probleemloos. Als ik het verkeer via de router naar de Fritzbox laat lopen, krijg ik een van de volgende situaties:

  1. Verbinding en audio (zeer zeldzaam)
  2. Wel verbinding maar geen audio (bijna altijd)
  3. Geen verbinding (af en toe)

Deze scenario's zijn niet reproduceerbaar. De Fritzbox 7590AX is een vervanging voor mijn 7590 die helemaal niet voor telefonie aan de praat te krijgen was.


De firewall is minimaal:

# default firewall  from EIGENROUTER.NL]
/ip firewall filter
add action=accept chain=input in-interface=pppoe-client protocol=icmp
add action=accept chain=input connection-state=established,related
add action=drop chain=input in-interface=pppoe-client

 

Ik kom hier zelf niet meer verder mee; hulp is zeer welkom.

 

Hoi @cville, welkom op onze community! Inhoudelijk kan ik je er niet héél goed mee helpen. Je kent onze SIP Tool wel denk ik en ons online stappenplan?

Had je onze artikelen al gelezen?
 

 


Hi @Thomas van KPN De genoemde artikelen heb ik allemaal gelezen. Ik heb ook AVM gebeld die me verzekerd hebben dat SIP in de genoemde configuratie zou moeten werken.


Heb jij een bevestigingsmail gekregen van het instellen van het SIP wachtwoord via de SIP Tool?


Kan ik me even niet herinneren maar wel dat het wachtwoord dat ik gebruik werkt als ik SIP doe met de Fritzbox als router. Het probleem treedt alleen op als ik de MikroTik wil gebruiken.


Kan ik me even niet herinneren maar wel dat het wachtwoord dat ik gebruik werkt als ik SIP doe met de Fritzbox als router. Het probleem treedt alleen op als ik de MikroTik wil gebruiken.

Als je de FRITZ!box als primaire router gebruikt dan wordt het juiste SIP wachtwoord door de KPN beheeromgeving naar de FRITZ!Box gepusht. Dit is echter het wachtwoord van de SIP server op vlan 7.

Gebruik je de FRITZ!Box als "veredelde SIP/VoIP ATA" dan wordt de SIP server op vlan 6 gebruikt en zal je via de SIP Tool een wachtwoord moeten instellen en deze handmatig in de FRITZ!Box moeten instellen.


@wjb Dat klinkt aannemelijk maar is het in deze situatie überhaupt mogelijk dat er een verbinding tot stand komt? Dat gebeurt n.l. wel.


Ik weet niet hoe jij die FRITZ!Box geconfigureerd hebt en wat je nu het tot standkomen van een verbinding verstaat.


@wjb De FB is exact volgens de XS4ALL/KPN instructies geconfigureerd. Ik heb daar meer dan 10 jaar niet naar om hoeven te kijken. Met tot stand komen van een verbinding bedoel ik dat er een record in het FB log bijkomt. Dat laat zien dat de verbinding tot stand is gekomen. De aanwezigheid van een codec bij de inkomende en uitgaande pijlen laat zien in welke richting er audio is.

 


@wjb De FB is exact volgens de XS4ALL/KPN instructies geconfigureerd. 

Die configuratie is voor als je die FRITZ!Box als primaire router op het KPN netwerk gebruikt,niet voor als je deze als "veredelde" SIP/VoIP ATA achter een eigen router gebruikt.

Dat betekent dat die FRITZ!Box over vlan 7 een verbinding zal willen maken met de SIP server van KPN.

Heb je dan op jouw Mikrotik soms een bridge voor vlan 7 geconfigureerd?

Kan je eens dat deel van de log laten zien waarin die SIP verbinding tot stand zou zijn gekomen?


@wjb Je eerste paragraaf beschrijft exact de configuratie die ik werkend wil krijgen. 

Ik heb op dit moment geen VLAN7 geconfigureerd omdat dit volgens KPN niet meer nodig is “KPN: VLAN 6 zorgt voor internettoegang en telefonie (VoIP).”

Ik kan uiteraard gemakkelijk een VLAN7 bridge aanmaken maar dit lijkt strijdig te zijn met de instructies van KPN. 

Hieronder het call log:
 

Het gesprek van 11:45 was via de Fritzbox als router en verliep normaal
Het gesprek van 12:37 had geen audio in 1 richting en ging via de MikroTik met de FB als AP
Het gesprek van 12:41 had audio in beide richtingen


Reageer