Skip to main content

Hallo allemaal,

 

ik ben sinds kort overgestapt op een MikroTik L009UiGS-RM  router ter vervaning van de experia v10. Maar sindsdien merk ik dat beide mijn diw7022 iptv ontvanger langzaam wisselt van zender. Dit was met de v10 zeker niet het geval. Voorheen liepen beide iptv ontvangers zelfs via een unifi Toughswitch pro die geen IMGP ondersteund, en toen werkte het feilloos.

 

De huidige setup is als volgt:

-Tussen NT en Mtik Lan kabel op ETH01

-Unifi switch op ETH02

-DIW7022 op ETH07 en ETH08

 

Ik heb de configuratie gevolgd van EIGENROUTER.NL, en de adres reeksen aanepast naar eigen wens. Zie onderstaand.

 

Internet

/interface vlan
add interface=ether1 name=vlan1.6 vlan-id=6

Now we make the pppoe connection with KPN

/interface pppoe-client
add add-default-route=yes allow=pap disabled=no interface=vlan1.6 \
keepalive-timeout=20 max-mru=1500 max-mtu=1500 name=pppoe-client \
password=kpn profile=default user=kpn

We will now add the bridge interface for the LAN

/interface bridge
add name=local arp=proxy-arp

Add the necessary ports to your bridge

/interface bridge port
add bridge=local interface=ether2

Set the gateway address for the LAN. You can change this to your needs.

/ip address
add address=10.0.0.1/24 interface=local

Set DNS forwarders. In this example we will be using Google DNS. We will also use the Mikrotik as DNS server for the LAN.

/ip dns
set allow-remote-requests=yes servers=8.8.8.8,8.8.4.4

Configure a basic firewall. For proper hardening, refer to this Mikrotik article: Mikrotik Router Hardening. The following filter rules only cover the input chain on the pppoe-client. This means the LAN side is not hardened.

/ip firewall filter
add action=accept chain=input in-interface=pppoe-client protocol=icmp
add action=accept chain=input connection-state=established,related
add action=drop chain=input in-interface=pppoe-client

Configure outbound NAT

/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat out-interface=pppoe-client

Configure a DHCP server for the LAN. If you changed anything in the IP Address section above, also change the values here to match.

/ip pool
add name=thuisnetwerk ranges=192.168.2.50-192.168.2.254
/ip dhcp-server
add address-pool=thuisnetwerk authoritative=yes interface=local \
lease-time=8h name=dhcp-home
/ip dhcp-server network
add address=192.168.2.0/24 dns-server=192.168.2.1 domain=home.local gateway=\
192.168.2.1

Now, if you connect your device to ether2, you should get an IP address via DHCP in the 192.168.2.0/24 range, and you will have internet access. We recommend updating the Mikrotik device to the latest Stable version of Routeros 6 or 7. You can do this at System > Packages > Check for Updates. Also update the firmware at System > RouterBOARD > Upgrade. Both updates require a restart.

 

TV configuratie

Add a VLAN interface with VLAN id 4 and add it to ether1. We are assuming that ether1 is the port that connects to your NTU or (bridged) Modem.

/interface vlan
add interface=ether1 name=vlan1.4 vlan-id=4

Turn on igmp-snooping on the bridge interface. The command below adds a bridge. If you already have a bridge that you want to use for this, only set igmp-snooping on it to yes.

/interface bridge
add arp=proxy-arp igmp-snooping=yes name=local protocol-mode=none

Add DHCP Options

/ip dhcp-server option
add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'"
add code=28 name=option28-broadcast value="'192.168.2.255'"

/ip dhcp-server option sets
add name=IPTV options=option60-vendorclass,option28-broadcast

Configure the dhcp client and its options

/ip dhcp-client option
add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'"
/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=210 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no \
interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no

Configure the IGMP Proxy

/routing igmp-proxy interface
add alternative-subnets=0.0.0.0/0 interface=vlan1.4 upstream=yes
add interface=local

/routing igmp-proxy
set quick-leave=yes

Add firewall rules

/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat comment="IPTV" dst-address=213.75.0.0/16 out-interface=vlan1.4
add action=masquerade chain=srcnat comment="IPTV" dst-address=217.166.0.0/16 out-interface=vlan1.4
add action=masquerade chain=srcnat comment="IPTV" dst-address=10.207.0.0/20 out-interface=vlan1.4

/ip firewall filter
add action=accept chain=input comment="IPTV IGMP" dst-address=224.0.0.0/4 in-interface=vlan1.4 protocol=igmp

The DHCP options for the existing DHCP Server don't "just work", you have to select them in the DHCP Network. See IP > DHCP Server > Networks and double click your existing network. Add the option set to it with the dropdown menu.

Note that IPTV will only work on ports that you add to the bridge interface "local" in Bridge > Ports. Not on switches behind the Mikrotik router. Keep this in mind when budgetting interfaces to client devices or switches or any other device that might need an ethernet connection.

 

 

Dit is precies wat ik gedaan heb, alle funties werken alleen het wisselen van kanaal duurt dus erg lang. Hopelijk is er iemand die me kan vertellen waar het mis gaat. alvast bedankt

 

 

 

De KPN TV+ box staat standaard zo ingesteld dat hij voor live TV kijken multicast wil gebruiken. Elke keer dat je zapt, zal de KPN TV+ Box proberen om die zender via multicast binnen te halen. Als dat niet binnen de gestelde tijd lukt, valt ie terug op unicast. Dan duurt het iets langer voor de zender uiteindelijk zichtbaar wordt.

Dit gebeurt vaak als er in de verbinding iets niet klopt. In jouw geval kan het zijn dat er iets in jouw script niet helemaal goed staat. Maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik daar verder geen verstand van heb. Maar ik weet wel iemand die je hier mogelijk wel bij kan helpen en dat is wjb. Hij heeft een topic geschreven over het gebruik van een eigen router in combinatie met KPN: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box. Als je in dit topic jouw vraag stelt, wil hij je vast helpen!


Als jij live naar een zender kijkt, staat er dan LIVE of Live in de informatiebalk?


Als jij live naar een zender kijkt, staat er dan LIVE of Live in de informatiebalk?

@wjb zolang de zender zwart is staat er LIVE. Als de zender dan eenmaal geladen is, staat er live.


Dan is de analyse van @Denise van KPN "spot on", het lukt dan inderdaad niet om een multicast verbinding op te zetten.

Ik neem aan dat de TV+ Box met een netwerkkabel op de Mikrotik aangesloten is, klopt dat?

Ik neem ook aan dat je de Mikrotik en TV+ Box na configuratie beide opnieuw opgestart hebt, klopt dat?

Wat is het IP adres dat de TV+ Box gekregen heeft?

Kan je ook eens een screenshot plaatsen van de netwerkinstellingen van de TV+ Box?

Overigens zijn de firewall rules voor het subnet 217.166.0.0/16 en 10.207.0.0/20 niet nodig en kan de firewall rule voor subnet 213.75.0.0/16 beperkt wordt tot 213.75.112.0/21. Dit is niet de oorzaak van het probleem dat je ervaart.

 


@Denise van KPN 

super! Nu nog zien uit te vinden waar het fout gaat met de multicast stream 

@wjb ja de tv box is inderdaad met een netwerkkabel aangesloten, alles is al meerdere malen opnieuw gestart of gereset

het ip adres dat de box is toegewezen 192.168.2.51 en staat op dhcp.  Dat valt dus binnen mijn dhcp server reeks

 


Yes, oplossing gevonden me behulp van discord server eigenrouter.nl 

de "local” bridge interface is niet nodig dus die kun je verwijderen.

bij routing>igmp-proxy>interface de interface dus op bridge zetten

en dan in de terminal deze regel nogmaals uitvoeren 

/ip dhcp-client add add-default-route=special-classless default-route-distance=210 dhcp-options=option60-vendorclass disabled=no \ interface=vlan1.4 use-peer-dns=no use-peer-ntp=no

 

Overal in de bovenstaande code moet "local” dus worden vervangen voor bridge

 


Super dat je eruit gekomen bent, @René Van de Laarschot! En bedankt dat je ons hier nog hebt willen laten weten hoe je het opgelost hebt. Daarmee kunnen toekomstige lezers weer uit de voeten. :)


@Denise van KPN jij hebt me een goede voorzet gegeven met het mulitcast / unicast verhaal. 

 

@wjb Super handige tip van dat LIVE / Live verhaal. Je moet het maar weten haha.

 

Nog wel een ander probleem uit voortgekomen. De livestream blijft elke 4:20 hangen. Het opnieuw laden van de zender lost dit probleem op voor 4:20  en daarna hangt hij weer. Ik heb hier wat over gezien op het forum en iemand had de igmp membership interval op 300sec gezet en daarmee was het probleem verholpen. Helaas werkt dit bij mij niet. iemand nog een suggestie ? 

 


Heb je nog een andere "router" in jouw netwerk staan?


Heb je nog een andere "router" in jouw netwerk staan?

 

Geen andere router. wel veel andere netwerk apparatuur.

unifi  poe switches

unifi accespoints 

Rpi met Pihole 

Rpi met home assistant

Synology nas

Hikvision NVR  

 

een van deze verdacht ?


De unifi accesspoints. Kan je die even loskoppelen?


@wjb ik heb alles losgekoppeld van de router behalve de raspberry pi met pihole en 1 kpn tv+ box. De pi is de dns server, zonder die werkt de tv box ook niet. Maar nog steeds blijft de stream hangen op 4:20.

 

dit zijn de settings 

Igmp version 2

mld version 1

multicast router: temporary query

Multicast query: yes

Startup query count :2

last member interval : 1s

Membership interval : 260s

Querier interval : 255s

Query interval 125s

Query response interval 10s

Startup query interval 31.25 s

 

Iets wat ik hier kan aanpassen /testen? 


Is er op die Raspberry Pi ook nog een IGMP proxy server actief?

Dat wat jij ervaart duidt echt op een tweede IGMP proxy server in het netwerk.


@wjb Nee daar is niets actief. Ik ga vanavond / het weekend nog eens testen door alles los te gooien behalve 1 tv+ box en dan de dns server van google te gebruiken ipv de pihole 

 

overigens had ik op t forum nog wat gevonden over een SMA omvormer. Dat gedeelte heb ik nu ook uitgeschakeld

 


overigens had ik op t forum nog wat gevonden over een SMA omvormer. Dat gedeelte heb ik nu ook uitgeschakeld

Dat is inderdaad ook een apparaat dat regelmatig roet in het eten gooit.

Normaliter is dat echter alleen als dergelijke apparaten op het vlan aangesloten zijn waar ook de STB op aangesloten is. Dat is bij jou niet het geval. Kan je voor dezekerheid controleren dat de STB inderdaad een IP adres uit vlan 4 heeft.


 Dat is inderdaad ook een apparaat dat regelmatig roet in het eten gooit. normaliter is dat echter alleen als dergelijke apparaten op het vlan aangesloten zijn waar ook de STB op aangesloten is. Dat is bij jou niet het geval. Kan je voor dezekerheid controleren dat de STB inderdaad een IP adres uit vlan 4 heeft.

De term STB ken ik niet. Bedoel je daar de set top box mee? Die krijg een ip adres uit dezelfde reeks als alle andere netwerkapparatuur. Volgens mij heeft vlan 4 ook geen eigen dhcp server 

Bij de dhcp server staat option set > IPTV geselecteerd. Dat is dit stukje configuratie 

/ip dhcp-server option
add code=60 name=option60-vendorclass value="'IPTV_RG'"
add code=28 name=option28-broadcast value="'192.168.2.255'"

/ip dhcp-server option sets
add name=IPTV options=option60-vendorclass,option28-broadcast

De broadcast value zit dus in mijn dhcp server reeks


Je zou vlan 4 toch echt een eigen DHCP server moeten geven om een volwaardig apart vlan voor de TV ontvangers te creëren.


 

Je zou vlan 4 toch echt een eigen DHCP server moeten geven om een volwaardig apart vlan voor de TV ontvangers te creëren.

@wjb Als ik de tv ontvanger helemaal isoleer, kan ik dan nog wel communiceren met overige apparaten in het netwerk? Ik gebruik namelijk ook VLC om te kunnen streamen vanuit mijn nas.

 

Nu wel weer een stap verder. Er heeft iemand meegekeken van eigenrouter.nl om het probleem op te sporen. Ik heb de configuratie compleet  opnieuw ingeladen en slechts 1 ontvanger aangesloten. Toen bleek er toch een regel in de firewall verzet moeten worden. De volgorde van de firewall stond dus niet helemaal goed. 

Toen werkte de tv prima, tot ik weer alle netwerk apparatuur aan begon te sluiten. Na  lang zoeken en stekker voor stekker, met 4:20 tussenin, weer aan te sluiten blijkt het probleem dus ook te worden veroorzaak door de SMA omvormer. volgens dit topic moet dit worden uitgeschakeld.

Dit heb ik gedaan zoals in de uitleg, maar helaas nog geen succes. Zodra ik de omvormer weer aansluit is het kassa. Na verder te hebben gelezen hebben meer mensen dit probleem. Iemand nog een suggestie? Of wellicht de SMA in een aparte vlan zetten? 


 

Je zou vlan 4 toch echt een eigen DHCP server moeten geven om een volwaardig apart vlan voor de TV ontvangers te creëren.

@wjb Als ik de tv ontvanger helemaal isoleer, kan ik dan nog wel communiceren met overige apparaten in het netwerk? Ik gebruik namelijk ook VLC om te kunnen streamen vanuit mijn nas.

Het heeft geen zin om een apart vlan te gebruiken als je daarbij niet zorgt voor een volledige splitsing en dus ook voor een ander subnet te zorgen. Dan kan je de Tav+ Box net zo goed op jouw LAN laten staan.

Als jouw router mDNS repeating ondersteunt dan kan je casten over verschillende subnetten.

 

Je zou de SMA omvormer inderdaad op een apart vlan kunnen plaatsen.


Na  lang zoeken en stekker voor stekker, met 4:20 tussenin,

 

membership-interval (time; Default: 4m20s) The amount of time after an entry in the Multicast Database (MDB) is removed if no IGMP/MLD membership reports are received on a bridge port. This property only has an effect when igmp-snooping is set to yes.

 

Waarschijnlijk loopt jouw IGMP Proxy vast, een herstarten van de IGMP Proxy zal helpen


Na  lang zoeken en stekker voor stekker, met 4:20 tussenin,

 

membership-interval (time; Default: 4m20s) The amount of time after an entry in the Multicast Database (MDB) is removed if no IGMP/MLD membership reports are received on a bridge port. This property only has an effect when igmp-snooping is set to yes.

 

Waarschijnlijk loopt jouw IGMP Proxy vast, een herstarten van de IGMP Proxy zal helpen



Dit gebeurt dus alleen als de SMA omvormer ook op het netwerk is aangesloten


Na  lang zoeken en stekker voor stekker, met 4:20 tussenin,

 

membership-interval (time; Default: 4m20s) The amount of time after an entry in the Multicast Database (MDB) is removed if no IGMP/MLD membership reports are received on a bridge port. This property only has an effect when igmp-snooping is set to yes.

 

Waarschijnlijk loopt jouw IGMP Proxy vast, een herstarten van de IGMP Proxy zal helpen

Dit gebeurt dus alleen als de SMA omvormer ook op het netwerk is aangesloten

Je moet IGMP snooping gewoon aan laten staan op jouw switches.

Als je jouw SMA omvormer op een apart vlan plaatst dan zou het probleem verholpen moeten zijn.

De oorzaak is dat jouw TV+ Box een tweede IGMP proxy server vindt op het netwerk met een lager IP nummer dan de router en daardoor omschakelt naar deze IGMP proxy server.

Een alternatieve oplossing is om het IP adres van jouw router te veranderen van 192.168.2.254 naar 192.168.2.1. Ook dan zou de TV+ Box niet meer mogen switchen maar persoonlijk vind ik deze oplossing een beetje gekunsteld.


Reageer