Skip to main content

Goedemiddag,

Het word tijd om de meterkast eens te fatsoeneren en dus ook het netwerk gedeelte.
Ons ouderlijk huis is in twee delen opgesplitst Woning A en B. Wij hebben een inet account en elke woning heeft zijn eigen switches (een voor inet en een voor iptv). Naar elke woning lopen vanuit de centrale meterkast 2 of 4 cat6 kabels naar centrale verzamelpunt. En van daaruit lopen de kabels weer naar de Lan punten in de diverse kamers.

In totaal dus zo'n beetje 60 aansluitpunten, behoorlijk wat apparatuur (ook draadloos).

Alles werkt nu goed, ik haal 500/500 altijd en beeldkwaliteit/zappen is goed/snel.

Ik heb een 12u serverkast besteld waar nas/moder/router/switch en alle apparatuur netjes in kan. Maar ik zou graag het aantal switches terugbrengen. 

Kan ik de twee switches voor iptv/inet in de woningen vervangen voor een grote en dat zelfde voor waar alles bij elkaar komt? dat door imgp snooping of iets dergelijks ik geen twee gescheiden netwerken hoef te hebben? en als dat niet kan kan ik de ene in de centrale kast weg doen en dan met vlan werken?

In de toekomst wil ook ook nog een USG hebben maar eerst maar eens dit oplossen installeren.

(uitbreinding schuur moet nog bekabeld voor omvormer/inet aansluiting en wat cameras maar dat is latere zaak.

 

https://community.t-mobile.nl/t-mobile-thuis-televisie-493/t-mobile-tv-gebruiken-met-je-eigen-modem-324520

Precies, dat dacht ik al ... aan de WAN zijde verschillende vlans voor Internet (300) en IPTV (640).

Als je het hele topic doorleest kun je andere conclusies trekken. Dat het er is wil nog niet zeggen dat het ook onder alle omstandigheden gebruikt wordt.

Andere vraag: Hoe groot is de streambuffer in tijd gerekend voor een multicast stream in: 1) een KPN provider router en 2) een KPN TVbox?

 


Als je het hele topic doorleest kun je andere conclusies trekken. 

Het openingsbericht van dat recente topic, geschreven door een T-Mobile moderator, staat het gebruik van vlans aan de WAN zijde van de door T-Mobile geleverde router toch duidelijk vermeld.

Er wordt gezegd dat dit alleen zou gelden voor DSL maar vervolgens zie je bij het tweede voorbeeld (de USG) wel dat vlan 640 voor IPTV geconfigureerd wordt. Dat is dus op een glasvezelaansluiting! Ik zou die opmerking van die T-Mobile moderator dus maar met een korreltje zout nemen, net als dat je hier soms opmerkingen van KPN moderators ook met een korreltje zout moet nemen. :wink:

Daar komt bij dat IP adressen uit het subnet 10.0.0.0/8 eigenlijk alleen voor local area netwerks gebruikt mogen worden en daarmee moet formeel dus wel een apart vlan gebruikt worden.

 

Daarnaast is er een juridisch aspect wat wellicht interessant is immers door de TV streams alleen via het eigen vlan te distribueren kan je voorkomen dat de TV streams als een "openbare elektronische communicatiedienst" gezien worden.

 

Andere vraag: Hoe groot is de streambuffer in tijd gerekend voor een multicast stream in: 1) een KPN provider router en 2) een KPN TVbox?

Er zit geen streambuffer in de router en op de TV ontvangers is deze helaas zeer beperkt waardoor er bij pauzeren al vrij snel gebruik gemaakt moet worden van unicasts i.p.v. IGMP multicasts.


Het zou ook alle twee kunnen?

Nog een “bridged” IPTV mode indeling op twee LAN-poortjes  EN  daarnaast een TV-stream via het gewone internet.  Die verschillende VLAN's gelden dan mogelijk alleen voor de scheiding van die nog “oudere” indeling per “bridged” IPTV LAN-poorten??

Toevallig anderhalve week terug een kennis van mij overgestapt naar T-Mobile 1 Gb glasvezel account. Had er een Fritzbox achter gehangen (die hij al had via zijn eerdere KPN-verbinding).
De laatste firmware bevat ook een T-Mobile profiel, en kon het direct instellen.

Het 3e en 4e poortje is daarbij ingedeeld in een bridged IPTV stream.
Kon echter ook de TV-box aansluiten op poortje 1 en 2 die voor internet gelden.
Op die “internet” poortjes werd de firmware van de TV-box meteen geüpdatet 2 versies hoger.
Meer mogelijkheden, betere functies.

Terug naar poortje 3 of 4 gaat de fimware weer terug naar de oudere firmware versie.
Er is dus kennelijk een duidelijke twee-scheiding in die twee modes.

Zelfs de monteur die de aansluiting aanvankelijk met de T-Mobile geleverde router heeft opgeleverd was zeer verbaast over deze constructie. Was voor hem nieuw. Vroeg of hij wat fotootjes van het scherm / set-up mocht maken.

Overigens de maximum download met de door T-Mobile geleverde router bleken speedtests op circa 660 Mbps te blijven steken. Met de Fritzbox was dat ruim 300 Mbbs meer, circa 970 Mbps.
Ook met WiFi waren er enorme verschillen (in het voordeel van de Fritzbox).


Nog een “bridged” IPTV mode indeling op twee LAN-poortjes  EN  daarnaast een TV-stream via het gewone internet. 

Dat denk ik niet, je zou mijns inziens beter kunnen schrijven.

"Nog een “bridged” IPTV mode indeling op twee LAN-poortjes  EN  daarnaast een TV-stream via de "routed" IPTV mode."

Zo was het tot voor kort ook bij KPN en in beide modes loopt IPTV aan de WAN zijde van de router via een eigen vlan.

Ik verwacht echt dat IPTV ook bij T-Mobile via vlan 640 gedistribueerd blijft worden. Het zou mijns inziens om meerdere redenen onverstandig zijn om IPTV via het vlan van Internet te distribueren en daar komt bij dat het gebruik van 10.x.x.x op het vlan voor Internet tegen de richtlijnen (RFC1918) indruist.

Verder wacht ik maar rustig de reactie van Brian in dat T-Mobile topic af.


daar komt bij dat het gebruik van 10.x.x.x op het vlan voor Internet tegen de richtlijnen indruist.

Het is maar de vraag of dat dan via 10.x.x.x  gaat??

Of er naast bridged mode op 2 LAN-poortjes verder wel of niet een “routed mode” IPTV wordt gebruikt, is mij niet bekend. Ik schets alleen de situatie weer wat die kennis mij heeft verteld.

Met een bandbreedte van 1 Gbps is er weinig reden die streams met aparte VLANS te scheiden.
Er worden tegenwoordig meer en meer streams rechtstreeks over internet gestuurd zonder aparte VLAN indeling.  Dus waarom zou T-Mobile daar geen gebruik van gaan maken?

NLZiet  -  Canal Digital….

Het maakt het allemaal een stuk eenvoudiger.


Het is maar de vraag of dat dan via 10.x.x.x  gaat??

Zie het plaatje een paar berichten terug, daar kan je direct ook in zien dat voor IPTV gewoon een apart vlan gebruikt wordt.

 

Of er naast bridged mode op 2 LAN-poortjes verder wel of niet een “routed mode” IPTV wordt gebruikt, is mij niet bekend.

Mij wel. 

 

Er worden tegenwoordig meer en meer streams rechtstreeks over internet gestuurd zonder aparte VLAN indeling.

Voor on-demand streams klopt dat maar voor live televisie i.c.m. een groot aantal kijkers is IGMP multicasting een belangrijk middel om netwerkbelasting laag te houden en daar zien we eigenlijk altijd dat er aparte vlans gebruikt worden. Het kan best via vlan voor internet maar ik verwacht dat ook bij T-Mobile de distributie via een apart vlan zal blijven lopen.


Wil ook geen complete back-up van mijn PC, maar alleen van belangrijke data.

Precies.

 

Maar ... als je een bedrijf hebt, dan duurt het vaak veel te lang om compleet windows en software opnieuw te installeren. Bedrijfsprocessen liggen stil en die wil je zo snel mogelijk weer aan de gang.

Exact.

 

Vandaar dat er 24x7 backups gemaakt worden van belangrijke data en er van mijn critische zakelijke machines één keer per week een full backup veiliggesteld wordt.

 

Ik kan mij nog steeds de dag herinneren dat mijn dochter helemaal overstuur in tranen naar mij toe kwam met de mededeling dat haar laptop gecrasht was en dat ze de dag daarop haar afstudeerproject moest insturen.

Vijf minuten later kon zij op onze huiscomputer de puntjes op de i zetten en was haar lach weer helemaal terug. Alleen dat moment was de investering al dubbel en dwars waard.

ik had mijn laptop en externe hdd op mijn bureau staan.

ff huisgenootje naar uni brengen (regen, ik had auto).

Kom terug ingebroken…. laptop en externe hdd weg en ik had een groot deel niet ergens in de mail…. toen ben ik op nasjes overgegaan ;)


ja een synology nas is ideaal ook om de camera,s er op aan te sluiten

kun je je volgende inbraak bij de politie tonen


ja een synology nas is ideaal ook om de camera,s er op aan te sluiten

kun je je volgende inbraak bij de politie tonen

Mwah…. Dat is dus een van mijn minpunten van synology.

Ze vragen voor extra camera licenties dus geld en ook nog best veel.

en als je dat al neemt moet je ook nog een 8 port poe switch erbij nemen.

Een lose NVR kit is dan al weer goedkoper.

ik hoop dat ze de prijzen van die licenties eens verlagen.

 

https://tweakers.net/pricewatch/404759/synology-camera-license-pack-8-pack.html


ik had mijn laptop en externe hdd op mijn bureau staan.

ff huisgenootje naar uni brengen (regen, ik had auto).

Kom terug ingebroken…. laptop en externe hdd weg en ik had een groot deel niet ergens in de mail…. toen ben ik op nasjes overgegaan ;)

Heel verstandig, een goede backupvoorziening kan, zoals ik al aangaf, zijn investering dubbel en dwars waard zijn. Helaas komen veel mensen daar pas achter nadat het een keer fout is gegaan. 

Wat een nare ervaring trouwens zo'n woninginbraak. Ik heb er zelf ook een paar mogen ervaren maar gelukkig is de laatste (afkloppen) ondertussen ruim 25 jaar terug.


ja een synology nas is ideaal ook om de camera,s er op aan te sluiten

kun je je volgende inbraak bij de politie tonen

Mwah…. Dat is dus een van mijn minpunten van synology.

Ze vragen voor extra camera licenties dus geld en ook nog best veel.

en als je dat al neemt moet je ook nog een 8 port poe switch erbij nemen.

Een lose NVR kit is dan al weer goedkoper.

ik hoop dat ze de prijzen van die licenties eens verlagen.

 

https://tweakers.net/pricewatch/404759/synology-camera-license-pack-8-pack.html

Je kunt 2 cameras gratis installeren op een synology 


...voor live televisie i.c.m. een groot aantal kijkers is IGMP multicasting een belangrijk middel om netwerkbelasting laag te houden en daar zien we eigenlijk altijd dat er aparte vlans gebruikt worden.

Bij distributie via het gewone internet is IGMP multicasting helemaal niet aan de orde. Aangaande de netwerkbelasting (internet), wordt de bandbreedte van een TV-stream via internet alleen afgetrokken van de totale bandbreedte die je ter beschikking hebt. Vergelijkbaar zoals dat bij DSL gaat.

“Who cares” als je een 1 Gbps verbinding hebt.
 

Het kan best via vlan voor internet maar ik verwacht dat ook bij T-Mobile de distributie via een apart vlan zal blijven lopen.

Eerst zien, en verdere berichten afwachten hoe het specifiek in elkaar zit.
Dan weten we wat er wordt toegepast.


Bij distributie via het gewone internet is IGMP multicasting helemaal niet aan de orde.

Live televisie van KPN is IGMP multicasting en dat zal uiteraard ook zo blijven of denk je soms dat KPN haar netwerkcapaciteit zal opblazen.

 

Aangaande de netwerkbelasting (internet), wordt de bandbreedte van een TV-stream via internet alleen afgetrokken van de totale bandbreedte die je ter beschikking hebt. Vergelijkbaar zoals dat bij DSL gaat.

“Who cares” als je een 1 Gbps verbinding hebt.

Dan heb je blijkbaar het mechanisme achter IGMP multicasting niet begrepen.

Als er in de PoP van jouw glasvezelaansluiting 1000 abonnees live naar de HD-"Glas" zender NPO 1 kijken dan gaat er met IGMP multicasting 12,5Mbps over de lijn vanuit het IPTV platform naar die PoP. Zonder IGMP multicasting zou dat 12,5Gbps zijn immers dan zou elke TV ontvanger zijn eigen unicast stream hebben. Het gaat bij IGMP multicasting dus helemaal niet om de belasting van jouw lijntje, maar om de belasting van de centrale infrastructuur.


Bij distributie via het gewone internet is IGMP multicasting helemaal niet aan de orde.

Live televisie van KPN is IGMP multicasting en dat zal uiteraard ook zo blijven of denk je soms dat KPN haar netwerkcapaciteit zal opblazen.

 

Aangaande de netwerkbelasting (internet), wordt de bandbreedte van een TV-stream via internet alleen afgetrokken van de totale bandbreedte die je ter beschikking hebt. Vergelijkbaar zoals dat bij DSL gaat.

“Who cares” als je een 1 Gbps verbinding hebt.

Dan heb je blijkbaar het mechanisme achter IGMP multicasting niet begrepen.

Als er in de PoP van jouw glasvezelaansluiting 1000 abonnees live naar de HD-"Glas" zender NPO 1 kijken dan gaat er met IGMP multicasting 12,5Mbps over de lijn vanuit het IPTV platform naar die PoP. Zonder IGMP multicasting zou dat 12,5Gbps zijn.

en als die 1000 klanten dan allemaal verschillende zenders aan het kijken zijn hoe gaat het dan wjb??


Live televisie van KPN is IGMP multicasting en dat zal uiteraard ook zo blijven of denk je soms dat KPN haar netwerkcapaciteit zal opblazen.

Bij KPN wel, maar het betreffende stukje discussie ging over T-Mobile.
Het ging over de nieuwe indeling van IPTV streams wat er dan gebruikt wordt.
 

Als er in de PoP van jouw glasvezelaansluiting 1000 abonnees live naar de HD-"Glas" zender NPO 1 kijken dan gaat er met IGMP multicasting 12,5Mbps over de lijn vanuit het IPTV platform naar die PoP. Zonder IGMP multicasting zou dat 12,5Gbps zijn.

En vervolgens wordt het alsnog naar 1000 abonnees verdeeld, ofwel bij elkaar 12,5Gbps bandbreedte.


en als die 1000 klanten dan allemaal verschillende zenders aan het kijken zijn hoe gaat het dan wjb??

Dan zal dat dus ook veel meer bandbreedte vergen. Datzelfde geldt overigens voor uitgesteld kijken zoals bij "terugkijken" of "opnames". Dat is ook de reden waarom de uitrol van "HD-op-1" zo gruwelijk lang geduurd heeft. Telkens werd een kleine groep verspreid over het hele land overgezet waarbij de netwerkbelasting nauwlettend gemonitored werd. Zodra er bottlenecks dreigde te ontstaan werden die eerst aangepakt.


Live televisie van KPN is IGMP multicasting en dat zal uiteraard ook zo blijven of denk je soms dat KPN haar netwerkcapaciteit zal opblazen.

Bij KPN wel, maar het betreffende stukje discussie ging over T-Mobile.
Het ging over de nieuwe indeling van IPTV streams wat er dan gebruikt wordt.

Ook T-Mobile gebruikt IGMP multicasting voor IPTV.

 

Als er in de PoP van jouw glasvezelaansluiting 1000 abonnees live naar de HD-"Glas" zender NPO 1 kijken dan gaat er met IGMP multicasting 12,5Mbps over de lijn vanuit het IPTV platform naar die PoP. Zonder IGMP multicasting zou dat 12,5Gbps zijn.

En vervolgens wordt het alsnog naar 1000 abonnees verdeeld, ofwel bij elkaar 12,5Gbps bandbreedte.

Nee, met IGMP multicasting zal geen enkele lijn zwaarder belast worden dan 12,5Mbps, de maximaal benodigde bandbreedte is dan nog steeds 12,5Mbps.

 


Maar met 1000 abonnees heb je 1000 lijnen.

De lijn naar de woning van Jantje is echt een andere lijn dan die naar Pietje, of Klaasje, enz.
Elke individuele lijn waarover die data loopt zal die 12,5 Mbps stream data moeten bevatten.
De lijn naar Jantje 12,5 Mbps, de lijn Naar Pietje 12,5 Mbps, de lijn naar Klaasje 12,5 Mbps, enz.

De totale bandbreedte welke die “pop” dan moet genereren is 1000 keer die 12,5 Mbps.
Bandbreedte is iets anders als de individuele snelheid per lijn waar het naar toe gaat.
(1000 keer een “kloon” van de enkele originele data).


Vanaf de hoofdserver naar de pop loopt maar 1x 12,5 mbps per zender. Ook als er 1000 mensen kijken die aangesloten zijn op die pop.


De totale bandbreedte welke die “pop” dan moet genereren is 1000 keer die 12,5 Mbps.
Bandbreedte is iets anders als de individuele snelheid per lijn waar het naar toe gaat.
(1000 keer een “kloon” van de enkele originele data).

De maximaal benodigde bandbreedte is 12,5 Mbps immers over geen van de 1001 netwerkverbindingen zal meer dan 12,5 Mbps aan data verstuurd worden.

De totale throughput van de server in de PoP is 12,5 Gbps.


Ik denk dat we langs elkaar heen praten.

Vergelijk het met een NAS thuis.
Je zou die kunnen zien als server om een stream verder te leiden naar gebruikers in je thuis netwerk.

Voor download van een stream heb je inderdaad slechts 12,5 Mbps nodig.
Liefst net een fractie meer/eerder, om het op de NAS te zetten.

Tegelijkertijd (net een fractie erna) laat je die data naar een gebruiker in je netwerk gaan.
Die gebruikt dan ook weer 12,5 Mbps.  Een tweede gebruiker idem.

Je zult een aantal switches moeten combineren, om 80 gebruikers van data te kunnen voorzien.
Zonder rekening te houden met wat overhead van een normaal Gigabit netwerk, ligt bij aansluiting van één netwerkkabel van die NAS met een switch de grens op 80 gebruikers.

Wil je meer gebruikers van data voorzien, kom je tekort met die ene netwerk kabel aansluiting van de NAS, en zul je Link Agregation moeten toepassen met een switch, om een groter aantal gebruikers te kunnen bedienen.

Bij een pop-server is dat niet anders. Om 1000 gebruikers te bedienen, heb je nogal wat switches nodig. Glasvezel switches in dat geval. Zul je verder toch echt rekening moeten houden met de totale bandbreedte tussen de onderdelen onderling bij die pop-server.


Met alle respect @Babylonia, maar m.b.v. IGMP multicasting zal er op geen enkele netwerkverbinding een bandbreedte van meer dan 12,5Mbps benodigd zijn om die NPO 1 HD-"Glas" zender live bij die 1000 abonnees te krijgen, ook niet op de lijntjes binnen de PoP.

Ik neem aan dat het begrip IGMP snooping een bekend begrip voor je is. Dan weet je dus ook dat er maar één keer zo'n stream naar de switch gestuurd hoeft te worden en dat het de switch is die deze "multipliceert" naar de glasvezeltjes richting de abonnees.

Alleen bij GPON zullen er meerdere streams over dezelfde glasvezelverbinding lopen waarbij er sprake is van "Dynamic Bandwith Allocation". Nu heeft de GPON glasvezel momenteel een bandbreedte van 2,5Gbps die wordt gedeeld door meerdere abonnees. Dit zal met de introductie van XGS-PON 10Gbps gaan worden.


Ik neem aan dat het begrip IGMP snooping een bekend begrip voor je is. Dan weet je dus ook dat er maar één keer zo'n stream naar de switch gestuurd hoeft te worden en dat het de switch is die deze "multipliceert" naar de glasvezeltjes richting de abonnees.

Juist andersom.  De IGMP Snooping functie beperkt juist de multicast stream door data waar geen actieve Client achter zit, (alles wat geen TV-ontvanger is die aanstaat) te stoppen, om daarmee onnodig netwerkverkeer te voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping


Juist andersom.
De IGMP Snooping functie beperkt juist de multicast stream door data waar geen actieve Client achter zit, (alles wat geen TV-ontvanger is die aanstaat) te stoppen, om daarmee onnodig netwerkverkeer te voorkomen.

https://en.wikipedia.org/wiki/IGMP_snooping

Precies, vandaar dat ik "multipliceert" ook tussen aanhalingstekens had gezet, ik dacht ik hou het simpel.

Ik hoop wel dat je nu inziet dat, met uitzondering van GPON, de maximaal benodigde bandbreedte om live een HD-"Glas" zender van de media server naar die 1000 abonnees te krijgen 12,5Mbps is.


@wjb wat heeft dit met igmp te maken dan

er komt een signaal binnen in de pop van NPO 1 HD-"Glas"

dat wordt gewoon verdeeld in het pop station naar 1000 klanten “voorbeeld”

van pop naar de huizen is dat opgeteld die data toch (van pop naar huis) x klanten

van pop naar hoofdcentrale zal dan voor die zender NPO 1 HD-"Glas" 12,5 Mbps zijn