Skip to main content

Hallo allen,

Sinds een week ben ik overgestapt van een Edgerouter naar PfSense. Dit omdat ik voorbereid wil zijn op GPON en zodat ik gewoon op 10gb mijn ethernet kan routeren zonder mijn brocade switch in router modus te hoeven zetten.

Tot op heden is het mijĀ gelukt om alles relatief werkend te krijgen. Ook mede dankzij hulp op tweakers.net maar kom er toch niet helemaal uit. Mijn prive netwerk is wat groter en geavanceerder dan de meeste. Maar voor mijn issues wil ik mij puur even focussen op het KPN gerelateerde deel. Voornamelijk KPN iTV.

Voor de volledigheid, toch even mijn netwerk diagram:

Zoals te zien, draait PfSense in een proxmox omgeving. Maarā€¦. alles is PCI-E passthrough. DusĀ kan ook direct booten naar PfSense zonder gebruik te maken proxmox en hem als ā€˜baremetalā€™ draaien. Meest makkelijk te vergelijking met een dual boot situatie, maar dan zonder enige duplicatie.

Proxmox draait ook een pihole container. Maar gezien alle issues welke ik momenteel ervaar, heb ik deze niet geconfigureerd staan in PfSense.

Netwerk diagram thuis. U is untagged en T is tagged vlanā€™s. Brocade en unifi-flex switches hebben IGMP aanstaan (versie onbekend, maar werkte zonder problemen via de ER12)

Ā 

Het issue wat ik momenteel heb is als volgt. KPN iTV werkt, relatief gezien. Bij het aanzetten van de STB krijg ik een STB-400 melding. na 2 a 3 keer zappen is dit weg en werkt itv Prima.

Bij het terugkijken van opnames werkt alles ook totdat ik ga pauzeren. Na pauzeren wil een opname vaak niet herstarten. Dan moet ik terug naar het menu om de opname opnieuw te starten (net of mijn sessie verloopt).

Op tweakers en kpn forum raak ik inmiddels verdwaald binnen alle adviezen, en geschreven handleidingen zoals dezeĀ https://travellingtechguy.blog/using-your-own-pfsense-router-with-kpn-fiber-and-kpn-itv/Ā lijken niet volledig te zijn. vandaar mijn hulpvraag.

Hieronder screenshots van de relevante configuratie. port forwarding e.d. heb ik eruit geknipt. Het zal ook best een zootje zijn omdat ik inmiddels zoveel instructies heb gezien, dat ik niet meer weet wat wat is. Dus screenshot en streep gerust door! :D

WAN interface en firewall rules:

WAN zijde ITV:

LAN / Vlan30 Firewall rules:

NAT rules:Ā 

IGMP:

Ā 

Algemene DNS:

Ā 

Offloading etc.:

DHCP CustomĀ options Vlan30:

Ā 

Hallo @Caennanu, mogelijk kan de community jou verder helpen in het algemene topic over het gebruik van een eigen router:Ā 

Ā 

Ā 


Ik knutsel ook wel eens wat met vlans, opnsense en virtuele machines. Maar dat eerste schema kan ik geen touw aan vast knopen...


Ik knutsel ook wel eens wat met vlans, opnsense en virtuele machines. Maar dat eerste schema kan ik geen touw aan vast knopen...

Het eerste diagram geeft de fysieke elementen weer en wat er tagged / untaggen tussen die elementen wordt uitgewisseld.

Vlan30 is voor mijn desktop / stb

Vlan84 voor IoT

Vlaan120 voor.. etc


@Jeroen van KPNĀ  ik begrijp je opmerking, maar met 344 pagina's aan reacties lijkt het mij erg lastig om dit er even 'tussenā€™ te zetten.

Laat staan om mijn antwoord te vinden in die wirwar van reacties.

Maar misschien kan ik @wjbĀ wel lokken met een tagje. Heeft mij toen met de ER12 enorm geholpen!


Poeh poeh, het is mij toch een dingetjeā€¦

Afgelopen dagen ā€˜uitgebreidā€™ kunnen testen omdat het huis vrij was. En het lijkt erop dat het volgende gebeurd: Wanneer ik een opname kijk (volledige opname), dat ik daarna ruwweg 24 uur lang last heb van STB-400 meldingen op Live tv. Maar wel alleen op de STB waarop de opname bekeken is.

Net of er een statische route actief blijft, die niet actief hoort te zijn?


@CaennanuĀ Ben je inmiddels al iets verder op weg?
Ik ben voor het eerst aan het proberen om een eigen router te gaan gebruiken met OPNsense.
Maar precies wat jij aangeeft door de wirwar van adviezen en veel oude (2021-2022) handleidingen online kom ik ook niet echt tot een voor mij goed werkende oplossing (bij mij is naast TV het grote heikelpunt dat ik ook telefoon via de vaste lijn heb)


@Woetter22Ā neen helaas. Nog geen oplossing. Behalve live tv even minuutje pauzeren om het via vod wel storingsloos te bekijken :p


Ik heb alles ingesteld volgens dit voorbeeld.
https://thecloudadmin.nl/blog/2021/10/27/setting-up-opnsense-for-kpn-ftth/#set-up-firewall-rules

daarbij wel geled op de juiste input bijĀ dhcp-class-identifier ā€œIPTV_RGā€ (als je dit kopieerd dan kloppen de tekens "ā€niet)

Internet werkt maar de tv stopt er na 5 seconden mee en na 5 seconden loopt het beeld weer 5 seconden enze. Dus ik hoop dat dit topic gaat leven en dat er meer mensen die PFsense of OPNsense gebruiken ons hier verder kunnen helpen. je zou zeggen het moet niet moeilijk zijn maar tja.


bij mij is naast TV het grote heikelpunt dat ik ook telefoon via de vaste lijn heb

Hiervoor heeft u gewoon een voip ata nodig. In pfsense/opnsense hoeftĀ u hier niets voor in te stellen.


Internet werkt maar de tv stopt er na 5 seconden mee en na 5 seconden loopt het beeld weer 5 seconden enze.Ā 

Heeft u de tv ontvanger rechtstreeks op de router aangesloten? Of heeft u er misschien nog stiekem een switch tussen zitten die geen IGMP snooping ondersteund?Ā 


Internet werkt maar de tv stopt er na 5 seconden mee en na 5 seconden loopt het beeld weer 5 seconden enze.Ā 

Heeft u de tv ontvanger rechtstreeks op de router aangesloten? Of heeft u er misschien nog stiekem een switch tussen zitten die geen IGMP snooping ondersteund?Ā 

Ik had er eerst een switch tussen maar ik heb later ook een paar keer getest met een rechtstreekse lijn tussen de router en de tv ontvanger. In beide gevallen heb ik het zelfde resultaat. (het enige wat ik mij nog kan bedenken maar wat mij onwaarschijnlijk lijkt is dat ik OPNsense draai vanuit een proxmox vm)


Wel een mooie necro dit @Woetter22Ā :)

Jammer dat ik er nog niks uit kan halen


Reageer