Skip to main content

Goedemiddag,

 

Ik zit met het volgende punt: wijn woning bestaat uit twee losse studio's (kamers) die één KPN router (Experia box 10A) delen. Nu hebben zowel ik als mijn huisgenoot enkele IoT/smart apparatuur zoals verlichting en een Chromecast. 

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een gescheiden verbinding te maken, zodat wij beide enkel bij onze eigen apparaten kunnen, en niet per ongeluk elkaars lichten aan doen. Initieel hebben we dit geprobeerd met het gastnetwerk, maar zoals ik op dit forum terug kon lezen, werkt de Chromecast hier niet vanwege de AP isolatie. 

Belangrijk is dat het hier dus enkel om de praktische aspecten gaat, en de gescheiden natwerken niet onderling beveildigd hoeven te zijn. Weet iemand hier een praktische en goedkope oplossing voor?

 

Alvast bedankt!

Hangt er volledig van af wat voor apparatuur er gebruikt wordt, ook zaken als iTV indien gebruikt kunnen de zaak ietsjes ‘complexer’ maken. Voor sommige apparaten zoals Chromecasts volstaat het namelijk om enkel op een ander SSID te draaien maar een hele hoop andere apparaten gaat hier weer anders mee om.

Als je het makkelijk wilt doen zou ik de wifi op de V10a uitschakelen en twee routers erachter plaatsen. Let er hier wel op dat je de kabels vanuit de LAN-poort in de V10a in de WAN-poort van de router stopt. Zo draai je eigenlijk twee netwerken naast elkaar. In veel studentenhuizen zie je dit ook terugkomen. Op deze manier heeft ieder zijn eigen netwerk draaien in het grotere netwerk. Belangrijk is wel om de DHCP-server goed in te stellen zodat alle routers in een andere IP-range werken om conflicten te voorkomen. Je zou dan bijvoorbeeld kunnen instellen:

  • Experiabox: 192.168.2.1 tot 192.168.2.200, 192.168.2.254 als gateway, subnetmask 255.255.255.0
  • Router 1: 192.168.0.1 tot 192.168.0.200, 192.168.0.1 als gateway, subnetmask 255.255.255.0
  • Router 2: 192.168.1.1 tot 192.168.1.200, 192.168.1.254 als gateway, subnetmask 255.255.255.0

Dat is in ieder geval de makkelijke versie maar de kans blijft altijd aanwezig dat er iets toch niet helemaal lekker gaat.

 

Mijn persoonlijke keuze: ga werken met met zogenoemde ‘prosumer’-netwerkapparatuur zoals Ubiquiti Unifi of TP-Link Omada. Hierin kan je VLANs aanmaken en in de firewall configureren dat apparaten in VLAN 10 de apparaten in VLAN 20 niet kunnen zien om maar een voorbeeld te noemen. Je kan het dan ook uitbreiden dat ieder VLAN een eigen IP-reeks heeft om het overzichtelijker te houden. Hier heb je wel wat meer losse apparaten voor nodig om het gemakkelijk te draaien, denk dan aan een router, een managed switch en een of meerdere access points. Als je geen idee of weinig weet hebt van netwerken is dit wel een wat lastigere optie overigens.

 

Er is nog een derde optie maar die is niet ideaal, hierbij plaats je één router achter de Experiabox. Hierbij gebruikt één persoon die router en de ander werkt op het netwerk van de Experiabox. Nadeel is wel dat degene in het netwerk van die router wel bij alles wat achter de Experiabox zit kan, de persoon die op het netwerk van de Experiabox werkt kan dan weer niet bij het netwerk van de router. Ik heb deze constructie hier in huis draaien met mijn huisgenoten op het netwerk van de Experiabox en zelf zit ik achter een eigen router. Voor hier is dat prima omdat mijn huisgenoten enkel chromecasts gebruiken en geen zaken als smart lampen en dergelijke. Ik kan mij echter voorstellen dat dit met andere smarthome producten nog wel eens lastig kan worden.


Voor sommige apparaten zoals Chromecasts volstaat het namelijk om enkel op een ander SSID te draaien maar een hele hoop andere apparaten gaat hier weer anders mee om.

Het gaat bij een Chromecast ook niet om de SSID maar om het subnet.


@NHendriks Bedankt voor de snelle en zeer uitgebreide reactie!

Ik denk dat de derde optie hier wel volstaat in ons geval. Hiervoor kun je een willekeurige goedkope router gebruiken? Of zijn er nog zaken waar je specifiek op moet letten.

En tav jouw eerste opmerking om de Chromecast op verschillende SSID te draaien: is dit mogelijk met de KPN Experia box? Of moet je hier ook een aparte router voor aanschaffen?


Er is nog een derde optie maar die is niet ideaal, hierbij plaats je één router achter de Experiabox. Hierbij gebruikt één persoon die router en de ander werkt op het netwerk van de Experiabox. Nadeel is wel dat degene in het netwerk van die router wel bij alles wat achter de Experiabox zit kan, de persoon die op het netwerk van de Experiabox werkt kan dan weer niet bij het netwerk van de router. Ik heb deze constructie hier in huis draaien met mijn huisgenoten op het netwerk van de Experiabox en zelf zit ik achter een eigen router. Voor hier is dat prima omdat mijn huisgenoten enkel chromecasts gebruiken en geen zaken als smart lampen en dergelijke. Ik kan mij echter voorstellen dat dit met andere smarthome producten nog wel eens lastig kan worden.

Dat levert geen problemen op. Er komt geen verkeer van smart lampen ofzo onbedoeld door de router. Een WiFi printer ofzo ga je ook niet automatisch vinden in Windows. En in een later stadium kan de andere huisgenoot ook alsnog een eigen router aanschaffen.


  

@NHendriks Bedankt voor de snelle en zeer uitgebreide reactie!

Ik denk dat de derde optie hier wel volstaat in ons geval. Hiervoor kun je een willekeurige goedkope router gebruiken? Of zijn er nog zaken waar je specifiek op moet letten.

En tav jouw eerste opmerking om de Chromecast op verschillende SSID te draaien: is dit mogelijk met de KPN Experia box? Of moet je hier ook een aparte router voor aanschaffen?

Hiervoor zal je echt een losse router moeten aanschaffen. Ik denk dat voor jullie doeleinde iets simpels als een TP-Link Archer prima zal volstaan. De Archer C6 is bijvoorbeeld een enorm populair model. Misschien dat iemand hier nog een betere suggestie heeft, ik gebruik al een tijdje geen consumentenrouter meer thuis en ik houd die ontwikkelingen daarop niet echt bij. Staar in ieder geval niet blind op Wifi 6. Ieder merk gebruikt het als ultiem iets in de marketing en dat is het ook vooral: een ultiem marketingmiddel. Veel apparaten kunnen er nog niet mee overweg en in een gemiddeld thuisnetwerk zal het echt geen verbetering geven ten opzichte van het nu courante Wifi 5 (ook wel AC genoemd).

 

Dat levert geen problemen op. Er komt geen verkeer van smart lampen ofzo onbedoeld door de router. Een WiFi printer ofzo ga je ook niet automatisch vinden in Windows. En in een later stadium kan de andere huisgenoot ook alsnog een eigen router aanschaffen.

Aah top, ik wist het niet zeker dus ik wilde mij hier graag even indekken 😁

Het staat hier wel op de planning om het compleet om te gooien naar een eigen subnet en wifi-SSID per bewoner maar dat is meer een ‘omdat het kan’ dan omdat het moet.


Staar in ieder geval niet blind op Wifi 6. Ieder merk gebruikt het als ultiem iets in de marketing en dat is het ook vooral: een ultiem marketingmiddel.

Helemaal mee eens, puur een term om te proberen nog meer geld uit je broekzak te kloppen.