Skip to main content

Sinds de gedwongen overgang van de ZTE H369A firmware deze week naar KPN Experia V10.C.24.12.11 lukt het me met geen mogelijkheid meer om mijn beide food dispensers (automatische voerbak, voerautomaat, een Zedar A900 en een Gologi) op een normale manier met Wifi te verbinden. Ik heb nu wel alles geprobeerd wat ik kon verzinnen en wat aan reset opties, AP alternatief en andere recepten beschreven staat. Beide devices worden gezien als product van SHENZHEN BILIAN ELECTRONIC CO. (en gedragen zich ook heel vergelijkbaar), maar dat moet op zich geen probleem zijn want mijn robot stofzuiger werd eveneens als van dat bedrijf geïdentificeerd, en die maakt nog wel gewoon verbinding met Wifi. Beide dispensers staan intussen naast de Experia router, dus signaal zat. Wat nu? Het moet nu haast wel iets in de Experia V10.C.24.12.11 router software zijn die nu iets blokkeert.

Ik ben er namelijk net bij de Zedar wel in geslaagd verbinding te maken door tijdens diens poging tot verbinden met Wifi kort het DHCP IP adres te zien onder de router interface 192.168.2.254 en het IP adres plus de op dat moment schijnbaar even verbonden dispenser (naam “SHENZHEN BILIAN ELECTRONIC CO.” onder Connected devices) aan de DMZ instellingen toe te voegen, maar dat is een onveilige manier om de firewall te omzeilen. Als ik in plaats daarvan in de Firewall instellingen alle verbindingsopties aanvink dan werkt het niet, dus kennelijk ontbreken daar in die lijst dan toch nog 1 of meer poorten die opengezet moeten worden? Hoe kom ik er achter welke dat zijn? Bovendien lijken die extra poorten alleen eenmalig nodig, want als ik DMZ lijst daarna weer leeg maak en mijn oorspronkelijke firewall instellingen terugzet dan blijft de Zedar (vooralsnog) benaderbaar via Wifi, inclusief live camerabeeld. Het lijkt er op dat het device registratieproces via de Chinese cloud altijd mislukt tenzij de firewall helemaal wordt openzet voor het betreffende device. Om welke extra poort of poorten zou het hier kunnen gaan?

Beste ​@seeingwithsound sommige apparaten, zoals o.a. die van jou, kunnen moeilijk automatisch onderscheid maken tussen de 2.4- en de 5.0-band.

Met de update is die scheiding verdwenen.

Daarom kun je nu de ‘extra wifi’ activeren en daarbinnen een specifieke 2.4-band met een eeigen wifinaam (SSID) en wachtwoord en daar moet je dan je apparatuur weer kunnen verbinden.

Zie hieronder een link met nadere uitleg:

Succes.

Beste ​@seeingwithsound sommige apparaten, zoals o.a. die van jou, kunnen moeilijk automatisch onderscheid maken tussen de 2.4- en de 5.0-band.

Met de update is die scheiding verdwenen.

Daarom kun je nu de ‘extra wifi’ activeren en daarbinnen een specifieke 2.4-band met een eeigen wifinaam (SSID) en wachtwoord en daar moet je dan je apparatuur weer kunnen verbinden.

Zie hieronder een link met nadere uitleg:

Succes.

Dank je. Interessant idee, maar het werkt helaas niet. Eerder zette ik om de door jou genoemde reden de 5 GHz radio van routers altijd gemakshalve uit, maar dat schijnt dus nu niet meer te kunnen na de upgrade. Ik heb op jouw advies een apart 2.4 GHz Wifi netwerk gemaakt, daarna alle acties voor het installeren en herkennen van de dispenser via dat nieuwe netwerk gedaan, maar dat maakte geen enkel verschil. Zou ook raar geweest zijn, want ik gaf al aan dat het met kunst en vliegwerk toevoegen van de dispenser (diens tijdelijk waargenomen IP adres, en MAC adres) aan de DMZ instellingen *wel* tot Wifi verbinding leidde, en DMZ heeft niets met 2.4 versus 5 GHz te maken maar wel alles met firewall zaken.

Dus de vraag blijft denk ik welke extra poorten ik in de firewall lijst moet toevoegen/openzetten. Ik had wel even gekeken welke poorten de AP (Access Point, hotspot) alternatieve methode van de dispenser gebruikte, en die poorten (23, 554, 6668, 9876) toegevoegd aan dan wel aangevinkt in de firewall lijst, maar dat hielp helaas ook al niet.

DMZ zorgt er voor dat alle verkeer buiten vandaan binnen gelaten word naar dat ene ingestelde ip adres.

Met poort forwarding bereik je hetzelfde, alleen dan stel je het in per poort. 

Als UPnP aan staat, dan kunnen apparaten zelf poorten open zetten. 

Alle 3 de opties hierboven gaan over verkeer buiten vandaan naar binnen. 

De firewall instellingen gaan over verkeer binnen vandaan naar buiten. Dat is dus precies andersom dan DMZ, poort forwarding of UPnP.

Voor de update stond misschien UPnP aan. En dat staat nu wellicht uit. Maar het zou toch wel heel bedenkelijk zijn als een kattenvoerbak UPnP nodig heeft... maar je zou het kunnen proberen. Staat UPnP aan?

DMZ zorgt er voor dat alle verkeer buiten vandaan binnen gelaten word naar dat ene ingestelde ip adres.

Met poort forwarding bereik je hetzelfde, alleen dan stel je het in per poort. 

Als UPnP aan staat, dan kunnen apparaten zelf poorten open zetten. 

Alle 3 de opties hierboven gaan over verkeer buiten vandaan naar binnen. 

De firewall instellingen gaan over verkeer binnen vandaan naar buiten. Dat is dus precies andersom dan DMZ, poort forwarding of UPnP.

Voor de update stond misschien UPnP aan. En dat staat nu wellicht uit. Maar het zou toch wel heel bedenkelijk zijn als een kattenvoerbak UPnP nodig heeft... maar je zou het kunnen proberen. Staat UPnP aan?

Ik had afgelopen dagen UPnP al aangezet vanwege alle ellende, om de kans op succes te maximaliseren, maar dat hielp dus niet, en normaliter houd ik UPnP liever uit. Precies, DMZ zet alles open voor een IP adres, en dat bleek wel verschil te maken, dus als ik eenmaal zou weten om welke poorten het draait zou ik die aan de firewall lijst toevoegen en DMZ verder weer ongebruikt laten zoals het hoort. Dank je, Marlon.

Precies, DMZ zet alles open voor een IP adres, en dat bleek wel verschil te maken, dus als ik eenmaal zou weten om welke poorten het draait zou ik die aan de firewall lijst toevoegen ...

Nee, niet aan de firewall. Want zoals ik al schreef: die werkt precies andersom, dus daar heb je niks aan.

Maar ik vind het heel raar dat het met DMZ wel werkt.

Kun je anders eens proberen om de Firewall op Standaard te zetten?

Feitelijk staat die dan gewoon uit. Het kan wezen dat de firewall bij een apparaat in DMZ ook uit staat. En dat het daarom werkte.

Kun je anders eens proberen om de Firewall op Standaard te zetten?

Feitelijk staat die dan gewoon uit. Het kan wezen dat de firewall bij een apparaat in DMZ ook uit staat. En dat het daarom werkte.

Ik heb je suggestie gevolgd en de firewall daarnet even op Standard gezet maar dat hielp zoals verwacht niet, en dan zie je in de router GUI ook niet meer wat er aan poorten open staat. Ik gebruik normaal de Custom setting, die ik heb uitgebreid met o.a. poorten voor remote toegang van IP camera’s, en waarin ik alle zichtbare default-uit switches ook al een keer heb aangezet, maar dat maakte allemaal niet uit voor het verbinden van de dispensers met Wifi. Ik heb ook geen idee of het probleem zit in iets wat de dispenser via de router naar een Chinese cloud (dus naar buiten) probeert te sturen, of dat omgekeerd de dispenser op bitjes terug uit China zit te wachten (verkeer naar binnen) voordat-ie verder gaat met verbinden.

Voor zover ik weet zet DMZ alles in beide richtingen open voor een gegeven IP adres, alleen heb ik daar maar eventjes wat aan, want de dispensers rekenen op DHCP (geen statisch IP adres in te stellen voor zover ik weet) dus bij een volgende reset of zo zou je met de hand weer het IP adres in DMZ moeten aanpassen, en ik zag ook inderdaad later weer een ander lokaal IP adres voor de Zedar. Onwerkbaar. Om onduidelijke redenen liet ook alleen de Zedar een lokaal IP adres zien in de router GUI tijdens dispenser installatie, en de Gologi helemaal niet, wat het nog lastiger maakte om zelfs DMZ daar toe te passen. Ik vrees dat ik “dankzij” de V10.C.24.12.11 firmware upgrade van de Experia aan een FRITZ!Box moet gaan denken. Tot voor kort werkte alles prima. Nu al bijna 2 dagen aan het worstelen met de nieuwe router software.

Ik heb je suggestie gevolgd en de firewall daarnet even op Standard gezet maar dat hielp zoals verwacht niet, en dan zie je in de router GUI ook niet meer wat er aan poorten open staat.

Dat is logisch. Want dan staat alles open. Of beter gezegd: alles is toegestaan. 

Ik geef het op met die nieuwe software van de KPN Experia V10, en heb net een FRITZ!Box besteld. Beter een aderlating dan een hartinfarct.

Reageer