Skip to main content
Afgelopen week van KPN Internet + bellen (via Experia V10) voor proef overgestapt op KPN Compleet (via zelfde Experia V10). Extra LAN poort toegevoegd die naar de KPN TV ontvanger (SetTopBox) gaat, dit is een Arris 2952. Alles aan de praat gekregen incl. de WiFi die voorheen ook al werkte.



Echter weigert de DHCP server een IP adres toe te wijzen aan mijn SolarEdge omvormer. Voorheen werkte dit feilloos. De SolarEdge is verbonden via twee Mellinio M220 draadloze powerline carrier (PLC) adapters op dezelfde groep als voorheen, dit is niet veranderd. Enige verandering op de Experia is de toevoeging op LAN poort 3 naar de SetTopBox.



Als ik op de Experia V10 inlog en kijk in de LAN status zie ik dat de 3 LAN poorten die met kabels uitgerust zijn alle drie groen m.u.v. de poort waar de SolarEdge Mellinio adapter aan vast zit (1 LED brandt groen, de andere oranje).



Als ik op het SolarEdge LCD display kijk zie ik foutstatus 10000000 + DHCP link failed. Volgens SolarEdge krijgt deze bij deze foutstatus geen IP adres van de DHCP server. De draadloze LAN-LAN verbinding tussen SolarEdge en Experia werkt wel goed, dus in bedrading of poorten hoef ik het niet te zoeken. Ik heb de SolarEdge ook even powerloos gemaakt en een harde reset gegeven, maar dat maakt allemaal niets uit. De DHCP weigering komt echt vanuit de Experia DHCP server. Er zijn verder geen routers, switches of (DHCP) servers in huis.



In de ExperiaV10 staan de DHCP instellingen op standaardwaarden. Als ik de statuspagina opvraag zie ik op alle drie de LAN poorten status 'Up' en bytes verzonden met regelmaat oplopen, voor mij een bewijs dat de communicatie tot op de LAN poorten van de Experia in elk geval werkt op basisniveau. Kijk ik naar de LAN client status, dan zie ik alleen LAN2 en LAN3 clients hetgeen overeenkomt met de foutsituatie (LAN3=SetTopBox, LAN2=thuis PC). Heb ook geprobeerd met onderling verwisselen LAN poorten maar dat maakt geen enkel verschil.
En als je die extra setopbox dan weer loskoppelt, werkt het dan wel weer? Met andere woorden: de oude situatie herstellen, kan dat?
@Nick83 Settopbox loskoppelen maakt geen enkel verschil. Ik heb wel gezien dat in de ExperiaV10 sinds installatie bij de DHCP sectie Port Forwarding een regel is toegevoegd met naam "HDM_CR_00029B_M11734TN2097", LAN host 192.168.2.1 (dat is de Experia), App Groep "Apps". Kijk je welke forwarding deze App doet dan is het TCP poort 9000 naar TCP poort 7547. Ik kan me niet voorstellen dat dit er mee te maken heeft?
Ik denk dat je powerline adapters hier schuldig aan zijn. Door de toevoeging van de settopbox gaat er nu ook opeens veel extra broadcast data over het netwerk en moet IGMP snooping goed werken. Als dat niet goed werkt kan het zijn dat de powerline adapters “in de war” raken en broadcasts niet meer doorlaten. Daardoor komt de DHCP broadcast van de Solaredge niet meer aan bij de ExperiaBox.



Ik lees in je verhaal niet dat je de powerline adapters hebt geherstart. Misschien kun je dat nog testen? Of anders tijdelijk de omvormer met een kabel aansluiten op de ExperiaBox.
Extra LAN poort toegevoegd die naar de KPN TV ontvanger (SetTopBox) gaat...

Wat bedoel je hiermee? Waar heb je die poort toegevoegd?
Beste @Nick83, dank wederom voor de tips. Het DHCP broadcast verhaal klinkt, alles in ogenschouw nemende, zeer plausibel. Ik heb de powerline adapters overigens beide al een keer herstart, kabel er uit en weer in, spanning er af en weer terug, maar dat mocht allemaal niet baten. De omvormer tijdelijk aansluiten met een kabel kan wel maar dan moet ik de SolarEdge openschroeven, want de LAN kabel connector zit binnen in het apparaat, of ik moet het even met een LAN-LAN koppelstuk proberen, het is de moeite van het overwegen waard. V.w.b. jouw tweede vraag over 'Extra LAN poort', hiermee bedoel ik dat ik van de tot dan nog twee stuks ongebruikte LAN interfaces op de Experia, er een heb toegevoegd door er de LAN kabel tussen Experia en Settopbox in te klikken. Dus niet een echte poort toegevoegd maar een extra kabel aangesloten.

Reageer