Skip to main content

Ik had een Experiabox V9 maar die is vervangen door een V10 in verband met sneller internet (Hussel 500). Op deze nieuwe versie werkt mijn p1monitor voor het uitlezen van de slimme meter niet meer omdat de website met het toepasselijke ip-adres niet bereikbaar is. (pingen lukt wel).

Het probleem doet zich voor als ik de p1monitor installeer op een Raspberry Pi3 maar ook op de Pi4.

Is er een oplossing? Op de V9 had ik dit probleem niet.             

Ikzelf heb hier geen verstand van. Ook niet een klein beetje helaas. Misschien heb jij een idee @wjb om @Alswin op weg te helpen?   


Stond p1monitor ook op die Raspberry Pi3 of 4 toen je de V9 nog had?

Hoe benader je de slimme meter, via een portal van de leverancier, via jouw publieke IP adres of (alleen thuis) via het LAN IP adres van de Raspberry?


Sorry voor de late reactie. Ja de p1 monitor stond op de Raspberry Pi3.

uitlezen deed ik binnen het lokale netwerk in het begin met LAN  later met WLAN. 


Sorry voor de late reactie. Ja de p1 monitor stond op de Raspberry Pi3.

uitlezen deed ik binnen het lokale netwerk in het begin met LAN  later met WLAN. 

Dat zou dan nu eigenlijk gewoon nog moeten werken.

Weet je zeker dat die Raspberry niet een ander IP adres heeft gekregen?


Jawel, maar die worden met een LAN verbinding ook wel gedetecteerd. Ik kan alleen geen verbinding maken. Uitgeprobeerd op een Raspberry pi4 en op een pi3 die vóór plaatsing van de V10 gewoon werkte op LAN en WLAN. Ook geprobeerd om de P1 monitor opnieuw te installereren, maar het resultaat was daarmee niet anders.


Sorry voor de late reactie. Ja de p1 monitor stond op de Raspberry Pi3.

uitlezen deed ik binnen het lokale netwerk in het begin met LAN  later met WLAN. 

Je moet denk ik gewoon zaken gestructureerd nalopen. Als je ‘even’ wisselt tussen Pi3 en Pi4 en ook LAN  en WLAN en ook nog de overgang van V9 naar V10, wordt het een onnavolgbaar rommeltje. 4 MAC adressen die allemaal een ander IP adres toegewezen kunnen krijgen, ook nog een per 2 tegelijkertijd. Kijk in de V10 naar DHCP binding en zorg dat je dat heel strict en goed op orde hebt. Ik weet niet waarop het OS/image van p1monitor op is gebaseerd, maar als het Raspbian is, heb je kans dat je inderdaad 2 IP adressen tegelijk krijgt toegewezen in een Rpi. Ik zou WLAN compleet uitzetten (middels rfkill b.v.). Je krijgt met de Pi3B+ en Pi4 ook nog te maken met V10 bandsteering, wat de varieteit en disconnects etc nog groter kan maken.


In de laatste herinstallatie van de p1monitor is nog geen wifi ingesteld. Dus dat kan het niet zijn. Daarvóór heb ik na plaatsing van de V10 niets anders gedaan dan de raspberry pi3 (met wél een ingestelde wifi) aan de LAN gehangen toen ik met wifi geen verbinding kon maken. Het zit denk ik dus in de V10. Soms komt er iets van de p1monitor door. Dat is te zien aan de favicon in het tabblad van de browser. Enig idee wat ik met de bandsteering van de V10 kan doen? Kan ik die uitzetten?


Inmiddels DHCP bind toegepast. Lijkt er nu iets verder door te komen. Na lang wachten komt er een pagina, maar bij het doorgaan naar een andere pagina blijft hij weer hangen en komt een niet bereikbaar-bericht. Inmiddels ook gezien dat bandsteering op uit stond. 


Inmiddels DHCP bind toegepast. Lijkt er nu iets verder door te komen. Na lang wachten komt er een pagina, maar bij het doorgaan naar een andere pagina blijft hij weer hangen en komt een niet bereikbaar-bericht.

Ik heb die p1mon image even in een virtuele machine gegoten en met wat truuks dan opgestart. Hoewel ik geen seriele kabel heb aangesloten, krijg ik zeer vlot een opverzichtspagina te zien. Heb natuurlijk maar 1 virtuele netwerkinterface, wlan0 ontbreekt.

Je hebt in principe niks van doen met je V10 router, daar het gewoon een directe verbinding in 192.168.2.0/24 subnet is. Maar er zal wel iets in de weg zitten.

Log anders eens via ssh in en wat is dan je adressering en routering?

Dus commandos

ip addr

ip route

 

 

 


Inloggen met putty ssh lukt niet met de standaardpoort 22. 


Je hebt toch geen vast ip ingesteld op die Pi?

Herinstallatie p1monitor zeg je. Alleen p1monitor? Of heb je heel de sd kaart geformatteerd en opnieuw geïnstalleerd? 


Eerder geprobeerd met een vast IP-adres, zoals in het verleden goed werkte.

Nu (ook als test) niet op een vast adres.

Het image van de P1monitor is op een sd-kaart geinstalleerd. (In het verleden toen het werkte ook).
Wat mij nu overigens opvalt is dat ik met Putty ook niet meer het netwerk kan benaderen. Pingen met een cmd window lukt wel.

 


Als je een monitor aan die pi koppelt, dan heb je gewoon beeld? Wat zegt "ip a" in de commandline? Al eens een andere kabel geprobeerd? Ik heb al van alles meegemaakt met een pi. Maar nog nooit dat netwerk het niet deed.


Op dit moment hangt de pi3 aan de slimme meter. De pi4 hing daar eerder met het zelfde euvel. Die heb ik gisteren nog aan een tv-scherm gehangen en dat gaat verder goed lijkt het. 
als ik ip a intik krijg ik wat meldingen die ik niet kan plaatsen zoals 3: Wlan0 no carrier enzovoorts

 


Ik heb overigens ook verschillende kabels uitgeprobeerd, maar dat steeds met het zelfde resultaat

 


Lijkt toch iets met de v10… eerder werkte alles prima.

 


Op dit moment hangt de pi3 aan de slimme meter. De pi4 hing daar eerder met het zelfde euvel. Die heb ik gisteren nog aan een tv-scherm gehangen en dat gaat verder goed lijkt het. 
als ik ip a intik krijg ik wat meldingen die ik niet kan plaatsen zoals 3: Wlan0 no carrier enzovoorts

 

Wlan is WiFi. Logisch, dat heb je niet ingesteld. Vervolgens staat er nog een entry voor localhost. Niet interessant. De 3de entry is voor de LAN verbinding. Kun je er een foto van plaatsen ofzo?


Joepie heb het euvel gevonden denk ik…

Probleem zat waarschijnlijk in de voeding waarvoor ik de USB van de V10 gebruikte. Wat opviel is dat de Raspberry bij de TV (met dus een andere voeding) wel werkte maar niet in de meterkast. Even uitproberen met een andere voeding gaf de oplossing. Goed om te weten dus. Is dat probleem nooit eerder gesignaleerd? 

In mijn geval is dat lastig omdat ik nu een extra voeding moet regelen in de meterkast.  


het lijkt mooi dat het past en werkt maar dat gaat helaas niet altijd goed een usb poort kan maar een bepaald max stroom leveren (meestal 0,5A) lang niet genoeg voor een Rpi

pak altijd een originele voeding en dat is eigenlijk met alles zo

 


Ik gebruik sinds een poosje de Homewizard Energy Lekker simpel, plug en play, en als je meter SMR 5.0 heeft pakt die gewoon de voeding uit de P1 poort. Alleen nog even wachten hier op de 3 fase kwh meter, dan is die helemaal compleet qua uitlezen. Zijn de paneeltjes nog beter inzichtelijk dan nu :sweat_smile: ​​​​​​

 


...


Joepie heb het euvel gevonden denk ik…

Probleem zat waarschijnlijk in de voeding waarvoor ik de USB van de V10 gebruikte. Wat opviel is dat de Raspberry bij de TV (met dus een andere voeding) wel werkte maar niet in de meterkast. Even uitproberen met een andere voeding gaf de oplossing. Goed om te weten dus. Is dat probleem nooit eerder gesignaleerd? 

In mijn geval is dat lastig omdat ik nu een extra voeding moet regelen in de meterkast.  

De eerste RaspberryPi  (versie 1, en ook de nieuwere Pi 0 ) kunnen zonder al te veel problemen vanaf USB 2.0 met z’n max 500mA draaien. Als je tenminste verder niks wezenlijks aan de GPIO pinnen hebt gekoppeld. In iedergeval RPi3B+ en RPi4 komen bij opstarten al boven de 500mA uit voor zover ik heb gemeten.

Maar je hoeft in pincipe alleen maar een simpele 9600baud serieele verbinding van je slimme meter naar een computer o.i.d. te hebben. Ikzelf heb oude 4-draads telefoonlijnen in gebruik voor dergelijk datavervoer. Alleen dus goed definieren wat welke pin van een RJ11 connector is. Of de ongebruikte 4 aders van een ethernet kabel gebruiken als je daarover maar 10/100Mbps doet.


Ik gebruik sinds een poosje de Homewizard Energy Lekker simpel, plug en play, en als je meter SMR 5.0 heeft pakt die gewoon de voeding uit de P1 poort. Alleen nog even wachten hier op de 3 fase kwh meter, dan is die helemaal compleet qua uitlezen. Zijn de paneeltjes nog beter inzichtelijk dan nu :sweat_smile: ​​​​​​

Fundamenteel verschil is dat p1mon lokaal werkt en dus geen account op afstand en app nodig heeft van hetzelfde bedijf dat de hardware maakt.


Maar je hoeft in pincipe alleen maar een simpele 9600baud serieele verbinding van je slimme meter naar een computer o.i.d. te hebben. Ikzelf heb oude 4-draads telefoonlijnen in gebruik voor dergelijk datavervoer. Alleen dus goed definieren wat welke pin van een RJ11 connector is. Of de ongebruikte 4 aders van een ethernet kabel gebruiken als je daarover maar 10/100Mbps doet.

Ik gebruik slechts de standaard usb-data-verbinding tussen de slimme meter en mijn Raspberry.

De voeding haalde ik eerder van de usb-pport van de Experiabox V9 die blijkbaar toereikend was, de voedding van de Usb poorten van de V10 is dat dus niet. 


Maar je hoeft in pincipe alleen maar een simpele 9600baud serieele verbinding van je slimme meter naar een computer o.i.d. te hebben. Ikzelf heb oude 4-draads telefoonlijnen in gebruik voor dergelijk datavervoer. Alleen dus goed definieren wat welke pin van een RJ11 connector is. Of de ongebruikte 4 aders van een ethernet kabel gebruiken als je daarover maar 10/100Mbps doet.

Ik gebruik slechts de standaard usb-data-verbinding tussen de slimme meter en mijn Raspberry.

De voeding haalde ik eerder van de usb-pport van de Experiabox V9 die blijkbaar toereikend was, de voedding van de Usb poorten van de V10 is dat dus niet. 

Opzich is voor kleine aparaatjes de USB2.0 voeding in theorie wel voldoende, maar er zijn genoeg websites te vinden waar men USB poorten aan de tand voelt en kan erg verschillen.

Maar wat ik met die opmerking over serieele kabel wil zeggen is dat een RPi ook serieele poorten op zijn 40-pins GPIO header heeft. Je moet wel iets met de polariteit doen, maar anders kun je hem min of meer direct aansluiten als ik mij goed herinner. Is wel te googlen. Makkelijkst is inderdaad wel gewoon zo’n kant en klare  P1 USB stekker/kabel, die kan ook in een Intel PC.