Skip to main content

In huis staan er drie superwifi punten, een naast het modem, een tweede op de eerste verdieping en een laatste op zolder. Het superwifi punt op zolder werkt prima tot dat het op een naar mijns inziens willekeurig moment overslaat van 5 op 2.4 GHz, terwijl het punt op de eerste verdieping trouw 5GHz aanhoudt. 

 



Nou is dit op te lossen door het superpunt met een mankement een fabrieksreset te geven en opnieuw met het netwerk te laten synchroniseren, maar om dat nou iedere keer dat het voorkomt te doen (vaak!), kost me erg veel tijd. 

 

Mijn vraag is als volgt: Is er een manier om het superwifi punt een constante frequentie te forceren en zo niet wat zou voor mij de best oplossing zijn?

 

Het superwifi punt op zolder werkt prima tot dat het op een naar mijns inziens willekeurig moment overslaat van 5 op 2.4 GHz, terwijl het punt op de eerste verdieping trouw 5GHz aanhoudt.

Zo vreemd is dat niet.
Kennelijk is de demping voor het SuperWiFi punt naar de zolder het hoogst (te verwachten).
Dat zal zich het eerst uitten in uitval van 5 GHz, omdat een hogere frequentie sneller wegvalt, minder goed door materialen (plafonds/vloeren) heen kan komen. Dan blijft er dus alleen 2.4 GHz over.

Beste oplossing is de SuperWiFi's bekabeld aan te sluiten.


de computer die ik op zolder gebruik is met de kabel aan het superwifi punt gekoppeld en zo lang het interface van de superwifi 5GHz gebruikt, doet het internet het fantastisch. Zou het dan een telefoon kunnen zijn die de frequentie doet veranderen ?


Het gaat om net wel/niet “kantelpunt” dat de 5 GHz nog gebruikt kan worden.
Valt de balans net naar de “verkeerde kant”, valt een connectie terug naar 2.4 GHz.

Naast de min of meer “vast” dempende fysische eigenschappen van plafonds/vloeren bij draadloze connectie, heb je nog “tig” variabele omgevingsfactoren die de connectie beïnvloeden binnen de wirwar van allerlei draadloze communicatie. Niet alleen van je eigen WiFi verbindingen, maar ook van mobiele telefonie, radar, vliegverkeer, taxi, politie en hulpverleningsdiensten etc. om je heen.

Teveel om uit te zoeken waar het dan aan ligt. Heeft ook niet zoveel zin. De verbinding onderling “draadloos” naar het SuperWiFi punt toe op de zolder, is gewoon te slecht om op 5 GHz te kunnen blijven draaien. Ofwel accepteer het, of doe er iets aan, door het SuperWiFi punt bekabeld aan te sluiten.


Er zit wellicht 10-15 meter afstand tussen het tweede en derde superwifi punt in een open trappengat (minimale interferentie). Zou vlekkeloos MOETEN werken toch? Het tweede punt op de eerste verdieping is uiteraard gesynchroniseerd met het modem. Dit superwifi punt is veel verder bij de experiabox vandaan dan het zolder wifipunt verwijderd is van het tweede punt, daarnaast moet het ook nog door betonnen muren doordringen.  Nooit problemen met het superwifi punt dat ik zojuist beschreven heb.

 

“Ofwel accepteer het, of doe er iets aan”

 

~100 euro voor een extra superwifi punt voor internet dat om de minuut of drie wegvalt is onacceptabel. Een kabel leggen van het tweede punt naar zolder is geen optie. Het aanschaffen van een derde superwifi punt om het thuisnetwerk beter bereik te geven, leek mij een goede oplossing. Als dit is hoe het blijft, weet ik nu wel beter.

Heeft u nog concrete suggesties naast “doe er wat aan”? 

 

bij voorbaat dank


Je verwacht gewoon teveel van draadloze apparatuur.
Het is simpelweg onderhevig aan bepaalde wetmatigheden waar het wel- of niet aan kan voldoen.
Allemaal gewoon met een heel klein beetje gezond verstand te beredeneren.
En of je daar € 100,- voor betaalt of € 500,- doet daar weinig aan af.

Het ene - of andere merk maakt ook allemaal niet zoveel uit. Ze hebben allen met dezelfde obstakels en omstandigheden te maken, dezelfde regelgeving aangaande maximum uit te zenden vermogen.

Heb vergelijkbare situaties gezien "met een open trapgat" in een studenten appartement bij mijn dochter waar een "Google Nest WiFi" van een van die de studenten hopeloos de mist in ging.
Daar was gewoon niet mee te werken.

Omdat ik verwachtte daar ook niet te mogen boren door een plafond/vloer heen voor de aanleg van kabels, heb ik toen "voor het gemak" eerst een andere "surrogaat” oplossing geprobeerd.
Een TP-Link "powerline" set met WiFi.

Daar bleek praktisch gezien ongeveer de helft van de 100/100 Mbps internet-snelheid van over. Daarmee was het voldoende opgelost om ermee te kunnen werken, en hebben we niet meer naar andere oplossingen gekeken. (Evengoed had het ook slechter kunnen uitpakken, afhankelijk van de omstandigheden met interferentie op het stroomnet. Het blijft een surrogaat oplossing).

Inmiddels (een jaar verder) heeft mijn dochter nu een andere eenpersoons kamer / appartement.
Op de kamer zelf zit een internet wandcontact en heeft ze met een simpele router "volle snelheid". (De TP-Link powerline set heb ik als "reserve" apparatuur nu in een doos hier thuis liggen).


De reacties van de superwifipunten zijn inherent aan het meshsysteem, dat bepaalt op welk moment welk device een kanaal toebedeeld krijgt  via welke band voor de beste ontvangst. Niet alle devices reageren daar correct en/of snel op.