Skip to main content

Ik heb twee computers waarvan een op wifi is en een op LAN.

Ik wil van computer 1 (LAN) naar computer 2 (Wifi) met SSH maar het lukt niet.
Ook het gebruik van “ping” geeft aan “Destination host unreachable”.

Als ik ping en SSH vanaf een laptop met wifi gebruik kan ik wel zoals verwacht verbinden maken naar computer 2 (wifi).

De ip addressen van beide computers hebben dezelfde subnet mask en (voor zover ik het snap) hetzelfde subnet (LAN: 192.168.2.25, WIFI: 192.168.2.29).

Misschien nog belangrijk, de LAN computer zit achter een switch.

Ik  heb dingen gelezen over AP isolation maar kon niks vinden in de KPN settings.

Edit: Traceroute Output

--------------------

tracert 192.168.2.29

Tracing route to computer2 192.168.2.29]
over a maximum of 30 hops:

1  computer1.kpn o192.168.2.25]  reports: Destination host unreachable.

Trace complete.

--------------------

Beste ​@HcKide je moet de computers ook in een netwerk opnemen en mappen delen, dat heeft niets met lan of wifi te maken, maar alles met de juiste Windows instellingen.

Succes.

Hi ​@JanD , bedankt voor je antwoord. Een van de computers is wel windows maar de andere is een Ubuntu server, dus ik denk niet dat dat de oplossing is jammer genoeg.

Krijgen alle pc's een ip adres van de Experiabox of KPN Box? Je hebt dus nergens op een pc zelf een ip ingesteld? 

Hi ​@JanD , bedankt voor je antwoord. Een van de computers is wel windows maar de andere is een Ubuntu server, dus ik denk niet dat dat de oplossing is jammer genoeg.

Heel toevallig heb ik gisteravond op een computer Linux Mint vanaf een usb-stick geprobeerd zonder het te installeren. Maar ten eerste kent Linux Mint de 10 Gbit/s netwerkkaart niet (schakeld die uit ondanks aanvinken) en ten tweede kunt je het interne netwerk ook niet goed benoemen. In windhoos heeft je interne netwerk een netwerknaam waarover alle verbindingen gaan en ja dan moet je die gaan delen om dan de bestanden te kunnen benaderen. Wanneer je windhoos “gehersenspoeld” bent is dit een heel gezoek en kost je enorm veel tijd om dat uit te vogelen……….. Gelukkig heb ik een windhoos “vriendelijke” server waar zoiets probleemloos mee gaat……...

Krijgen alle pc's een ip adres van de Experiabox of KPN Box? Je hebt dus nergens op een pc zelf een ip ingesteld? 

Ja klopt, ik nooit zelf een ip ingesteld.

... en ten tweede kunt je het interne netwerk ook niet goed benoemen. 

Wat bedoel je hier mee? Een bekabeld netwerk heeft nooit een naam. Ook in Windows niet. Die noemt het gewoon Netwerk 1, 2, 3, 4 enz. En dat kan je met goed fatsoen niet eens wijzigen. 

Wat bedoel je hier mee? Een bekabeld netwerk heeft nooit een naam. Ook in Windows niet. Die noemt het gewoon Netwerk 1, 2, 3, 4 enz. En dat kan je met goed fatsoen niet eens wijzigen. 

Ben je zeker? Ik heb net voor test mijn LAN naam gewijzigd 

Is dit Windows 11? Bij mij ziet het er anders uit.

En dan nog, wat heb je aan die naam? Wat schiet je daar mee op ivm het verbinden met andere systemen in het netwerk? 

Is dit Windows 11? Bij mij ziet het er anders uit.

En dan nog, wat heb je aan die naam? Wat schiet je daar mee op ivm het verbinden met andere systemen in het netwerk? 

Ik wil nu niet beweren dat ik “expert” ben (gebruik zo’n intern netwerk heel vaak om belangrijke bestanden te copiëren) dat je echt nodig hebt om twee computers met elkaar te kunnen “communiceren” zoals HcKide dat wil.

Windhoos zet daar altijd workgroups neer en dat is dan de naam van je interne netwerk. Elk (win) apparaat communiceert via workgroups met elkaar en wanneer er in de Ubuntu server dat niet is aangegeven kun je die “communicatie” schudden.

De schermafdruk is overigens van win 11.

De enige fix tot nu die ik heb kunnen vinden is de Ubuntu Computer ook aansluiten op LAN en dan werkt ssh en ping zoals verwacht.

De enige fix tot nu die ik heb kunnen vinden is de Ubuntu Computer ook aansluiten op LAN en dan werkt ssh en ping zoals verwacht.

Dàt is mooi dat dit nu wil. SSH heeft totaal geen nu wanneer je met een ftp-programma binnen je interne netwerk blijft om bestanden copiëren…….

Windhoos zet daar altijd workgroups neer en dat is dan de naam van je interne netwerk. Elk (win) apparaat communiceert via workgroups met elkaar en wanneer er in de Ubuntu server dat niet is aangegeven kun je die “communicatie” schudden.

De term "workgroups" word alleen gebruikt bij Windows bestanden delen op het netwerk. Dat kan met Linux ook prima met Samba. Als je een Synology NAS hebt, dan staat daar ook Linux op met Samba wat zorgt voor "Windows bestanden delen op het netwerk".

Het heeft niets te maken met pingen, ssh of ftp.

Dàt is mooi dat dit nu wil. SSH heeft totaal geen nu wanneer je met een ftp-programma binnen je interne netwerk blijft om bestanden copiëren…….

SSH is meer dan FTP. Met SSH kan je een andere pc besturen. Om in Windows te denken: je kan die zwarte command prompt…

... van een andere pc overnemen en zo commando's op die andere pc uitvoeren. Heel iets anders dan FTP dus. 

Reageer