Skip to main content

Beste forumleden,

 

Op dit moment beschik ik over een Ubiquiti dream machine pro.

Deze Dream machine pro hangt achter een experiabox v10 (pair bonding, dream machine pro staat in DMZ).

Echter krijgt de dream machine alleen een fe80 ipv6 adres uitgedeeld en niet een publieke v6 adres.

Ik heb ook gekeken door mijn laptop rechtstreeks op de experiabox aan te sluiten en die krijgt wel netjes een publiek v6 adres maar de UDM pro niet.

 

Iemand ervaring / raad met deze situatie?

Hoe is op jouw UDM Pro IPv6 aan de WAN zijde geconfigureerd?

Plaats daar anders eens screenshots van.


 

Hier boven de configuratie van WAN (uiteindelijk wil ik doormiddel van prefix delegation ipv6 adressen kunnen uitdelen aan de clients achter de UDM pro maar dan is t wel handig dat de WAN er ook een krijgt.

output ifconfig WAN

 


Jouw UDM hoeft zelf aan de WAN zijde geen IPv6 adres te hebben, zolang hij maar een prefix voor de LAN zijde heeft gekregen. Zie ook deze site.

Welke "Connection Types" heb je allemaal voor IPv6 aan de WAN zijde?


De opties voor ‘connection types’ voor IPv6 zijn:

  • Disabled
  • Using DHCPv6
  • Static

 


Ik heb aan de LAN zijde de instellingen als volgt staan:

LAN Instellingen voor IPv6

 


De opties voor ‘connection types’ voor IPv6 zijn:

  • Disabled
  • Using DHCPv6
  • Static

IPv6 op het LAN van de Experia Box is echter o.b.v. slaac, niet DHCPv6.

De enige manier om jouw WAN poort te voorzien van een IPv6 adres is dan via een static IPv6 adres binnen de /64 prefix van het LAN van de Experia Box.


Ah check!

Dus de default waardes binnen “dhcpv6” in screenshot ‘LAN instellingen voor IPv6’ zullen ook niet werken?

 

En als ik SLAAC zou gebruiken (via bijv. een andere router), heb je dan nog wel de beschikking over het /48 blok?


Gebruik gewoon "static".

Voor het IPv6 adres neem je de eerste 4 blokken van het LAN IPv6 adres van de Experia Box gevolgd door "::1".

Aan de LAN zijde configureer je DHCPv6-PD.

 

Je hebt altijd de beschikking over jouw gehele /48 blok. Deze wordt standaard opgesplitst in /64 blokken, vandaar dat ik over een /64 prefix spreek.