Skip to main content

Er is toegezegd dat na de afronding van de ombouw van het zendernet er een software-update kwam voor de KPN DVB-T2 receivers. Daarmee zou ontvangst mogelijk worden van meerdere regionale TV- en radio- zenders.

Tot op heden zijn enkel en alleen de niet KPN gebonden ontvangers en TV's die daar toe in staat zijn.

Technisch gezien is de kern van het probleem dat alle RTS -en qua “achtergrond-data” exact gelijk zijn. Ook de nummers waarop de programma's in de lijst verschijnen zijn gelijk.

Enkel de content ( beeld ; geluid ; teletext e.d. ) alsmede de uitzendfrekwenties verschillen per regio.

 

Natuurlijk is een software update van KPN-gebonden receivers een oplossing voor dit probleem. Echter het kan eenvoudiger en ook nog eens eleganter opgelost worden.

De oplossing is zeker niet nieuw; de kabel TV in Nederland doet dit ook al. De achterliggende reden is iets anders, maar het gaat me om het uitleggen van hoe het werkt.

Als aan elke RTS zullen dan in de PAT 4 PMT's  toegevoegd moeten worden, 2 voor de regionale TV programma's en 2 voor de regionale radio programma's .

Wat verschil maakt is dat je nu de bestaande nummering kan behouden ( 22 en 33 ) maar dezelfde zender ook nog eens op een ander nummer in de lijst kan laten komen.

Door elke regionale zender een uniek nummer toe te kennen wordt het ook bij KPN ontvangers mogelijk meer dan 2 regionale TV en radio programma's in de zenderlijst te krijgen.

Wat er eigenlijk gebeurd is dat je de zenderlijst met 4 programma's uitbreidt. Echter omdat je vervolgens verwijst naar al in de stream aanwezige PID's  (V-PID en A-PID TXT-PID  e.d. ) wordt de load niet groter.

Als voorbeeld neem ik de Ziggo stream waar in de PAT 2 maal TV Flevoland in voorkomt.

( Logical Channel staat voor het programma nummer waaronder het betreffende programma in de zenderlijst verschijnt.

PMT PID 16 (0x0010) - Network
PMT PID 3800 (0x0ed8) - Program 708/19207 RTV Utrecht
PMT PID 4100 (0x1004) - Program 710/19208 TV Rijnmond
PMT PID 4400 (0x1130) - Program 706/19209 Omroep Flevoland
PMT PID 4700 (0x125c) - Program 725/19210 AT5
PMT PID 5000 (0x1388) - Program 707/19211 NH
PMT PID 5300 (0x14b4) - Program 709/19212 TV West
PMT PID 5600 (0x15e0) - Program 711/19213 Omroep Zeeland
PMT PID 5900 (0x170c) - Program 702/19214 Omrop Fryslân
PMT PID 3900 (0x0f3c) - Program 21207 RTV Utrecht
PMT PID 4200 (0x1068) - Program 21208 TV Rijnmond
PMT PID 4500 (0x1194) - Program 32/21209 Omroep Flevoland
PMT PID 4800 (0x12c0) - Program 21210 AT5
PMT PID 5100 (0x13ec) - Program 21211 NH
PMT PID 5400 (0x1518) - Program 21212 TV West
PMT PID 6000 (0x1770) - Program 21214 Omrop Fryslân

Je zou denken dat er nu ook 2 video- en 2 audio- streams e.d. van TV Flevoland op deze frekwentie zitten, maar in tegenstelling wat je misschien vermoedt, er is maar één video- ; één audio- en één teletext- stream .

Als we nu verder kijken, en bekijken wat er zich op de frekwentie exact zich afspeelt, zien we een volgende tabel: ( Ik laat even wat zaken weg uit de tabel die voor de uitleg niet belangrijk zijn )

Network ID: 6666 (0x1a0a)
Transport Stream ID: 2062 (0x080e)
Original Network ID: 1536 (0x0600) Version: 25
DVB-C Frequency: 554.000 MHz
Symbol Rate: 6.900 MSps
Modulation: 256 QAM
 Logical channel 32 = MPEG service 21209 (Omroep Flevoland)
 Logical channel 702 = MPEG service 19214 (Omrop Fryslân)
 Logical channel 706 = MPEG service 19209 (Omroep Flevoland)
 Logical channel 707 = MPEG service 19211 (NH)
 Logical channel 708 = MPEG service 19207 (RTV Utrecht)
 Logical channel 709 = MPEG service 19212 (TV West)
 Logical channel 710 = MPEG service 19208 (TV Rijnmond)
 Logical channel 711 = MPEG service 19213 (Omroep Zeeland)
 Logical channel 725 = MPEG service 19210 (AT5)

Je ziet dat in dit lijstje TV Flevoland 2 maal voorkomt: op nr. 32 met serviceID (SID) 21209 en op nr. 706 met ServiceID 19209.

Gaan we nu inzoomen op wat er precies schuilgaat achter nr. “32 =MPEG service 21209 “, dan zien we het volgende:

Program Number: 32/21209
PCR on PID 4401 (0x1131)
PMT Version: 2
Service name: Omroep Flevoland
Logical channel number: 32

Stream Type: 0x02 MPEG-2 Video
 Elementary Stream PID 4401 (0x1131)

Stream Type: 0x04 MPEG-2 Audio
 Elementary Stream PID 4411 (0x113b)

Stream Type: 0x06 Teletext/VBI
 Elementary Stream PID 4501 (0x1195)

Descriptor: Maximum Bitrate Descriptor
 Maximum bitrate: 721950 bytes per second

Descriptor: Smoothing Buffer Descriptor
 SB Leak Rate: 625 SB Size: 1024

Descriptor: System Clock Descriptor
 External Clock Reference: 0 Clock Accuracy Integer: 2 Exponent:
1

 

Nu dezelfde tabel voor nr. “706 = MPEG service 19209 ”

Program Number: 706/19209
PCR on PID 4401 (0x1131)
PMT Version: 2
Service name: Omroep Flevoland
Logical channel number: 706

Stream Type: 0x02 MPEG-2 Video
 Elementary Stream PID 4401 (0x1131)

Stream Type: 0x04 MPEG-2 Audio
 Elementary Stream PID 4411 (0x113b)

Stream Type: 0x06 Teletext/VBI
 Elementary Stream PID 4501 (0x1195)

Je ziet dat in beide gevallen naar dezelfde video-stream ; audio-stream en teletekst stream verwezen wordt.

Wat gebeurd er vervolens in de ontvanger als je naar zenders zoekt ??

Veruit de meeste ontvangers zoeken geen zenders, maar stellen zich in aan de hand van meegzonden  tabellen.

Heb je dus meerdere zenders in deze tabel(en) staan, dan komen ze ook in de lijst.

Als nr 22 en 33 bezet zijn kan er niet nog eentje bij op hetzelfde nr. Consequrentie is dat wanneer de ontvanger op een andere frekwentie weer een programma vindt met hetzelfde nr. deze negeert of de eerder gevonden zender overschrijft.

Maar als hetzelfde programma ook nog eens op een ander (uniek) nr. te vinden komt deze zonder problemen in de lijst.

 

 

Het duurt allemaal veel te lang, maar het laatste bericht is dat er gekeken wordt of het te implementeren is. 


Het duurt allemaal veel te lang, maar het laatste bericht is dat er gekeken wordt of het te implementeren is. 

Ze zoeken de oplossing waarschijnlijk enkel en alleen in een software upgrade van de ontvangers. Zoals ik zonet heb laten is is er ook een andere oplossing. Het heeft nog een ander groot voordeel boven het aanpassen van software.

Bij een software upgrade van ontvangers loop je altijd het risico dat er een een bug in de software zit. Dat is op zich niks nieuws. Bovendien zijn je met 3 modellen waar je update’s voor moet laten maken.

Wanneer je iets toevoegt aan de stream kan de software in de receivers blijven zoals die is.

Een signaal toevoegen is in dat opzicht een veel eenvoudiger oplossing. En blijkt er dan toch een fout in het toegevoegde signaal te zitten, dan kan je het aanpassen.

Ik heb al eens wat aan het testen geweest.

Als ik het door wat head-end apparatuur haal, de tabellen aanpas en het als DVB-T (dus niet als DVB-T2) signaal aan ontvangers aanbiedt werkt het. Het verschil tussen de transmissie-norm DVB-T2 en DVB-T is m.i., niet cruciaal in dit verhaal.


Ik ben benieuwd naar de reactie van de  KPN-moderator. 


Interessante materie. Fijn dat je er zo'n studie van hebt gemaakt, @WAAE . Inhoudelijk heb ik hier totaal geen kaas van gegeten, dat mag je gerust weten. 

Ik stuur dit door naar de mensen die bij ons het digitenne platform beheren en zal je, zodra ik terugkoppeling heb, op de hoogte stellen. 


Mocht men een toelichting willen hebben , dan ben ik gaarne bereid die te geven.

Vanwege mijn werk heb ik regelmatig te maken met o.a. hotel TV installaties waar men dan digitale kabel-TV met andere digitale kanalen wil combineren. Daarbij is kennis van de achterliggende technologie nodig om het werkende te krijgen.


Daar zou KPN best eens profijt van kunnen hebben. 
 

Zou je het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, telefoonnummer en mogelijk klantnummer? 
 

Dan kunnen ze jou makkelijker bereiken. 


Interessante materie. Fijn dat je er zo'n studie van hebt gemaakt, @WAAE . Inhoudelijk heb ik hier totaal geen kaas van gegeten, dat mag je gerust weten. 

Ik stuur dit door naar de mensen die bij ons het digitenne platform beheren en zal je, zodra ik terugkoppeling heb, op de hoogte stellen. 

 

Erwin, heb je al een terugkoppeling ontvangen? 

 


Interessante materie. Fijn dat je er zo'n studie van hebt gemaakt, @WAAE . Inhoudelijk heb ik hier totaal geen kaas van gegeten, dat mag je gerust weten. 

Ik stuur dit door naar de mensen die bij ons het digitenne platform beheren en zal je, zodra ik terugkoppeling heb, op de hoogte stellen. 

 

Erwin, heb je al een terugkoppeling ontvangen? 

 


Tot op dit moment nog heb ik nog geen reactie gehad.


Nou.. Ik verwacht ook niet dat dit heel snel gaat gebeuren. Uiteraard waardeer ik het enorm en ik heb het doorgestuurd naar iemand, die hier ook zeker serieus naar gaat kijken. Maar deze persoon heeft momenteel zijn bordje vol gezien de crisis waar we momenteel inzitten. Ik beloof, als de gemoederen een beetje zijn bedaard dat ik er een reminder achteraan stuur. Verwacht in deze periode hier geen update over.