Skip to main content

Dag forumlezers,

Mijn kpn-emailadres, die ik gebruik voor alleen belangrijke dingen, heeft in een grote datalek gezeten. Nu krijg ik dagelijks vele phising-berichten. Beroerde kwaliteit, dus van verre al zichtbaar. Maar gezien de grote stroom, die ik dagelijks blokkeer, is dit niet grappig meer. Kan KPN deze mails niet preventief filteren? 

Alvast bedankt voor het reageren, 

Saskia

Dat doet KPN. 

... die ik dagelijks blokkeer...

Plaatst u de mail in de SPAM map?


@Nick83 Nee, ik blokkeer de afzender en verwijder de mail. Maar de afzenders gebruiken wisselende nummers/letters in hun naam. Daarom is mijn handelen zo zinloos.


@Nick83 Nee, ik blokkeer de afzender en verwijder de mail. Maar de afzenders gebruiken wisselende nummers/letters in hun naam. Daarom is mijn handelen zo zinloos.

En zo leert de spamfilter van KPN helemaal niks. Dus verplaats alle spam naar de spam-map.


@SaskiadeB 

1)) De KPN verwijdert al veel spam.

2)) Eerst naar de spammap slepen en daarna verwijderen (emailprogramma m.b.v. een IMAP account)

3)) Op de “blokkeerlijst” zetten heeft weinig zin als de spam telkens een ander afzenderadres heeft.

4)) Zie ook dit topic:

 


@AriënC Dank voor je antwoord. Ik wist niet dat het zo werkte.


@WMG-N dank voor de informatie en de links, hopelijk helpt dat (iets).

Is er verschil tussen spam (reclame zonder schade) en phising (doelbewust schadelijke links zenden)?

Alvast bedankt voor het antwoorden.


Eerst naar de spammap slepen en daarna verwijderen

Verwijderen hoeft niet. Mail in de SPAM map word automatisch verwijderd. 


@WMG-N dank voor de informatie en de links, hopelijk helpt dat (iets).

Is er verschil tussen spam (reclame zonder schade) en phising (doelbewust schadelijke links zenden)?

Alvast bedankt voor het antwoorden.

@SaskiadeB 

Vaak gaan de spammers eerst emailadressen verzamelen (m.b.v. spam) en na een tijdje gaan ze een “spamrun” uitvoeren. Ook is er een levendige handel in emailadressen. Die worden “per kilo” verhandeld / verkocht.

Zie hier:

 


Hoi @SaskiadeB, welkom! Vervelend dat je op het moment zoveel last hebt van phishingmails. Ik ga even wat dingen die de anderen gezegd hebben samenvatten, en aanvullen zodat er een antwoord ontstaat waar andere lezers ook goed mee geholpen kunnen worden.

 

Als eerste: dit gaat voorbij.

Vaak gaan de spammers eerst emailadressen verzamelen (m.b.v. spam) en na een tijdje gaan ze een “spamrun” uitvoeren. Ook is er een levendige handel in emailadressen. Die worden “per kilo” verhandeld / verkocht.

Zoals WMG-N al aangeeft doen spammers vaak een spamrun. Dat is een periode van meestal een week of twee, drie, waarin ze een heleboel mails versturen in de hoop dat ook zoveel mogelijk daarvan voorbij de spamfilters van de providers. In het begin van een spamrun lukt dit vaak ook nog wel, maar hoe langer het duurt, hoe beter de spamfiltering wordt. Tot na een week of twee, drie ze ophouden omdat het geen zin meer heeft. 

 

Daaruit volgt dan dit:

@Nick83 Nee, ik blokkeer de afzender en verwijder de mail. Maar de afzenders gebruiken wisselende nummers/letters in hun naam. Daarom is mijn handelen zo zinloos.

En zo leert de spamfilter van KPN helemaal niks. Dus verplaats alle spam naar de spam-map.

Om het spamfilter zo goed mogelijk verder te trainen op de spamrun, is het belangrijk dat alle spam en phishing mails die we niet al tegenhouden gemeld worden als spam. Dit kun je in de webmail doen door de mail naar de spammap te slepen. Als je gebruik maakt van een mailprogramma, dan heeft die meestal een optie voor ‘markeer als spam’ of iets in die richting. 

Daarnaast is blokkeren van afzenders in de basis een goede optie, maar werkt vaak niet bij dit soort spamruns. Dit omdat de spammers geen echte mailadressen gebruiken, en dus vanalles en nog wat aan willekeurige ‘woorden’ gebruiken. Als je wel overeenkomsten ziet, bijvoorbeeld altijd hetzelfde domein (het stuk na de @ ) dan kun je daarop een filter instellen. Maar alsnog is dat dan iets dat beter werkt om reguliere reclamespam te blokkeren.

 

We hebben ook een handig artikel over Spam en wat wij er tegen doen, en wat je zelf kunt doen:

 


@SaskiadeB 

Bij een account dat met IMAP werkt (emailprogramma) of in KPN webmail kun je spam eerst naar de spammap slepen en daarna verwijderen. Op die manier laat je het spamfilter weten dat die ene email spam / phising is. Daar leert het spamfilter van.


Bizar. Hier al 25 jaar hetzelfde kpn mailadres (hetnet.nl). Krijg nooit wat binnen. van spam of phishing.

Staan jullie e-mailadressen her en der op internet? In reacties ergens? Hoeft niet eens aanklikbaar te zijn? Op een openbaar staande Facebook of Twitter? Want anders komen die spammerts er niet aan. Die scannen het internet op zaken met een @ erin.


Reageer