Skip to main content

Sinds dit weekend werkt onze email niet meer op de iphone en imac met onze eigen wifi. Wel op 4G en de wifi op het werk en bij anderen maar alleen niet op onze eigen WIFI. de mail geeft aan netwerk error POSIX 61. De helpdesk kan mij niet helpen. Heeft iemand ditzelfde probleem en is daar een oplossing voor?

Groet, Ron

Hallo @Ron van Haastere 

Die foutmelding geeft aan dat de verbinding geweigerd wordt, dat kan een netwerk configuratiefout zijn of een firewall die de boel blokkeert.
Heeft je KPN modem misschien een update gehad?

Welk KPN modem heb je en welke firmware staat er op?

Gaat het om KPN mailadressen en mailservers of om die van een andere mailprovider?
Indien een andere mailprovider, welke poorten worden er gebruikt om mail op te halen?
In de nieuwe firmware worden de poorten 25, 110 en 143 nu standaard geblokkeerd, die kan je weer vrijgeven maar indien mogelijk kan je beter beveiligde poorten gaan gebruiken: 587, 993 en 995.

Voor meer informatie over de uitgaande firewall instellingen zie dit artikel:

Mijn modem heeft een update gehad. Ik gebruik een eigen domeinnaam en daaraan gekoppelde email . De poorten veranderen naar 587, 993 en 995 werken niet.

@Ron van Haastere Vele hebben deze POSIX 61 na update na iOS18. Het lijkt een probleem van Apple te zijn.

@TDN Als het op andere netwerken wel werkt lijkt mij dat geen iOS18 probleem?

Mijn modem heeft een update gehad. Ik gebruik een eigen domeinnaam en daaraan gekoppelde email . De poorten veranderen naar 587, 993 en 995 werken niet.

Welk KPN modem heb je en heeft die een update gehad?

Log anders in in je modem via https://mijnmodem.kpn of http://192.168.2.254 om te kijken welke firmware versie erop staat, zie ook de artikelen over Instellingen in de Kennisbank modems waar je kan vinden hoe je inlogt in de verschillende KPN modems.

Ja, deze POSIX errors gebeuren alleen op Wifi, lees meer hier

Ja, deze POSIX errors gebeuren alleen op Wifi, lees meer hier

Dat topic had ik gezien en ik haal het daar niet uit, ook heeft TS geen problemen op andere Wifi netwerken maar alleen op zijn eigen Wifi netwerk.

Hi ​@Ron van Haastere, wat zuur dat je tegen deze foutcode aanloopt 😕 

Welk modem heb je in gebruik? Als dat een V10 is, zou je dan eens willen kijken wat er gebeurt als je IPv6 uitschakelt? 

Ik wil dat best proberen. Hoe doe ik dat?

is gelukt maar geeft geen verbetering 🙂↕️

Mijn buren hebben ook KPN internet en bij hen kan ik wel via de wifi mail versturen en ontvangen. Moet dan niet de conclusie zijn dat het fout gaat in het modem?

Je hebt nu waarschijnlijk nieuwe firmware op je V10 modem, dan ligt het waarschijnlijk aan de firewall voor uitgaande verbindingen.

Zet het Beveiligingsniveau daarvan eens op Laag, waarschijnlijk werkt het dan weer.

Helaas, dat verhelpt het probleem ook niet.

Reageer