Skip to main content

Afgelopen zaterdag was er in TV programma Kassa een item over datalekken bij bedrijven. Een ITer adviseerde om voor ieder bedrijf en website niet alleen een ander wachtwoord te gebruiken, maar ook een ander e-mail adres. Het idee is:  Je krijgt bijv. een  e-mail van het CJIB (die sturen geen e-mail maar je schrikt wel). Deze is gericht aan het adres ¨mijnbank-mijnnaam@kpnmail.nl". Je hoeft je dan niet op te winden over een boete, wanr die had naar cjib-mijnnaam@kpnmail.nl moeten gaan,  maar aan mijnbank te vragen of hun gegevens gelekt zijn…

De suggestie om dat via gratis outlook of gmail adressen te doen vind ik niet aantrekkelijk, hoeveel accounts wil je in je mailprogramma hebben…. Email aliassen zou een optie kunnen zijn, bij KPN is een beperkt aantal per mailbox in te stellen.

Er zou een andere oplossing moeten zijn: mijnnaam+cjib@kpnmail.nl is een correct adres en biedt in feite een onbeperkt aantal aliassen die niet geconfigureerd hoeven te worden. Eerste barriere is uiteraard de website van het bedrijf waar je registreert: overleeft dit de e-mail-adres syntaxcontrole op de site. Tweede barriere is de mailserver van KPN: die wil het adres niet herkennen, dus de mail gaat per omgaande retour. Is dit een mail extensie die een mail server niet hoeft te ondersteunen, of een fout?

Uitgaand is geen probleem, je kunt probleemloos mail versturen van een kpnmail adres naar mijnnaam+Extra@gmail/outlook.com.

Bedankt en met vriendelijke groeten,

 

 

Emailadressen mogen geen plus bevatten. Niet alleen bij KPN niet, maar nergens niet. Een e-mail die ergens ter wereld verzonden word maakt een reis via verschillende mailservers van verschillende providers voordat deze bij KPN aankomt. Deze zullen allemaal geen plus accepteren. 

Het idee van een apart mailadres voor elke dienst/website/webshop is leuk, maar nogal omslachtig. Want, ja, je zult elk adres eerst aan moeten maken. En bij KPN is het aantal mogelijke adressen beperkt.

Als je bij een webhoster een pakket met email en eigen domeinnaam afsluit, dan kun je wel precies maken wat u wilt. Je kunt een een catch all account instellen. Hier in komt dan alle email die naar een adres gestuurd word wat je niet gedefinieerd hebt. Bijvoorbeeld:

https://www.yourhosting.nl/support/e-mail/catch-all/

... of …

https://www.vimexx.nl/help/een-catch-all-instellen

... of …

https://www.antagonist.nl/help/nl/email/setup/catchall

Zodoende kan je je dus bijvoorbeeld bij een webshop registreren met een adres wat je niet eerst hoeft aan te maken. Want je weet van tevoren dat da toch in dat catch-all account terecht komt.

Dit kan dus alleen als je een eigen domeinnaam hebt. Dat is niet mogelijk bij KPN. Althans niet bij KPN particulier. 


Beste Nick83,

Bedankt voor het snelle antwoord. Hoewel er, bijv. i.v.m. provideronafhankelijkheid, alles te zeggen is voor een eigen maildomein is het me toch iets te veel van het goede…. Zo’n catchall zou inderdaad een goede optie zijn, mits goed gemonitord.  Maar ik moet toch wat tegenspreken: een “plus” in het e-mail adres kan wel, maar ik weet niet of het een extensie is die een provider MOET implementeren, of dat het een extra is dat een provider MAG aanbieden. Microsoft en Google doen dat wel in hun @outlook en @gmail.   Wat in ieder geval netjes is dat e-mail vanaf een KPN account keurig aankomt bij outlook en gmail, ook met een +extrainfo@ in het adres.

 

Gmail headers:

Reply-To: xxxx@kpnmail.nlTo: yyyy+tag5@outlook.com, zzzz+tag6@gmail.comFrom: "xxxx@kpnmail.nl" <xxxx@kpnmail.nl>

 

 


Ik heb het nog even nagezocht en inderdaad, een plus teken is toegestaan. KPN ondersteund echter niet wat u er graag mee zou willen, en dat zal waarschijnlijk nooit gaan gebeuren ook.


Beste Nick83,

Het zij zo… Aliassen aanmaken gaat gemakkelijk als je de weg gevonden hebt. Ik krijg van tijd to tijd alarmerende e-mails van een credit card provider met een drukknop die alles oplost, dus de echte provider geef ik maar zo’n alias.  Voor de rest de wachtwoordbeheerder maar wat moois laten bedenken voor alle website registraties, dan is er al een hoop gedaan aan de veiligheid….

Bedankt voor het  snelle antwoord.

 


Ik vind het een heel mooi voorstel om die "plus aliassen' te gaan ondersteunen en ik hoop dat KPN daar iets mee zal gaan doen.

Al mijn andere emailaccounts (zakelijk, Gmail, outlook.com) ondersteunen dit wel en alleen kpnmail niet.

 


Ik vind het een heel mooi voorstel om die "plus aliassen' te gaan ondersteunen en ik hoop dat KPN daar iets mee zal gaan doen.

Al mijn andere emailaccounts (zakelijk, Gmail, outlook.com) ondersteunen dit wel en alleen kpnmail niet.

 

Maar je moet zo'n emailadres wel eerst aanmaken. Of niet? Stel ik heb nick83@outlook.com geregistreerd, kan ik dan bij bol.com een account aanmaken met bol.com+nick83@outlook.com? Zonder eerst dat emailadres te registreren? 


Maar je moet zo'n emailadres wel eerst aanmaken. Of niet? 

Nee, die hoef je niet eerst aan te maken.

Als jij het emailadres nick83@outlook.com hebt dan kan je een mail sturen naar nick83+bol.com@outlook.com.

De onderstaande mail komt gewoon aan op mijn outlook account.

Ik hoop echt dat KPN hier iets mee zal gaan doen.


Ok. Wel onlogisch. Ik zou zeggen dat het dan bol.com+nick83@outlook.com moet zijn en niet andersom.


De volgorde is lang geleden zo afgesproken… Idee is uitfilteren/uitsorteren van e-mail, als je de tekens zoekt tussen de eerste + en @ heb je de extra info…. Vanzelfsprekend is het niet dat het werkt, bij de “postfix” mailserver moet je een extra regel in de configuratie zetten. En aan de website kant moet het ook werken. Met HTML5 kun je een e-mail adres invoeren en valideren via element <input type=”email”>, en dat accepteert de plus. Maar dan moet het nog in een database gezet worden enz. enz. enz. 

 

 

 


Ik heb begrepen dat KPN van plan is om deze functionaliteit te gaan ondersteunen en dat is mijns inziens een goede zaak. De vraag is nu op welke termijn we deze functionaliteit mogen verwachten. Ik hoop dat KPN daar een uitspraak over wil doen.


Zo heb ik ook weer wat geleerd op deze woensdagmiddag. Ik wist namelijk helemaal niet dat dit kon! Ik vind het zelf erg handig klinken en snap dan ook heel goed dat je hier gebruik van wilt maken bij jouw KPN mail, @hmmsjan_2. @wjb geeft aan dat KPN van plan is om deze functionaliteit te gaan ondersteunen, maar ik moet eerlijk zeggen dat mij hierover nog niets bekend is. Ik durf hier verder dan ook geen uitspraken over te doen. Uiteraard zullen we jullie wel informeren als hier meer over bekend wordt. :smile:


Beste Denise,

Bedankt, ik wacht het af en moet er nog eens over nadenken hoe ik hier het beste mee kan omgaan. Een alias kun je natuurlijk ook weer zo verwijderen als er iets fout gaat bij het bedrijf waar je het alias gebruikt hebt, met subadressing kan dat niet. Niet verbazingwekkend dat u er nog nooit van gehoord had, ik meende me zoiets te herinneren van lang geleden toen ik zelf een bedrijfs mailserver in beheer had. Toen moest nog een 56kilobit modem opgestart worden om verbinding te maken met het internet… De “+” in het e-mail adres is gepubliceerd in 2003 en 2008.  Blijkbaar wordt het toch nieuw leven ingeblazen, Microsoft publiceerde op 6 april 2021 een webpagina dat het in Exchange Online vanaf september 2020 te configureren is. Ze hebben het zich extra moeilijk gemaakt door voorheen “+” in een e-mail adres te accepteren als deel van de gebruikersnaam. 


Het enige waar die +aliassen voor kunnen zorgen is dat er sneller vastgesteld zal kunnen worden waar een diefstal van persoonsgegevens heeft plaatsgevonden. Daarnaast zal het je kunnen helpen in het beoordelen van binnengekomen mailtjes. Een mailtje over jouw telefoonabonnement op een +bol.com emailadres is waarschijnlijk malafide.

Voor het terugdringen van spam verwacht ik geen verbetering, ook spammers kunnen natuurlijk heel eenvoudig alles tussen + en @ weghalen bij het verzenden van spam.


Bedankt voor het antwoord, wjb. Mee eens. Ik heb twee financiële correspondenten op een alias gezet, maar ik denk dat het nu door de DMARC  beveiligingen al zowiezo niet meer mogelijk is dat iemand met kwade bedoelingen @bank.nl als From: adres kan opgeven. Dat is al een heel voordeel, mits je naar het echte e-mail adres kijkt en niet wat ervoor staat. Ik moet zeggen dat ik weinig last van spam heb, blijkbaar is de filtering op de KPN adressen in orde….