Skip to main content
Beantwoord

Geen uitgaande e-mail na installatie glasvezel

  • 14 September 2024
  • 9 reacties
  • 101 keer bekeken

ik kan sinds enkele dagen geen mail meer versturen omdat ‘afzender niet wordt herkend door server”

recent glasvezel aangesloten

Glasvezel staat hier buiten, dat is slechts een andere informatiedrager dan het ‘vroegere’ koper @H. K. 

Werkt het via de KPN webmail https://webmail.kpnmail.nl/mail/logon.asp wèl ???

Als je een eigen mailprogramma gebruikt, welk programma is dat en gebruik je de POP of de IMAP instellingen van KPN.

Daar is het veiligheidsbeleid van aangepast

Verificatie c.q. authenticatie bij SMTP.kpnmail.nl moet aangevinkt staan met poort 587.

 


Gebruikt u emailadressen van KPN? Of van een andere provider? Eigen domeinnaam? 


Beste wijsgeren,

dank voor jullie reactie.

ik gebruik een ‘planet’ emailadres van de KPN.

Direct na de installatie van glasvezel op 9 sept. jl. had ik geen verbinding via de vaste telefoon. toen heeft de KPN op afstand het een en ander hersteld in de Experia V10, waarna ik weer wel vast kan bellen. Nu heb ik (sindsdien?) problemen met uitgaande mails. Heb zojuist authenticatie aan proberen te zetten bij poort 587, door ‘wachtwoord’ aan te vinken. Soms schiet er ineens een mail door (ik zend dan mailtjes aan mijzelf) en ook herstel in de Experiabox ingedrukt. allemaal heel wonderlijk.

Overgens stond poort 25 als uitgaande poort, dat nu veranderd in 587. is 25 toch aangewezen?

 

 

 

 

 


Hallo @H. K. 

 

Poort 587 is de juiste poort, je moet ook STARTTLS of TLS gebruiken.

Kloppen de overige gegevens ook? Zie de pagina https://www.kpn.com/service/ugs/geen-e-mail-ontvangen-of-versturen waar je de juiste instellingen kan vinden, die gelden ook voor een planet e-mailadres:

 

Gebruik je de juiste instellingen?

Check of je de goede instellingen gebruikt om op jouw apparaat te mailen. Als je het verschil tussen POP en IMAP niet weet, kijk dan onderaan deze pagina. Daar vind je ook extra instellingen.

IMAP-instellingen

Inkomende server: imap.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 993 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (STARTTLS of TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

POP-instellingen

Inkomende server: pop.kpnmail.nl (SSL aanvinken en poort 995 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord

 

Uitgaande server: smtp.kpnmail.nl (STARTTLS of TLS aanvinken en poort 587 invullen)

Gebruikersnaam: KPN e-mailadres

Wachtwoord: KPN wachtwoord


Het is gelukt, uitgaande mail werkt weer. 
Poort 587 gehandhaafd, en instellingen nog eens nagelopen.
Hierbij bleek dat gebruikersnaam en wachtwoord niet waren ingevuld (deze stonden als ‘optioneel’ aangeduid), dit hersteld en uitgaande mail komt als bcc pijlsnel (glasvezeleffect?) in Inkomende post te staan!
Hartelijk bedankt voor jullie reacties.

 

 


Toch nog even het volgende. Ik schreef hierboven over de manier waarop KPN, nadat ik het glasvezelkastje had geïnstalleerd, de daarna niet werkende vaste telefoonlijn tot mijn volle tevredenheid weer aan de praat kreeg door op afstand (wsl. automatisch) een aantal handelingen te verrichten in de Experia V10. Daaronder het doen van een fabrieksreset. Zou het mogelijk zijn dat daarbij de instellingen voor het uitgaande mailverkeer (gebruikersnaam en wachtwoord- zie boven) onbedoeld zijn verwijderd? Ik begrijp anders niet dat uitgaand en inkomend mailverkeer tot dan toe normaal plaats kon vinden, en daarna dus voor het uitgaande verkeer niet. Als dit zo is lijkt het me handig dat KPN dit te weten komt, want ik kan me niet voorstellen dat dit uitsluitend bij mij gebeurt. Of zie ik dat verkeerd?


Hi @H. K., helemaal super dat je de oorzaak gevonden hebt en dat het nu weer als vanouds werkt!

Waarom je gebruikersnaam en wachtwoord niet meer ingesteld stonden, dat is niet iets dat we kunnen achterhalen aangezien dit iets is van het emailprogramma dat je op je apparaat gebruikt. Als er iets wijzigt in het modem, heeft dat geen invloed op wat er door jouzelf ingevuld is in een programma op 1 van je apparaten. Ik snap wel dat je de mogelijkheid dat 1 en ander met elkaar te maken heeft even bij ons onder de aandacht brengt gezien de timing hiervan, maar een reset van het modem wijzigt niet iets aan de instellingen van je mailprogramma 😊


Daaronder het doen van een fabrieksreset. Zou het mogelijk zijn dat daarbij de instellingen voor het uitgaande mailverkeer (gebruikersnaam en wachtwoord- zie boven) onbedoeld zijn verwijderd? Ik begrijp anders niet dat uitgaand en inkomend mailverkeer tot dan toe normaal plaats kon vinden, en daarna dus voor het uitgaande verkeer niet. 

Nee. Dat kan niet. Er staan geen inloggegevens voor email in de Experiabox. 

Wel kan er een update geïnstalleerd zijn die poort 25 dicht zet. Dat is namelijk bij de nieuwste firmware versie op standaard instellingen het geval. Dat is de bedoeling ook. Van KPN tenminste. 

Poort 25 aanpassen naar poort 587 is dan de oplossing en daarbij encryptie en authenticatie gebruiken. Het is de bedoeling dat alle klanten dat gaan doen.

Buitenshuis op de mobiel, tablet en laptop moest dat sowieso al vele vele jaren. Nu is het de bedoeling dat klanten dat ook thuis gaan doen.


OK, bedankt voor jullie reacties!


Reageer