Skip to main content

hoe kan het dat mijn webmail (waar ik nooit mappen heb aangemaakt) gesynchroniseerd blijkt/schijnt met mijn .pst file van ms outlook 2010 op m'n pc/NAS?

ben net overgestapt op een nieuwe laptop zonder outlook (lokale outlook - waar ik voorheen de mail van kpn importeerde en opsloeg in een .pst file op m’n NAS) en dus uitgeweken naar de webmail. tot mijn verbazing stonden daar alle mappen die ik lokaal had aangemaakt.

ben er eigenlijk wel blij mee … maar 10 jaar en nog veel langer geleden dacht ik lokaal mappen aan te kunnen maken zonder dat kpn daar weet van had. ze verschenen toen ook niet in de webmail versie.

hebben ze dan stiekem onder water een extra functie toegevoegd voor het gemak van de gebruiker, maar ondertussen even maar eens de privacy vergeten?

wie weet hier het fijne van?

 

Ik vermoed sterk dat je IMAP gebruikt die alles (en dus ook je Webmail) synchroon houdt. Maak je een map op je eigen PC aan, dan verschijnt die ook in de webmail.

Niks bijzonders. Gewoon de standaard werking van IMAP, en heeft niks met privacy te maken.

Dit staat los van pst-bestanden. IMAP maakt er geen gebruik van. 


Hallo @AriënC heb je dat goed? Als ik in een eigen mailprogramma, ingesteld volgens IMAP-protocol, welk merk software dan ook, een map aanmaak, wordt die tevens in de de KPN Webmail aangemaakt?

 


Hallo @AriënC heb je dat goed? Als ik in een eigen mailprogramma, ingesteld volgens IMAP-protocol, welk merk software dan ook, een map aanmaak, wordt die tevens in de de KPN Webmail aangemaakt?

Ja... uiteraard. Zo werkt IMAP. 


Hallo @Nick83 ik ga dat eens proberen voor de lol, ik gebruik normaliter uitsljuitend de webmail van KPN en ik ga nu de MAIL van Windows 11 activeren en proberen.

Ik kom er op terug.

 


Je moet het eigenlijk omdraaien.

Het is niet webmail die synchroniseert, het is outlook, die een lokale kopie synchroon houdt, om mails en bijlagen sneller te kunnen laten zien. Anders moet elke keer alles  van internet server gehaald worden. Puur voor gemak en snelheid dus. 

 

Webmail leidt, outlook volgt. Als je dat niet zou willen kun je dat wel ergens instellen, maar ik denk dat niemand dat in de praktijk uit zet.


Webmail leidt, outlook volgt. Als je dat niet zou willen kun je dat wel ergens instellen, maar ik denk dat niemand dat in de praktijk uit zet.

De mailserver leidt. Webmail is net als Outlook een cliënt die verbinding maakt met de mailserver. 


Dan klopt het dus als ik een map in een mailprogramma aanmaak, deze door dat programma niet ook aangemaakt wordt in de webmail, dus ik die map in de webmail niet terug zie.

Maar als ik in de webmail een map aanmaak, het mailprogramma dat synchroniseert en derhalve zichtbaar is is het mailprogramma.

 


@JanD dat is precies wat ik dacht, maar het gebeurt dus ook andersom. lokaal aangemaakte map verschijnt in de webmail. dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn...


vroeger haalde ik m’n mail op bij kpn en verwerkte ik die lokaal met outlook2010. ik denk met POP3. als ik dan wel eens sporadisch op kpn webmail keek waren die mails verdwenen en zag geen “spontane” mappen die ik lokaal in outlook had aangemaakt. ligt dat dan aan het protocol POP3 of IMAP. heb ik die misschien een keer per ongeluk aangepast...


@JanD dat is precies wat ik dacht, maar het gebeurt dus ook andersom. lokaal aangemaakte map verschijnt in de webmail. dat zou eigenlijk niet zo moeten zijn...

Waarom zou je dat niet willen? Je gebruikt nu IMAP instellingen. Als je het niet synchroon wilt houden, moet je het POP-protocol gebruiken. Maar ik raad dat af.

Let op: Gebruik over meerdere apparaten nooit IMAP en POP door elkaar.


@AriënC  aha. ik kom uit de oertijd toen er bij kpn alleen nog maar een pop3-server was. ben met een nieuwe computer anders (imap) gaan inloggen. dat is het dus! “raadsel” opgelost! allemaal bedankt voor de reacties.


oja, die oertijd was dat ik nog moest inbellen. en een nog oudere versie van outlook gebruikte. ik kon toen offline m’n mail bekijken, en nieuwe mails voorbereiden. dan even inbellen, snel verzenden en eventueel ophalen, vervolgens direct ophangen. toen had je die .pst file wel nodig.

maarja, tegenwoordig staat alles niet meer lokaal en weet je niet meer waar je bestanden fysiek staan opgeslagen.


Webmail leidt, outlook volgt. Als je dat niet zou willen kun je dat wel ergens instellen, maar ik denk dat niemand dat in de praktijk uit zet.

De mailserver leidt. Webmail is net als Outlook een cliënt die verbinding maakt met de mailserver. 

Toch is er een heel groot verschil tussen webmail en outlook. Outlook is een programma, webmail is dat niet. Als collega's van mij weer eens problemen hebben met Outlook doordat bijvoorbeeld een instelling onbedoeld is gewijzigd dan adviseer ik om gewoon webmail te gebruiken. Dat werkt altijd (mits internet natuurlijk).

*Toevoeging:

Voor alle duidelijkheid, met 'webmail' bedoel ik het lezen/schrijven van de mail in de browser. 


Let op: Gebruik over meerdere apparaten nooit IMAP en POP door elkaar.

Als je maar donders oplet dat de POP gebruiker niet na ophalen de berichten van de server weggooit dan is er niets aan de hand.
Helaas is wel weggooien vaak (altijd ?) de standaard instelling, waarom dat is mij een raadsel.


Let op: Gebruik over meerdere apparaten nooit IMAP en POP door elkaar.

Als je maar donders oplet dat de POP gebruiker niet na ophalen de berichten van de server weggooit dan is er niets aan de hand.
Helaas is wel weggooien vaak (meestal) de standaard instelling, waarom dat is mij een raadsel.

Daarom adviseer ik als je overstapt van POP naar IMAP, door de configuratie anders in te stellen, om ook je wachtwoord van je mailbox aan te passen. Dan ben je er zeker van dat je geen andere apparaten hebt die via POP alles weer downloaden en van de server verwijderen.

Vroeger werd POP veel gebruikt. Ook was de opslagruimte bij providers erg beperkt waardoor het zinvoller was om mails op je eigen PC op te slaan. Ook gebruikte men toen nog maar vooral een enkele PC waarmee al je mail centraal binnen je eigen huis werd opgeslagen. Nu heeft iedereen wel meerdere apparaten om de e-mails te kunnen bekijken, en loont IMAP steeds meer.
Tegenwoordig kan je tot 15 GB per mailbox bij KPN opslaan. Bijzonder veel, vooral als je nagaat dat mijn pst-mailbox destijds in 20 jaar tijd nog maar iets van 6 GB was. Geen idee of het gecomprimeerd is, maar zeg nu zelf: 15 GB is echt bijzonder veel, vooral als je nagaat dat bijlages vaak maar een vingerhoedje van een bak met water zijn.