Skip to main content

IMAP sleutelwoord (of in goed Nederlands IMAP-sleutelwoord) lijkt een vertaling te zijn vanĀ  IMAP keywords.

Het lijkt gerelateerd te zijn aan de tags, die je in emailclient Thunderbird kunt geven aan een emailbericht. Die tags kunnen blijkbaar via de IMAP server opgeslagen en gedeeld kunnen worden tussen andere emailclients middels IMAP keywords.

Zie: https://groups.google.com/g/mozilla.support.thunderbird/c/NVDvM0NZ3XM

Klaarblijkelijk ondersteunt de KPN IMAP / emailserver keywords.

Zie ook @Klant-bij-gebrek-aan-beters (geschoold taalbeheerser en tech schrijver in de ICT) bericht.

@Klant4Ā 

Wat is nu jouw vraag ?

@Klant4

Wat is nu jouw vraag ?

Dat is raar, ik had hem aangeduid als Gesprek.

@Klant4

Wat is nu jouw vraag ?

Dat is raar, ik had hem aangeduid als Gesprek.

Wat wil je dan bespreken als je geen vraag hebt @Klant4Ā ???

Ik kon bijna niets vinden over IMAP keywords, slechts Ć©Ć©n vermelding in de filterregels van KPN Webmail, waarbij iemand zich afvraagt wat IMAP-sleutelwoorden zijn. Graag wil ik met iedereen in de community delen dat de KPN IMAP / mailserver IMAP keywords ondersteunt en uitleggen waar ze voor gebruikt kunnen worden.

IMAP keywords zijn van belang wanneer je bijvoorbeeld tags gebruikt in een emailclient zoals Thunderbird (of KPN webmail). In Thunderbird kan je ontvangen emails markeren met een tag. Tags zoals bijvoorbeeld: belangrijk, nog te doen, wacht op antwoord, enz.

Dat is een handige functionaliteit. Echter het IMAP protocol is juist zo handig omdat je vanaf meerde computers dezelfde emailbox kan benaderen en bewerken en bijvoorbeeld tags zetten of verwijderen terwijl de email op de server blijft.

Dit heeft weinig zin wanneer tags slechts lokaal zichtbaar zijn in slechts de emailclient waarmee je ze zet. Dan zou je bijvoorbeeld vanaf de ene computer / emailclient een tag "nog te doen" kunnen plaatsen bij ontvangst, maar deze vanaf een andere computer waarmee je de mail later verwerkt niet meer kunnen zien en wellicht vergeten dat je er nog iets mee moet doen.

Gelukkig kan Thunderbird de tags via de IMAP / emailserver delen. Dit doet het met IMAP keywords. Dus om tags te kunnen zien vanaf al je emailclients moet de IMAP mailserver de IMAP keywords functionaliteit ondersteunen. En over die functionaliteit lijken de KPN emailservers te beschikken.

Waar IMAP keywords verder nog voor gebruikt kunnen worden, weet ik niet, maar je lijkt er ook filterregels in KPN webmail te kunnen maken.

@Klant4Ā 

Waar IMAP keywords verder nog voor gebruikt kunnen worden, weet ik niet, maar je lijkt er ook filterregels in KPN webmail te kunnen maken.

Ik heb filterregels gemaakt in Thunderbird, en die lijken ook te worden gehanteerd bijĀ het Android-e-mailprogramma K-9, wat overigens ook van Thunderbird is. Of dat ook opgaat voor KPN Webmail weet ik niet.

Piet.

@Klant4

Ik heb filterregels gemaakt in Thunderbird, en die lijken ook te worden gehanteerd bijĀ het Android-e-mailprogramma K-9, wat overigens ook van Thunderbird is. Of dat ook opgaat voor KPN Webmail weet ik niet.

Piet.

HoiĀ @Piet van der VoorenĀ ,

Dank voor je reactie.

De filterregels die je maakt in Thunderbird zijn lokaal en worden niet gesynchroniseerd naar andere email clients (ook niet naar andere Thunderbird instances). (bron)

Wat je waarschijnlijk ziet, is dat de Thunderbird filters je email sorteren naar gedeelde IMAP folders. Die IMAP folders worden wel gedeeld tussen alle email client instances. Na sorteren zie je de resultaten van de sortering dan op alle clients.

KPN Webmail heeft ook de mogelijkheid om filterregels aan te maken. Het voordeel daarvan, is dat die aan de serverkant verwerkt worden. Ze worden dus altijd direct uitgevoerd op nieuw binnenkomende email (alleen het spamfilter van KPN krijgt voorrang hierop).

In KPN Webmail schijn je ook te kunnen filteren op IMAP-keywords. Thunderbird gebruik IMAP-keywords om tags naar de emailserver te kopiƫren.

@Klant4Ā Dank voor de informatie!

Piet.

Reageer