Skip to main content
Beantwoord

Nieuwe Outlook instellen, kan de email server niet bereiken

  • 27 March 2024
  • 60 reacties
  • 1360 keer bekeken

Ik heb geprobeerd over te schakelen naar het nieuwe outlook.

Voor wat betreft mijn email accounts van outlook en Gmail is dit geen probleem.

Bij het overzetten van mijn planet.nl email account krijg ik steeds de melding “kan de email server niet bereiken” en dan gebeurd er verder niets.

(Ik ben steeds zonder problemen weer teruggegaan naar de oude/huidige situatie die prima werkt). 

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen voor mijn planet.nl email account ? 

In dat opzicht ben ook ik benieuwd wat de KPN mensen die zich bezig houden met "privacy” van dit “spioneren” vinden.

Inmiddels kan ik daar wel een update over geven: aangezien een ieder zelf kan/mag bepalen welk e-mailprogramma zij gebruiken, is er weinig wat wij hierover kunnen vinden (alhoewel ik er persoonlijk natuurlijk heel wat van vind).


 

@wjb @Erik van KPN Ik kwam vandaag een wel heel bijzonder bericht tegen in de prullenbak van mijn Outlook-e-mailaccount.

In mijn Thunderbird-e-mailclient heb ik een e-mailaccount opgenomen dat ik heb aangemaakt voor een oude tante van 97 jaar voor wie ik de administratie verzorg. Zij is klant van Ziggo, en mail die betrekking heeft op haar ontvang en verstuur ik via haar eigen Ziggo-e-mailaccount in mijn Thunderbird-e-mailclient. Dat account is niet opgenomen in mijn Outlook-e-mailclient.

In de prullenbak van Outlook zat echter het volgende bericht:

 

Retrieval using the IMAP4 protocol failed for the following message: 13540

The server couldn't retrieve the following message:

Subject: "………."
From: "P.J.M. van der Vooren" ("/O=FIRST ORGANIZATION/OU=EXCHANGE ADMINISTRATIVE GROUP(FYDIBOHF23SPDLT)/CN=RECIPIENTS/CN=00037FFED814CAB2")
Sent date: 6/20/2024 2:16:40 PM

The message hasn't been deleted. You might be able to view it using either Outlook or Outlook Web App. You can also contact the sender to find out what the message says.

 

Ik vraag me af hoe Outlook kan weten dat ik vanuit Thunderbird een bericht heb verstuurd met het Ziggo-e-mailaccount van mijn tante, en hoe dat bericht in de prullenbak van Outlook terecht komt!

Overigens is het Outlook-e-mailaccount bij mij wel opgenomen in Thunderbird.

Piet.

 

Even dat ik het goed begrijp: je hebt vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo account. En dat gemailde bericht zat in de prullenbak in Outlook?

En, je Outlook mailaccount is ook ingesteld in Thunderbird. Zou het dan kunnen zijn dat er ergens in Thunderbird een regel is die dingen kopieert ofzo?

Bijna goed, @Erik van KPN😉

Ik heb inderdaad vanuit Thunderbird gemaild met het daar ingestelde Ziggo-account. In de prullenbak van het Outlook-account in Thunderbird zat echter het bovenstaande 'retrieval'-bericht over de bewuste e-mail. Waarbij bij mij dan - gelet op de eerdere vermoedens van @wjb over Outlook en Microsoft - de vraag opkomt hoe Outlook kan weten dat ik een mail heb verstuurd met het Ziggo-account.

Piet.

Raadsel opgelost. Het bewuste bericht stond ook in de agenda van Outlook (new), en daar had ik 'm verwijderd. De melding blijkt te slaan op het verwijderen uit de agenda, niet op het bericht in Thunderbird.

Piet.


Is er nu een andere oplossing mogelijk dan opnieuw de planet account toe te voegen conform de beschrijving op pagina 2?

 

En is deleten in outlook dat niet meer deleten van de planet email en moet je dat idd via webmail doen? Dan is het besluit om het oude Outlook te blijven gebruiken vrij makkelijk.

 

Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.


En is deleten in outlook dat niet meer deleten van de planet email en moet je dat idd via webmail doen?

Ik ga er vanuit dat als je IMAP als protocol blijft gebruiken, dat verwijderen in outlook gewoon verwijderen van de mailserver betekent.

 

Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.

Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg


Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.

Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg

Deleten getest, dat werkt. Gewoon nogmaals van scratch toevoegen ook.

Er zijn wel meer dingen waar je niet toe gedwongen wordt die toch niet mogen. Er zijn al best wat bedrijven die software in Europe aanpassen ivt US software. 


Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.

Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg

Bij gebruik van outlook wordt bij me of de Cloud in Ierland of  Nederland gebruikt. Dus de daten blijven wel in Europa, maar of het een achterdeur voor NSA/CIA is, kan niemand weten. MS is ook gedwongen erover te zwijgen. 

Maar ik heb liever dat een reis naar USA geweigerd door mijn mails dan een job in Nederland wordt geweigerd door mijn mails, die verzonden door KPN


Is er al uitsluitsel van het Juridische stuk? Met de Europese wetgeving van Europese data blijft in Europa lijkt me dat niet ontzettend lastig te escaleren.

Ja, zie mijn reactie hierboven. Aangezien niemand gedwongen wordt om Outlook te gebruiken, komen ze hier waarschijnlijk prima mee weg

Dat is natuurlijk geen juridisch steekhoudend argument.


Goede avond allen hier,

ook ik loop tegen het probleem aan echter kon ik voorheen nog terug naar de oude versie schakelen maar dat gaat niet meer :-( 

ben dus overgeleverd aan outlook (new)

hoor graag of er iemand al een oplossing heeft ontdekt.

alvast bedank

Chris Ravenstijn


Zie het gemarkeerde antwoord, @Chris Ravenstijn. De foutmelding zou minder vaak moeten voorkomen, maar helemaal stoppen gaat niet. Als je dit te vervelend vindt kan ik je alleen aanraden om een ander mailprogramma te gebruiken.


Dank voor je reactie Erik,

Mijn Hosting2go provider heeft het wel kunnen oplossen voor mijn zakelijke mails dus er is wel iets mogelijk denk ik zo.

 

En nee ik wil alles bij elkaar houden zodat ik niet 3a4 verschillende programma's moet openen.  


Reageer