Skip to main content

Hoi, ik zie sinds vandaag ineens dat de emails die ik vanuit ons bedrijf naar onze subscribers verstuur ineens bouncen als ze naar kpn.nl, hetnet.nl, xc4all.nl of planet.nl gaan. Terwijl dat eerder nooit een probleem was. Gisteren zijn er een paar gebounced en vandaag echt allemaal, een stuk of 150!

Dit gebeurt ook bij subscribers die tot nu toe altijd mijn emails geopend/gelezen hebben en er ook mee ge-interact hebben. Subscribers dus die mijn emails echt op prijs stellen. Maar ze kunnen ze dus nu niet meer ontvangen…. 

Weet iemand wat er aan de hand kan zijn? Ik verstuur de emails vanuit het platform Kajabi, een platform voor online cursussen met een eigen email service, maar wel via ons eigen email adres **********. 

Ik hoop dat iemand mij kan helpen! Want zo raak ik mijn subscribers en klanten kwijt… 

 

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

@Dennis ABD  @ikheetjeff  

Ik ben nu bezig om mijn eigen custom email domain aan Kajabi te koppelen, zodat ik niet meer met de Kajabi extensie hoef te versturen. Pfff wat een ramp, maar ik denk dat het gelukt is. 

Alleen ik heb geen idee waar ik dat DKIM DMARC en SPF gebeuren moet regelen. 

Moet ik dat in Kajabi doen? Daar zie ik DNS settings voor mijn domein staan? Want in Strato zie ik dat deze nu niet meer toegankelijk zijn, sinds ik mijn email domein aan Kajabi heb gekoppeld. Ik moest ook de nameservers veranderen, dus het hele beheer daarvan ligt nu bij Kajabi. 

Maar hoe weet ik in godsnaam wat ik moet instellen bij dat DKIM etc gebeuren? 

 

Edit: ik denk dat die dingen automatisch goed zijn gegaan. Ik heb een nieuwe test email verstuurd naar die website die eerder genoemd zijn en de resultaten zijn nu dit: 

 

https://www.mail-tester.com/test-9zbadgmke

 

Er staat nu dus ook een groene vink bij DMARC, DKIM en SPF. Dus ik zit nu goed? Want dan ga ik maar eens een nieuwe broadcast email eruit gooien en kijken wat er gebeurt? 


Groene vinkjes zijn altijd goed hé? 😉😁


Groene vinkjes zijn altijd goed hé? 😉😁

ik ben gek op groene vinkjes, en ook op 2 blauwe vinkjes


@Dennis ABD  @ikheetjeff  

Ik ben nu bezig om mijn eigen custom email domain aan Kajabi te koppelen, zodat ik niet meer met de Kajabi extensie hoef te versturen. Pfff wat een ramp, maar ik denk dat het gelukt is. 

Alleen ik heb geen idee waar ik dat DKIM DMARC en SPF gebeuren moet regelen. 

Moet ik dat in Kajabi doen? Daar zie ik DNS settings voor mijn domein staan? Want in Strato zie ik dat deze nu niet meer toegankelijk zijn, sinds ik mijn email domein aan Kajabi heb gekoppeld. Ik moest ook de nameservers veranderen, dus het hele beheer daarvan ligt nu bij Kajabi. 

Maar hoe weet ik in godsnaam wat ik moet instellen bij dat DKIM etc gebeuren? 

 

Edit: ik denk dat die dingen automatisch goed zijn gegaan. Ik heb een nieuwe test email verstuurd naar die website die eerder genoemd zijn en de resultaten zijn nu dit: 

 

https://www.mail-tester.com/test-9zbadgmke

 

Er staat nu dus ook een groene vink bij DMARC, DKIM en SPF. Dus ik zit nu goed? Want dan ga ik maar eens een nieuwe broadcast email eruit gooien en kijken wat er gebeurt? 

 

Aan de resultaten te zien zijn SPF, DKIM en DMARC inderdaad correct, dat gedeelte is dus in orde.


Ik heb er weer een broadcast uitgedaan, naar 1700 mailadressen. En nu komen er 1520 aan. Er bouncen nog 56 KPN adressen, maar dat was gisteren 150. Dus dat is al veel beter! Hopelijk dat alles in de loop van de week weer helemaal recht trekt. 

Ontzettend bedankt voor de hulp hier, het verbaasd me echt hoeveel response en hulp er komt! Jullie zijn toppers! 


@Laurien van der Meer 

Is er bij de email die bouncen ook een specifiek patroon te ontdekken ?


@Laurien van der Meer

Is er bij de email die bouncen ook een specifiek patroon te ontdekken ?

@WMG-N het enige wat ik kan ontdekken is dat het allemaal kpn, kpnmail, xs4all, planet en hetnet adressen zijn. En ik denk dat die allemaal bij KPN horen? 

Alle hotmail, gmail, apple etc emailadressen worden gewoon verstuurd. 


@Laurien van der Meer Alle kpn mails (kpnmail,xs4all,planet,hetnet) gebruiken dezelfde stmp servers. Het is waarschijnlijk dat bij een grote hoeveelheid afgeleverde email de ip adres als spamer voor een bepaalde tijd gemarkeerd is en de restlich email gebounced. Bij verzenden vanuit een kpn adres is het limiet denk ik 10msg/5min, bij hotmail is 30msg/1min, daarom is waarschijnlijk dat je bij kpn sneller tegen het limiet liep dan grote emails diensten. Misschien kan @Dennis ABD vertellen over het limiet voor het verzenden naar een kpn adres.


@TDN 

Dit geldt alleen als je vanaf een KPN emailserver email verstuurt (SMTP servers). In dit geval gaat het er om dat emails door KPN klanten/abonnees worden ontvangen (IMAP of POP).

@Laurien van der Meer 

Is de KPN de provider waarvan jij al die ca. 1700 emails verstuurt ? Ook de KPN heeft een limiet aan het aantal emails per minuut/uur/dag.

Ik neem aan dat als je een zakelijk KPN email-abonnement hebt die limieten een flink stuk hoger liggen ?


 

Is de KPN de provider waarvan jij al die ca. 1700 emails verstuurt ? Ook de KPN heeft een limiet aan het aantal emails per minuut/uur/dag.

Ik neem aan dat als je een zakelijk KPN email-abonnement hebt die limieten een flink stuk hoger liggen ?

@WMG-N Laurien stuurt vanaf eigen server/mailserver van Kajabi naar verschillende mailadressen op een maillijst. Op die maillijst zitten ook abonnees die een KPN mailbox hebben en @Laurien van der Meer krijgt van die mailadressen meer bounces dan gebruikelijk. Het leek er dus op alsof KPN ineens meer van Laurien tegen houdt dan eerst en vroeg af waarom.

Die mails worden dus niet door de server van KPN verstuurd. Zakelijk abonnement is niet de oplossing. In feite is Laurien geen KPN klant (in dit verhaal), maar wilt Laurien haar abonnees (die ook KPN klant zijn en een KPN mailadres hebben) bereiken en lukt dat niet (door KPNs spamfilter).

 

@Dennis ABD zei al dit;

De logs laten een tijdelijke bounce zien, dit word veroorzaakt doordat de mail recentelijk als spam gezien is. Dit lost zich vanzelf op en automatische retries komen gewoon aan.

Een extra opmerking rond mailtester: Dit test zaken als SPF, DKIM en DMARC. Deze technieken zeggen iets over de authenticiteit van de verzender maar zeggen niets over de inhoud. De betere phishers sturen ook mails welke volledig DMARC alligned zijn.

​Wat ik daaruit interpreteer is dat het automatische spam algoritme een reden had om de mail als SPAM te markeren. En als ik het goed begrijp is dit tijdelijk, want Dennis zegt dat het vanzelf oplost.

 

Misschien kan @Dennis ABD vertellen over het limiet voor het verzenden naar een kpn adres.

Ik vermoed dan ook dat Dennis hierover niks kan en mag zeggen. Als dit soort dingen bekend worden kan iemand die wél echt phishing mails stuurt dit ook gebruiken om te zorgen dat ‘ie niet gepakt wordt door de spamfilter van KPN.

 

De laatste test resultaten van Laurien waren 100% perfect. Alles qua SPF, DKIM en DMARC enzovoort is goed ingesteld. Ik denk dat het nu even aankijken is tot die tijdelijke bounce helemaal opgeklaard is. Meer kan je, gok ik, nu toch niet doen; aan jouw kant is alles nu goed. Geef het even een paar dagen de tijd (zou ik zeggen als buitenstaander)

 


 

@WMG-N Laurien stuurt vanaf eigen server/mailserver van Kajabi naar verschillende mailadressen op een maillijst. Op die maillijst zitten ook abonnees die een KPN mailbox hebben en @Laurien van der Meer krijgt van die mailadressen meer bounces dan gebruikelijk. Het leek er dus op alsof KPN ineens meer van Laurien tegen houdt dan eerst en vroeg af waarom.Die mails worden dus niet door de server van KPN verstuurd. Zakelijk abonnement is niet de oplossing. In feite is Laurien geen KPN klant (in dit verhaal), maar wilt Laurien haar abonnees (die ook KPN klant zijn en een KPN mailadres hebben) bereiken en lukt dat niet.

 

Dat vermoedde ik eigelijk ook al. Het bouncen treed op bij KPN emailadressen. Aangezien @Laurien van der Meer dan email van haar eigen emailserver verstuurt hoeft zij in dat geval zich om limieten bij het verzenden van email niet te bekommeren. En dan kan zij inderdaad gewoon 1700 emails versturen zonder bang te zijn dat iemand (bijv. de KPN) dit gaat blokkeren.


Als je zoveel hoeveelheden mails stuurt, is het dan niet raadzamer om dit via een speciale partij te doen? Zoals MailerSend, SendGrid, MailChimp? Die bieden een all-in-one oplossing die ook nog eens bouncemails kan detecteren en een opt-out systeem.


@TDN

Dit geldt alleen als je vanaf een KPN emailserver email verstuurt (SMTP servers). In dit geval gaat het er om dat emails door KPN klanten/abonnees worden ontvangen (IMAP of POP).

@Laurien van der Meer

Is de KPN de provider waarvan jij al die ca. 1700 emails verstuurt ? Ook de KPN heeft een limiet aan het aantal emails per minuut/uur/dag.

Ik neem aan dat als je een zakelijk KPN email-abonnement hebt die limieten een flink stuk hoger liggen ?

 

Per minuut, ja, maar dat is om performence reden. Er zijn hier en daar wat andere limieten in plaats maar die gelden voor (sommige) verzenders. Er zijn partijen die tienduizenden mails of meer per dag naar ons versturen, 1700 is niks.

 

@Laurien van der Meer Wat zegt de bounce daadwerkelijk? Dit lijkt me van belang. Gezien de lage hoeveelheid bouces is het niet het spamfilter, dus zal het iets zijn als “User unknown” in welk geval het email adres niet (meer) bestaat.


Als je zoveel hoeveelheden mails stuurt, is het dan niet raadzamer om dit via een speciale partij te doen? Zoals MailerSend, SendGrid, MailChimp? Die bieden een all-in-one oplossing die ook nog eens bouncemails kan detecteren en een opt-out systeem.

Kajabi is zo’n speciale partij. Ze hebben een zelfde soort mailsysteem als MailChimp, alleen nog iets beperkter. Als mails naar een bepaald adres te vaak bouncen, worden deze automatisch ge-opt-out. Maar aangezien er ook betalende klanten tussen zitten, hoop ik niet dat dit gaat gebeuren!!


@TDN

Dit geldt alleen als je vanaf een KPN emailserver email verstuurt (SMTP servers). In dit geval gaat het er om dat emails door KPN klanten/abonnees worden ontvangen (IMAP of POP).

@Laurien van der Meer

Is de KPN de provider waarvan jij al die ca. 1700 emails verstuurt ? Ook de KPN heeft een limiet aan het aantal emails per minuut/uur/dag.

Ik neem aan dat als je een zakelijk KPN email-abonnement hebt die limieten een flink stuk hoger liggen ?

 

Per minuut, ja, maar dat is om performence reden. Er zijn hier en daar wat andere limieten in plaats maar die gelden voor (sommige) verzenders. Er zijn partijen die tienduizenden mails of meer per dag naar ons versturen, 1700 is niks.

 

@Laurien van der Meer Wat zegt de bounce daadwerkelijk? Dit lijkt me van belang. Gezien de lage hoeveelheid bouces is het niet het spamfilter, dus zal het iets zijn als “User unknown” in welk geval het email adres niet (meer) bestaat.

Ik wacht nog op het bounce rapport van Kajabi. Maar blijkbaar is het een veel groter probleem over honderden Kajabi users, want ik zie nu overal berichten verschijnen van mensen met dezelfde problemen!! Kajabi heeft er ook al een offciele melding uitgedaan dat ze het aan het onderzoeken zijn. 

Dus er is iets gaande. Wel balen dat dit precies in mijn actieweek gebeurt! Ik hoop dat ze het snel oplossen. Normaal is mijn bounce rate maximaal rond de 0,03%. Nu is het 15%!!! En dus allemaal naar de KPN adressen. Dus er zit een bug in Kajabi waardoor KPN de boel blokkeert. 


Ik wacht nog op het bounce rapport van Kajabi. Maar blijkbaar is het een veel groter probleem over honderden Kajabi users, want ik zie nu overal berichten verschijnen van mensen met dezelfde problemen!! Kajabi heeft er ook al een offciele melding uitgedaan dat ze het aan het onderzoeken zijn. 

Dus er is iets gaande. Wel balen dat dit precies in mijn actieweek gebeurt! Ik hoop dat ze het snel oplossen. Normaal is mijn bounce rate maximaal rond de 0,03%. Nu is het 15%!!! En dus allemaal naar de KPN adressen. Dus er zit een bug in Kajabi waardoor KPN de boel blokkeert. 

Juist, dat vermoeden had ik dus ook omdat het bij Kajabi tot vorig weekend lange tijd wel goed gegaan is. Kajabi doet dus sinds een ca. 4 dagen iets waar de KPN “niet leuk vindt".


Reageer