Skip to main content

Er is (volgens mij) een duidelijk verschil tussen SPAM en Ongewenste mail.

Bij SPAM is er geen relatie tussen de verzender en ontvanger, hoe de verzender aan het adres is gekomen is meestal onbekend (of illegaal).

Bij Ongewenst gaat het om mail die wordt verstuurd omdat de ontvanger er om gevraagd heeft, zich heeft opgegeven door mee te doen aan enquête, oid. En toen wilde de ontvanger de mail wel, nu niet meer. Alleen maakt de gebruiker geen gebruik van de afmelden knop die in alle mail van serieuze bedrijven aanwezig is, maar maken ze gebruik van de SPAM knop  in de mailtoegang.

Resultaat is nu alleen dat ik in de afgelopen 7 dagen 12 mailtjes heb moeten “redden” uit de spam folder. Daarbij zit geen enkel mailtje met een on-serieus onderwerp. Daarbij had één verzender last van aan/uit: enkele keren in de spam box, enkele keren gewoon in de Inbox. En de andere kant: in de laatste MAAND is geen enkel mailtje als spam herkend, terwijl het dat dus wel was.

Wanneer worden de gebruikers van het spam knopje eens uitgelegd wat het resultaat is van het als spam melden in plaats van Afmelden? Wanneer worden eens tellingen gemaakt waarbij het aantal spam knopjesdrukkers wordt vergeleken met de  dit-is-geen-spam knopjes drukkers voor de zelfde verzender?

Andere vraag: ik begin te vermoeden dat dit filter een 100% automatisch proces is, als ex-automatiseerder zou ik verwachten dat er ook rapportages worden aangemaakt over de activiteiten van het filter, aan de hand waarvan bijvoorbeeld mail van Dagblad de Limburger weer gewoon in de Inbox komt. Maar door het huidige gedrag vermoed ik dat het filter niet wordt beoordeeld aan de hand van hetgeen is gedaan. En dus ongecontroleerd maar oordeelt over mail.

Klopt die veronderstelling?

Hallo @AndreWrdn ,

Ik snap het probleem en ik weet dat dat probleem inderdaad bestaat. Zo lang het mensen blijven die de meldingen doen, zullen daarin (al dan niet bewust) fouten gemaakt worden.

Wat wel goed is om te weten is dat die melders uiteindelijk ook een reputatie opbouwen. Als mensen veelal mails foutief aanmelden, krijgen ze als gebruiker zijnde een lagere reputatie in het systeem. Als je een lage reputatie hebt, dan telt je stem (of iets spam is of niet) ook veel minder dan bij mensen met een hoge reputatie, en op die manier kunnen we het toch een beetje in de hand houden.

Voor de rest kan ik niet enorm veel kwijt over de werking van het spamfilter, omdat dat simpelweg vertrouwelijke info is. Een goede werking van een spamfilter kan simpelweg aangetast worden als iedereen exact weet waar ie naar kijkt en hoe ie dat doet.

 


Mag ik hier uit concluderen dat ik toch door moet gaan met melden van “geen spam"? Ik hoop dat als ik mails als van bijvoorbeeld De Limburger en het Algemeen Dagblad eindelijk gewoon in de Inbox komen en niet als spam worden weggeschreven?


Het blijven melden is sowieso een goed idee ja. Zeker wanneer je dat wel op de goeie manier doet zal je reputatie als melder stijgen, en zullen je meldingen steeds meer invloed hebben.


De goeie manier is vanuit de spam map in Outlook (Office) aangeven dat het gen spam is? Of moet het via de webmail.

En of de duvel er me speelt: een mail die m.i. ongezond is om er op door te klikken:

 

Je suis Madame Océane Hallard,je souhaite vous faire un don de 3 000 000 Euros. Je vous prie de me répondre a mon adresse privée: oceane.hallard20@gmail.com Merci

Ik ben Madame Océane Hallard, ik zou graag een donatie doen van 3.000.000 euro. Beantwoord me op mijn privé-adres: oceane.hallard20@gmail.com Dankjewel

is doorgestuurd (als bijlage) naar abuse !


In principe meld je het via de webmail, maar vanuit je Outlook kan het ook, mits je je mail via IMAP ophaalt. Het is dan de bedoeling dat je mails vanuit je inbox naar de spammap versleept (of vice versa bij onterecht gemarkeerde berichten). Of de knop in Outlook exact hetzelfde doet durf ik niet met zekerheid te zeggen, en dus weet ik ook niet zeker of dat effectief is.

Doordat je nu berichten zelf aan kunt melden als spam (of vv), verzoeken we je geen berichten meer door te sturen naar Abuse. Dit heeft dan geen zin meer.


Ik moet het spamfilter feliciteren. Voor de eerste keer in maanden is er nu eindelijk een echte SPAM als zodanig herkend. Het gaat om >SPAM] Win jij tot 100 Staatsloten of €5.000,-?  verstuurd door Staatsloterij i.s.m Militaryka <info@news.militaryka.com>

Dus we hebben het filter niet voor niets! Nu nog wat doen aan de verhouding "correcte spam detectie” ten opzichte van “onterechte SPAM detectie". Want die score zou nu toch eindelijk eens een keer de goede kant opgaan!


Ik moet het spamfilter feliciteren. Voor de eerste keer in maanden is er nu eindelijk een echte SPAM als zodanig herkend.

Weet je dat er al vele vele duizenden emailberichten die aan jou gericht waren als spam gekenmerkt zijn.

Ik krijg gelukkig vrijwel geen enkel spam bericht is mijn spamfolder terwijl ook mijn emailadres vast en zeker dagelijks bekogeld wordt met spam. Wereldwijd is meer dan 80% van de mails spam en wees blij dat de spamfilter die massa aan spam er keurig weet uit te filteren.


Ben dus al 6 maanden aan het proberen om het spamfilter te vertellen dat de Limburger geen spam verstuurd. Iedere keer de mail van de spam map naar de inbox gemoved, maar tot nu toe nog geen resultaat. Nu snap ik (een beetje) dat de precieze processen om spam te herkennen niet worden gepublceerd (zou het makkelijker maken voor spammers om om het filter heen te versturen) maar is het te veel gevraagd om Dagblad de Limburger te vertellen waarom de helft van hun mail wel en de andere helft niet door het filter heenkomt?


@Dennis ABD, kan jij hier iets zinnigs over vertellen?


Wat is het afzender domein van de mail? @limburger.nl geeft geen hits.

Edit: Het is delimburger.nl. Deze word niet door ons spamfilter afgevangen. Er blijven 2 mogelijk heden over

 

  1. Ze hebben hun DKIM niet op orde. Mail waarvan de DKIM verificatie faalt zal in de spam geplaatst worden. Enkel de verzender kan dit oplossen
  2. Je hebt een eigen filter die de mail verplaatst. Dit kan in de webmail zijn maar ook in je email client of telefoon.

Over mogelijkheid 1 kan ik niet oordelen. Alleen zou het mischien handige zijn om De Limburger te vertellen hoe ze hun dkim moeten corrigeren.

Mogelijkheid 2 klopt niet. Als ik met het eigen filter mail tot spam bombardeer krijgt het onderwerp niet [spam] in de titel. Dat doet het kpn filter!