Er is (volgens mij) een duidelijk verschil tussen SPAM en Ongewenste mail.
Bij SPAM is er geen relatie tussen de verzender en ontvanger, hoe de verzender aan het adres is gekomen is meestal onbekend (of illegaal).
Bij Ongewenst gaat het om mail die wordt verstuurd omdat de ontvanger er om gevraagd heeft, zich heeft opgegeven door mee te doen aan enquête, oid. En toen wilde de ontvanger de mail wel, nu niet meer. Alleen maakt de gebruiker geen gebruik van de afmelden knop die in alle mail van serieuze bedrijven aanwezig is, maar maken ze gebruik van de SPAM knop in de mailtoegang.
Resultaat is nu alleen dat ik in de afgelopen 7 dagen 12 mailtjes heb moeten “redden” uit de spam folder. Daarbij zit geen enkel mailtje met een on-serieus onderwerp. Daarbij had één verzender last van aan/uit: enkele keren in de spam box, enkele keren gewoon in de Inbox. En de andere kant: in de laatste MAAND is geen enkel mailtje als spam herkend, terwijl het dat dus wel was.
Wanneer worden de gebruikers van het spam knopje eens uitgelegd wat het resultaat is van het als spam melden in plaats van Afmelden? Wanneer worden eens tellingen gemaakt waarbij het aantal spam knopjesdrukkers wordt vergeleken met de dit-is-geen-spam knopjes drukkers voor de zelfde verzender?
Andere vraag: ik begin te vermoeden dat dit filter een 100% automatisch proces is, als ex-automatiseerder zou ik verwachten dat er ook rapportages worden aangemaakt over de activiteiten van het filter, aan de hand waarvan bijvoorbeeld mail van Dagblad de Limburger weer gewoon in de Inbox komt. Maar door het huidige gedrag vermoed ik dat het filter niet wordt beoordeeld aan de hand van hetgeen is gedaan. En dus ongecontroleerd maar oordeelt over mail.
Klopt die veronderstelling?