Skip to main content

Stond gisteren in de sportschool waar geprobeerd werd een afspraak bevestiging door te sturen. Gaat als ics bijlage naar mijn kpn adres. Komisch: komt niet aan, niet in de inbox, niet in de spam map.

Vraag die over blijft: als een verzender zo'n mailtje verzend krijgt hij/zij dan te zien dat de mail niet aankomt? Geweigerd wordt? Het mailprogramma werkt gewoon: verander het kpnmail adres in een outlook.com en de mail komt gewoon aan.

 

@AndreWrdn Dat is een goede vraag. In veel omstandigheden zou de verzendende partij een reply moeten krijgen van de server met de reden waarom een mail is geweigerd. Maar ik moet je eerlijk bekennen dat ik niet zeker weet of dat onder deze specifieke set omstandigheden ook zo is. Ik heb even navraag gedaan bij een collega!


De afzender krijgt als het goed is inderdaad een delivery failure notification maar daar kan @Dennis ABD  vast meer over vertellen.


Maar een kassa systeem van een sportschool zal alleen verzenden. Daarin zal zo'n notificatie niet getoond worden. Het verzenden lukt gewoon. Zo'n notificatie die dan terug komt, die zie je alleen in een email programma.


Leuk, hoe komt de sportschoolhouder en de klant er dan achter dat KPN vindt dat de school “shit” verstuurd? Hoe kan de sportschoolhouder er achter komen dat zijn mail de prullenbak terecht komt, kan de sportschoolhouder op een of andere manier bij kpn er achter komen dat zijn mail niet verwerkt wordt? Het gaat hier heel simpel om een account bevestiging van de klant, daarna een afspraak voor een uurtje sporten. Kan de sportschool zelf bij kpn vragen waarom dit gebeurt en wat hij moet veranderen om de mail wel aan te laten komen? Of moet de sportschoolhouder een mededeling ophangen waarin hij de sporters aanraadt om geen kpn mail adres te gebruiken? Was voor mij de enige oplossing!

Zonder reactie maak ik een dergelijke mededeling aan om op te hangen, zeker in deze Coronatijd moeten we ons netjes aanmelden!


De enige manier om dat te zien is om de inbox van de verzender van die bevestigingsmail te openen want daar zullen die delivery failure notifications naar verstuurd worden.


Om te bepalen of mail spam is wordt er gekeken naar diverse kenmerken in de mail. Bij elke aanwijzing (b.v. een url of bepaalde steekwoorden , mag de mailserver verzenden namens het domein) worden er punten “verdiend” Bij een bepaald aantal punten wordt de mail naar de spamfolder verplaatst en bij genoeg punten zelf genegeerd.

Vaak krijgt de verzender daarvan geen bericht. Dit wordt bewust gedaan omdat ingeval van spam het retour mail adres vaak vals is of zelfs van iemand anders.

De oplossing zit bij de verzender. Deze zal kritisch moeten kijken wat voor mail die verstuurd en op welke manier. Door hier aanpassingen in te maken wordt de kans dat de mail als spam aangemerkt wordt kleiner.


De oplossing zit bij de verzender. Deze zal kritisch moeten kijken wat voor mail die verstuurd en op welke manier. Door hier aanpassingen in te maken wordt de kans dat de mail als spam aangemerkt wordt kleiner.

 

Uiteindelijk ligt de oplossing bij KPN. Want als gebruiker kan je aangeven dat dit geen spam is maar vervolgens heeft dat geen effect. Het begint nu echt flauw te worden om alles en iedereen de schuld te geven en niet naar de werking van het spamfilter te willen kijken.


Ik beheer zelf een mail server en kan dus spreken uit ervaring. Het herkennen van spam is een lastige zaak (voorkomen dat je zelf als spammer gezien wordt ook als je geautomatiseerd mails gaat versturen trouwens). Te weinig agressief en je gebruikers klagen dat ze te veel spam krijgen en te agressief en je krijgt dat mail t.o. als spam wordt aangemerkt. Hier ligt voor beide partijen een taak.

Als ontvanger zorg je dat je gebruik maakt van de laatste technieken en betrouwbare zwarte lijsten.

Als verzender moet je ervoor zorgen dat je mail niet op spam lijkt. En juist dat laatste blijkt er vaak bij in te schieten. 

In de gevallen waarbij op mijn  server mail “ten onrechte” als spam  wordt aangemerkt blijkt er altijd sprake van te zijn dat de verzender zijn zaakjes niet op orde heeft. Zo kan je b.v. als beheerder van een domein aangeven welke mailservers mail namens jouw domein mogen versturen (z.g.n. spf record) en wat er met mail van een niet vertrouwde mailserver moet gebeuren.

Als je dan mail gaat versturen via een server van  b.v. google (deze staan ook vaak op een zwarte lijst) en dan deze niet in je spf record hebt staan een daarop ook nog aangegeven dat deze geweigerd moet worden, dan moet je niet raar op kijken dat deze mail niet aankomt.

Gelukkig zijn er voor beheerders genoeg tools om je uitgaande mail te checken en te zorgen dat die er zo betrouwbaar mogelijk uitziet.  

Omdat we niet weten hoe de verzonden mail is opgebouwd en via welke server verstuurd wordt e.d. valt er nu niet te bepalen of het spamfilter aan de KPN zijde te kritisch staat of dat de afzender iets verkeerd heeft staan. Maar het is naar mijn idee altijd beter om eerst eens zelf te kijken of je het beter kan doen voordat je gaat wijzen dat een ander het fout doet.

Daarbij werken veel spamfilters ook nog eens op basis van reputatie, hierdoor wordt je spam score ook nog eens bepaald aan de hand van wat er in het verleden is gedetecteerd en gemeld door gebruikers. Hierdoor heeft bijvoorbeeld het melden als “geen spam” vaak ook niet direct resultaat .


Reageer