Skip to main content

Sinds eind november heb ik mijn bestaande internet+TV abonnement van KPN verlengd. Bij de verlenging stond aangegeven dat ik de eerste 9 maanden €37,50 zou betalen en daarna €45 voor de laatste 3 maanden. In de mijnKPN omgeving staat onder mijn abonnementen ook een maandbedrag van €37,50 voor internet en TV. 

Tot mijn grote verbazing ontving ik wel een factuur van €65,26 voor deze maand. Ik snap hier helemaal niks van! 

Ik heb zojuist gebruik gemaakt van het herroepingsrecht om de verlenging te annuleren. Dit heb ik telefonisch gedaan. Toen ik vroeg welk maandbedrag ik nu kon verwachten zonder het verlengingsaanbod gaf de medewerker aan dat dit nu 'gewoon' de 45 euro per maand zou zijn. Blijkbaar is het voor KPN zelf inmiddels ook ingewikkeld.

Dat is wat je hiervoor ook betaalde ?

Ja alleen was dit nog met de aanbieding die tot 25 november liep. Dat is dus steeds het probleem dat ze constant de prijzen hanteren incl aanbieding die dan verloopt of zelfs al verlopen is. Die maakt het voor mij als klant heel verwarrend en misleidend. 

Ik geloof dat bij KPN de wijzigingen van een verlenging gelijk ingaan.

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Dan zou KPN een bestaand contract open breken. 

Ook staan alleen huidige afspraken en nieuwe afspraken op 1 overzicht. Daar komt deze verwarring vandaan. Ik ben het ermee eens dat dit anders zou moeten.

Het is gewoon misleiding. En bosjes klanten die er met open ogen in trappen. Want tijdens verlengen zijn ze druk bezig met de prijs. En 2 dagen later denken ze er niet meer aan. Want dan is men weer druk met andere zaken.

Ik geloof dat bij KPN de wijzigingen van een verlenging gelijk ingaan.

Dat kan natuurlijk helemaal niet. Dan zou KPN een bestaand contract open breken. 

Ook staan alleen huidige afspraken en nieuwe afspraken op 1 overzicht. Daar komt deze verwarring vandaan. Ik ben het ermee eens dat dit anders zou moeten.

Het is gewoon misleiding. En bosjes klanten die er met open ogen in trappen. Want tijdens verlengen zijn ze druk bezig met de prijs. En 2 dagen later denken ze er niet meer aan. Want dan is men weer druk met andere zaken.

Ze hanteren toch de korting tot het oude contract afloopt ? Daarmee voldoen ze aan hun verplichtingen. En dat een verlenging gelijk ingaat, heb je mee ingestemd in de Algemene Voorwaarden vermoed ik. 

Het is vooral erg verwarrend ​@Soterian, maar je weet nu een beetje hoe het werkt dus gebeurd het je niet nog een keer. Als je via de verlengschop (via mijn link) verlengd ga je naar het nieuwe abonnement type. Niet zo goedkoop als je had gehoopt maar wel goedkoper zonder korting dan je nu betaald. Let wel op, je moet dan ook je TV kastjes omruilen voor de nieuwe TV+.

Het is vooral erg verwarrend ​@Soterian, maar je weet nu een beetje hoe het werkt dus gebeurd het je niet nog een keer. Als je via de verlengschop (via mijn link) verlengd ga je naar het nieuwe abonnement type. Niet zo goedkoop als je had gehoopt maar wel goedkoper zonder korting dan je nu betaald. Let wel op, je moet dan ook je TV kastjes omruilen voor de nieuwe TV+.

Ik maak graag gebruik van je link, maar kan deze niet vinden. Ik wil jullie overigens beide bedanken voor jullie reacties.

@Marlon92 Jij omschrijft heel erg het gevoel wat ik ook heb en dat gevoel frustreert mij ook in de richting van KPN. Ik vermoed dat jij een soortgelijke ervaring hebt? Of heb je veel berichten gelezen van mensen die in dezelfde situatie zitten/zaten?

@bnh Bedankt voor het praktisch meedenken. KPN gaat niets aan mijn huidige situatie veranderen, maar met jouw hulp heb ik hierbij de beste oplossing.

Geen probleem ​@Soterian!

Hierbij nogmaals de link:

https://www.kpn.com/shop/verlengen/internet

Goedemiddag ​@Soterian, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community!

Het signaal dat op de bevestiging zowel de lopende als nieuwe korting wordt getoond, herkennen we en we begrijpen ook dat dit vanuit onze kant niet duidelijk genoeg is uitgelegd. In sommige gevallen kan dit de indruk wekken dat de korting die je al bijna 12 maanden hebt gehad, opnieuw voor 12 maanden zal gelden, maar dat is dus niet juist. Intern zijn we druk bezig om hier een verbeterslag in te maken dus er wordt aan gewerkt. In dat kader snap ik ook gevoel wat iemand hier aan over kan houden en dat is uiteindelijk natuurlijk niet wat we willen. Mooi om te zien dat ​@bnh zo goed met je mee heeft gedacht en dat je met zijn hulp wel tot de beste oplossing voor jou bent gekomen. Mocht je nog verdere of aanvullende vragen hebben dan horen we dat natuurlijk ook graag. 

@Jan van KPN; Helaas zijn wij op dezelfde manier ‘slachtoffer’ geworden van jullie onduidelijke manier van communiceren. Vreemd eigenlijk; de actie jullie presenteren lijkt namelijk in de basis juist erg duidelijk: daarbij geven we gewoon akkoord op bedragen icm looptijden. Looptijd 12 maanden; eerste 6 maanden bedrag X, volgende 6 maanden bedrag Y, na 12 maanden bedrag Z.

Dat de gecommuniceerde acties eerder verlopen (en je de genoemde bedragen nooit gaat betalen) staat nergens vermeld:

Aangezien wij zelf al twijfels hadden over deze campagne hadden we een afspraak ingepland met een KPN medewerker om het telefonisch door te nemen alvorens het af te sluiten. Deze medewerker bevestigde telefonisch dat we na verlenging voor het eerste half jaar €40 zouden betalen, en daarna voor een half jaar €45. Exact zoals het ook in de actie stond gepresenteerd. Prima zou je denken.

Klaarblijkelijk begreep de KPN medewerker zelf ook niet hoe het werkt (dat zegt veel natuurlijk):
Het uiteindelijke contract wat we ontvingen bleek dan ook een misleidend geheel: Het totaalbedrag zal nooit in rekening worden gebracht - want de eerste korting loopt voor aanvang al af.

Extra verwarrend ook nog eens omdat het verlengings-contract inderdaad ingaat vanaf het moment van verlengen ipv aansluitend op de oude looptijd. Uiteraard zijn we hier niet mee akkoord gegaan.

Deze manier van acties presenteren kan natuurlijk niet rechtgepraat worden; bedragen presenteren die een klant nooit zal gaan betalen kan alleen als misleiding betiteld worden. Ik begrijp (🤞) ook dat dit niet jullie intentie is; dit komt zeer waarschijnlijk gewoon door een slechte (technische) implementatie van in de basis een leuke actie. Maar los het dan netjes op met je klanten!

Wat we dan wel zouden moeten betalen? De KPN website snapt het zelf helaas ook niet meer. Op dit moment presenteert de website dat we €40,- zouden moeten betalen als huidige situatie; Precies dat wat we dachten met elkaar overeen te komen. Zou het dan toch…? 

Zojuist met jullie medewerkers telefonisch hier het 2e gesprek over gevoerd: Helaas steekt KPN vooralsnog niet de hand in eigen boezem - de contractsamenvatting is leidend. Ook al staat daar dus een totaalbedrag benoemd wat nooit betaald zou worden.

De klacht is doorgezet nu naar de volgende klachtenlijn; binnen 5 dagen worden we weer teruggebeld.

Ontzettend jammer dat de consument op deze manier de dupe wordt van onduidelijke communicatie vanuit KPN; dit terwijl de intentie van de klant juist is om voor langere tijd klant bij KPN te blijven. Geef dan gewoon je fout toe en los het netjes op met je klanten.

Dit is daarnaast ook nog eens mega beledigend naar je eigen klantenservice medewerkers: die zitten nu overduidelijk - met schaamrood op de kaken - jullie fouten recht te praten. Zo wil je toch geen zaken doen? 🙈

Goedemorgen ​@Edwin_Edwin, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community, al is de aanleiding natuurlijk allesbehalve fraai. 

Je gevoel hierbij snap ik volledig en ik vind ook dat we dit zo snel mogelijk op moeten lossen omdat dit gewoon echt heel matig is vanuit onze kant. Goed om te lezen dat de klacht is doorgezet naar de juiste afdeling, zij zullen dit verder oppakken en dus contact met je opnemen om dit nader te bespreken. Wil je ons via deze weg nog laten weten wat daar verder is uitgekomen? Alvast bedankt!

Hi ​@Soterian en andere,
Vandaag ben ik teruggebeld door een medewerkster van afdeling ‘klachten’. 

Ze lijken de misleidendheid in de uitingen die ze gebruiken te erkennen. Er zijn veel meer mensen die hier over klagen. Ze geven echter aan dat het contract leidend is en er verder niks aan te gaan doen. Verder is er geen oplossing. Het contract ontbinden is het enige wat ze kunnen doen (hadden we al gedaan). Ook lijkt er geen aanpassing van beleid te zijn. De noodzakelijk hiervan lijkt zelfs te ontbreken (in ieder geval niet bekend op de afdeling klachten).

Onbegrijpelijk dit.

Na aandringen gaat ze het intern doorzetten als een signaalklacht; echter hier gaat zij, noch ik, terugkoppeling over krijgen. Dit lijkt dus aan dovemansoren gericht.

Erg vreemd dit; men zou dus intern volledig op de hoogte zijn van de misleidendheid in de campagnes & verkoopgesprekken. Toch kiest men er bewust voor dit beleid door te voeren (al jaren).

Mbt “het contract is leidend”: Ook dat staat ter discussie wat mij betreft. Wederzijds worden er afgespraken gemaakt - in communicatie op het moment van afsluiten (online), dan wel mondeling toegelicht door verkoopmedewerkers van KPN. Een contract zou een bevestiging van de gemaakte afspraken moeten zijn - niet een volledig ander (dubbelzinnig) verhaal. Dat is gewoon misleiding.

@Soterian - zie jij nog kans om dit verhaal / topic intern te escaleren? Het lijkt me toch handig dat er formeel een statement mbt deze gang van zaken komt vanuit KPN. Niet alleen naar ons (de consument) maar ook naar jullie (de medewerkers van KPN). Het forum zou daarvoor een prima (eerste) plek kunnen zijn. 

Het zou niet nodig moeten zijn dit aanhangig te moeten maken bij bijv. ACM.

Hi ​@Jan van KPN,

Zojuist heb ik gesproken met een KPN helpdesk medewerker. Het is inderdaad een ‘ratten’ streek die afgelopen periode veel is uitgevoerd bij contractverleningen. 

Het is zeer misleidend maar beroepen zich op het ‘contract’ waarin de startdatum (in het verleden) leidend is. En daardoor geen aanpassingen kunnen doorvoeren. 

Overigens geeft deze medewerker aan dat overeenkomst mondeling niet geldig verklaard kan worden, iets wat niet het geval is volgens mij? 

Op basis van dit forum en de interne bekendheid van deze ‘misleiding’ zal hier toch snel een passende oplossing getroffen moeten worden. Niet alleen voor jullie consument maar ook voor interne sales processen. Het is voor mij nu het contract uitzitten en dan verder kijken. 

@Soterian ​@Edwin_Edwin suggesties zijn welkom. 

"Fijn" om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem. Bij mij loopt dit al sinds october en pas sinds deze week ik pas een antwoord waarom dit zo loopt. Ook een klacht ingediend maar het antwoord het juiste bedrag stond in de bevestiging vond ik vrij matig. Volgens de medewerker moest volgens Europese regelgeving alle kortingen worden weergegeven die op het moment van verlengen van toepassing zijn. Op de vraag waarom staat er dan staat 9 maanden betaald u x euro kon geen antwoord worden gegeven. 

@Jan van KPN, per abuis had ik ​@Soterian getagd in mijn post ipv jou.

@Jan van KPN, zie jij nog kansen / mogelijkheden om dit intern te escaleren? (Zie post hierboven)
Dank!

@Jan van KPN; ik ben even wat verder gaan kijken hier op het forum. Maar ik schrik toch wel van het aantal klachten hierover, alsook hoe lang deze kwestie al speelt.

In onderstaand topic is ook ​@Maja van KPN hier al 7(!) maanden mee bezig, maar nog steeds wordt dit beleid dus inderdaad gewoon doorgezet.

Ook hier wordt al aangegeven meldingen bij ACM in gang te hebben gezet. Begrijpelijk wat mij betreft.

Goedemorgen ​@Edwin_Edwin , het probleem is echt al bekend binnen de organisatie en er wordt ook hard aan gewerkt om er voor te zorgen dat dit overzichtelijker wordt gemaakt voor onze klanten. Ik kan er vanaf hier helaas niet voor zorgen dat dit proces wordt versneld, het spijt me! 

Hi Jan! Goed om te horen - echter wanneer ze de problemen erkennen en er toch zo lang over doen (én niet met een passende oplossing komen), dan gaat er intern toch iets goed mis qua beleid.

Ik heb melding over deze ‘actie’ gemaakt bij ACM en SRC. Wellicht kan dat het eea bespoedigen.

Reageer