Skip to main content

Hi,

Bij controle van mijn KPN-facturen heb ik geconstateerd dat Pro Battlezone sinds augustus iedere maand een bedrag van €10 incasseert via het telefoonnummer van mijn zoontje van 11. Hij heeft een Kids 1gb abonnement. Ik wil hierbij benadrukken dat ik geen toestemming heb gegeven voor deze incasso en dat mijn zoon, gezien zijn leeftijd (11 jaar), geen abonnement mag afsluiten.

Hij wist trouwens helemaal niet wat pro battlezone is.

Heb ook al gekeken in de playstore of kpn pay aanstond en dat was niet het geval. Bij mijn weten hebben jullie altijd met de kids abonnement geadverteerd dat er geen extra kosten zouden komen ook via de mobiel factuur.

Hoe kan dit mogelijk zijn? Zeker gezien een kind niet zonder uitdrukkelijke toestemming van de ouder een abonnement mag afsluiten?

Hoi ​@Ggp 

Welkom op de community van KPN.

Pro Battlezone is een bedrijf dat spellen levert voor op de smartphone en de tablet/iPad, en ook volledig los staat van KPN.
Het kan namelijk zo zijn, dat je zoontje onbedoeld op een link heeft gedrukt, waarmee hij ongemerkt dit abonnement heeft afgesloten, bijvoorbeeld tijdens het spelen van een spelletje op zijn smartphone.

Dit is namelijk al vaker overkomen bij meer mede klanten van KPN, maar ook zeker bij andere providers zoals Odido en Vodafone.
Het bedrijf Pro Battlezone kan natuurlijk niet weten, wie er achter de smartphone of tablet zit.
Dat wordt ook niet gecontroleerd.

Het is in elk geval wel zo, dat KPN hier voor de rest wel buiten staat en er ook geen invloed of heeft, behalve dan het maandelijks bedrag van 10,- euro namens dit bedrijf op de factuur te zetten.

Maar gelukkig kun je dit abonnement eenvoudig weer opzeggen bij Pro Battlezone zelf, door ze even te bellen of een mail te sturen:

Mobiel entertainment abonnement: 10 euro per maand / onbeperkt toegang
E-mail: help@mcds.cw
Dienst beëindigen of vragen? Bel : +31 71 808 1058
Heeft u berichten van 3010 ontvangen? : Ga dan naar Payinfo

Je zou dan ook gelijk kunnen vragen of ze een deel willen compenseren.

Via KPN kan het helaas niet opgezegd worden, dit gaat echt via Pro Battlezone.

Ik snap dat pro battlezone het niet kan weten, maar volgens mij zijn ze wettelijk wel verplicht om dit na te vragen. Ze verkopen immers producten die gericht zijn op jongeren. Kinderen mogen geen abonnementen afnemen. Het meest kwalijke is dat KPN het wel weet en betalen op factuur dus wel aanzet zonder mijn toestemming. Ze hebben in deze een "ontzorgplicht", want het gaat om een kids sim. Kpn weet dus dat de gebruiker een minderjarige is 

Is het abonnement van voor augustus 2024? Want dan staan aankopen via de factuur niet standaard op geblokkeerd. Waarom dat is weet ik niet maar dat staat in ieder geval op de website van KPN.

Dank je wel voor de info. Het abo is voor aug 2024. Via de Wayback machine gekeken en zie dat ze pas bij de faq het hebben over dat jezelf de betaalmethode op factuur moet uitzetten.

De eerste usp die ze noemen is: Hou zicht op het verbruik van je kind.

Dit is dus totaal niet waar. Ik als ouder en eigenaar van het abonnement wordt niet actief door kpn op de hoogte gehouden dat er een abonnement wordt verkocht. Ik ben ook niet de enige ouder die er last van heeft. Blijkbaar zijn er meer ouders men een kpn kids abo tegen dit probleem aangelopen. Blijkbaar weet kpn dat het niet standaard blokkeren van deze betaalmethode niet juist is. Anders zouden ze nu niet standaard bij alle nieuwe kids abonnementen het blokkeren. 

Hoi ​@Ggp . Dat is inderdaad een nare verrassing.  Sinds de introductie van kidssim moest je zelf de betaalmethode uitzetten. Dit was ook te lezen in de online informatie. Dat hebben we in augustus makkelijker gemaakt door het standaard uit te zetten. Ik neem aan dat je het nu geblokkeerd hebt? 

Je kunt nog proberen om contact te zoeken met Pro Battlezone.   Vaak zijn dit soort bedrijven welwillend om te crediteren als het onbedoeld is aangezet. 

Hi Erwin,

Dat het te lezen was in de online informatie klopt technisch wel. Het is echter dat KPN het niet net zo prominent op de site had staan als de USP’s. Door de USP’s leek het juist of ik als ouder inderdaad zorgeloos het abonnement door mijn kind kon laten gebruiken. 

Ik heb het inmiddels met Pro Battlezone geregeld en ze gaan het abonnement annuleren en geld terugstorten. 

Hi Erwin,

Dat het te lezen was in de online informatie klopt technisch wel. Het is echter dat KPN het niet net zo prominent op de site had staan als de USP’s. Door de USP’s leek het juist of ik als ouder inderdaad zorgeloos het abonnement door mijn kind kon laten gebruiken. 

Ik heb het inmiddels met Pro Battlezone geregeld en ze gaan het abonnement annuleren en geld terugstorten. 

Hoi ​@Ggp 

Fijn dat het is opgelost met Pro Battlezone.
Ze hebben het abonnement stop gezet, en je krijgt het abonnementsgeld netjes terug op je bankrekening, een goede service van Pro Battlezone.

Reageer