Skip to main content

Ik ga er van uit dat KPN ook meekijkt. Voor het eerst van mijn grijze leven heb ik een QR code gescanned tbv parkeren en entree kaartje voor een natuurpark in Wassenaar. Veilig pinnen kan niet meer. In dit geval via 2 door play store als veilig bestempelde QR scanner apps welke via Mc Afee en Samsung ook als veilig door de up date controle komen. Dom, ik wist niet dat QR code scannen via een up to date mobieltje het veiligst kan via de eigen camera of google lens, tenminste dat wordt beweerd. Dan kom je direct op de bedoelde betaalsite. Onderstaand heb ik zowel gemeld aan de beheerder van het park als aan de ACM. Want ik kwam via beide app s niet op de park betaalsite, maar wat achteraf blijkt op een site van e-bill. mobi .  Het leek goed te gaan want er kwam een melding dat het parkeergeld zou worden afgeschreven van het beltegoed. Dat vond ik al raar , maar blijkt dat zoiets normaal is in deze digitale wereld. Echter bij beide apps , de 1e heb ik gezien allerlei lappen voorwaarden tekst weg-geklikt, kwam na de melding weer allerlei voorwaarden. Gelijk ook de 2e weggeklikt. Echter direct 2 SMMsen, van e bill mobi en het blijkbaar daar aan gelinkte probattlezone. Ik zou een abonnement hebben van 10 euro per maand. Die Smmsen heb ik bewaard. In het forum zag ik al berichten omtrent deze scam praktijken, ze kunnen je beltegoed wegzuigen zonder dat een provider ( in dit geval KPN) het kan blokkeren. ACM heeft wel een protocol waar je een abonnement kan opzeggen. Echter waarom zou ik ( ik ben slachtoffer van scam via blijkbaar corrupte QR apps , die al onder de aandacht zijn) iets opzeggen wat via fraude “is verkregen “ . Zie link Pay info: https://www.payinfo.nl/over/over-de-stichting

ACM: https://www.consuwijzer.nl/kan-ik-van-de-overeenkomst-af/opzeggen-stoppen-annuleren/stopzetten-mobiele-diensten

Ben benieuwd of gebruikers en met name KPN medewerkers nog iets nuttigs kunnen toevoegen. Tot op heden is nog niet “afgeschreven” inzake dat abonnement, dus ik hou mijn beltegoed in de gaten. Via een andere post hoop ik op duidelijkheid voor inzage in prepaid verbruik.  

Hallo ​@SusHar ,

Toch maar dat abonnement zo snel mogelijk opzeggen! 

Ik weet niet van welke (app) store je gebruik maakt, dus ik leg het uit voor Android en iOS (als je gebruik maakt van een tablet, raad ik je aan om daar ook de stores te controleren):

Online aankoop beheren in Android:

Belangrijk: Als je de app verwijdert, wordt je abonnement niet opgezegd.

1. Open de Google Play-app.
  2. Tik rechtsboven op het profielicoon.
  3. Tik op Betalingen en abonnementen en dan Abonnementen.
  4. Selecteer het abonnement dat je wilt opzeggen.
  5. Tik op Abonnement opzeggen.
  6. Volg de instructies.

Tip: Als je een abonnement hebt bij een app en de app uit Google Play wordt verwijderd, wordt je toekomstige abonnement niet automatisch opgezegd. Je moet de opzegging apart doen. Je krijgt geen terugbetaling voor eerdere abonnementen.

Bron: Google support

Online aankoop beheren in iOS (iPhone, iPad of iPod touch)

1. Open de Instellingen-app.
  2. Tik op uw naam.
  3. Tik op 'Abonnementen'.
  4. Tik op het abonnement dat u wilt beheren. Wordt het abonnement dat u zoekt niet weergegeven?
  5. Tik op 'Annuleer abonnement'.

Bron: Apple support

Goed om te weten: het kan zijn dat de aankopen buiten de (app)store om gegaan zijn, op de factuur kun je terugvinden via welke aanbieder de aankoop gedaan.

Twee extra tips in verband met oplichting:  ( nu niet aan de orde) 

Als het een zogenaamd SMS abonnement betreft, zet die dan stop en blokkeer jouw telefoonnummer voor dergelijke betaalde sms-diensten.

Dit kan je doen via https://payinfo.nl.

Ben je opgelicht via instagram? Dat gebeurt de laatste tijd ook geregeld. : 

Zet de tweestapsverificatie in Instagram ook aan.
Te vinden onder instellingen-beveiliging 

Check ook dit artikel: 

Je hebt er niks aan maar toevallig van de week dit ook in het nieuws gelezen.

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5481316/valse-qr-codes-op-parkeerautomaten

e-bill. mobi .

Via deze link https://www.e-bill.mobi/invoeren-gegevens/ kan je de onterechte abonnementen opzeggen

@Noordzee ​@Ik_Combineer Vals QR code s zijn nu ook hot. Echter corrupte QR code apps dat is toch wel naar. Dat pay info had ik al gechecked , geen melding, maar ja kan nog komen. Ik zie in play store geen abonnementen, maar dit zogenaamde abonnement” is via dat scannen van die mijns inziens dus corrupte QR app in het leven geroepen. 

Het opzeggen, het gaat om 10 euro maand als dat tzt voor de 1e keer toch wordt “afgeschreven” van mijn prepaid tegoed , kan altijd nog. Echter juridisch iets opzeggen wat via scam is verkregen ben ik voorzichtig mee. Ik vertrouw ook even op de ACM. 

Als ik wat wijzer ben geworden , de ICT afdeling van het betreffende park zou ook nog iets terugkoppelen, dan meld ik dat in het forum. Ik geef eerlijk toe dat , ondanks dat ik niet dom ben op digitaal gebied, de digitale snelweg en de fraude mogelijkheden, mij onrustig maken. Het is echt op je tellen passen helaas. 

Mijn advies, blokkeer dat er überhaupt betaald kan worden via het abonnement van KPN.

@Noordzee ​@Ik_Combineer Vals QR code s zijn nu ook hot. Echter corrupte QR code apps dat is toch wel naar.

Weet je zeker dat die app corrupt was? Was de QR code van dat park niet vals? Precies als dat verhaal waar ​@Ik_Combineer naar linkt?

Zo'n app kan namelijk niet weten dat je wil betalen om te parkeren. 

@Marlon92  Een goede vraag, dank je.  Ik had na de wandeling een foto genomen van het toegangsbord, daar was geen sprake van een overgeplakte Qr code of zoiets, de betreffende beheerder ( kreeg snel via  email correcte reactie ) kwam via de foto en Google lens bij de juiste betaalsite en mijn klankbord in digitale zaken ( hij heeft er verstand van ) kwam via zijn eigen camera ook op de goede betaalsite. Ik kan slechts bedenken dat er 2 opties zijn: corrupte QR scanners ( het zijn 2 afzonderlijk ooit gedownload via Google play) vreemd dat het allebei betreft, hetzij toch een virus op die apps. Echter mijn Samsung is beveiligd. Nooit enige melding van app gevaar… Ik hoop dus dat de ACM ( heb ik gevraagd) een en ander met mij terug zal koppelen.  Omdat ik nooit qr codes scan, anders dan via bank, nooit in verdiept. 

@wjb Ik heb dus alleen prepaid, zal die link gaan lezen, ook dank. 

De ACM doet hier helemaal niets mee. Die gaat hier niet over. Feitelijk doen ze sowieso niets voor een individueel persoon. 

Beste ​@SusHar , als je een beetje bijdetijds toestel hebt is het helemaal niet nodig een QR-scanner te installeren.

Als je van de foto-app gebruikt maakt, die op iedere mobiel zit om te kunnen fotograferen, kan die ook QR-codes scannen.

@Marlon92 en andere lezers. Game “providers” met torenhoge verborgen kosten zijn een doorn in het oog van velen en ook gelukkig bij de ACM in de belangstelling. Dat de ACM niet op individuele meldingen ingaat, dat klopt dat is steeds meer een standaard-reactie van allerlei overheids hulp loketten. Echter daar is ook steeds meer verzet tegen. De hulploketten zijn er voor ons burgers, niet alleen voor systeembevrediging. Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens, kijk maandag maar eens. 

https://radar.avrotros.nl/artikel/maandag-in-radar-aankopen-in-videogames-en-intimidatie-huurders-61130

Mijn advies, blokkeer dat er überhaupt betaald kan worden via het abonnement van KPN.

Inderdaad beter, heb ik op onze alle telefoons gedaan!

Inderdaad beter, heb ik op onze alle telefoons gedaan!

Dit zou mijns inziens standaard zo moeten zijn. Dus een opt-in om via de factuur van KPN te kunnen betalen i.p.v. de huidige opt-out om betalen via de factuur van KPN te blokkeren.

@Marlon92 en andere lezers. Game “providers” met torenhoge verborgen kosten zijn een doorn in het oog van velen en ook gelukkig bij de ACM in de belangstelling. Dat de ACM niet op individuele meldingen ingaat, dat klopt dat is steeds meer een standaard-reactie van allerlei overheids hulp loketten. Echter daar is ook steeds meer verzet tegen. De hulploketten zijn er voor ons burgers, niet alleen voor systeembevrediging. Toeval bestaat niet zeggen ze wel eens, kijk maandag maar eens. 

https://radar.avrotros.nl/artikel/maandag-in-radar-aankopen-in-videogames-en-intimidatie-huurders-61130

Die uitzending gaat over aankopen in videogames, heeft echt helemaal niets met jouw probleem te maken.

Het komt zeer regelmatig voor dat er malware wordt aangetroffen in apps gedownload in de Playstore. Soms zelfs pas als honderdduizenden de app al in gebruik hebben.

@Marlon92 heeft gelijk, de ACM doet er niets mee. Sterker nog, ze kunnen er niets mee. 

@Noordzee het betreft een Samsung, zie OP, dus Android.

@JanD dat had ​@SusHar inmiddels ook ontdekt😉, zie OP.

Dit zou mijns inziens standaard zo moeten zijn. Dus een opt-in om via de factuur van KPN te kunnen betalen i.p.v. de huidige opt-out om betalen via de factuur van KPN te blokkeren.

KPN-Pay blokkeert betalen via telefoon provider in Appstore (Games, Streamingsdiensten, Datingapps...) maar niet het betalen via mobiele rekening. Deze moet je via klantenservice of payinfo blokkeren (Prepaid heeft geen rekening maar wordt toch via beltegoed afgeboekt). 

Nogmaals dank voor alle reacties. Ik probeer toch contact te krijgen met ACM. Simpelweg omdat een uitgewerkt voorbeeld wat er mis is gegaan nuttig is, ook voor KPN en andere providers. Als we de boel maar de boel laten zijn de boefjes steeds meer de baas , als ze dat al niet zijn. Maar ik realiseer me , ergens werk van maken kost inspanning en nul op rekest krijgen, is ontmoedigend. Ik hoop nogmaals dat KPN ook echt serieus meekijkt. Ik heb aan ACM aangeboden alles wat ik heb, inclusief emailwisseling met het bewuste natuurpark , smsjes, apps door te sturen. Ze mogen desgewenst mijn mobiel testen. 

Tot slot, ik ben op mijn grijze leeftijd geen digibeet, echter internet en de mogelijkheden zijn zo complex dat je niet van gebruikers ( dus ook niet van mij ) kan verwachten alles te weten. En iets wat je niet weet, hoe voorzichtig je ook bent, kan een keer als resultaat hebben dat je “opgelicht” wordt.  De Qr codes waar ik nooit gebruik van heb gemaakt ( anders dan de scans via bank) had ik al voorspeld, daar spelen de boefjes op in.  Zou me niet verbazen dat de QR codes , ook al staan ze in betrouwbare bladen of krantjes whatever , hun langste tijd hebben gehad. Niet omdat ze onveilig zouden zijn, maar omdat na QR code fraude berichten in de media mensen zullen denken, daar maak ik geen gebruik meer van. 

Tot slot, ik ben nieuw op dit forum, hou eigenlijk niet van forums omdat er soms gebruikers zijn die vragenstellers “ in het domhoekje zetten” , dat is jammer. En een ouderwetse mijnheer zonder Facebook, twitter ed. Dus neem mij mijn onkunde niet kwalijk.  

KPN-Pay blokkeert betalen via telefoon provider in Appstore (Games, Streamingsdiensten, Datingapps...) maar niet het betalen via mobiele rekening. Deze moet je via klantenservice of payinfo blokkeren (Prepaid heeft geen rekening maar wordt toch via beltegoed afgeboekt). 

En dat was precies de reden waarom ik dat niet had benoemd in mijn reactie. Hoewel het blokkeren van KPN Pay verder natuurlijk geen kwaad kan. Maar het lost niet het betalen van de mobiele rekeningen op. 

En dat was precies de reden waarom ik dat niet had benoemd in mijn reactie. Hoewel het blokkeren van KPN Pay verder natuurlijk geen kwaad kan. Maar het lost niet het betalen van de mobiele rekeningen op. 

Ik noem het laten blokkeren van KPN Pay voor de meelezers en mensen die dit topic in de toekomst via Google vinden omdat ze ook iets dergelijks mee hebben gemaakt.

Het klopt dat je klantenservice moet contacten om KPN Pay te laten blokkeren.

Andere providers hebben dat beter geregeld. Zo kan je dat bij Odido gewoon zelf instellen.

Ik noem het laten blokkeren van KPN Pay voor de meelezers en mensen die dit topic in de toekomst via Google vinden omdat ze ook iets dergelijks mee hebben gemaakt.

Maar in dit topic gaat over een abonnement via e-bill.mobi, en deze kan via KPN Pay (Inapp koop) of via mobiele rekening. Met het scannen van een QR-code wordt niet via KPN Pay betaald maar via andere wegen, hier mobiele rekening, en deze moet je via payinfo of klantenservice laten blokkeren, Appstore beheerder zoals Apple of Google kan alleen het betalen via provider laten blokkeren niet via wegen buiten appstore

Maar in dit topic gaat over een abonnement via e-bill.mobi, en deze kan via KPN Pay (Inapp koop) of via mobiele rekening. Met het scannen van een QR-code wordt niet via KPN Pay betaald maar via andere wegen, hier mobiele rekening, en deze moet je via payinfo of klantenservice laten blokkeren, Appstore beheerder zoals Apple of Google kan alleen het betalen via provider laten blokkeren niet via wegen buiten appstore

KPN Pay = betalen via de mobiele rekening (Direct Carrier Billing). Als je KPN Pay door de klantenservice helemaal laat blokkeren dan kan er, als het goed is, niets meer via de factuur van KPN afgerekend worden. Dit is bij Odido ook het geval als je kiest voor een blokkade voor aankopen bij derde partijen.

En iets wat je niet weet, hoe voorzichtig je ook bent, kan een keer als resultaat hebben dat je “opgelicht” wordt.  De Qr codes waar ik nooit gebruik van heb gemaakt ( anders dan de scans via bank) had ik al voorspeld, daar spelen de boefjes op in.  Zou me niet verbazen dat de QR codes , ook al staan ze in betrouwbare bladen of krantjes whatever , hun langste tijd hebben gehad. Niet omdat ze onveilig zouden zijn, maar omdat na QR code fraude berichten in de media mensen zullen denken, daar maak ik geen gebruik meer van. 

Je kan beter een QR-code scanner app gebruiken, de de tekst of info achter de QR-code laten zien ipv automatisch naar dit website te springen. Bij malafide websites ben je meestal via automatische scripts en hacker technieken al gedupeerd voordat je ziet, wat voor website dat is. Bij parkeer-app of bank-app  of app voor specifieke dienst wordt ook gecontroleerd van de echtheid van de QR-code, je kan dus deze apps vertrouwen. Niet de QR-Scanner zijn foutief, maar de foutieve info (URL) zijn manipuleert.

KPN Pay = betalen via de mobiele rekening (Direct Carrier Billing).

Dit is geen betalen via mobiele rekening maar via Provider Rekening, iemand met internet abonnement (geen mobiel abonnement)  kan ook via KPN Pay laten betalen. Daarom is het heel verschillend tussen e-bill.mobi (te blokkeren via payinfo of klantenservice) of KPN Pay (te blokkeren via Appstore beheerder of klantenservice)

KPN Pay = betalen via de mobiele rekening (Direct Carrier Billing).

Dit is geen betalen via mobiele rekening maar via Provider Rekening, iemand met internet abonnement (geen mobiel abonnement)  kan ook via KPN Pay laten betalen. Daarom is het heel verschillend tussen e-bill.mobi (te blokkeren via payinfo of klantenservice) of KPN Pay (te blokkeren via Appstore beheerder of klantenservice)

Volgens mij zijn betalingen van diensten van derden via de factuur van het Internet abonnement sowieso al alleen mogelijk als deze via een site of app van KPN worden aangeschaft. Daarvoor zal je ingelogd moeten zijn met jouw KPN ID immers zal er vastgesteld moeten kunnen worden welk Internet abonnement het betreft en daarnaast kan (mag) alleen de contractant verplichtingen aangaan op dat abonnement.

Die e-bill.mobi is een dienst die gebruik maakt van "Direct Carrier Billing" via de factuur van het mobiele abonnement en dat kan dus niet meer als je KPN Pay via de klantenservice laat blokkeren.

Overigens zou dat mijns inziens ook moeten kunnen werken bij prepaid telefoonnummers.

Bron

Reageer