Skip to main content

Ik ben op vakantie in Griekenland geweest en we hebben met veerboten tussen de eilanden gevaren. Ik heb unlimited data en bellen. Ik heb geen bericht gehad voor extra kosten. Nu vind ik extra kosten geen punt maar 60 euro voor 24MB u keest het goed dat zijn 5 foto’s van een beetje niveau. Ik lees Sat kosten maar daarvoor ben ik niet gewaaschuwd door de kpn en ik vraag mij af of ze dat niet moeten doen.

Als dit klopt zeg ik direct alles op bij deze maatschappij.

Hallo @Erik Soer ,

Mogelijk heeft jouw telefoon verbinding gemaakt met het maritieme netwerk op de veerboot. Of met een netwerk buiten de EU. 

En dan gaat het hard. Je bent dan zo heel snel een bedrag tot maximaal 60,50 kwijt. Gelukkig wordt het internet daarna standaard afgesloten. 
 


Wat je sowieso moet doen: 

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aan naar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verder kun je hier meer informatie lezen: 

 

 

 

uit dat topic: 
 

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

 

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

 


Zeg dan gelijk maar op. Want dit klopt gewoon. Dit is de vakantiebelasting van KPN. 

Unlimited data geldt alleen in Nederland hé? Welk abonnement u heeft doet er niet toe.


Hoi, niet helemaal zo, je hebt als onbeperkte ook heel veel data in het buitenland (lees maar na) Het lullige is dat ik om elke scheet een sms krijg van ze maar hiervan niet! Heb op 6 bootjes gezeten en als die allemaal gaan en mijn vrouw kost dat voor helemaal niks 600 euro. Kan je zeggen eigen schuld etc. fijn als dat voor je werkt, ik vind dat er best een info sms gestuurd had kunnen worden, zeker na de eerste keer dan hadden we de andere keren niet gehad. Heet klantvriendelijkheid zijn.


Ik geloof dat je inderdaad een sms moet krijgen als je de 60 euro aan tikt, sowieso ben ik voorstander dat KPN standaard bescherming aan heeft aanstaan voor zijn klanten om dit te voorkomen.
Je bent de zoveelste al deze zomer hier, en dan hebben we de mensen die niet klagen nog niet mee genomen… KPN moet overigens dat geld afdragen aan de satelliet maatschappij, dus veel hebben ze er zelf ook niet aan..


Hoe werkt dat eigenlijk met zo’n satellietverbinding. Wanneer krijgt KPN een seintje dat een klant verbinding heeft met een maritiem netwerk zodat KPN een waarschuwing kan geven? Zit daar meer tijd tussen?

 

*edit*

Intussen wat opgezocht.

https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland/wereld.htm

 

 


Hoe werkt dat eigenlijk met zo’n satellietverbinding. Wanneer krijgt KPN een seintje dat een klant verbinding heeft met een maritiem netwerk zodat KPN een waarschuwing kan geven? Zit daar meer tijd tussen?

24 MB is niks, tegen de tijd dat die sms er is heb jij de 60 euro al aangetikt..


KPN moet overigens dat geld afdragen aan de satelliet maatschappij, dus veel hebben ze er zelf ook niet aan..

Reken maar dat er behoorlijk wat van dat bedrag bij KPN aan de strijkstok blijft hangen. KPN beweert van niet maar als dat zo zou zijn wat is dan het belang van KPN om niet standaard die bescherming aan te zetten en het niet van de daken te schreeuwen hoe je je als abonnee tegen deze exorbitante dataroamingkosten kunt beschermen? Ik heb daar al tientallen keren om gevraagd maar tot op heden is dat niet gebeurd. En zelfs op de site van KPN is de optie om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen ergens diep verborgen en  nauwelijks vindbaar. Ik ben ervan overtuigd dat dat met opzet gedaan wordt en dat daar een commercieel belang achter zit. Persoonlijk vind ik dit zeer verwerpelijk.


SaltyBart schreef:

24 MB is niks, tegen de tijd dat die sms er is heb jij de 60 euro al aangetikt.

Lijkt me sterk, onmogelijk. Ik ga nooit op reis. 😉😀🙂

Ohja, ik heb btw sim only via een andere provider.


SaltyBart schreef:

24 MB is niks, tegen de tijd dat die sms er is heb jij de 60 euro al aangetikt.

Lijkt me sterk, onmogelijk. 

24MB kan in luttele seconden verbruikt zijn. Die smsjes zijn (vrijwel) altijd te laat en zijn feitelijk een complete farce, je hebt er niets aan want de kosten zijn dan vast en zeker al tot het maximum opgelopen.

Ik ben ervan overtuigd dat er niemand op de wereld rondloopt die vrijwillig dergelijke exorbitant hoge prijzen zal willen betalen voor Internet. Met die kennis is het toch uitermate vreemd dat een provider er dan niet voor zorgt dat men ook niet tegen dergelijke exorbitant hoge kosten aan zal lopen. Ik blijf dat vreemd vinden en denk daarom oprecht dat KPN er een commercieel belang bij heeft om dat niet te doen. 😡

Het heeft jaren geduurd voordat KPN eindelijk eens publiekelijk maakte dat men "BESCHERMING AAN" naar 1266 kan smsen om zich te beschermen tegen die exorbitant hoge kosten, maar waarom niet even de volgende stap gemaakt en die bescherming standaard aan te zetten.

Ik heb dit voorjaar geopperd om bij alle abonnees de bescherming aan te gaan zetten en daar vervolgens een smsje achteraan te sturen met een link naar pagina waarin het één en ander uitgelegd wordt. Helaas is dat niet gebeurd en dus zijn er ook deze zomervakantie weer vele slachtoffers van dit fenomeen en waarschijnlijk gaan daar de komende herfstvakantie ook weer een groot aantal bijkomen. 😡


Voor iemand de echt mobiel verbinding nodig op Noordzee (werkend op boorplatform of zeilen door Ocean), is GigSky aan te raden, In plaats van 4,25€ per 100kb betaal je in meest onvoordelige bundel 9,99$ voor 1Gb.

 


Dat staat mijns inziens een beetje los van het issue dat in dit topic besproken wordt.

Weet je overigens dat je bij een strandwandeling op Terschelling ongemerkt met dat Tampnet netwerk verbonden zou kunnen worden en dat je dan in luttele seconden €60,50 armer zou kunnen zijn?


Is hoe dan ook allemaal eigen verantwoordelijkheid. Lekker makkelijk scoren om een provider de schuld hiervan te geven. In plaats van dat je jezelf eerst beter én vollediger had kunnen voorbereiden voordat je op reis gaat en gebruik maak van je mobiel op je vakantiebestemming of waar dan ook. Hoe vaak moet men gewaarschuwd worden? Dit is al de zoveelste topic hierover. Maar goed, ik lees graag mee :-) 


@Raspberry Helemaal eens, man zoek voor de vakantie wekenlang naar goedkope overnachtingen, goede restaurants en hoe man kan racen naar zijn vakantieoord zonder in een radarval te rijden. Maar zulke basale dingen zoek man niet op de website van provider zelfs. Overigens ik zie de zin van laten automatisch provider kiezen niet, in NL kan man toch nooit een ander provider kiezen behalve de peperdure TAMPNET, en in buitenland kiest man toch handmatig een provider met beste dekking. Zo voorkomt man dat man b.v. in Griekenland met een mast van Turkije verbonden is en voor buitenlandse mobiel gebruik moet betalen.


Jaarlijks worden duizenden mensen slachtoffer van het feit dat de bescherming tegen die exorbitante dataroamingkosten niet aan staat. Dat is voor mij genoeg om te blijven pleiten voor het standaard aanzetten van die bescherming.

Ik snap oprecht niet dat er mensen zijn die hier tegen zijn, heeft men dan geen enkel oog meer voor de medemens die er niet bij stil heeft gestaan dat dergelijke kosten zelfs bij verblijf binnen de EU op kunnen treden.


Men wil niet betutteld worden. Maar wel als ze zich ergens door benadeeld voelen. Ik kan hier echt niets mee. Zo denk ik er gewoon over. 

Hoe dan ook, ik neem mijn eigen verantwoordelijkheid voor mijn eigen acties die ik zelf had kunnen voorkomen. 


Men wil niet betutteld worden.

Waarom blokkeert KPN in haar nieuwe firmware voor de V10, V12 en V14 uitgaand dan wel meerdere poorten. Dat is pas echte betutteling.

Geen enkele abonnee zal last hebben van die bescherming tegen dataroamingkosten en ik denk dat vrijwel iedereen (uitzondering daargelaten) het alleen maar zal toejuichen.


@wjb 

Misschien heb je mijn reactie verkeerd begrepen. Ik ga nooit op vakantie dus zou ik geen SMS krijgen als waarschuwing voor maritiem of in een vliegtuig. Sowieso zou ik omdat ik net als jij op de hoogte ben van dit gedeelte de telefoon gewoon optijd uitzetten bij een dergelijke reis.

 

Mijn vraag was vooral uit belangstelling of KPN de gegevens van een maritiem netwerk met vertraging krijgt.


Is hoe dan ook allemaal eigen verantwoordelijkheid. Lekker makkelijk scoren om een provider de schuld hiervan te geven. In plaats van dat je jezelf eerst beter én vollediger had kunnen voorbereiden voordat je op reis gaat en gebruik maak van je mobiel op je vakantiebestemming of waar dan ook. Hoe vaak moet men gewaarschuwd worden? Dit is al de zoveelste topic hierover. Maar goed, ik lees graag mee :-) 

Tsja, goh wat een dooddoener dit. Als ik naar Frankrijk ga lees ik ook niet de hele wegenverkeerswet door vooraf. Echt zo’n slechte klantenservice opmerking. Zo wij naaien u een megabedrag extra kosten aan voor helemaal niks, hadden u een sms kunnen sturen maar dat dien we niet omdat wij vinden dat u dat lekker zelf mag uitzoeken. We sturen u wel tig keer een sms dat we in een ander landje zijn, maar een klant waarschuwen voor absurde bedragen dien we niet. Ach het zoveelste bericht hierover, had je maar eerst het hele forum door moeten spitten eigen schuld hahahaha. Nee dit gaat over dienstverlening na een abnormale rekening. Is wel zo netjes. Niet voor u want u weet en leest altijd het hele wetboek door voordat je ergens heen gaat.


Weet je overigens dat je bij een strandwandeling op Terschelling ongemerkt met dat Tampnet netwerk verbonden zou kunnen worden en dat je dan in luttele seconden €60,50 armer zou kunnen zijn?

Ik denk als je dit echt gaat aanvechten juridisch dat KPN of andere partijen het verliezen.
Maar wie gaat er voor zo een bedrag naar de rechtbank kan je je afvragen.


Is hoe dan ook allemaal eigen verantwoordelijkheid. Lekker makkelijk scoren om een provider de schuld hiervan te geven. In plaats van dat je jezelf eerst beter én vollediger had kunnen voorbereiden voordat je op reis gaat en gebruik maak van je mobiel op je vakantiebestemming of waar dan ook. Hoe vaak moet men gewaarschuwd worden? Dit is al de zoveelste topic hierover. Maar goed, ik lees graag mee :-) 

Tsja, goh wat een dooddoener dit. Als ik naar Frankrijk ga lees ik ook niet de hele wegenverkeerswet door vooraf. Echt zo’n slechte klantenservice opmerking. Zo wij naaien u een megabedrag extra kosten aan voor helemaal niks, hadden u een sms kunnen sturen maar dat dien we niet omdat wij vinden dat u dat lekker zelf mag uitzoeken. We sturen u wel tig keer een sms dat we in een ander landje zijn, maar een klant waarschuwen voor absurde bedragen dien we niet. Ach het zoveelste bericht hierover, had je maar eerst het hele forum door moeten spitten eigen schuld hahahaha. Nee dit gaat over dienstverlening na een abnormale rekening. Is wel zo netjes. Niet voor u want u weet en leest altijd het hele wetboek door voordat je ergens heen gaat.

Inderdaad een dooddoener. Ik kon niets beters verzinnen. Maar wel met feiten. Je mag het beargumenteren zoals je het wilt. Doe ik ook. Het is mijn mening. Inderdaad, eigen schuld! Je laatste zin is inderdaad wat ik doe. Zo probeer ik zoveel mogelijk ellendigheid te voorkomen. En maak ik er geen melding van op een forum. En laat dat aan anderen over. Ik blijf erbij, het is je eigen verantwoordelijkheid. Ieder zijn ding 😎


 En ga ik niet jammeren op een forum 😎

Maar dat doe je wel, over het feit dat andere mensen hier op het forum informatie vergaren of even stoom afblazen.. Laat mensen lekker als ze dat willen, je hoeft het niet te lezen of te reageren he.
Dit is waar een forum ook voor is, en ik geeft @Erik Soer volkomen gelijk om dat te doen want het is gewoon zuur.


Weet je overigens dat je bij een strandwandeling op Terschelling ongemerkt met dat Tampnet netwerk verbonden zou kunnen worden en dat je dan in luttele seconden €60,50 armer zou kunnen zijn?

Ik denk als je dit echt gaat aanvechten juridisch dat KPN of andere partijen het verliezen.
Maar wie gaat er voor zo een bedrag naar de rechtbank kan je je afvragen.

Precies, dat zal waarschijnlijk niemand doen maar dat betekent niet dat je het dan maar z'n beloop moet laten gaan. Het is een zeer kleine moeite voor KPN om gewoon bij iedereen die bescherming aan te zetten en een smsje te sturen met de reden waarom dat gedaan is en hoe je de bescherming eventueel weer uit zou kunnen zetten. Dat laatste zal natuurlijk helemaal niemand gaan doen want niemand wil natuurlijk €2,50 per MB gaan betalen voor Internet.

Dat KPN dat niet doet kan haast niet anders dan gedreven zijn door commerciële belangen en, nogmaals, dat vind ik heel verwerpelijk. Weet je overigens dat Odido €0,06 per MB rekent voor dataroamingkosten buiten de EU en dat zij een limiet hanteert van €10,-? Dat is nogal een verschil t.o.v. KPN met €2,50 per MB en een limiet van €60,50.


 En ga ik niet jammeren op een forum 😎

Maar dat doe je wel, over het feit dat andere mensen hier op het forum informatie vergaren of even stoom afblazen.. Laat mensen lekker als ze dat willen, je hoeft het niet te lezen of te reageren he.
Dit is waar een forum ook voor is, en ik geeft @Erik Soer volkomen gelijk om dat te doen want het is gewoon zuur.

Pff, je zegt het zelf al. Laat mensen lekker als ze dat willen. Doe jij dat dan zelf ook. Ik mag mijn mening geven, ook al past het niet in het straatje van een ander. Ook jij hoeft het niet te lezen of te reageren he! Laat mij gewoon met rust. Het is een forum, dus kun je reacties verwachten die je niet aanstaan of waar je het niet mee eens bent. Ik mag mijn mening geven. 


Weet je overigens dat Odido €0,06 per MB rekent voor dataroamingkosten buiten de EU en dat zij een grens hanteert van €10,-? Dat is nogal een verschil t.o.v. KPN met €2,50 per MB en een limiet van €60,50.

Dat is nogal een behoorlijk verschil, nu voel ik inderdaad meer voor je verhaal.

 

Pff, je zegt het zelf al. Laat mensen lekker als ze dat willen. Doe jij dat dan zelf ook. Ik mag mijn mening geven, ook al past het niet in het straatje van een ander. Ook jij hoeft het niet te lezen of te reageren he! Laat mij gewoon met rust. Het is een forum, dus kun je reacties verwachten die je niet aanstaan of waar je het niet mee eens bent. Ik mag mijn mening geven. 

Oke, jij snapt het dus echt niet..


Zucht...


Reageer