Skip to main content

Ik ben op vakantie in Griekenland geweest en we hebben met veerboten tussen de eilanden gevaren. Ik heb unlimited data en bellen. Ik heb geen bericht gehad voor extra kosten. Nu vind ik extra kosten geen punt maar 60 euro voor 24MB u keest het goed dat zijn 5 foto’s van een beetje niveau. Ik lees Sat kosten maar daarvoor ben ik niet gewaaschuwd door de kpn en ik vraag mij af of ze dat niet moeten doen.

Als dit klopt zeg ik direct alles op bij deze maatschappij.

Zeker, iedereen mag zijn input en mening geven. Maar laten we 't wel opbouwend en nuttig houden voor de topicstarter.

 

@Erik Soer rot dat je tegen onverwachte kosten in het buitenland aan gelopen bent. Eigenlijk is alles al benoemd in het eerste, gemarkeerde antwoord van Noordzee. De kosten kunnen zo snel oplopen dat de sms soms later komt, dan zijn de kosten al gemaakt doordat je toestel al contact met een mast (of op het water met een satelliet) heeft gemaakt. Je kunt overwegen om de beschermingslimiet aan te zetten, om dit een volgende keer te voorkomen.


Je kunt overwegen om de beschermingslimiet aan te zetten, om dit een volgende keer te voorkomen.

Dit zou je niet alleen kunnen overwegen maar mijns inziens vooral ook gewoon moeten doen. Het enige wat je hiermee doet is jezelf beschermen tegen die exorbitante dataroamingkosten. Een buitenlandbundel blijft gewoon werken en dus wordt je door die bescherming ook helemaal niet belemmerd in je gebruik.

Nogmaals, ik raad IEDEREEN aan om "BESCHERMING AAN" naar 1266 te smsen en die bescherming ook nooit meer uit te zetten.

Ik zou KPN nogmaals willen vragen om dit pro-actief voor alle abonnementen te doen en de abonnee hier middels een sms van op de hoogte te stellen.


Zeker, iedereen mag zijn input en mening geven. Maar laten we 't wel opbouwend en nuttig houden voor de topicstarter.

 

@Erik Soer rot dat je tegen onverwachte kosten in het buitenland aan gelopen bent. Eigenlijk is alles al benoemd in het eerste, gemarkeerde antwoord van Noordzee. De kosten kunnen zo snel oplopen dat de sms soms later komt, dan zijn de kosten al gemaakt doordat je toestel al contact met een mast (of op het water met een satelliet) heeft gemaakt. Je kunt overwegen om de beschermingslimiet aan te zetten, om dit een volgende keer te voorkomen.

Tsja snap ik alleen vind ik het jammer dat ik op reis niet door een sms gewaarschuwd wordt. Je krijgt overal sms’jes van, bundel, mb’s bijna op, u bent in het buitenland etc.. maar voor iets wat een vermogen kan kosten is het blijkbaar voldoende om mensen achteraf te wijzen op het feit dat ze zelf dom zijn geweest door ondanks een onbeperkte bundel maar hadden moeten weten dat je alles uit moest zetten. Dat is mijn bezwaar hier. Ik vind het super klant onvriendelijk.


Erik Soer schreef:

Tsja snap ik alleen vind ik het jammer dat ik op reis niet door een sms gewaarschuwd wordt.

Die smsjes komen altijd te laat, de kosten zijn in vrijwel 100% van de gevallen dan al gemaakt.

Je moet overigens wel twee smsjes gekregen hebben, één bij 80% verbruik en één bij 100% verbruik van die €60,50.


Ik denk als je dit echt gaat aanvechten juridisch dat KPN of andere partijen het verliezen.
Maar wie gaat er voor zo een bedrag naar de rechtbank kan je je afvragen.

Nou wil ik uit nieuwgierigheid weten, op welke wettelijke grondslag wil je KPN aanklagen en ook nog wil winnen? De wettelijke limit voor mobiel internetten is €50,- zonder BTW per factuurperiode. En KPN geeft duidelijke informatie in hun website over roaming en in tariefbladen. Dat een klant het niet weet en niet actief ernaar zoek, beschermt KPN hem niet en terecht "Nemo censetur ignorare legem


@TDN, Weet je dat bij Odido de limiet standaard wel op €0,- staat waardoor je zonder "Travel & Surf pas" (oudere abonnementen) of "Internet op reis pas" (nieuwere abonnementen) buiten de EU standaard geen gebruik kunt maken van mobiel Internet. Bij Odido zie je dan ook geen abonnees die slachtoffer zijn geworden van deze exorbitante dataroamingkosten.

Ik vraag me oprecht af hoe je je kunt verschuilen achter wetgeving en dat ook goedkeurt terwijl je weet dat jaarlijks duizenden mensen hier slachtoffer van worden. Hoe kan men zo egocentrisch denken.

Ik ben zeer tevreden over KPN maar op dit punt vind ik KPN echt een waardeloze provider die geen enkele maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en daar zal ik wel voor blijven strijden.

 

TDN schreef:

En KPN geeft duidelijke informatie in hun website over roaming en in tariefbladen.

Ook pas sinds kort en vaak ook goed verborgen.


Bij Odido zie je dan ook geen abonnees die slachtoffer zijn geworden van deze exorbitante dataroamingkosten.

Wij leven in een vrije markt economie, iedereen kan zijn provider kiezen op zijn keuze. Indien meer consumenten wegens een praktijk naar andere concurrenten overstappen, gaat deze provider zekerlijk zijn praktijk en tarieven aanpassen.

 

Ik vraag me oprecht af hoe je je kunt verschuilen achter wetgeving en dat ook goedkeurt terwijl je weet dat jaarlijks duizenden mensen hier slachtoffer van worden. Hoe kan men zo egocentrisch denken.

In tegendeel, ik kan me heel goed in situatie van minimalen verzetten, de geen vakantie kan veroorloven en zelfs ook geen abonnement kan afsluiten en gedwongen een prepaid te kopen om bereikbaar te zijn.

Een vakantie in buitenland kost per dag 72,-€ volgens CBS. De bedrag 60.50€ is minder dan een dagbudget. Ik zelfs maakte al meer fouten, de meer als dit bedrag kosten, maar ik verwijt niemand behalve mezelf en zie dit als leergeld. Een leergeld van 60,50€ zal ook goed zijn voor vakantieganger, hij zal waarschijnlijk nooit deze fout nogmaals maken.

 

Ik ben zeer tevreden over KPN maar op dit punt vind ik KPN echt een waardeloze provider die geen enkele maatschappelijke verantwoordelijkheid neemt en daar zal ik wel voor blijven strijden.

 

KPN is geen caritas organisatie.

TDN schreef:

En KPN geeft duidelijke informatie in hun website over roaming en in tariefbladen.

Ook pas sinds kort en vaak ook goed verborgen.

Kort is relatief

Wayback 17-08-2018

Nooit onverwachte kosten
Activeer nog een Extra Bundel voor buiten de EU om voordelig door te kunnen internetten, bellen en sms’en. Of sms BESCHERMING UIT naar 1266 als je verder wilt internetten en wilt betalen per MB.

 

Via google
https://community.kpn.com/mobiel-15/kpn-mobiel-in-het-buitenland-kosten-bereik-en-internet-545688

5 aug 2021 — ... bescherming aan naar 1266. Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf ...

 


Ik heb het nogeens zitten lezen en begrijp @Erik Soer 

Uit de reacties haal ik dat KPN die gegevens van Tampnet ook met vertraging krijgt waardoor het kwaad al is geschied voordat je de sms'jes krijgt. 

 


TDN schreef:

Kort is relatief

Wayback 17-08-2018

Nooit onverwachte kosten
Activeer nog een Extra Bundel voor buiten de EU om voordelig door te kunnen internetten, bellen en sms’en. Of sms BESCHERMING UIT naar 1266 als je verder wilt internetten en wilt betalen per MB.

BESCHERMING UIT bestaat inderdaad al jaren en kan gebruikt worden als je na afloop van een extra bundel voor buiten de EU of bij het overschrijden van de dataroaminglimiet toch door wilt gaan met Internet. BESCHERMING AAN is echter pas ergens in Q3/Q4 van 2023 geïntroduceerd.

 

TDN schreef:

Via google
https://community.kpn.com/mobiel-15/kpn-mobiel-in-het-buitenland-kosten-bereik-en-internet-545688

5 aug 2021 — ... bescherming aan naar 1266. Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf …

Weet je dat die tekst toegevoegd is aan die pagina naar aanleiding van mijn vraag hoe je de dataroaminglimiet aan kunt passen?

Zie hier de pagina zoals deze op 28 september 2023 om 15.00u was.

Bron

 

TDN schreef:

Ik zelfs maakte al meer fouten, de meer als dit bedrag kosten, maar ik verwijt niemand behalve mezelf en zie dit als leergeld. Een leergeld van 60,50€ zal ook goed zijn voor vakantieganger, hij zal waarschijnlijk nooit deze fout nogmaals maken.

Maar dat laat toch onverlet dat het nog beter zou zijn als dat leergeld niet nodig zou zijn geweest en dat is precies wat het standaard aanzetten van die bescherming teweeg zou brengen.


Ik heb het nogeens zitten lezen en begrijp @Erik Soer 

Uit de reacties haal ik dat KPN die gegevens van Tampnet ook met vertraging krijgt waardoor het kwaad al is geschied voordat je de sms'jes krijgt. 

Dat geldt niet alleen voor Tampnet maar voor vrijwel alle maritieme netwerken en mobiele netwerken buiten de EU. Daarnaast zijn die kosten vaak al gemaakt in luttele seconden nadat de telefoon met zo'n netwerk verbonden is en komt zo'n smsje dus sowieso te laat. Die smsjes zijn een volstrekte farce en vrijwel altijd mosterd na de maaltijd.


Reageer