Skip to main content

Ik was op een cruise rond de Canarische Eilanden. We voeren net weg van de kust (of we kwamen net aan, weet het niet meer zeker), en ik kreeg een SMSje dat ik ineens mobiel internet via een satellietverbinding had, en nog geen halve seconde later “u hebt nu 6MB/60 euro aan kosten buiten uw bundel verbruikt en uw internet is afgesloten” (of iets dergelijks).

Ik snap dat mobiel internet via satelliet niet gratis is, maar hoe moet ik hier in godsnaam op reageren als het binnen een halve seconde gebeurd is?! 6 MB is ook natuurlijk helemaal niks tegenwoordig. Die 60 euro ga ik natuurlijk niet betalen.

Dat is een vervelende ervaring @zebra1 . Mobiel internet via satelliet is heel duur, €10 per MB.
6 MB is heel snel verbruikt, daar is geen sms waarschuwing snel genoeg voor. Om verdere kosten te voorkomen blokkeert KPN daarom jouw internet bij €60,50, het door de EU-regulering bepaalde maximum. Veel reisorganisaties waarschuwen hier al voor en KPN doet dat ook op de website: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Advies: mobiele data zelf uitzetten voor je aan boord gaat!!

De data is verbruikt en KPN krijgt daarvoor de rekening binnen en belast dus jouw rekening daarmee.
Niet betalen is geen optie, het leidt tot herinneringen, aanmaningen en uiteindelijk tot afsluiting.


Dat is een vervelende ervaring @zebra1 . Mobiel internet via satelliet is heel duur, €10 per MB.
6 MB is heel snel verbruikt, daar is geen sms waarschuwing snel genoeg voor. Om verdere kosten te voorkomen blokkeert KPN daarom jouw internet bij €60,50, het door de EU-regulering bepaalde maximum. Veel reisorganisaties waarschuwen hier al voor en KPN doet dat ook op de website: https://www.kpn.com/mobiel-abonnement/bundels/buitenland.htm

Advies: mobiele data zelf uitzetten voor je aan boord gaat!!

De data is verbruikt en KPN krijgt daarvoor de rekening binnen en belast dus jouw rekening daarmee.
Niet betalen is geen optie, het leidt tot herinneringen, aanmaningen en uiteindelijk tot afsluiting.

Ik weet niet of je zelf wel eens op een schip hebt gezeten, maar vaak heb je nog ruim een uur uit de kust mobiel internet via een mast aan land. Wanneer dit omschakelt is heel onvoorspelbaar. Zoals ik zei: ik snap dat internet via satelliet niet gratis is, maar in dit geval ging het zo snel dat ik hier redelijkerwijs niks aan had kunnen doen.

Het zou mij zeer verbazen als hier voor iemand die al ruim 15 jaar klant bij KPN is geen coulance-regeling is. Het zou jammer zijn als ik hierdoor naar een andere provider over moest stappen, want verder ben ik altijd gewoon tevreden geweest.

Dit alles laat ook nog eens onverlet dat zoiets idioots als internet via satelliet standaard UIT zou moeten staan TENZIJ je er toestemming voor geeft. Om je dan vervolgens te verschuilen achter EU-regelgeving is pure schoffering als je het ook gewoon gelijk goed voor je klanten kunt regelen door eerst toestemming te vragen.


Ik pleit er al jaren voor om binnen de EU roaming uit te kunnen laten staan zodat er geen verbinding opgezet kan worden met mobiele netwerken buiten de EU.

Dit voorkomt dat op ferries en cruiseschepen contact gemaakt wordt via satellietverbindingen maar ook regelmatig terugkerende meldingen van mensen die op het strand van de Griekse eilanden onder de kust vsn Turkije en Albanië een verbinding kregen via een mobiel netwerk uit die landen.


Dus je dreigt met overstappen naar een andere provider, waar de situatie precies hetzelfde zou zijn dan wel is. Bijzonder.:rolling_eyes: