Skip to main content

Beste KPN,

Mijn zoon is per 1 augustus overgestapt naar een ander.

Nu krijgen we alsnog aanmaningen en herinneringen van KPN.

Lijkt me niet helemaal correct. De hele dienst “overstappen” was onderandere bedoeld bedoeld om dubbele facturatie te voorkomen. Als ik KPN bel krijg ik na een enorme wachttijd iemand die me doorverbindt, wat blijkbaar niet lukt. En een link om in te loggen op mijn mobiele nummer… dat dus al een tijd uit de lucht is.

Dit is best irritant, en volgens mij zijn er strakke regels bij ‘overstappen’.

Hoe moeilijk kan dit zijn. 

Wilt u dit zsm oplossen?

 

 

Hallo @Sven zoekt KPN , dat is een vervelende situatie.

Bij overstappen maak je gebruik van de overstapservice van de nieuwe provider. Het is de nieuwe provider die dit proces aanstuurt. Zij vragen nummerbehoud aan en zeggen uit jouw naam het contract bij de oude provider op. Als er iets mis gaat hierin moet je bij hun aankloppen voor een oplossing. Zij zijn dan ook aansprakelijk voor eventuele kosten.


Hi Ruud,

Bedankt voor je reactie, maar ik denk dat je antwoord niet volledig is en ook niet correct.

Grappig trouwens dat jij hier op reageert, en KPN nog niet. 

 

De nieuwe provider is inderdaad verantwoordelijk voor het initieren van de overstap service, maar de latende partij heeft wel degelijk verplichtingen. Die afspraken zijn volgens mij duidelijk vastgelegd.

De latende partij heeft in dit geval de overstapdatum bevestigd, en een paar dagen na deze datum de Simkaart&nummer van haar netwerk verwijderd.

Daarna is er nog een factuur gestuurd door de latende partij, voor de komende maand….

En als de KPN helpdesk daar geen raad mee weet, en het doorverbinden niet lukt, is dat ook niet de fout of verantwoordelijkheid van de ontvangende partij.

 


Hoi @Sven zoekt KPN 

Dit is een klantenforum. Hier helpen in eerste instantie klanten elkaar door uitwisselen van kennis en ervaring. KPN moderators zijn op de achtergrond aanwezig en reageren waar nodig (meestal binnen een paar dagen).

Mijn reactie was gebaseerd op de beperkte informatie in de startpost.

Bij KPN (en andere providers) betaal je de abonnementskosten maandelijks geheel of gedeeltelijk vooraf. Nadat het abonnement gestopt is volgt nog een slotfactuur, waarin het teveel betaalde deel verminderd met eventueel resterende gebruikskosten gecrediteerd wordt.


Ik wacht rustig de slotfactuur en/of reactie af van KPN.

25-6: bevestiging overstappen en bevestiging overstap datum 25-7.

26-7: rekening voor de (volle) volgende maand. Zelfs met cancel-termijn, was er voldoende tijd om dit te voorkomen.


Hoi @Sven zoekt KPN, met de data die je nu noemt klopt het bericht van Ruud inderdaad. De factuur wordt al voor de factuurdatum aangemaakt. Als de opzegging 1 dag voor de factuur was zal dat elkaar gemist hebben en zal volgende maand (rond dezelfde datum) een slotfactuur komen waarop de abonnementskosten na 25-7 worden gecorrigeerd.

Als je wilt kan ik dat voor je nakijken, daarvoor heb ik meer gegevens op je forumprofiel nodig. Als je daar de postcode, huisnummer, naam en geboortedatum van de contractant, het bewuste 06-nummer en de laatste 3 cijfers van de IBAN invult kan ik het voor je bekijken.

En zoals hij zegt is dit inderdaad een forum met veel gebruikers, het is geen chat waar je direct een reactie van KPN krijgt. Dat kan wat langer duren zoals je merkt. 


kleine nuance: De opzegging was een maand en 1 dag voor de volgende factuur.


Maar wanneer was nou de overstapdag? 25 juli zoals hierboven staat of 1 augustus aan het begin?

Mijn zoon is per 1 augustus overgestapt naar een ander.

 


Bij de opzegging gaat het niet om de datum dat het is doorgegeven, maar de datum dat het daadwerkelijk is opgezegd. De factuur is op basis van wat er op het moment van het aanmaken van de factuur actief is, komende wijzigingen/opzeggingen gaan op de volgende factuur. In dit geval hebben de opzegging en de factuur elkaar dus precies gemist zoals ik al zei, volgende maand zal dat met een slotfactuur worden rechtgezet.


Hi @Jasper , er lijkt onduidelijkheid over verschil tussen opzeggen en het daadwerkelijk stoppen van het abonnement. Daarom heb ik het in mijn reactie consequent over stoppen. Het factureringsproces kijk dus alleen naar het laatste. Als het abonnement actief is dan komt er een standaard factuur en als het gestopt is een slotfactuur.


Dus als ik het goed begrijp, wordt de factuur al gemaakt, ruim voordat de maand begint.

Deze factuur houdt dus geen rekening met eventuele wijzigingen in die komende maand. Ook al zijn die wijzigingen al ruim van te voren vastgelegd en bevestigd.

Helder.

En als je hierover belt, kunnen ze je dit niet uitleggen en proberen ze je door te verbinden naar een 2e lijn(?), wat ook niet lukt.

Helder, en vriendelijk dank voor alle uitleg pogingen.


Wat ik mij afvraag, toen ik de overstap maakte werd dit netjes uitgelegd in de eerste mail die ik kreeg van KPN, heb je dat niet gehad of niet gelezen?

Er lopen ook wat discussies, je hoeft wettelijk niet te betalen als je een factuur betwist, alleen snapt KPN dat nog niet en heeft een hopeloos proces dat niet te beinvloeden is naar het schijnt en je blijft bestoken met aanmaningen.


Op de factuur worden de abonnementskosten altijd vooruit berekend @Sven zoekt KPN, als er gedurende die periode een wijziging plaatsvind (of die eerder is aangevraagd heeft daar geen effect op, de wijziging kan geannuleerd worden).

Voor meer uitleg over hoe de factuur is opgebouwd kan je ook op deze pagina kijken: Factuur KPN TV, Internet en Bellen.