Skip to main content

Hoi,

Ik zag dat iemand een paar maanden geleden de vraag had gesteld of je ook met een revolut account een telefoonabonnement kon afsluiten. Hierop kwam vervolgens het antwoord dat KPN alleen Nederlandse bankrekeningen accepteert en dat de naam/rekening op de bankpas moeten kloppen met de klantnaam.

Echter, volgens mij is IBAN discriminatie verboden; wat betekent dat de eis dat het een Nederlandse rekening moet zijn niet kan kloppen (ik ga er niet van uit dat KPN een crimineel bedrijf is). 
Het is wel zo dat revolutpasjes de IBAN niet vermelden; wat betekent dat de naam/IBAN controle niet via de bankpas kan.

Hoe zit het nu werkelijk?

Revolut is van oorsprong een bank uit Litouwen met de hoofdzetel in London en valt dus onder het Engelse garantiestelsel en kent geen Nederlandse IBAN @Vossiaan 

Verder is het aan KPN om te beslissen wat ze wel of niet accepteren, heeft niets met discriminatie te maken.

 

 


@JanD - dat is dus niet waar; het is binnen SEPA verboden om alleen IBANs van 1 bepaald land te accepteren:
 

Binnen de Europese Economische Ruimte (EER) mag geen onderscheid worden gemaakt naar het land van de betaalrekening.  Als dat wel gebeurt, dan is er sprake van IBAN-discriminatie.

IBAN-discriminatie mag niet volgens Europese regelgeving. Dit staat vermeld in de SEPA-verordening (EU 260/2012). Als betaler of begunstigde een Nederlandse IBAN accepteert voor overboekingen of automatische incasso’s dan moet de betaler of begunstigde ook IBAN’s uit alle andere landen van de EER accepteren. 

   
Bron: SEPA en IBAN-discriminatie (dnb.nl)

Revolut valt onder SEPA en heeft een IBAN. KPN mag deze dus niet weigeren, net zoals ze Duitse, Franse etc. rekeningen niet mogen weigeren. Echter, ze hebben dus ook geen bankpas die gebruikt kan worden voor de verificatieprocedure die KPN wil hanteren. 

Ik ben dus benieuwd hoe een net bedrijf als KPN dit oplost.

 


Hallo @Vossiaan wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Zie ook onderstaande link met een vergelijkbaar iets:

Buitenlands bankrekeningnummer | KPN Community

Succes.

 


Hi @Vossiaan! Ik begrijp je vraag maar heb niet direct antwoord voor je. Ik laat dit voor je uitzoeken en laat hier weten wanneer ik antwoord voor je heb. Hou er rekening mee dat dit een paar werkdagen kan duren. 


Hi @Vossiaan! Excuus voor de late reactie. Wel heb ik goed nieuws. 

Revolut mag gewoon gebruikt worden voor het aanvragen van een aansluiting. 


Hi @Vossiaan! Excuus voor de late reactie. Wel heb ik goed nieuws. 

Revolut mag gewoon gebruikt worden voor het aanvragen van een aansluiting. 

Hoi,

 

mooi dat revolut mag, hoe kan ik dit echter instellen want als ik opmijn.kpn een revolut nummer wil toevoegen komt de melding geen nl iban.

heb I nummer bij kpn op dit nieuwe iban aangevraagd maar nu wil ik een bestaande aanpassen maar lijkt niet te mogen?


Hi @Vossiaan! Excuus voor de late reactie. Wel heb ik goed nieuws. 

Revolut mag gewoon gebruikt worden voor het aanvragen van een aansluiting. 

Hoi,

 

mooi dat revolut mag, hoe kan ik dit echter instellen want als ik opmijn.kpn een revolut nummer wil toevoegen komt de melding geen nl iban.

heb I nummer bij kpn op dit nieuwe iban aangevraagd maar nu wil ik een bestaande aanpassen maar lijkt niet te mogen?

Hallo @cp1977 als het online niet kan even bellen met 0800 0402 of via de lokale KPN-winkel.

Â