Skip to main content

Ik heb net het abonnement van mijn vrouw verlengd. Vanwege KPN internet kreeg met korting. “Wat was het bedrag?” vroeg mijn vrouw. Toen kwam ik erachter dat er elke maand ook een spookfactuur werd afgeschreven (€ 467,20 vanaf april 2022). Gebeld naar KPN. “Dat is voor een mobiel abo van de heer De Jong”. Ik legde uit dat mijn zwager Gerard de Jong dement is. En dat mijn vrouw daarom in april 2022 zijn mobieltje kreeg. Waarvoor een KPN abonnement is afgesloten (€ 509,44 vanaf april 2022). Met het beëindigen van het abonnement van Gerard moet iets mis zijn gegaan. Ik kreeg te horen dat zijn vrouw Anneke het abonnement moest beëindigen. Maar zij heeft geen gegevens over een abonnement van Gerard.

Dit zou zo toch niet moeten gaan? KPN moet toch kunnen zien dat het abonnement van Gerard vanaf april 2022 ongebruikt is? En dat het vreemd is dat zijn abonnement van mijn RABO rekening werd afgeschreven? En dat het erg belastend is om Anneke met deze kwestie te belasten? En dat een fatsoenlijk bedrijf zoals KPN met enig schaamrood op de kaken zou moeten aanbieden om het abonnement stop te zetten en de € 467,20 terug te betalen?

Ai, ik kan me voorstellen dat het even schrikken is als je erachter komt dat je voor een abonnement van een ander betaalt, @REvandenBerg. Gelukkig, tussen aanhalingstekens, gaat het wel om het abonnement van een bekende.

Ik begrijp uit jouw bericht dat dit abonnement in april 2022 al opgezegd had moeten zijn, toen jouw vrouw zijn oude toestel kreeg. Weet je ook wie deze wijziging heeft doorgegeven aan KPN? Alleen het weggeven van een toestel is namelijk niet voldoende om een abonnement te stoppen. Hiervoor is persoonlijk contact nodig.

Afijn, ik kan me wel goed voorstellen dat je dit nu graag opgelost ziet. Normaalgesproken zou ik je vragen om een belafspraak te maken, aangezien de KPN Community niet de beste plek hiervoor is. Dit is een klant-helpt-klant platform. Maar voor deze keer wil ik wel een uitzondering maken.

Ik wil daarbij wel meteen zeggen dat ik niet weet of we de volledige kosten kunnen vergoeden. We verwachten hierin namelijk een stukje eigen verantwoordelijk: dus dat de klant zelf controleert of zijn abonnement en de bijbehorende facturen kloppen. Wij houden dit niet voor jou, noch andere klanten, in de gaten. We controleren dus ook niet of een abonnement nog wordt gebruikt of niet.

Toch wil ik kijken wat ik wél voor je kan betekenen. Ik heb daarvoor alleen wel wat informatie van het desbetreffende abonnement nodig. Zou je de volgende gegevens onder ‘persoonlijke opmerkingen’ in jouw profiel willen plaatsen? Het gaat om: het 06-nummer, de postcode, het huisnummer, de geboortedatum, klantnummer en de laatste 3 cijfers het van bij ons bekende rekeningnummer. Geef je een seintje als je dit gedaan hebt?

Dankjewel, Denise. Fijn dat je naar de kwestie wilt kijken.

Inmiddels heb ik de door jou gevraagde gegevens in de persoonlijke opmerkingen van mijn profiel geplaatst.

Anneke, de vrouw van Gerard, heeft de wijziging waarschijnlijk zelf on-line doorgevoerd en daarbij is eea misgegaan. Zij dacht dat ze het abonnement van Gerard beëindigd had. Zij kreeg geen e-mails over rekeningen van zijn abonnement meer (omdat zijn e-mailadres niet meer in gebruik was?) en geen afschrijvingen. En ik kreeg natuurlijk ook geen e-mail over de rekeningen van Gerard’s abonnement die van mijn rekening afgeschreven werden.

Bedankt voor het invullen van de gegevens.

Ik zie geen bevestiging van een opzegging in 2022. Kan het zijn dat Anneke de betaalgegevens heeft veranderd in de veronderstelling dat jij ook het abonnement zou overnemen? Het abonnement is in ieder geval nooit opgezegd. Dit kan ik helaas ook niet voor je in orde maken. Hoewel ik dit graag had voorkomen, moet ik je toch vragen een belafspraak te maken. Als je aangeeft dat je wilt opzeggen, kom je gelijk bij de juiste afdeling terecht. Mijn collega kan de opzegging voor je uitvoeren.

Wat betreft de kosten: Ik snap dat je ervan baalt dat je al sinds april 2022 betaalt voor een abonnement dat niet gebruikt wordt. Zoals ik in mijn vorige bericht aangaf, weet ik niet of wij de volledige kosten kunnen vergoeden. We verwachten namelijk ook een stukje eigen verantwoordelijkheid om de facturen en betalingen te controleren. Dat gezegd hebbende, heb ik wel een notitie achtergelaten met de vraag of mijn collega naar de mogelijkheden wil kijken als je belt om op te zeggen.

Dankjewel, Denise. 🙏🏻 Je hebt gedaan wat je kon

Geld terug krijgen kan je vergeten. Dat gaat nooit gebeuren. Hooguit 2 of 3 maanden misschien. Maar verder echt niet.

Dat een abonnement niet gebruikt word is niet relevant. Ten eerste mag KPN daar niet eens naar kijken ivm met de wet op de privacy volgens mij. Ten tweede zijn er mensen die bewust het abonnement ongebruikt door laten lopen om het nummer te bewaren. 

Ik vraag me alleen wel af hoe iemand anders het rekeningnummer kan wijzigen naar jouw rekeningnummer. Dat is me wel een raadsel. Maar kennelijk kan dat.

Een ieder moet zn rekeningoverzicht gewoon in de gaten houden. Want je ziet hier dat het kennelijk mogelijk dat er zomaar onterecht afgeschreven word. Zodra dat gebeurt moet je meteen aan de bel trekken. 

Is het nog gelukt, @REvandenBerg?

Dankjewel, Denise. Wat lief van je 🌷

Lang met de helpdesk gebeld totdat het eindelijk helemaal duidelijk was. Na overleg met haar team chef werd mij gevraagd om een opzegging naar het standaard opzeg-adres te doen. Daar heb ik alle gegevens, ook onze chat, aan toegevoegd. Ik wacht nu af…

Hopelijk hoor je er snel meer over. 😊

🙏🏻🙏🏻🙏🏻

Reageer